|
- Niets evenaart de natuur, ben u het daar mee eens?
Het creëert zeker veel nieuws en brengt geluk weer langzaam met zich mee.
- Och niet enkel geluk, in de winter kan men net zo blij zijn als nu, maar toch, de lente is de mooiste tijd op aarde en ieder dier, plant of ander levend wezen beseft zich dat, ziet u niet?
Och ja, “For love is crowned with the prime, In the spring time, the only pretty ring time,
When birds do sing hey ding a ding: Sweet lovers love the Spring”
- U verwoordt zich altijd met de poëzie van anderen (…)
Ik herkende je blik uit duizenden, de kleur van jouw ogen. Je was een man van rijkdom en welzijn, van trots en egoïsme. Het mooiste vond ik jouw ijzige blik wanneer je een ruimte vol nederige mensen binnenliep en over ze heen keek. Uren vocht ik om jouw blik te vangen, ieder ander mens had de hoop al opgegeven. Maar die blauwe ogen waren voor mij, als de kleine viooltjes in de tuin, die mijn vader voor mij plukte en ’s ochtends op mijn kussen legde zodat ik wakker werd als een prinses. Jij maakte van mij, een simpel meisje, een prinses door enkel te kijken. Ik voelde me als de mooiste vlinder in mijn vaders kamer die daar ingelijst en opgehangen werd, de mooiste zomer uit mijn zestien jaren, de gelukkigste vrouw en tegelijkertijd zo nederig en klein, slechts bedoeld om verzorgd te worden. Jij was degene die mij vast moest houden en mij in donkere dagen, want van de nachten zouden wij houden, een kaars zou voorhouden om mij met wat licht bij te schijnen. Ik wist dat jij uit wijze woorden bestond en een hart had dat kloppen zou, zodra ik het gevonden had. Ik wist dit alles, nog voor ik in je ogen keek.
Ik had al duizend gezichten gezien en duizend keer gebogen, weer een nieuw persoon ontmoet. Maar geen wist mij in te pakken, met zulke warmte, als jij. Jouw gezicht sprak boekdelen wanneer je naar mij keek en je hand voorzichtig tegen mijn wang legde. Ik had nog nooit een aanraking zo gewaardeerd, als die van jou adem in mijn nek, toen ik je terug naar huis toe droeg, als die warmte tegen mijn, nog koude ziel. Ik droomde niet, dat wist ik gelijk, want hier durfde zelfs ik niet van te dromen. Je was voor mij bijzonder omdat je het niet was. Zo simpel en onschuldig, nog in bezit van de naïviteit die men verliest, zodra zij de wereld heeft gezien. Jij geloofde in alles waar ik tegen was, in het bezit van een fantastische veerbeeltenis van deze wrede wereld. Zonder na te denken besloot ik dat jij misschien de ware was, waarin ik niet geloofde. Weet jij nog jou witte jurk met roze lintjes, die allereerste avond? Je was als een parel, je zweefde boven de grond terwijl je danste als een vlinder in de ongeschonden natuur, je glimlach sprak van ongekend geluk en die blik toen je me aankeek. Je werd mijn bruid, ik wist het toen al, zonder een woord over jou zachte lippen te hebben horen rollen.
Wordt de liefde geïdealiseerd?
- Oh, ja zeker mejuffrouw
Idealiseer ik jou als ik niet bij je ben?
- Hoe denkt u dan over mij?
Precies zoals je nu naast mij loopt
- Niet eens mooier?
Dat zou niet kunnen, je bent tenslotte voor mij… Och sorry, ik breng je nu in verlegenheid
- Ach, weet u, ik hoor u graag praten
Als het óver jou gaat zeker
- Neen, elk woordje, uitgesproken door die zachte stem, maakt mij blij. Ik verheug me al op de volgende zinnen. Ik zal u niet langer onderbreken
…………Ik idealiseer je niet
- Nee, dat doet u inderdaad niet
Dan de liefde ook niet
- En toch luistert u naar sonnetten, ziet u toneelspelen en droomt u stiekem van een leven vol poëtische zinnen, idealistische dromen en fantastische liefdes, van eens beschreven en verzonnen hartstochtelijke romances. Wacht, wat zei u nu?
En toch droom ik van u
Hoe jij je hand voorzichtig tegen mijn wang legde en mij aankeek met een duidelijke blik in jou ogen. Houden van, met één zachte aanraking kende ik geen idealen, poëzie en dromen meer, slechts die eens beschreven hartstocht en liefde.
Kende ik nog slechts jou blauwe ogen die de kern van jou ziel droegen, maar was mijn wereld zo breed, dat zelfs een leven lang het niet ontdekken kon.
What's to come is still unsure:
In delay there lies not plenty;
Then, come kiss me, sweet and twenty,
Youth's a stuff will not endure.
Laatst gewijzigd op 21-10-2005 om 11:09.
|