Oud 22-06-2005, 15:49
fiat_hyjet
Hoi mensen, ik heb enkele vraagjes. Stel je voor het bedrijf Sony (Sony Nederland en het moederbedrijf in Japan.) Ik vroeg mij vooral af hoe sommige beslissingen genomen worden in Sony Nederland en of het moederbedrijf in Japan er een rol in speelt.

Wat doet een onderneming als Sony in Nederland en wat doet het in Japan. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld marketing/promo/management/enz.

Sony lijkt mij een NV (juist?), maar welke consequenties heeft dit voor onder andere financiering, aansprakelijkheid, fiscaal en het aantrekken van vermogen?

Wordt er bij zo een brdrijf gewerkt met systemen van kostenbudgettering en kostenbeheersing? En kan iemand vertellen wat dat is?

Is de financiële verslaglegging in het bedrijf geautomatiseerd, op welke manier wordt de boekhouding gevoerd en in hoeverre wordt gebruik gemaakt van software applicaties?

Welke kengetallen gebruikt het management ter ondersteuning bij het nemen van beslissingen zowel bij de planning, het toetsen van de uitwerking ervan en het nemen van corrigerende maatregelen? En zijn komen dezez beslissingen van het hoofdkantoor in Japan of mogen ze deze in Nederland bedenken?

Wat doet Sony als onderneming om de productiviteit te verhogen en de kosten te verlagen?

Wie zijn de concurenten van Sony (afgezien van Samsung, Philips enz.)

Hoe word de kostprijs van een product bepaald? En door wie word deze bepaald?

Nou, dit is best lang geworden Maar hopelijk kan iemand me even helpen/tips/hints/whatever geven.

PS. ipv Sony kan je ook gewoon een ander groot bedrijf noemen die een hoofdkantoor in het buitenland heeft en "filialen" in Nederland en/of elders. Sony vond ik gewoon een makkelijk voorbeeld.

Dank voor de moeite
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2005, 16:01
Freestyler*
Freestyler* is offline
vraag even een jaarverslag op ofzo

een hoop vragen die je stelt zijn bedrijfsspecifiek lijkt mij
de algemene trends ben ik niet van op de hoogte
Oud 22-06-2005, 16:21
Jades
Jades is offline
Voor dit soort vragen kun je het beste contact opnemen met Sony Nederland, afdeling voorlichting o.i.d.: http://www.sony.nl/view/ShowSiteSect...site=odw_nl_NL
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 16:40
Verwijderd
Citaat:
fiat_hyjet schreef op 22-06-2005 @ 16:49 :
Sony lijkt mij een NV (juist?), maar welke consequenties heeft dit voor onder andere financiering, aansprakelijkheid, fiscaal en het aantrekken van vermogen?
Heh, alleen al daarover kun je een boek van duizend pagina's opentrekken. Ik zou het even iets specifieker maken, en voor de bedrijfsspecifieke vragen kun je inderdaad beter mailen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2005, 23:19
fiat_hyjet
Oke, duidelijk. Deze info kan ik niet bij Sony opvragen, ook al zou het kunnen, dan hadden ze het toch niet gegeven (denk ik).

Even een andere vraag dan. Het gaat weer over het hierboven genoemde bedrijf (of een ander groot bedrijf die producten fabriceert en waarvan het hoofdkantoor niet in NL bevindt.)

De vraag:

Is er in zo een bedrijd sprake van een goed inzicht in de omvang en de structuur (constant, variabel, direct, indirect) van de kosten en indien er gewerkt wordt met verschillende profitcenters of produktgroepen is dan duidelijk welke kosten daarbij horen?

(Of formulier ik die vraag te vaag?)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten