Oud 16-06-2005, 20:09
Verwijderd
Ja. Het is niet de bedoeling dat jullie m'n huiswerk voor me doen, maar ik zou niet weten waar ik zou moeten zoeken, en een beetje hulp zou wel gewaardeerd worden. Ik weet dat er een aantal figuren zijn die smullen van zulk soort vraagstukjes. Dus twee casi en wat vragen, als jullie het antwoord weten, of waar ik moet zoeken zou dat erg gewaardeerd worden

Citaat:
Casus (bron: webwereld.nl)
Minister Donner: auteursrecht stimuleert creativiteit
Door Maarten Reijnders

Dinsdag 24 mei 2005, 04:04 - Het auteursrecht stimuleert de creativiteit. Handhaving van het auteursrecht is dan ook belangrijk om de culturele identiteit te behouden. Dat zei minister Piet Hein Donner maandagmiddag in een toespraak tot de jaarvergadering van de Buma/Stemra, de auteursrechtenorganisaties van componisten, tekstdichters en muziekuitgevers.

De relatie tussen de Buma/Stemra en de familie Donner gaat al een tijdje terug, zo bleek tijdens de bijeenkomst die de titel 'Auteursrecht in beweging' had meegekregen. In de jaren dertig van de vorige eeuw was het de opa van Piet Hein Donner - destijds ook minister van Justitie - geweest die de Buma had aangewezen als organisatie die moest toezien op de naleving van de auteursrechten van componisten en tekstdichters. Kleinzoon Donner wees tijdens zijn toespraak op het belang van de auteursrechtensector, die volgens hem goed is voor 350.000 arbeidsplaatsen en 5 procent van het bruto nationaal product.

Beveiliging
De bewindsman verhaalde van zijn inspanningen van de afgelopen jaren om de muziekindustrie te helpen zijn intellectueel eigendom beter te beschermen. "De auteursrechtenwetgeving is geactualiseerd. Het omzeilen van een beveiliging (een kopieerbeveiliging op een cd bijvoorbeeld, MR) is een onrechtmatige daad, evenals het faciliteren daarvan." Consumentenorganisaties en wetenschappers hebben fel geprotesteerd tegen deze wetsbepalingen. Volgens hen betekent een verbod op het omzeilen van een beveiliging een inperking van de rechten van consumenten en een belemmering voor wetenschappelijk onderzoek. Door cd-beveiligingen kunnen consumenten bijvoorbeeld geen kopie meer maken voor eigen gebruik. Ook kunnen sommige beveiligde cd's niet in alle apparaten worden afgespeeld. Wetenschappers en beveiligingsexperts vrezen dat zij door de wetgeving niet langer ongestoord onderzoek kunnen doen naar beveiliging en versleuteling.Tijdens het kamerdebat over de nieuwe wetgeving, in februari vorig jaar, toonde Donner zich echter weinig gevoelig voor dergelijke argumenten. De mogelijkheid om een kopie voor eigen gebruik te maken is volgens Donner geen recht. "Een privékopie hoeft niet mogelijk te zijn. Deze wet geeft de gebruiker niet het recht om te kopiëren", aldus Donner destijds.

Grootschalig fenomeen
Inbreuk op het intellectueel eigendom is volgens Donner een 'grootschalig fenomeen'. "Vorig jaar heeft de douane 5,5 miljoen illegale cd's en dvd's onderschept, tien keer zoveel als in 2003." "Het intellectueel eigendom is vaak weinig tastbaar", stelde Donner. "Als iemand zonder te betalen een dvd-brander meeneemt uit de winkel, wordt dat algemeen herkend als diefstal, maar als diezelfde persoon met een dvd-brander een cd'tje kopieert, wordt daar veel minder bezwaar tegen gemaakt." Het is een boodschap die de aanwezige muziekauteurs, muziekuitgevers en vertegenwoordigers uit de muziekbranche als muziek in de oren moet hebben geklonken. De oproep van Donner aan de auteursrechtenorganisaties om één gemeenschappelijk digitaal loket op te richten, werd eveneens omarmd door directievoorzitter Cees Vervoord van de Buma/Stemra. Op deze internetpagina zouden bedrijven kunnen nagaan hoeveel geld ze per jaar kwijt zijn aan bijvoorbeeld audiovisuele rechten.

Vragen
1) Zijn de rechten van een beginnende artiest wel of niet voldoende beschermd?
2) Als ik een CD met software kopieer als backup, overtreed ik dan uberhaubt
wetten? En zo ja, welke en welke straf staat daarop?

Laatst gewijzigd op 16-06-2005 om 20:36.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2005, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Casus (bron: webwereld.nl)
'Cisco-inbraak bleek veel omvangrijker'
Door Edwin Feldmann
Dinsdag 10 mei 2005, 12:31 - De diefstal vorig jaar van code van Cisco Systems blijkt veel omvangrijker te zijn geweest dan eerder gedacht. Een Zweedse tiener wordt aangewezen als hoofdverdachte. Een jaar geleden werd niet alleen zo'n 800 MB aan gegevens van Cisco Internetwork Operating System (IOS) gestolen. Ook is een groot aantal logingegevens en wachtwoorden uit de systemen ontvreemd. Met deze gegevens waren hackers in staat om via Cisco binnen te dringen in diverse computersystemen. Daaronder zijn systemen van de Nasa, onderzoekslaboratoria en een aantal militaire systemen, zo schrijft The New York Times. Een van de instanties die nadien melding maakten van een inbraak was de University of California. Een jaar na dato is justitie in de Verenigde Staten en Europa nog altijd bezig met het onderzoek naar de mega-inbraak bij Cisco. Europese onderzoekers zijn erbij betrokken omdat het spoor in de richting van Europa wijst. Hoofdverdachte is een 16-jarige jongen uit Zweden.

De Cisco-code verscheen daags na de diefstal op ftp.phys.uu.nl. De betreffende ftpserver behoort toe aan de faculteit natuur- en sterrenkunde van de Universiteit Utrecht. In september werd in Engeland een verdachte op gepakt die voor de diefstal verantwoordelijk werd gehouden. Justitie in Zweden neemt op dit moment de computerapparatuur door die bij de Zweedse tiener in beslag is genomen.

Vragen
3) Als ik de code van de hacker zou kopen, in hoevere ben ik dan strafbaar?
4) Aan welke voorwaarden moet de beveiliging van Cisco voeldoen om een
strafbaar feit te plegen?
5) Is de Universiteit Utrecht strafbaar omdat de code op hun servers stond?

Laatst gewijzigd op 16-06-2005 om 20:43.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 07:34
Gothic
Gothic is offline
casi? het meervoud van casus = casus.
Oud 17-06-2005, 10:21
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Als ik een CD met software kopieer als backup, overtreed ik dan uberhaubt
wetten? En zo ja, welke en welke straf staat daarop?
Je mag toch 1 kopie voor eigen gebruik maken, maakt niks uit wat, zolang je het orgineel maar hebt.
Oud 17-06-2005, 10:28
Go
Go is offline
Citaat:
Jolt schreef op 17-06-2005 @ 11:21 :
Je mag toch 1 kopie voor eigen gebruik maken, maakt niks uit wat, zolang je het orgineel maar hebt.
Ik kan uit de bovenstaande casus opmaken dat je in ieder geval de eventueel aanwezige kopieerbeveiliging die op de cd-rom zou kunnen zitten niet mag omzeilen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten