Oud 21-08-2005, 15:06
Shock
Shock is offline
Over anderhalve week stap ik op het vliegtuig naar Ghana voor vrijwilligerswerk. Naar aanleiding hiervan wil een vriend een stukje in de regionale krant laten zetten, met mijn rekeningnummer erin. Mag je op deze manier zomaar geld inzamelen, en zoja, is het verstandig om dat nummer er zo in te zetten (misbruik)?
Oud 21-08-2005, 15:42
PV
PV is offline
Ik denk wel dat dat mag. Heb ff gezocht in het archief van het Brabants Dagblad, daar staat bijv. dit in een artikel:

Van der Hilst vertrekt op 16 mei. Wanneer hij aankomt, weet hij niet. „Ik wil zo’n 60 a 80 kilometer per dag afleggen. Ik overnacht in een tentje op campings. Het contact met het thuisfront verloopt via een mobiele telefoon. Het is 2.500 kilometer fietsen. Ik hoop na afloop evenzoveel euro’s over te kunnen maken aan de EVN.“
Hoe hij terug komt, weet hij nog niet. „Misschien wel met de fiets“, lacht hij.
Wie Jan van der Hilst wil sponsoren, kan een bijdrage storten op rekeningnummer *** tnv J. vd Hilst in Tilburg ovv fietstocht.

(en dan in plaats van de sterretjes het rekeningnummer natuurlijk, maar dat heb ik maar weggehaald voor de zekerheid)
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 16:50
Verwijderd
Het zal wel mogen maar of het echt veilig is.. Ik zou het nu niet direct doen, maar eigenlijk kan er weinig gebeuren denk ik
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 17:03
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
doezel schreef op 21-08-2005 @ 17:50 :
Het zal wel mogen maar of het echt veilig is.. Ik zou het nu niet direct doen, maar eigenlijk kan er weinig gebeuren denk ik
Met je rekeningnummer kunnen mensen alleen geld overmaken, verder kunnen ze er niks mee tenzei ze meer informatie kunnen achterhalen

grtz
ivo
Oud 21-08-2005, 17:32
Shock
Shock is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 21-08-2005 @ 18:03 :
Met je rekeningnummer kunnen mensen alleen geld overmaken, verder kunnen ze er niks mee tenzei ze meer informatie kunnen achterhalen

grtz
ivo
'meer informatie'
Zoals?
Oud 21-08-2005, 18:22
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Shock schreef op 21-08-2005 @ 18:32 :
'meer informatie'
Zoals?
denk aan inlogcodes of pincodes e.d.
Oud 21-08-2005, 18:32
Verwijderd
Kan voor zover ik weet helemaal geen kwaad; met het nummer kan men alleen geld op jouw rekening gaan zetten, en dat is nu juist de bedoeling
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 20:18
Shock
Shock is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 21-08-2005 @ 19:32 :
Kan voor zover ik weet helemaal geen kwaad; met het nummer kan men alleen geld op jouw rekening gaan zetten, en dat is nu juist de bedoeling
Ik heb voor de zekerheid een mailadres vermeld; de geďnteresseerden kunnen dan mailen, zo weet ik iig waar m'n rekeningnummer blijft. Kan het er nu even niet bij hebben als vage figuren transacties gaan plegen...
Oud 21-08-2005, 21:20
Verwijderd
Natuurlijk kunnen ze daar niks meer. Denk ook maar aan bedrijven die op briefpapier hun rekeningnummer drukken
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 21:56
Verwijderd
Citaat:
Shock schreef op 21-08-2005 @ 21:18 :
Kan het er nu even niet bij hebben als vage figuren transacties gaan plegen...
Het enige dat er kan gebeuren is dat vage figuren geld op jouw rekening storten of ernaartoe overmaken. Lijkt me dat ze dat niet zomaar doen tenzij ze gehoor geven aan de oproep die jij wilt plaatsen.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 22:06
Shock
Shock is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-08-2005 @ 22:56 :
Het enige dat er kan gebeuren is dat vage figuren geld op jouw rekening storten of ernaartoe overmaken. Lijkt me dat ze dat niet zomaar doen tenzij ze gehoor geven aan de oproep die jij wilt plaatsen.
Maar.. als ik iets bestel bij een willekeurige webwinkel en kies voor een automatische incasse, dan kan toch iedereen dat, of?
Oud 21-08-2005, 22:15
Go
Go is offline
Citaat:
Shock schreef op 21-08-2005 @ 23:06 :
Maar.. als ik iets bestel bij een willekeurige webwinkel en kies voor een automatische incasse, dan kan toch iedereen dat, of?
Daar heb hebben ze jouw handtekening voor nodig. Bovendien kun je het bedrag altijd binnen 30 dagen terug laten boeken.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 22:19
Shock
Shock is offline
Citaat:
gerwin schreef op 21-08-2005 @ 23:15 :
Daar heb hebben ze jouw handtekening voor nodig. Bovendien kun je het bedrag altijd binnen 30 dagen terug laten boeken.
Hoe kom je daarbij? Ik zet nooit m'n handtekening als ik iets bij bol.com bestel?s
Dat klopt, maar als je iets bestelt van een paar duizend euro heb ik toch een probleem
Oud 26-08-2005, 00:14
ijscoman
ijscoman is offline
Het is inderdaad zo dat je dat rekening nummer bij automatische incasso kunt neerzetten. Vaag eigenlijk want het geld word dan inderdaad afgeschreven zonder handtekening. Zo zou iemand dus een halve webwinkel leeg kunnen kopen en een ander voor de kosten op laten draaien.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2005, 09:26
Verwijderd
Citaat:
Shock schreef op 21-08-2005 @ 23:19 :
Hoe kom je daarbij? Ik zet nooit m'n handtekening als ik iets bij bol.com bestel?s
Dat klopt, maar als je iets bestelt van een paar duizend euro heb ik toch een probleem
Kan je bij bol.com gebruik maken van automatisch afschrijven dan? Ik zie het nergens staan.. Wel credit-card, vooruitbetalen, Rabo-direct en acceptgiro.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 11:55
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 21-08-2005 @ 23:15 :
Nee hoor, als je als onderneming de mogelijkheid tot automatisch afschrijven hebt, kan je van elke gewone rekening geld afschrijven zonder dat je er iets voor nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 14:16
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
hppa schreef op 01-09-2005 @ 12:55 :
Nee hoor, als je als onderneming de mogelijkheid tot automatisch afschrijven hebt, kan je van elke gewone rekening geld afschrijven zonder dat je er iets voor nodig hebt.
Maar de rekeninghouder kan het met de zelfde rotgang weer terugboeken onder de noemer: "geen machtiging"
Heeft de rekening houder hier voor getekend dan is die mogelijkheid er niet.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 14:57
Baka-san
Baka-san is offline
dus daarvoor heb je wel een handtekening voor ''geen machtiging''. webwinkels kunnen moeilijk handtekening van je vragen dus dat geintje kan je bij alle i-net shops uithalen.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 15:27
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Baka-san schreef op 01-09-2005 @ 15:57 :
dus daarvoor heb je wel een handtekening voor ''geen machtiging''. webwinkels kunnen moeilijk handtekening van je vragen dus dat geintje kan je bij alle i-net shops uithalen.
Zou je kunnen doen, je tekent alleen wel voor ontvangst als er een artikel bij jou thuis geleverd word dus ik denk dat je je wel het een en ander kunt voorstellen aan juridische problemen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten