Hoi mensen, ik heb enkele vraagjes. Stel je voor het bedrijf Sony (Sony Nederland en het moederbedrijf in Japan.) Ik vroeg mij vooral af hoe sommige beslissingen genomen worden in Sony Nederland en of het moederbedrijf in Japan er een rol in speelt.
Wat doet een onderneming als Sony in Nederland en wat doet het in Japan. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld marketing/promo/management/enz.
Sony lijkt mij een NV (juist?), maar welke consequenties heeft dit voor onder andere financiering, aansprakelijkheid, fiscaal en het aantrekken van vermogen?
Wordt er bij zo een brdrijf gewerkt met systemen van kostenbudgettering en kostenbeheersing? En kan iemand vertellen wat dat is?
Is de financiële verslaglegging in het bedrijf geautomatiseerd, op welke manier wordt de boekhouding gevoerd en in hoeverre wordt gebruik gemaakt van software applicaties?
Welke kengetallen gebruikt het management ter ondersteuning bij het nemen van beslissingen zowel bij de planning, het toetsen van de uitwerking ervan en het nemen van corrigerende maatregelen? En zijn komen dezez beslissingen van het hoofdkantoor in Japan of mogen ze deze in Nederland bedenken?
Wat doet Sony als onderneming om de productiviteit te verhogen en de kosten te verlagen?
Wie zijn de concurenten van Sony (afgezien van Samsung, Philips enz.)
Hoe word de kostprijs van een product bepaald? En door wie word deze bepaald?
Nou, dit is best lang geworden

Maar hopelijk kan iemand me even helpen/tips/hints/whatever geven.
PS. ipv Sony kan je ook gewoon een ander groot bedrijf noemen die een hoofdkantoor in het buitenland heeft en "filialen" in Nederland en/of elders. Sony vond ik gewoon een makkelijk voorbeeld.
Dank voor de moeite