Oud 13-06-2005, 17:32
wp160366
wp160366 is offline
Hallo,

Kan iemand uitleggen hoe je vanuit

A:
{2x + y = 4
{ z = 3

kan komen aan:

Richtinggetallen A: A(1,-2,0)

En punt (2,0,3)

Bedankt,
__________________
I love hardware and multimedia
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2005, 17:41
TD
TD is offline
Parametreer de rechte die je nu in carthesische vorm hebt.
Dit komt neer op het elimineren van één onbekende, je hebt immers een stelsel van 2 vgl in 3 onbekenden.

Bijvoorbeeld: Stel y = t

2x + t = 4 <=> x = 2 - t/2
z = 3

Een parametervoorstelling is dus:
| x = 2 - (1/2) t
| y = t
| z = 3

Je moet dit zien in de vorm:
| x = x0 + at
| y = y0 + bt
| z = z0 + ct

Dan is (x0,y0,z0) een punt van de rechte en (a,b,c) een richtingsvector of stel richtingsgetallen.

De coëfficiënten van t zijn dus een stel richtingsgetallen, (-1/2,1,0).
Deze zijn op een veelvoud na bepaald, dus na vermenigvuldiging met -2 vind je jouw richtingsgetallen: (1,-2,0)

Een punt is dus (2,0,3)

I.p.v. een parametervoorstelling kan je de vectoriële vergelijking van de rechte bepalen.
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)

Laatst gewijzigd op 13-06-2005 om 17:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:03.