Verschillende groepen in de wereld worden veroorzaakt door externe factoren als milieu ed. Verschillen binnen de groep (wie werkertje wordt en wie heerser) komen denk ik door erfelijkheid.
Mentalitiet wordt veroorzaakt door externe factoren, zoals dat heel sterk door cultuur bepaald wordt. Cultuur wordt weer bepaald door hoe standaard neigingen van de mens tot uiting kunnen komen in het milieu waar ze in leven.
Wat betreft de Amerikanen: Als niemand ze tegen kan houden de hele wereld te veroveren, dan moet je moreel wel heel sterk zijn dit niet na te streven. Het ligt immers in de natuur van de mens een zo groot mogelijk territorium te hebben.
Mocht het de Amerikanen trouwens lukken wereldheerser te worden, dan denk ik dat we nog best blij mogen zijn. Gelet op de globalisering, is het logisch dat er een wereldheerser gaat komen. Europa wordt nu al één, daar komt al een leider voor. Dit zal denk ik voor de hele wereld gaan gelden. Of er komt een tweesprong, maargoed, dat is een andere discussie. Om op het punt terug te komen, ik heb persoonlijk liever Amerika als baas dan Rusland of China oid.