Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2007, 22:02
tuttebel
tuttebel is offline
Pitch: Een visser en een smokkelaar uit Afrika gaan op zoek naar een zeldzame roze diamant. Ze zijn echter niet de enigen die de waardevolle siersteen willen bemachtigen.

Regie: Edward Zwick
Met: Leonardo DiCaprio, Jennifer Connelly, Michael Sheen, Djimon Hounsou, Basil Wallace, Arnold Vosloo, Ntare Mwine

Pitch: Een visser en een smokkelaar uit Afrika gaan op zoek naar een zeldzame roze diamant. Ze zijn echter niet de enigen die de waardevolle siersteen willen bemachtigen.

Bijzonderheden: In de film wordt de diamantindustrie in een kwaad daglicht gesteld. Juweliers waren er als de kippen bij om te verklaren dat het beeld dat geschapen wordt dateert uit de jaren '90 en dat er sindsdien een hoop verbeterd is.

Aanloop: Edward Zwick regisseerde eerder o.m. The Last Samurai, The Siege en Shakespeare in Love.

----------

Ik vond het een erg goede film. Op het einde nogal moraliserend, maar het zet je wel aan tot denken en dat hoort een goede film te doen naar mijn mening. Het is geen goede film als in een cultfilm met mindboggling trucs.
Goed geacteerd, Leonardo is echt een held. Oké hij heeft een raar accent in de film, maar zo is dat brits-afrikaans nou eenmaal. Even wennen, maar t hoort erbij! Hounsou vond ik ook goed spelen, maar geen oscar-nominatie waardig.
Ook een heel goed einde:
Spoiler

Hebben al meer mensen m gezien?
Oud 27-01-2007, 00:41
Verwijderd
Nee, ga m vast nog wel eens kijken.

Maar "Aanloop: Edward Zwick regisseerde eerder o.m. The Last Samurai" doet me al wat terugkrabbelen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 03:02
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
N00dles schreef op 27-01-2007 @ 01:41 :
Nee, ga m vast nog wel eens kijken.

Ik niet, een soort Titanic in de jungle.

En die zuigende Leonardo DiCaprio zie ik al helemaal niet graag acteren.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 08:31
DanielC
DanielC is offline
Gisteravond gezien. Vond 'm niet zo. Beetje jammer dat het zo veel actie is, en het soort van liefdesverhaaltje tussen Connelly en Leo stond me ook niet zo aan. Daardoor valt de boodschap eigenlijk een beetje in het niet (wat ze nog wel een beetje goed proberen te maken met het einde, mjah), en ik kan er ook niet van genieten als van een actie film. Ik vraag me dan ook af wat voor antwoorden je krijgt als je aan de bezoekers vraagt wat voor film ze gezien hebben.

P.S. Zwick heeft Shakespeare in Love alleen geproduceerd.

[edit] Leo en Honsou deden het trouwens goed.

Laatst gewijzigd op 27-01-2007 om 09:08.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 09:41
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
matige film, ene achtervolging en miraculeuze ontsnapping na de ander. Jennifer Connelly blijft daarentegen erg mooi...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 16:41
tuttebel
tuttebel is offline
Ik vond het liefdesverhaaltje ook een beetje flauw. En het eindtelefoontje was ook zo mager en cliché.
Oud 28-01-2007, 18:34
~SmG~
~SmG~ is offline
Ik ga hem kijken omdat m'n moeder graag wil dat ik hem met haar ga kijken, maar ik kijk echt tegen Leonardo op met dat accent.
Verder lijkt het me wel een topfilm.
Oud 28-01-2007, 19:31
Verwijderd
Gister deze film gezien. Zat vol met clichés! Het verhaal was erg langdradig en flinterdun. Eigenlijk de laatste 10 minuten die interessant waren, maar ook nogal standaard om een film op die manier te eindigen. MAAR de film had wel mooie beelden en behoorlijk goede acteerprestaties van DiCaprio. Maar het verhaal....
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 19:39
Noddy
Noddy is offline
Ik ben wel benieuwd. Alleen dat accent van Leonardo... aargh!! Het klinkt zo onnatuurlijk.
Oud 28-01-2007, 20:22
Verwijderd
laaaaaaang
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 21:01
Muchacha
Muchacha is offline
Goeie film, soms wel langdradig maar met behoorlijke schokkende beelden. Supermooie landschappen en naar de keel grijpende actie. Het accent van DiCaprio was idd irritant, maar hij blijft toch echt een goede acteur Mijn obsessie uit de Titanic-periode is al lang overgaan naar respect voor hem, hij kan elke rol aan.
Oud 28-01-2007, 21:27
tuttebel
tuttebel is offline
het accent is gewoon zoals het hoort, believe me. het klinkt erg gek in het begin, maar dat is omdat we niet echt vaak engels-afrikanen horen praten.
Oud 28-01-2007, 22:11
Reynaert
Reynaert is offline
Ik begrijp die kritiekpunten niet zo, ik vond het juist een heel erg sterke film. Ik zou de relatie tussen DiCaprio en Conelly geen 'liefdesverhaaltje' noemen - volgens mij is het eerder zo dat Danny en Maddy op elkaar aangewezen zijn en dat dit zich uit in aantrekkingskracht en afstoting. Ik vond het wel goed in elkaar zitten, kwam grotendeels overtuigend op me over. De verhouding actie/verhaal lag wat mij betreft ook prima voor deze film, ik heb in ieder geval van begin tot eind oprecht geïnteresseerd gekeken. Het accent van DiCaprio is naar mijn weten natuurgetrouw, volgens IMDB heeft de originele bevolking dat aangegeven in een interview. Vond het ook niet storend - sowieso vond ik de performance van DiCaprio heel erg sterk. Mja verder prachtige cinematografie, een prima scenario, sterke acteerprestaties - ik vond het een erg goede film. Alleen op het eind de moraal uitleggen in tekst, dat is wel minder.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2007, 18:20
Noddy
Noddy is offline
Citaat:
tuttebel schreef op 28-01-2007 @ 22:27 :
het accent is gewoon zoals het hoort, believe me. het klinkt erg gek in het begin, maar dat is omdat we niet echt vaak engels-afrikanen horen praten.
Dat zou best kunnen, maar het past gewoon niet bij Leonardo DiCaprio. In elke film heeft hij hetzelfde accent (behalve in What's eating Gilbert Grape), hij heeft gewoon een bepaalde manier van praten. In deze film is het heel anders en dat klinkt gewoon heel vreemd. Vind ik...
Oud 29-01-2007, 23:25
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Noddy schreef op 29-01-2007 @ 19:20 :
Dat zou best kunnen, maar het past gewoon niet bij Leonardo DiCaprio. In elke film heeft hij hetzelfde accent (behalve in What's eating Gilbert Grape), hij heeft gewoon een bepaalde manier van praten. In deze film is het heel anders en dat klinkt gewoon heel vreemd. Vind ik...
Volgens mij was het in The Departed, The Aviator, en Catch me if you can ook telkens een verschil in de manier waarop hij sprak. Alleen niet zo indringend als een accent, misschien komt het vreemd over omdat je niet gewend bent aan deze manier van spreken? Ik vond dat DiCaprio het accent prima hanteerde en ik was er na 5 minuten aan gewend.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2007, 23:50
Dinalfos
Dinalfos is offline
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 09:04
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 30-01-2007 @ 00:25 :
Volgens mij was het in The Departed, The Aviator, en Catch me if you can ook telkens een verschil in de manier waarop hij sprak. Alleen niet zo indringend als een accent, misschien komt het vreemd over omdat je niet gewend bent aan deze manier van spreken? Ik vond dat DiCaprio het accent prima hanteerde en ik was er na 5 minuten aan gewend.
idd, en in gangs of new york had hij een iers accent
Oud 30-01-2007, 10:04
wutang
wutang is offline
Vond het een goede film... Zat lekkere spanning in alleen af en toe teveel doden en bloedvergieten.
Oud 30-01-2007, 15:32
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 30-01-2007 @ 00:50 :
[afbeelding]
Whinegum?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 23:21
__
__ is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 28-01-2007 @ 23:11 :
Ik begrijp die kritiekpunten niet zo, ik vond het juist een heel erg sterke film. Ik zou de relatie tussen DiCaprio en Conelly geen 'liefdesverhaaltje' noemen - volgens mij is het eerder zo dat Danny en Maddy op elkaar aangewezen zijn en dat dit zich uit in aantrekkingskracht en afstoting. Ik vond het wel goed in elkaar zitten, kwam grotendeels overtuigend op me over. De verhouding actie/verhaal lag wat mij betreft ook prima voor deze film, ik heb in ieder geval van begin tot eind oprecht geïnteresseerd gekeken. Het accent van DiCaprio is naar mijn weten natuurgetrouw, volgens IMDB heeft de originele bevolking dat aangegeven in een interview. Vond het ook niet storend - sowieso vond ik de performance van DiCaprio heel erg sterk. Mja verder prachtige cinematografie, een prima scenario, sterke acteerprestaties - ik vond het een erg goede film. Alleen op het eind de moraal uitleggen in tekst, dat is wel minder.
ik sluit me hier volledig bij aan. + dat ik tranen in mn ogen had, tijdens een paar momenten in de film. en dat mn ouders aan beide kanten van me gewoon ongegeneerd zaten te janken terwijl ze eerst niet meewilden hehe.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 00:59
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik sluit me aan bij Reynaert. Ik vond de film supergoed. Op geen enkel moment langdradig, altijd mijn interesse behoudend, met goede acteerprestaties, vooral van DiCaprio. Het accent heeft me geen seconde gestoord. Ik snap niet hoe mensen dit een saai of dun verhaal kunnen vinden. Het is het waargebeurde verhaal van de burgeroorlog in Sierra Leone en het uitzuigen van een arm continent in de naam van het neo-imperialisme. Het boeide mij iig.

@ _: Ik moest ook m'n best doen om niet te janken. Dat is dus het nadeel van de bios, vind ik.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 02:10
Darko
Darko is offline
Ik vond er niet zoveel aan. Maak een actie film of een drama met een boodschap, Zwick heeft namelijk zojuist bewezen dat een combinatie niet werkt.
Oud 04-02-2007, 03:51
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Darko schreef op 04-02-2007 @ 03:10 :
Ik vond er niet zoveel aan. Maak een actie film of een drama met een boodschap, Zwick heeft namelijk zojuist bewezen dat een combinatie niet werkt.
Ik vind juist dat door de actie het dramatische aspect (de ongelooflijke terreur en ellende in Afrika door de handel van het Westen) goed naar voren komt.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 08:16
Uice
Uice is offline
Citaat:
Cornel schreef op 27-01-2007 @ 04:02 :
En die zuigende Leonardo DiCaprio zie ik al helemaal niet graag acteren.
Ook niet in Gilbert Grape?
Oud 04-02-2007, 10:21
Darko
Darko is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 04-02-2007 @ 04:51 :
Ik vind juist dat door de actie het dramatische aspect (de ongelooflijke terreur en ellende in Afrika door de handel van het Westen) goed naar voren komt.
Wat mij betreft is veel actie en schokkende beelden een nogal makkelijke manier om sympathie te kweken bij de kijker. Ik had liever gehad dat Zwick de tijd nam om het verhaal iets meer inhoud te geven.
Oud 04-02-2007, 11:34
TwistedJunkie
TwistedJunkie is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 28-01-2007 @ 23:11 :
Ben het helemaal met je eens!

En 'het accent hoort niet bij leonardo' is geen goed argument. Hij speelt zichzelf niet. Hij speelt een Zuid- Afrikaan/ Rhodesiër/ whatever hij ook is. Dan heb je een ander accent en ben je een ander persoon....lijkt me logisch
Oud 04-02-2007, 18:49
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Darko schreef op 04-02-2007 @ 11:21 :
Wat mij betreft is veel actie en schokkende beelden een nogal makkelijke manier om sympathie te kweken bij de kijker. Ik had liever gehad dat Zwick de tijd nam om het verhaal iets meer inhoud te geven.
De actie gaf een goede kijk op de verschrikkelijke situatie. Vooral de beelden van de RUF die de steden hadden overgenomen en 's nachts bij het vuur het op een zuipen zetten, vond ik heel bedreigend overkomen. Scènes zoals de visser (naam kwijt) bij zijn vrouw aan het hek in het vluchtelingenkamp deden het ook wel.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2007, 21:28
bam
bam is offline
Ik heb genoten van de film
Oud 05-02-2007, 17:27
Darko
Darko is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 04-02-2007 @ 19:49 :
De actie gaf een goede kijk op de verschrikkelijke situatie. Vooral de beelden van de RUF die de steden hadden overgenomen en 's nachts bij het vuur het op een zuipen zetten, vond ik heel bedreigend overkomen. Scènes zoals de visser (naam kwijt) bij zijn vrouw aan het hek in het vluchtelingenkamp deden het ook wel.
Bij jou misschien, het raakte mij niet
Oud 05-02-2007, 18:27
innogen
innogen is offline
Citaat:
tuttebel schreef op 28-01-2007 @ 22:27 :
Umm nee hoor? Het was echt heel erg nep :')
Vooral als je het vergelijkt met het accent van die sergeant oid (die gast van the mummy) die daadwerkelijk zuidafrikaans is. Op een gegeven moment praat hij ook gewoon zuidafrikaans en dan hoor je wel dat zijn accent echt is en dat van leo gewoon niet overkomt. Tenminste bij mij niet. Wat niet wegneemt dat ik dat op zich wel prima vond, beter een redelijk mislukte poging dan helemaal niets.

Ik vond de film wel ok, sommige scenes waren erg sterk, vooral dat stukje wanneer die kinderen die leraar doodschieten. Het was echt eng om te zien hoe erg zij zijn gehersenspoeld door de RUF.
Sommige scenes tussen conelly en dicaprio vond ik echt heel erg met hun tenenkrommende dialogen af en toe. Vooral dat telefoongesprek op het einde vond ik maar teleurstellend.

Al met al vond ik het wel een mooie en goede film, vooral de manier waarop de omgeving was gefilmd. Als je niet teveel let op de kleine dingen, is het een erg sterke film .
Oud 05-02-2007, 21:37
Tiño
Tiño is offline
film was best goed te doen, ondanks de overdaad aan cliche's.
Oud 07-02-2007, 23:01
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 04-02-2007 @ 19:49 :
Ik sluit me volledig bij Mark aan, deze film is een echte aanrader. Het conflict in Sierra Leone (en vergelijkbare situaties in andere delen van Afrika) wordt zeer treffend in beeld gebracht, o.a. het feit dat de regeringstroepen vaak nauwelijks beter zijn dan de rebellen, en de enorm uitzichtloze situatie waarin de bevolking zich bevindt. Met daartussenin de VN, die doet wat ze kunnen maar eigenlijk niet meer kunnen doen dan de vluchtelingen opvangen.

Ik heb de film eigenlijk veel meer gezien als commentaar op hoe ongeloofelijk kut sub-Sahara Afrika eraan toe is, en hoe daarvan geprofiteerd wordt, dan als een verhaal over diamanten.
Oud 13-02-2007, 22:36
Verwijderd
Actie en drama is geen goede combinatie? Dan moet je toch eens in de echte wereld gaan kijken. Het leven is een combinatie van actie, drama en nog veel meer. Ik vind het juist enorm knap dat ze dit zo goed neer kunnen zetten in een film.
Ik vind het oppervlakkig om te zeggen dat een film alleen maar actie kan hebben, of alleen drama, of alleen humor.

Het accent is bijzaak, zijn acteerprestaties waren erg goed. Zijn peronage was niet erg diep naar mijn mening, maar het maakte toch een mooie (doch te verwachten) ontwikkeling. En die van Solomon al helemaaal.. Ohh wat heb ik veel traantjes gelaten tijdens deze film, ik heb samen met twee vriendinnen ongegeneerd zitten janken in de bioscoop.

Mooi dat het gezinnetje bij elkaar is gebleven, toch nog een positief einde aan zo'n wreed verhaal. Realistisch dat DiCaprio toch nog dood ging.

Deze film heeft me aan het denken gezet. Ik ben enorm sceptisch momenteel tegen alles wat er eigenlijk niet toe doet. We steken onze mooie opgemaakte hoofdjes in het zand en weten niet wat er allemaal werkelijk speelt. En dit is pas 1/10000 van alles wat er gebeurt in de wereld.

Ik ben onder de indruk.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 17:56
mjk
mjk is offline
Zag er allemaal mooi uit, goed acteerwerk soms, leuke beelden, en toch, het raakte me niet. Elke keer dat ze elkaar afschieten, ik geloof het wel na 1 of 2 keer. Vol cliché's, te lang, slecht einde, etc. De film heeft me wel vermaakt, maar ik weet nog steeds niet of ik nu drama of een blockbuster bekeek.
Oud 14-02-2007, 19:03
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
mjk schreef op 14-02-2007 @ 18:56 :
Zag er allemaal mooi uit, goed acteerwerk soms, leuke beelden, en toch, het raakte me niet. Elke keer dat ze elkaar afschieten, ik geloof het wel na 1 of 2 keer. Vol cliché's, te lang, slecht einde, etc. De film heeft me wel vermaakt, maar ik weet nog steeds niet of ik nu drama of een blockbuster bekeek.
Sinds wanneer kan een blockbuster geen drama zijn?

@ Sanne:

Mensen weten juist wél wat er speelt, vandaar de uitdrukking 'je hoofd in het zand steken'. Geïnteresseerd in informatie over de manieren waarop het Westen Afrika en Azië totaal kapotmaakt? Zwartboek Wereldmerken.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 21:01
mjk
mjk is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 14-02-2007 @ 20:03 :
Tuurlijk, kan, maar het leek wel of hier 2 films door elkaar liepen en de maker wist niet welke hij nu wilde. Het lag gewoon niet.
Oud 15-02-2007, 12:34
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 14-02-2007 @ 20:03 :

@ Sanne:

Mensen weten juist wél wat er speelt, vandaar de uitdrukking 'je hoofd in het zand steken'. Geïnteresseerd in informatie over de manieren waarop het Westen Afrika en Azië totaal kapotmaakt? Zwartboek Wereldmerken.
Ehm, juist niet. Niemand weet wat er allemaal speelt in de wereld. Ze weten een klein deeltje (bijvoorbeeld wat ze op het nieuws zien) of zoiets, na een film te hebben gekeken. En voor de rest willen ze liever nergens iets vanaf weten. En daarom steken ze hun kop in het zand. Omdat we wel 'genoeg' weten, maar we weten nog lang niet genoeg.

En waar slaat dat op, dat je me zo'n link geeft? Wil je me nu wegwijs maken in de wereld, zodat ik zie wat er allemaal speelt?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 16:09
Uice
Uice is offline
Citaat:
S/-\nne schreef op 15-02-2007 @ 13:34 :
Ehm, juist niet. Niemand weet wat er allemaal speelt in de wereld. Ze weten een klein deeltje (bijvoorbeeld wat ze op het nieuws zien) of zoiets, na een film te hebben gekeken. En voor de rest willen ze liever nergens iets vanaf weten. En daarom steken ze hun kop in het zand. Omdat we wel 'genoeg' weten, maar we weten nog lang niet genoeg.
Er is tamelijk veel bekend, maar heel veel mensen kan het niets schelen.

Citaat:
En waar slaat dat op, dat je me zo'n link geeft? Wil je me nu wegwijs maken in de wereld, zodat ik zie wat er allemaal speelt?
Wat een hostaliteit.
Oud 15-02-2007, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 15-02-2007 @ 17:09 :
Er is tamelijk veel bekend, maar heel veel mensen kan het niets schelen.

Wat een hostaliteit.

Omdat ze er nooit zo concreet mee geconfronteerd worden.
"Er heerst armoede."
Dat doet inderdaad niet veel als je het nie van 'dichtbij' hebt gezien.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 18:39
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
S/-\nne schreef op 15-02-2007 @ 13:34 :
Het klopt dat heel veel mensen niet weten wat er speelt, maar heel veel mensen weten het wel en steken hun hoofd gewoon in het zand.

Citaat:
Ik dacht dat je misschien geïnteresseerd zou zijn. Als dat niet zo is, hoef je nog niet zo vijandig te doen.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 15-02-2007 @ 19:39 :
Het klopt dat heel veel mensen niet weten wat er speelt, maar heel veel mensen weten het wel en steken hun hoofd gewoon in het zand.

Ik dacht dat je misschien geïnteresseerd zou zijn. Als dat niet zo is, hoef je nog niet zo vijandig te doen.
Sorry, ik reageerde indd een beetje fel en ik weet niet waarom .
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 20:53
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
S/-\nne schreef op 15-02-2007 @ 21:11 :
Sorry, ik reageerde indd een beetje fel en ik weet niet waarom .
Geef niet, zand erover.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 22:56
Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
Spoiler

Laatst gewijzigd op 16-02-2007 om 12:20.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 23:23
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Eye of Sauron schreef op 15-02-2007 @ 23:56 :
Spoiler
Spoiler!

Laatst gewijzigd op 16-02-2007 om 16:33.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2007, 23:25
Uice
Uice is offline
Citaat:
Eye of Sauron schreef op 15-02-2007 @ 23:56 :
Major Fucking
Spoiler
Godverdomme, oog.
Oud 16-02-2007, 12:21
Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
Citaat:
Juice schreef op 16-02-2007 @ 00:25 :
Godverdomme, oog.
oh sorry, ik dacht dat dat hier mocht. Want dit topic staat vol spoilers.
Oud 16-02-2007, 13:33
Uice
Uice is offline
Goed, nu moet Mark hem nog veranderen.
Oud 16-02-2007, 13:52
grandaddy
grandaddy is offline
heb em nou iets van een maand geleden gezien. ik vond het een zeer okéje film, maar niet meer dan dat.

ik was heel erg overrompeld door de bruutheid in een paar scenes aan het begin van de film, en dat was gelijk heel pakkend. de relaties tussen de personages waren heel leuk, en ik heb een zwak leonardo films door whats eating gilbert grape, basketball diary's, the beach en sja, titanic. maar al het drama, de humor, het acteerwerk, de actiescenes, de settings enzovoorts enzovoorts lagen mij er veel te dik op.

naast dat de film zo heel dik belegd was met blockbustershit lag de politieke lading lag er ook wel heel dik op. op die manier kreeg ik toch wel een beetje een geforceerd gevoel en daardoor kwam de boodschap veel minder sterk op me over. hoewel ik het dus geen slechte film vind.

wat ik heel tof vond was dat ze de chaos en realiteit voor afrikanen in dat soort landen in kaart brachten. wat ook wel redelijk nieuw voor me was. ik had voor het zien van die film net een docu gezien over slavenhandel in de koffie-industrie en bepaalde elementen in deze film kwam wel overeen met die docu.

maar dan de moraal; de slechte kant van diamandsmokkel en wat "het westen" daar mee doet. mooi dat dit onderwerp via zo'n groot medium als een blockbuster film aan het licht komt. maar het gros van het filmpubliek is ws geen diamantkoper. zo krijg ik wel het idee dat de film stuurt naar de "klassenstrijd" tussen de lager- en middenklasse vs de rijke 1%. en dan spreek je een grote groep mensen aan en dat is daardoor een mooi veilig onderwerp voor hollywood bozo's want sja, maatschappelijk bewustzijn is redelijk populair op het moment(anti-irak oorlog etc) en dat spreekt veel mensen aan. terwijl het bij kijken blijft, en de vele kleine dingen die een gemiddeled mens kan doen om "de wereld te veranderen" worden niet aangekaart. zo hebben ze er naar mijn smaak een veel te commercieel sausje over een "politieke" film gegooid. waardoor de politieke lading zn kracht totaal verliest. net als films als the Gardener en The Girl in the Café.
Oud 16-02-2007, 16:34
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Juice schreef op 16-02-2007 @ 14:33 :
Goed, nu moet Mark hem nog veranderen.
Ja, dat was dom van me. Is inmiddels gebeurd.

Citaat:
grandaddy schreef op 16-02-2007 @ 14:52 :
The Girl in the Café.
Dat is wel een perfecte film, hè!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2007, 20:19
SoMe-One88
SoMe-One88 is offline
Citaat:
tuttebel schreef op 26-01-2007 @ 23:02 :

Regie: Edward Zwick
Met: Leonardo DiCaprio, Jennifer Connelly, Michael Sheen, Djimon Hounsou, Basil Wallace, Arnold Vosloo, Ntare Mwine

Bijzonderheden: In de film wordt de diamantindustrie in een kwaad daglicht gesteld. Juweliers waren er als de kippen bij om te verklaren dat het beeld dat geschapen wordt dateert uit de jaren '90 en dat er sindsdien een hoop verbeterd is.

Aanloop: Edward Zwick regisseerde eerder o.m. The Last Samurai, The Siege en Shakespeare in Love.

----------

Ik vond het een erg goede film. Op het einde nogal moraliserend, maar het zet je wel aan tot denken en dat hoort een goede film te doen naar mijn mening. Het is geen goede film als in een cultfilm met mindboggling trucs.
Goed geacteerd, Leonardo is echt een held. Oké hij heeft een raar accent in de film, maar zo is dat brits-afrikaans nou eenmaal. Even wennen, maar t hoort erbij! Hounsou vond ik ook goed spelen, maar geen oscar-nominatie waardig.
Ook een heel goed einde:
Spoiler

Hebben al meer mensen m gezien?
Ik moet hem nog kijken. Ik moet nog ffies dvd-rom dingen ofzo kopen dan kan ik um thuis kijkeh
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten