Oud 10-08-2005, 10:44
Patrick_vN
Patrick_vN is offline
Hallo,

Ik wil na m'n studie Commerciele economie iets met rechten gaan doen. Wat voor studie zou ik dan kunnen gaan volgen? een master opleiding? Zoja hoeveel jaar duurt die studie en kan je er bijvoorbeeld ook advocaat mee worden, of heb je daar weer een aanvullende studie voor nodig? Ik was zomaar nieuwsgierig of je na je studie Commerciele economie ook nog iets met rechten kon gaan doen.

ja sorry was te lui voor het vwo....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2005, 10:54
Jarahh
Jarahh is offline
Management, economie en recht (MER) niet iets voor jou?
Oud 10-08-2005, 11:24
NN
NN is offline
Als je advocaat wilt worden, heb je een zogenaamd 'civiel effect' nodig. Omdat te behalen, moet je een bepaald minimum aan juridische vakken aan een universiteit hebben gevolgd.

Ten eerste sluit HBO-CE niet goed aan op een rechtenstudie. Dus als je het al wil, dan moet je een langdurig schakelprogramma volgen.
Ten tweede kun je dan geen advocaat worden omdat je niet aan het boven beschreven vereiste van civiel effect voldoet.

Tip als je advocaat wil worden, ga wél VWO doen en begin daarna via de normale route aan een rechtenstudie.
Oud 10-08-2005, 11:44
Verwijderd
Je kunt geen advocaat worden zonder een volledige universitaire masteropleiding te hebben gedaan, en in het huidige bachelor-mastersysteem kun je niet met een HBO-bachelor doorstromen naar de universiteit (ligt aan de toevoeging 'of master' en 'of arts', zijn hier vele topics over te vinden).

Je zult dus gewoon een volledige rechtenstudie aan de universiteit moeten doen, ook nog eens vanwege je arbeidsmarktperspectieven als het anders zou kunnen, want geen kantoor gaat in zee met iemand die níet de beste opleiding (= WO) heeft gehad als voor datzelfde geld wél een WO-jurist beschikbaar is.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 11:49
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-08-2005 @ 12:44 :
Je kunt geen advocaat worden zonder een volledige universitaire masteropleiding te hebben gedaan, en in het huidige bachelor-mastersysteem kun je niet met een HBO-bachelor doorstromen naar de universiteit (ligt aan de toevoeging 'of master' en 'of arts', zijn hier vele topics over te vinden).

Je zult dus gewoon een volledige rechtenstudie aan de universiteit moeten doen, ook nog eens vanwege je arbeidsmarktperspectieven als het anders zou kunnen, want geen kantoor gaat in zee met iemand die níet de beste opleiding (= WO) heeft gehad als voor datzelfde geld wél een WO-jurist beschikbaar is.
Ik dacht dat een HBO'er die doorstroomt en alleen een juridische master doet ook nog geen advocaat kan worden. De NOvA stelt behoorlijk strenge eisen aan het juridisch curriculum (iets van 200 ec juridische vakken ofzo). (De NOvA heeft er al een keer ruzie over gehad met oud staatssecretaris Nijs... )
Oud 10-08-2005, 11:51
Verwijderd
Daarom zei ik ook als het zou kunnen, wat het dus niet kan.

Iets wat overigens niet wegneemt dat het niveau van veel WO-bachelors in de rechtsgeleerdheid gewoon om te huilen zo slecht zijn (UvA, UU, UL). Werkgroepjes, inleveropdrachtjes en multiple-choice tentamens zijn geen wetenschappelijk onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 11:53
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-08-2005 @ 12:51 :
Daarom zei ik ook als het zou kunnen, wat het dus niet kan.

Iets wat overigens niet wegneemt dat het niveau van veel WO-bachelors in de rechtsgeleerdheid gewoon om te huilen zo slecht zijn (UvA, UU, UL). Werkgroepjes, inleveropdrachtjes en multiple-choice tentamens zijn geen wetenschappelijk onderwijs.
Toch maakt het nog wel weer een heel verschil met de juridische HBO's. Daarom vind ik het wel best als zij willen doorstromen, maar biedt als instelling dan wel een goed overgangspakket aan.
Oud 10-08-2005, 11:57
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 10-08-2005 @ 12:53 :
Toch maakt het nog wel weer een heel verschil met de juridische HBO's.
Nou, mijn nicht doet HBO rechten aan de HvU. Ze leren daar echt geen grondslagen (het begrip 'rechtshandeling' kent ze echt helemaal niet en ze is al bijna derdejaars). Ze leren er alleen truucjes. Maar ze leren er wél vrij concreet hoe je een casus moet oplossen en dat is wat er aan schort in die slechte universiteiten die ik net noemde, er wordt daar nóch aandacht besteed aan de grondslagen, nóch aan concrete vaardigheden. Dát maakt ze zo slecht.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 12:12
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-08-2005 @ 12:57 :
Nou, mijn nicht doet HBO rechten aan de HvU. Ze leren daar echt geen grondslagen (het begrip 'rechtshandeling' kent ze echt helemaal niet en ze is al bijna derdejaars). Ze leren er alleen truucjes. Maar ze leren er wél vrij concreet hoe je een casus moet oplossen en dat is wat er aan schort in die slechte universiteiten die ik net noemde, er wordt daar nóch aandacht besteed aan de grondslagen, nóch aan concrete vaardigheden. Dát maakt ze zo slecht.
Dus als jij straks advocaat bent, neem jij je HBO-rechten-afgestudeerde nicht in dienst om koffie te zetten en je papieren te kopiëren?

Op het HBO leer je inderaad alleen maar hoe je iets praktisch toepast. Dat kan handig zijn, maar als iets een keer veranderd kunnen die mensen niet zelfstandig bepalen hoe ze het dan moeten aanpakken.
Oud 10-08-2005, 12:21
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-08-2005 @ 12:57 :
Maar ze leren er wél vrij concreet hoe je een casus moet oplossen en dat is wat er aan schort in die slechte universiteiten die ik net noemde, er wordt daar nóch aandacht besteed aan de grondslagen, nóch aan concrete vaardigheden. Dát maakt ze zo slecht.
Dat is dan zeker veranderd sinds de invoering van de BaMa. Ik heb overigens vrij recentelijk nog een Bachelorvak gevolgd, belastingrecht, waar ik van dat o zo belabberde onderwijs niet veel merkte. Het zat zelfs vrij goed inelkaar. Zeker, één multiplechoice tentamen, maar dat was -de resultaten beziend- noch makkelijk, noch erg belangrijk, telde voor 20 %. Daarnaast moesten er twee casus uitgewerkt en gepresenteerd worden (wel met z'n tweeën, maar goed, het was niettemin een vrij uitvoerige opdracht, met jurisprudentie- en literatuuronderzoek), die samen ook voor 20 % telden, en vervolgens een openvragententamen voor 60 % dat, dat garandeer ik je, erg lastig was, met name omdat die twee uren die je ervoor kreeg wel érg snel voorbij gingen.

Wat de overige, met name de elementaire bama-vakken aangaat: daar weet jij vast meer van dan ik, ik houd dat niet in de gaten. Ik kan me voorstellen dat, vooral aan de grote universiteiten, het niveau van het onderwijs onder druk staat door de grote hoeveelheid ongemotiveerde niet academisch ingestelde klootzakken (ik laat me wel eens laatdunkend uit over de studie rechten, maar ik ben ijdel genoeg om toch m'n best te doen ) die zich voor rechten inschrijven.
Oud 10-08-2005, 12:26
NN
NN is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 10-08-2005 @ 13:21 :
Dat is dan zeker veranderd sinds de invoering van de BaMa. Ik heb overigens vrij recentelijk nog een Bachelorvak gevolgd, belastingrecht, waar ik van dat o zo belabberde onderwijs niet veel merkte. Het zat zelfs vrij goed inelkaar. Zeker, één multiplechoice tentamen, maar dat was -de resultaten beziend- noch makkelijk, noch erg belangrijk, telde voor 20 %. Daarnaast moesten er twee casus uitgewerkt en gepresenteerd worden (wel met z'n tweeën, maar goed, het was niettemin een vrij uitvoerige opdracht, met jurisprudentie- en literatuuronderzoek), die samen ook voor 20 % telden, en vervolgens een openvragententamen voor 60 % dat, dat garandeer ik je, erg lastig was, met name omdat die twee uren die je ervoor kreeg wel érg snel voorbij gingen.

Wat de overige, met name de elementaire bama-vakken aangaat: daar weet jij vast meer van dan ik, ik houd dat niet in de gaten. Ik kan me voorstellen dat, vooral aan de grote universiteiten, het niveau van het onderwijs onder druk staat door de grote hoeveelheid ongemotiveerde niet academisch ingestelde klootzakken (ik laat me wel eens laatdunkend uit over de studie rechten, maar ik ben ijdel genoeg om toch m'n best te doen ) die zich voor rechten inschrijven.
Hoe bevalt dat Utrechts systeem met al die opdrachten en die samenwerk-dingen eigenlijk? Het lijkt wat schools...
Oud 10-08-2005, 12:28
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
NN schreef op 10-08-2005 @ 13:26 :
Hoe bevalt dat Utrechts systeem met al die opdrachten en die samenwerk-dingen eigenlijk? Het lijkt wat schools...
Wel, als gezegd, ik krijg daar niet veel van mee, omdat ik de bachelorvakken al grotendeels in het doctorsaal heb gehaald. Ik volg dus mastervakken. Daar speelt het groepsgebeuren tot nog toe geen rol. Meestal is het zo, dat je één keer een annotatie moet schrijven bij een arrest, die maar voor 10 % telt, de rest is open vraag tentamen.

Maar inderdaad, naar wat ik begrepen heb, is de Bachelorfase behoorlijk schools. Is dat in Groningen anders?
Oud 10-08-2005, 12:49
Patrick_vN
Patrick_vN is offline
Dus als ik m'n hbo studie CE heb afgerond zal ik nog gewoon de volle 6jaar naar school moeten om de uni af te ronden ? Of begrijp ik het nou verkeerd. Nee wil geen MER doen spreekt me niet aan. Wat ik hoor over het recht op HBO lijkt het me niet echt geweldig. Dus toch voor CE sportmarketing gekozen. Ik kan dus alleen doorstromen naar een economische master ? Die zijn er toch alleen in het engels ?
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 12:55
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 10-08-2005 @ 13:12 :
Dus als jij straks advocaat bent, neem jij je HBO-rechten-afgestudeerde nicht in dienst om koffie te zetten en je papieren te kopiëren?
Ze is van plan eerst voltijds HBO rechten af te maken en daarna nog in deeltijd naast een baan WO rechten te doen, maar onze hele familie is daar nogal skeptisch over

@ Mickey: bij ons is er inhoudelijk helemaal geen wijziging geweest bij de overgang van doctoraalstelsel naar bamastelsel. Dezelfde vakken staan nog steeds op het programma. Sterker nog, ik heb gewoon mijn basisdoctoraal oude stijl gehaald, maar de mensen die nu een bachelorcertificaat moeten behalen doen echt exact dezelfde vakken.

Wat betreft het niveau van het onderwijs, dat ligt inderdaad echt aan de omvang van de faculteit. Ik weet niet hoeveel mensen er in Groningen zich elk jaar inschrijven maar bijv. Nijmegen en Tilburg (om maar even de beste twee uit Elsevier te noemen, en Groningen in de ogen van de visitatiecommissie. Blijkbaar kun je beter geen rechten in het westen van het land studeren ) schrijven zich jaarlijks rond de 300 in. Aan de UvA en de UL schijnen het er echt 500-600+ te zijn.

En zelfs in de masterfase kom ik jammer genoeg die ongemotiveerde niet academisch ingestelde klootzakken tegen. Maarja, wat is bij ons het alternatief, de Nijmegen Law School? Dan zit je met vijf brallerige, omhooggevallen en ook volstrekt niet academisch ingestelde JOVD'ers met dollartekens in hun ogen en de blik gericht op een carrière als bedrijfsjurist. Ook niet echt iets voor mij
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 13:03
MickeyV
MickeyV is offline

Dat zal bij het Utrecht Law College wel niet anders zijn.
Oud 10-08-2005, 13:06
Verwijderd
Nou, dat is niet echt te vergelijken. ULC schijnt, als ik dat topic erover bekijk, inhoudelijk niet te verschillen van het gewone UU-programma. Je krijgt alleen wat meer aandacht en je voelt je wat beter. Maar de NLS is echt een volledig aparte master, die zestien maanden duurt waarvan vijf een stage in het buitenland (en dan bedoel ik echt het buitenland, geen Duitsland ofzo, maar Singapore of New York). Bovendien krijg je veel les van hoogleraren-advocaten, vaak ook ter plekke op het kantoor om meteen de praktijk te proeven. Maar dat is ook meteen wat mij er niet aan beviel: het was zó extreem gericht op een baan bij één van die prestigieuze kantoren die erin participeren, dat wil ik gewoon niet. En er hing echt zo'n hijgerig sfeertje omheen, iets dat mij aan veel kantoren ook tegenstaat (noem geen namen ).
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 13:15
MickeyV
MickeyV is offline
Ik kan het me voorstellen. Een te hoog snelle jongens, dure auto's gehalte. Een beetje als die kerels in American Psycho.
Oud 10-08-2005, 13:17
Verwijderd
Mja, meer als in gewoon niet geïnteresseerd in rechtsgeschiedenis, rechtsvergelijking en dergelijke. Gewoon instrumenteel toepassen van recht om hun zakken te vullen. Niets voor mij.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2005, 13:30
NN
NN is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 10-08-2005 @ 13:28 :
Wel, als gezegd, ik krijg daar niet veel van mee, omdat ik de bachelorvakken al grotendeels in het doctorsaal heb gehaald. Ik volg dus mastervakken. Daar speelt het groepsgebeuren tot nog toe geen rol. Meestal is het zo, dat je één keer een annotatie moet schrijven bij een arrest, die maar voor 10 % telt, de rest is open vraag tentamen.

Maar inderdaad, naar wat ik begrepen heb, is de Bachelorfase behoorlijk schools. Is dat in Groningen anders?
Ik heb nu de bachelor NR nieuwe stijl zo goed als afgerond en heb eigenlijk bijna nooit van die opdrachten moeten maken die voor een bepaald percentage meetellen voor het tentamen. Hooguit vrijwillige opdrachtjes waar je een klein tentamenbonusje mee kan verdienen.
Oud 10-08-2005, 13:32
NN
NN is offline
Citaat:
Patrick_vN schreef op 10-08-2005 @ 13:49 :
Dus als ik m'n hbo studie CE heb afgerond zal ik nog gewoon de volle 6jaar naar school moeten om de uni af te ronden ? Of begrijp ik het nou verkeerd. Nee wil geen MER doen spreekt me niet aan. Wat ik hoor over het recht op HBO lijkt het me niet echt geweldig. Dus toch voor CE sportmarketing gekozen. Ik kan dus alleen doorstromen naar een economische master ? Die zijn er toch alleen in het engels ?
Hoe het met de doorstoom naar economische masters zit weet ik niet precies.

Als je een togaberoep wil gaan uitoefenen (rechter, officier van justitie, advocaat) doe je de complete universitaire juridische studie. daar doe je in principe vier jaar over (in de praktijk is het gemiddelde bijna 6 jaar).
Oud 10-08-2005, 13:38
NN
NN is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-08-2005 @ 13:55 :
Ze is van plan eerst voltijds HBO rechten af te maken en daarna nog in deeltijd naast een baan WO rechten te doen, maar onze hele familie is daar nogal skeptisch over

@ Mickey: bij ons is er inhoudelijk helemaal geen wijziging geweest bij de overgang van doctoraalstelsel naar bamastelsel. Dezelfde vakken staan nog steeds op het programma. Sterker nog, ik heb gewoon mijn basisdoctoraal oude stijl gehaald, maar de mensen die nu een bachelorcertificaat moeten behalen doen echt exact dezelfde vakken.

Wat betreft het niveau van het onderwijs, dat ligt inderdaad echt aan de omvang van de faculteit. Ik weet niet hoeveel mensen er in Groningen zich elk jaar inschrijven maar bijv. Nijmegen en Tilburg (om maar even de beste twee uit Elsevier te noemen, en Groningen in de ogen van de visitatiecommissie. Blijkbaar kun je beter geen rechten in het westen van het land studeren ) schrijven zich jaarlijks rond de 300 in. Aan de UvA en de UL schijnen het er echt 500-600+ te zijn.

En zelfs in de masterfase kom ik jammer genoeg die ongemotiveerde niet academisch ingestelde klootzakken tegen. Maarja, wat is bij ons het alternatief, de Nijmegen Law School? Dan zit je met vijf brallerige, omhooggevallen en ook volstrekt niet academisch ingestelde JOVD'ers met dollartekens in hun ogen en de blik gericht op een carrière als bedrijfsjurist. Ook niet echt iets voor mij
Groningen is per jaar een kleine 600. Dat is minder dan Leiden, Utrecht en A'dam-UvA, maar wel groter dan Nijmegen en Tilburg.

In de nieuwe structuur worden wij ook geconfronteerd met regeltjes waardoor veel mensen niet normaal kunnen doorstromen van Ba naar Ma.

Dat Nijmegen Law College kreeg ik laatst nog een folder van in handen. Ik heb het idee dat het een beetje ULC-achtig is, of niet?
Oud 10-08-2005, 13:43
Verwijderd
Citaat:
NN schreef op 10-08-2005 @ 14:38 :
(...)

Dat Nijmegen Law College kreeg ik laatst nog een folder van in handen. Ik heb het idee dat het een beetje ULC-achtig is, of niet?
Zie mijn reactie boven, ULC is niet te vergelijken met NLS. Nijmegen heeft nu nog een ander speciaal traject, dat (helaas voor mij) begint in 2006, namelijk de dubbele onderzoeksmaster Onderneming en Recht, dus een master voor wetenschappelijk ingestelde studenten met hoge cijfers die denken aan promoveren. Maar een beetje laat voor mij.

Wat betreft opdrachtjes maken die meetellen voor een tentamen, dat heb ik eigenlijk nooit hoeven doen. Tentamens en opdrachten zijn bij ons losgekoppeld. In de bachelorfase is het zo dat voor elk belangrijk vak een kleine scriptie moet worden geschreven die wordt beoordeeld met onvoldoende, voldoende of goed, maar waar (ten onrechte) geen studiepunten voor worden toegekend.

In de masterfase zijn er wel vakken waarbij een (praktijk)opdracht meetelt voor het eindcijfer, maar dat gaat om bijzondere gevallen, bijv. bij het mastervak Arbeidsrecht, waar je een arbeidsproces nauwkeurig naspeelt inclusief pleiten en opstellen van stukken en waar je over dat onderwerp een klein wetenschappelijk artikel (~10 pagina's) moet schrijven. Die twee dingen tellen samen voor 25% mee op het eindcijfer.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 10:53
thabomb1986
thabomb1986 is offline
Hmmm, beetje dom, d8 dat je die hele studie al had afgerond maar toen ik naar je leeftijd keek leek me dat toch wel wat onwaarschijnlijk...
Ik zou zeggen, om je alle terreur van het overstappen, schakelprogramma's, wel of geen togaberoep etc. te besparen moet je gewoon je vwo-diploma halen, en als je je er een beetje voor inzet heb je die al met 1 jaartje. Er zit vast wel een vavo-instelling bij je in de buurt al weet ik niet of je daar 18 voor moet zijn en als je je middelbare school leuk vond vraag je naar de mogelijkheden om vwo-sprint te doen.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2005, 11:02
Patrick_vN
Patrick_vN is offline
Wil gewoon geen middelbare school meer doen. Heb bewust voor deze studie gekozen omdat hij me erg aanspreekt. Maar ik was gewoon benieuwd of het mogelijk was om daarna door te gaan naar de rechten studie ... En mischien ga ik het alsnog wel erna doen. Who knows.

Maar ik ben wel benieuwd hoe het zit met de doorstroom naar een economische master. Zijn deze alleen maar in het engels of ook in het Nederlands ? Ik hoop dat iemand het weet. De informatie op scholen site vind ik erg vaag.

Groeten Patrick
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten