Oud 17-09-2005, 15:17
Timothy
Timothy is offline
Ik zoek eigenlijk een geschikte methode Duits voor zelfstudie. Het gaat om niveau bovenbouw VWO. Ik heb al een beetje rondgekeken en kwam methoden tegen zoals Na Klar!, Perspektiven en Neue Welle, maar welke zijn nou geschikt om helemaal zelf door te nemen?

Iemand ervaring met één van bovenstaande methoden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2005, 16:44
Verwijderd
Als je zelf studeert zou ik *geen* lesmethode gebruiken, maar op zoek gaan naar een goede grammatica (die hoeft niet duur te zijn), een goed woordenboek en een los oefenboek. Ik heb ervaring met Na Klar!, maar ik ben er niet dolenthousiast over. Het is een redelijke methode, maar erg 'toegepast'. Het Duits 1-boek bestaat alleen maar uit teksten uit kranten en tijdschriften, die je moet verwerken in een werkboek. Het Duits 1,2-boek werkte ongeveer op dezelfde manier (een tekst of situatie als uitgangspunt die je moet verwerken in het werkboek). Voor grammatica niet erg geschikt.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 17:14
Verwijderd
Ik zou gewoon Duitse televisie kijken en romans lezen met een woordenboek bij de hand. En dan nog een boekje voor grammatica ofzo.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 17:42
Verwijderd
Eerst zo'n boek-met-cassettes bij de bibliotheek halen zodat je de basis toch zeker goed geleerd hebt, en dan wat Mephostophilis zegt.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 07:22
Timothy
Timothy is offline
Bedankt voor de antwoorden. Het gaat er eigenlijk om dat ik (misschien) een toelatingstoets moet afleggen, waarbij ik dus "alleen" een stuk tekst uit een duitse krant moet lezen en daar vragen over moet maken.
Weten jullie een geschiikt grammatica boek? Of zijn dat er heel veel?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 11:09
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Timothy schreef op 18-09-2005 @ 08:22 :
Bedankt voor de antwoorden. Het gaat er eigenlijk om dat ik (misschien) een toelatingstoets moet afleggen, waarbij ik dus "alleen" een stuk tekst uit een duitse krant moet lezen en daar vragen over moet maken.
Weten jullie een geschiikt grammatica boek? Of zijn dat er heel veel?
Je zou de Prisma Grammatica Duits aan kunnen schaffen, en misschien is het een idee om daarnaast ook de Thematische Woordenschat Duits van Intertaal aan te schaffen.
Oud 20-09-2005, 19:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Om te oefenen met teksten kan je heel goed een examenbundel van Duits gebruiken, daar staat ook wel wat grammatica in meestal maar niet echt veel. Echter wel veel teksten, vaak met antwoorden en uitleg en anders zijn die wel op internet te vinden. Sowieso kan je oefenexamens Duits ook vinden op oa www.havovwo.nl of www.examenbundel.nl
Oud 26-09-2005, 09:29
Verwijderd
Na Klar is een rotboek, die moet je echt niet nemen. Ook de grammatica vind ik persoonlijk erg slecht uitgelegd.

Koop iig een goede, beknopte grammatica. Zorg dat je een goed woordenboek hebt (Van Dale ofzo, Sterwoordenboek gaat erg irritant worden na een tijdje als je het zoveelste woord niet kan vinden). En koop een examenbundel. Begin gewoon bij de wat makkelijkere teksten (havo) en bouw langzaam op naar iets moeilijker. En zorg dat je gevarieerd leest: dus niet alleen ellenlange artikelen, dat werkt niet.

Zover mijn tips.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2005, 14:10
Timothy
Timothy is offline
Okee, ik ben overtuigd. Ik ga een grammaticaboek aanschaffen en daarnaast wat examenbundels. Ik heb als basis ongeveer havo, dus dat moet lukken. Allemaal bedankt voor het meedenken!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten