Oud 10-06-2005, 12:59
OfficerTiger
OfficerTiger is offline
Dag allemaal,

Ik heb op mijn laptop een hd van 60 gig die opgedeeld is in 2 partities.

Mijn C-schijf (windows en programma's) is slechts 8 gig, en op de data-schijf staat 42 gig.

Ik weet dat ik dan maar aan 50 gig kom, maar ik laat jullie zien wat ik bedoel...

Er staat bij capaciteit 57233 MB, dat ze me dat verkocht hebben @ 60 gig, no problem, ma ik zou wel eens graag weten wat die naamloze partitie van 5112 MB naartoe is? ik zie die nergens...

Mijn volgend probleem is dat ik van de data schijf, een paar lege gigskes naar de c wil verplaatsen. Ik heb vernomen dat dat gaat via fdisk, maar als ik dat doe via uitvoeren, vind hij dat niet op mijn pc'tje...

Voor mij is dit een imens probleem, aangezien C-schijfje volstaat...

Wie wil en kan mij hierbij helpen?

Grtz, OfficerTiger
Oud 10-06-2005, 13:14
Verwijderd
Die afwijking van 60 'gigabyte' naar ~57 gigabyte in gebruik is logisch. Schijffabrikanten werken met 1000 * 1000, terwijl Windows met 1024 * 1024 werkt. Dus dat is normaal.

Wat die vreemde anonieme partitie betreft, dat heb ik nog nooit gezien. Start eens storage management op (run > compmgmt.msc > storage manger) en kijk wat die erover zegt: 'unallocated space' of 'unknown file system' oid? Kan alles zijn
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 13:16
Koning
Koning is offline
Vaak is zo'n partitie voor de recovery crap...
Oud 10-06-2005, 13:21
OfficerTiger
OfficerTiger is offline
Eerst en vooral, dank u om zo snel te antwoorden...

Via die storage management heb ik de volgende screen gemaakt.

Ik ga er niet wakker van liggen dat er vijf gig op wandel gaat, maar ik zou graag een paar gigjes aan de C-partitie toevoegen...

Ik zou de verhouding op 10/40 willen zetten. Ik kan fdisk niet opstarten, pc vind dat gewoon niet...

Grtz, OfficerTiger
Oud 10-06-2005, 13:32
Verwijderd
Ik weet niet hoe het komt, maar je bent niet de enige. Ik heb hier een 80 GB schijf, waarvan maar 76.69 GB beschikbaar is. En bij m'n 200 GB schijf is er maar 189.92 GB beschikbaar.

Volgens mij wordt die inderdaad gebruikt voor dingen zoals de structuur van de harde schijf:
Citaat:
Op deze schijf, bevind zich een gebied, dat NIET gebruikt kan worden om bestanden op te plaatsen. In dit gebeid schrijft de harde schijf zelf informatie, er staat hoe de struktuur van de schijf in elkaar zit. Dit heet de boot sector.

Het schrijven in dit gebied gebeurd alleen bij het opnieuw indelen van de schijf (formateren en partitioneren) Omdat het beschadigen van dit gebied, tot gevolg heeft dat je schijf niet meer werkt, is het schrijven, geblokkeerd in de BIOS instellingen. Meestal zal bij het schrijven in dat gebied, er een melding verschijnen, met een verzoek om toestemming. In het verleden konden computervirussen op deze wijze je gegevens beschadigen. Als je niet bezig bent met formateren of partitioneren, mag je deze toestemming nooit goedkeuren. Of de instelling in de BIOS uitschakelen.
Bron heb ik niet, ik kreeg het in een mailtje van een bedrijfje dat mijn computer gebouwd heeft.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 13:35
OfficerTiger
OfficerTiger is offline
Leuk hoor allemaal, maar ik lig niet wakker van de schijfruimte van mijn laptop, alleen die c-partitie moet groter...

Voor al de rest heb ik nog een desktop via netwerk aan mijn laptop hangen, maar van daruit kan ik de nodige software niet op mijn lappie draaien he...

Mijn c-schijf roept om gigskes...
Oud 10-06-2005, 13:38
Verwijderd
Dan download je Fdisk toch
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 13:42
OfficerTiger
OfficerTiger is offline
En waar juist? Ik heb wel allerhande alternatieven gevonden, maar zou toch graag de fdisk hebben die ik zou moeten hebbe

Ik ga dan ook wel eventjes erbij vragen of mij probleem daarmee op te lossen is.

Gewoon een deeltje van D naar C verplaatsen...
ZONDER GEGEVENSVERLIES VAN D OF C...

Ik hoop van wel...
Oud 10-06-2005, 13:44
Verwijderd
Citaat:
OfficerTiger schreef op 10-06-2005 @ 14:42 :
En waar juist? Ik heb wel allerhande alternatieven gevonden, maar zou toch graag de fdisk hebben die ik zou moeten hebbe
Heb je überhaupt toch google geraadpleegd?

Of het zonder dataverlies mogelijk is weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 16:25
Verwijderd
Citaat:
mrboot schreef op 10-06-2005 @ 14:32 :
Ik weet niet hoe het komt, maar je bent niet de enige. Ik heb hier een 80 GB schijf, waarvan maar 76.69 GB beschikbaar is. En bij m'n 200 GB schijf is er maar 189.92 GB beschikbaar.

Volgens mij wordt die inderdaad gebruikt voor dingen zoals de structuur van de harde schijf:

Bron heb ik niet, ik kreeg het in een mailtje van een bedrijfje dat mijn computer gebouwd heeft.
Lees je eigenlijk wel wat ik schrijf?

Zo'n schijf is meestal 80.000.000.000 bytes ongeveer. Deel dat door 1024 ^ 3 en je komt op ~74.5 GB uit. Zelfde geldt voor een 200 'gigabyte' schijf, die is in werkelijk ook slecht zo'n 186 GB. Dat trucje wordt al uitgehaald sinds de allereerste harde schijven van enkele tientallen megabytes. En de bootsector van de harde schijf is een onderdeel van de schijf en het bestandssysteem erop zelf, daar kun je nooit iets in schrijven. Dat ding is trouwens nooit meer dan enkele megabytes.

Topicstarter: heb je nu al eens geprobeerd om die 'onbekende partitie' te verwijderen met Disk Management? Dan kun je 'm daarna opnieuw toewijzen en formatteren in NTFS. Wil je 'm toevoegen aan je C-partitie zonder dataverlies, dan zul je toch echt een programma als Partition Magic van Powerquest moeten hebben. Anders gaat bij het wijzigen van de partitiegrootte of het samenvoegen ervan de data op beide partities verloren.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 17:10
OfficerTiger
OfficerTiger is offline
@ nare man:

Ik heb navraag gedaan bij mijn docenten aan de hogeschool.

Die derde partitie is een recovery ding...
Ik heb XOSL op mijn lappie staan, is voor te recoveren, en die images komen daarop te staan...
Oud 10-06-2005, 17:58
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 10-06-2005 @ 17:25 :
Lees je eigenlijk wel wat ik schrijf?
Ik geloof het wel.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 21:45
Verwijderd
Citaat:
OfficerTiger schreef op 10-06-2005 @ 18:10 :
@ nare man:

Ik heb navraag gedaan bij mijn docenten aan de hogeschool.

Die derde partitie is een recovery ding...
Ik heb XOSL op mijn lappie staan, is voor te recoveren, en die images komen daarop te staan...
Mooi ,dat was het vermelden wel even waard, want op een doorsnee XP-systeem zou dit wel opvallend zijn geweest
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 11:40
Insane_Angel
Insane_Angel is offline
dat je fdisk niet kan vinden op een winXP machine is normaal.

fdisk staat namelijk onder andere op een win98 opstartdiskette
je kan inderdaar zoals al eerder gezegd is een programma nemen als Partition Magic

Citaat:
Gewoon een deeltje van D naar C verplaatsen...
dit gaat makkelijker met Partition Magic dan met fdisk, voor fdisk moet je dan namelijk C & D verwijderen en daarna opnieuw aanmaken en ben je dus al je gegevens kwijt, partition magic heeft dit niet, die past gewoon de partities aan.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten