Citaat:
Wawl schreef op 09-09-2005 @ 11:07 :
Ik dacht zelf meer aan kwalitatieve verplichtingen in de zin van art. 6:252 BW. Is dat mogelijk?
|
Kan, maar dan alleen ten aanzien van de verplichting iets te dulden of niet te doen. Zie lid 1. Je kunt daar dus alleen mee bereiken dat de stenen niet uit de muur worden gesloopt of iets dergelijks. Er kan geen positieve verplichting op worden gegrond, zoals een verplichting van elke opeenvolgende eigenaar om de stenen te onderhouden en eventueel te restaureren. Daarvoor zal het museum zich er nog mee moeten bemoeien. Dat kan op zichzelf natuurlijk wel - op 252 kan natuurlijk wel gegrond worden de verplichting te dulden dat het museum periodiek de stenen komt inspecteren en ze eventueel komt restaureren - maar als het museum wil dat ze zich er echt helemaal niet meer mee hoeft te bemoeien, dat de opeenvolgende eigenaren echt helemaal zelfstandig verplicht zijn het onderhoud te verrichten en dergelijke, dan heb je aan dat artikel niet zoveel.
Bovendien zit je natuurlijk ook nu nog in het verbintenissenrecht, zodat je rekening moet houden met alle onzekerheid die dat met zich brengt (redelijkheid en billijkheid bijvoorbeeld, maar denk ook aan de imprévision van art. 258). Een zakelijk recht is dan handiger maar voor zover ik kan zien heb je daar niets aan in dit geval. Ik zie namelijk niet in welk zakelijk recht hier iets aan zou kunnen verbeteren.