Oud 24-10-2005, 19:24
[NL]mootje^
[NL]mootje^ is offline
Hallo,

Heb een klein probleempje mijn com zit vol met virussen, nou wil ik me com formateren en opnieuw installeren.

Alleen is het probleem dat bij het opstarten van mijn pc hij de cd rom niet direct pakt.

Ik heb een amx en heb al in de bios gekeken en wat dingetjes geprobeert maar hij wil hem maar niet pakken.

in mijn bios staat onder andere de tabblas 'Boot' , en daar staat dit in:

BOOT:
1.Removalde Device (legacy Floppy) ( je kan het veranderen in: Disabled, LS120, ZIP, ATAPI MO, USB FDD, USB ZIP)
2.IDE Hard Drive
3.ATAPI CD-Rom
4.other boot Device (INT18 Device (networ))

Plug & Play O/S (No)
Reset Configuration Data (No)
Quick Power on SelfTest (Enabled)
Boot up Floppy seek (Disabled)
Full screen logo (Enabled)
Interrupt Mode (APIC)

kan iemand mij met dit info helpen hoe ik hem wel kan opstarten vanuit het cd-rom ... hoor snel wat van jullie

Greetz..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2005, 19:49
Verwijderd
Wat is nou precies het probleem? Omschrijf het duidelijker - vindt hij de hele CD-ROM drive niet, kan hij de CD niet lezen, ...? In elk geval moet de CD-ROM vóór de harde schijf staan in de bootvolgorde in het BIOS.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 20:00
M@rco
M@rco is offline
Ja, lijkt me nogal duidelijk. CD-ROM naar 2 verplaatsen, HDD naar 3.
Oud 24-10-2005, 21:49
Wammus
Wammus is offline
Vrij simpel. Stop je Windows cd in je cdromspeler. Herstart daarna de computer en ga naar je bios. Zet daar je cdromspeler bovenaan en sla de wijzigingen op voordat je je bios weer afsluit. Als het goed is krijg je dan na de harde schijfdetectie een melding boot from cd. Dan moet je op een knopje drukken om de pc van de cd op te starten en dan kan je je harde schijf formateren en je Windows opnieuw instaleren. Vergeet niet als je klaar bent in je bios je harde schijf waar je Windows op hebt geïnstaleerd weer even bovenaan te zetten in je bios, anders gaat ie iedere keer als je je pc opstart eerst naar een bootable cd zoeken en dat kost overbodig veel tijd.
Oud 24-10-2005, 22:59
M@rco
M@rco is offline
Pfff... nou, dat kost ook wel een halve seconde
Oud 24-10-2005, 23:03
[NL]mootje^
[NL]mootje^ is offline
Citaat:
M@rco schreef op 24-10-2005 @ 21:00 :
Ja, lijkt me nogal duidelijk. CD-ROM naar 2 verplaatsen, HDD naar 3.
ja sorry had ik er niet bij staat maar op nr.2 staat cd-rom en 3 staat ook al HDD

Alleen pakt hij de cd-rom speler niet bij het opstarten van de pc
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 23:07
[NL]mootje^
[NL]mootje^ is offline
Citaat:
wammus schreef op 24-10-2005 @ 22:49 :
Vrij simpel. Stop je Windows cd in je cdromspeler. Herstart daarna de computer en ga naar je bios. Zet daar je cdromspeler bovenaan en sla de wijzigingen op voordat je je bios weer afsluit. Als het goed is krijg je dan na de harde schijfdetectie een melding boot from cd. Dan moet je op een knopje drukken om de pc van de cd op te starten en dan kan je je harde schijf formateren en je Windows opnieuw instaleren. Vergeet niet als je klaar bent in je bios je harde schijf waar je Windows op hebt geïnstaleerd weer even bovenaan te zetten in je bios, anders gaat ie iedere keer als je je pc opstart eerst naar een bootable cd zoeken en dat kost overbodig veel tijd.
Ja dat is het em juist bovenaan staat nu 1.Removalde Device: legacy Floppy ( en je kan hem alleen veranderen in: Disabled, LS120, ZIP, ATAPI MO, USB FDD, USB ZIP)

mijn cd-rom speler staat er niet tussen die komt pas bij nr.2
Met citaat reageren
Oud 24-10-2005, 23:11
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
[NL]mootje^ schreef op 25-10-2005 @ 00:03 :
ja sorry had ik er niet bij staat maar op nr.2 staat cd-rom en 3 staat ook al HDD

Alleen pakt hij de cd-rom speler niet bij het opstarten van de pc
Zou het niet kunnen dat die CD van je gewoon niet bootable is (maw, de PC kan daar gewoon niet van opstarten)?
Oud 25-10-2005, 11:51
freyk
freyk is offline
In de meeste bios'sen word je wel verteld hoe je door bepaalde toetsencombinaties de boot sequence in je bios kan veranderen.
(bijvoorbeeld met de pageup/pagedown- of de +/- toetsen op je toetsenbord)

Offtopic:
Als je last hebt van een virus, dan formateer je toch niet meteen je partities?
Ik vind dat onwijs zonde van je data, want deze problemen kan je zeer makkelijk zelf verhelpen, zonder de boel te formateren.
Laat bijvoorbeeld een virusscanner of hitman pro op je computer los. of je post een probleemtopic met een hijackthislog
(dat je maakt met Hijackthis), op software & multimedia, enz

Laatst gewijzigd op 25-10-2005 om 12:07.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 00:29
Verwijderd
probeer is een andere drive
Ik had het met mijn oude cd-rw drive dat hij daar neit van opstarte maar van mijn dvd-drive wel. ook een geval apart!
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 10:54
Rugbuksnuffer
Rugbuksnuffer is offline
Bij sommige BIOS kun je de volgorde van de drives om van te booten wijzigen door de + of - toets te gebruiken.
Hiermee verspringt de drive dan een plaats.
Meest ideale instelling vind ik:
1: CD-rom
2: Removable of Floppy
3 Harddisk

Het komt voor dat systemen niet willen starten als ze 2 cd\dvd drivers hebben.
Het is dan raadzaam om de slave tijdelijk los te halen.
Vaak wil het systeem dan wel van CD booten.
Ik heb gemerkt dat dit vooral bij wat oudere systemen voorkomt waar de de cd\dvd drives niet in het BIOS kunt specificieren.

Have a try zou ik zeggen
Oud 31-10-2005, 17:03
ThunderW
ThunderW is offline
gewoon even je cd/dvd drive waar je xp cd-rom inzit bovenaan op nr. 1 zetten zodat hij vanaf die drive gaat booten als je je pc opstart.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2005, 17:29
freyk
freyk is offline
Offtopic: We kunnen beter vragen aan [NL]mootje^ of het al gelukt is.
Want het gegeven antwoord steeds herhalen, zal niet helpen.
Oud 01-11-2005, 17:27
[NL]mootje^
[NL]mootje^ is offline
Het is me gelukt iedergeval bedankt voor jullie reacties

heb namelijk via een site 6 boot diskettes gemaakt, van daaruit starte me cd-rom wel, dus opgelost
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten