Oud 10-05-2005, 19:47
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik moet voor een werkstuk geschiedenis iets te weten komen over de economie van Nederland vóór de VOC (1602), kan het alleen nergens vinden.. iemand die kan helpen?

Alvast bedankt.
Oud 10-05-2005, 22:38
Project 50
Project 50 is offline
Misschien halen in de bieb?

En anders kan Google je een eind op weg helpen. Probeer gewoon termen van Nederland 1500 en dergelijke. Ook kunnen ze je in de Bibliotheek een heel stuk op weg helpen.
Met citaat reageren
Oud 11-05-2005, 00:08
Mariekje*
Mariekje* is offline
Dankjewel. Het is voor een vriendin van mij, maar ze kan er maar erg weinig over vinden. We gaan het proberen.
Oud 12-05-2005, 18:58
muts8848
muts8848 is offline
wat ik zo uit mijn hoofd weet is dat er allerlei tijdelijk handelsondernemingen ontstonden voor slechts 'één missie'. Een stel rijken ging bij elkaar zitten, en legden geld bij elkaar. Van dat geld werd een schip gekocht, en werd er een kapitein gezocht die samen met een bemanning richting indië voer. Als het schip weer terug was werd alle koopwaar verkocht, evenals het schip. De kapitein en de bemanning werden betaald. Het geld dat over was werd volgens afspraak verdeeld onder de 'aandeelhouders'. Einde verhaal. Uiteindelijk is uit dit systeem een erg grote onderneming ontstaan, nl de VOC en later ook de WIC.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 19:49
Stff
Stff is offline
volgens mij was t dat voor de VOC bestond de Nederlandse ondernemingen die naar Indië vaarden niet alleen de buitenlanders beconcureerden, maar ook elkaar door de oprichting van de VOC werd deze binnenlandse concurentie teniet gedaan
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten