Oud 24-07-2005, 10:45
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Wie weet op wat voor stopcontact een koelkast en een combi-magnetron moet (geaard of ongeaard)? En waarom dat zo moet?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2005, 11:03
Verwijderd
Ik heb ze allebei in zo'n stekkerdoos met een aan/uit-knop Dus geaard. Geen idee waarom dat moet, maar volgens mij is geaard altijd beter (bij bv. blikseminslag).
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 11:06
nightwish_assie
Nou bij mij op de kamer is het dus zo dat er geen geaarde stopcontacten zijn, maar ik heb wel een geaarde stekkerdoos (alleen dan niet met zo'n aan/uit-knop). Maar zou ik dan de aarde kunnen laten doortrekken ofzo?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 11:37
koelieboelie
koelieboelie is offline
dat geaard is voor als er kortsluiting ontstaat, en als eventueel dat ding onder stroom zo komen te staan wordt het via de aard weg geleidt, maar zonder aard blijft dat ding onder stroom staan, dat is dus gevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 11:58
nightwish_assie
Citaat:
koelieboelie schreef op 24-07-2005 @ 12:37 :
dat geaard is voor als er kortsluiting ontstaat, en als eventueel dat ding onder stroom zo komen te staan wordt het via de aard weg geleidt, maar zonder aard blijft dat ding onder stroom staan, dat is dus gevaarlijk.
en als je dan een geaarde stekkerdoos op een ongeaard stopcontact aanlegt?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 12:12
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
nightwish_assie schreef op 24-07-2005 @ 12:58 :
en als je dan een geaarde stekkerdoos op een ongeaard stopcontact aanlegt?
nee dat heeft geen zin... het stopcontact moet echt geaard zijn...

maar ik had dat probleem ook met m,n computer, ik heb hier boven ook geen geaarde stopcontacten, en m,n computer gaf heel vaak vonkjes omdat ie elektrisch geladen was, en toen zei iemand dat je het aan de verwarming kan verbinden want de buizen gaan de grond in.. het werkt bij mij wel.. maar ik weet niet of dat zo handig is met een koelkast..
[edit: ik heb even gezocht op internet en er stond dat je het nooit aan je centrale verwarming mag vast maken.. ']

ik denk dat je het best naar een electronica zaak kan gaan, misschien hebben ze speciale contactdozen..

Laatst gewijzigd op 24-07-2005 om 12:18.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 13:43
Verwijderd
Stopcontacten in de keuken moeten geaard zijn. Dit omdat er in een keuken ook water is ed en als water en elektriciteit bij elkaar komen dat niet echt handig is (idd ivm kortsluiting ed).

Maar een kamer is natuurlijk niet gelijk aan een keuken...
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 17:27
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 24-07-2005 @ 12:37 :
Er is altijd nog de aardlekschakelaar. Mits die natuurlijk aanwezig is.
Geen aarde en geen aardlekschakelaar is bij een koelkast bijvoorbeeld niet echt veilig (understatement).
Controleer dus of het stopcontact voor de koelkast en zo op een aardlekschakelaar zit. Zo ja, dan kan je eventueel wel zonder aarde werken. Natuurlijk is het netter om vanaf de meterkast een geel/groene draad bij te trekken, want een keuken is natuurlijk een vochtige ruimte, en daar horen geaarde stopcontacten. (In nieuwbouwhuizen passen ze volgens mij overal geaarde stopcontacten toe).

En de buitenkant van de koelkast aarden door'm aan de centrale verwarmingspijp te hangen is natuurlijk geen veilige aarde, omdat je niet weet hoe goed je cv geaard is.
Oud 24-07-2005, 20:21
nightwish_assie
Citaat:
koelieboelie schreef op 24-07-2005 @ 13:12 :
ik denk dat je het best naar een electronica zaak kan gaan, misschien hebben ze speciale contactdozen..
Maar dat heeft dan toch ook geen zin als er geen geel-groene draad is getrokken.

Kan ik niet beter de huurbaas opbellen oftie het zou willen doortrekken; of zou me dat veel geld gaan kosten?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2005, 21:09
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-07-2005 @ 12:03 :
Ik heb ze allebei in zo'n stekkerdoos met een aan/uit-knop Dus geaard. Geen idee waarom dat moet, maar volgens mij is geaard altijd beter (bij bv. blikseminslag).
Daar heeft die knop weinig mee te maken. Aarding betekent dat je, vanaf het hoofdstopcontact en met elke stekker, stekkeraarding hebt op het apparaat. Een stopcontact aan de muur is vaak ook geaard.

Als er dan iets misgaat (overvoltage of een te laag voltage bijvoorbeeld), zal de koelkast vanzelf stroom gaan lekken naar de aarde, via die contactpunten. En daar reageert de aardlekschakelaar op, die er dan uitklapt.

Elk stuk electronica waar een geaarde stekker op zit, kun je maar beter in een geaard stopcontact doen. Veel stopcontacten hebben aarde tegenwoordig.
Oud 24-07-2005, 21:30
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 24-07-2005 @ 22:09 :
Als er dan iets misgaat (overvoltage of een te laag voltage bijvoorbeeld), zal de koelkast vanzelf stroom gaan lekken naar de aarde, via die contactpunten. En daar reageert de aardlekschakelaar op, die er dan uitklapt.
En als er geen aardlekschakelaar aanwezig is dan zal de stroom alsnog veel makkelijker naar aarde lopen (en als de stroom hoog genoeg is de smeltzekering laten smelten) dan via je lichaam. Moet het apparaat dus wel geaard zijn.
Oud 24-07-2005, 21:44
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-07-2005 @ 12:03 :
Ik heb ze allebei in zo'n stekkerdoos met een aan/uit-knop Dus geaard.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten