Oud 06-11-2005, 23:37
Estar
Estar is offline
Zijn hier mensen aanwezig die staatsexamens doen dit jaar, of deze al gedaan hebben?

Wat zijn de ervaringen? Hoe werdt dit aangepakt met leren? Hoe werden de examens voorbereid etc.?

Ik wil dit graag weten omdat ik zelf staatsexamens doe en hoop nog nuttige tips en dergelijke te kunnen krijgen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2005, 08:54
Miracle
Miracle is offline
Zo super anders is het toch niet? Ik denk dat je aan gewone examentips ook wel genoeg hebt.
Oud 07-11-2005, 13:37
Estar
Estar is offline
De staatsexamen is voor mij anders, omdat ik totaal geen idee heb wat ik kan verwachten, aangezien ik van het ib-groep nog geen specifieke informatie over de vakken heb, ik doe nu gewoon via normale boeken van scholen de stof opnemen, maar of ik het op een goede manier doe is een tweede natuurlijk

Vandaar dat ik benieuwd ben hoe andere het doen of hebben gedaan en ook tips daarvoor hebben
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 14:07
Verwijderd
Van de IBG krijg je pas ergens in december informatie, maar ik geloof dat de onderwerpen nu al wel bekend zijn, voor de schriftelijke examens zijn ze gewoon hetzelfde als voor scholen, voor de mondelinge examens moet je even zoeken. (Voor sommige vakken moet je iets speciaals voorbereiden.)
Hoe het nu met werkstukken zit, weet ik niet, zelf heb ik oude stijl gedaan.

Offtopic: en het is hét staatsexamen
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 14:17
Estar
Estar is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 07-11-2005 @ 15:07 :
Van de IBG krijg je pas ergens in december informatie, maar ik geloof dat de onderwerpen nu al wel bekend zijn, voor de schriftelijke examens zijn ze gewoon hetzelfde als voor scholen, voor de mondelinge examens moet je even zoeken. (Voor sommige vakken moet je iets speciaals voorbereiden.)
Hoe het nu met werkstukken zit, weet ik niet, zelf heb ik oude stijl gedaan.

Offtopic: en het is hét staatsexamen
Ja het klopt, het is grotendeels ook al wel bekend, alleen rond deze tijd worden de extra stof dat elk jaar veranderd met de examens pas vrijgegeven, dus dat weet ik nog niet.
En inderdaad de werkstukken en leesdossiers is weinig tot niks te vinden, waar het over moet gaan en derlijke, maar ik baal er wel van dat het pas in december wordt gegeven

offtopic oops thnx

Laatst gewijzigd op 07-11-2005 om 14:20.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 16:06
Vitamintje
Vitamintje is offline
waarom doe je staatsexamen?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 16:29
Barry K
Barry K is offline
Citaat:
Estar schreef op 07-11-2005 @ 15:17 :
Ja het klopt, het is grotendeels ook al wel bekend, alleen rond deze tijd worden de extra stof dat elk jaar veranderd met de examens pas vrijgegeven, dus dat weet ik nog niet.
En inderdaad de werkstukken en leesdossiers is weinig tot niks te vinden, waar het over moet gaan en derlijke, maar ik baal er wel van dat het pas in december wordt gegeven

offtopic oops thnx
Worden staatsexamens ook in december gegeven dan? ik dacht alleen gelijk met gewone examens.
Dan ga ik er ook een doen... weet iemand als je wiskunde vwo wilt doen wat je er nog bij moet doen? want ik neem aan dat alleen een examen niet voldoende is?
Oud 07-11-2005, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Barry K schreef op 07-11-2005 @ 17:29 :
Worden staatsexamens ook in december gegeven dan? ik dacht alleen gelijk met gewone examens.
Dan ga ik er ook een doen... weet iemand als je wiskunde vwo wilt doen wat je er nog bij moet doen? want ik neem aan dat alleen een examen niet voldoende is?
Vraag informatie aan bij het IBG, staat het allemaal in uitgelegd. De examens zijn tijdens alle andere centraal schriftelijke examens.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 16:36
Estar
Estar is offline
Citaat:
Vitamintje schreef op 07-11-2005 @ 17:06 :
waarom doe je staatsexamen?
Omdat het voor mij sneller is dan de gangbare roc traject en ik totaal niet over de roc's in de omgeving te spreken ben, leraren die fouten maken zefs met examens, en als andere leerlingen geen zin hebben en de les proberen op te houden dat het ze dan lukt.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 16:37
Estar
Estar is offline
Citaat:
Barry K schreef op 07-11-2005 @ 17:29 :
De examens zijn tegerlijk met de gewone gangbare examens met de middelbare scholen.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 17:12
Verwijderd
Citaat:
Estar schreef op 07-11-2005 @ 17:36 :
Omdat het voor mij sneller is dan de gangbare roc traject en ik totaal niet over de roc's in de omgeving te spreken ben, leraren die fouten maken zefs met examens, en als andere leerlingen geen zin hebben en de les proberen op te houden dat het ze dan lukt.
Bedenk je wel dat staatsexamens moeilijker zijn omdat je alles zelf moet doen, dat is best zwaar en zeker die mondelingen kunnen een hel zijn wanneer je ook maar een beetje faalangstig bent (of verlegen). Als je het via een school kan doen, raad ik je dat enorm aan, heb je veel meer zekerheid.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 20:27
Estar
Estar is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 07-11-2005 @ 18:12 :
Bedenk je wel dat staatsexamens moeilijker zijn omdat je alles zelf moet doen, dat is best zwaar en zeker die mondelingen kunnen een hel zijn wanneer je ook maar een beetje faalangstig bent (of verlegen). Als je het via een school kan doen, raad ik je dat enorm aan, heb je veel meer zekerheid.
Ik realiseer(de) me ook dat een goede school beter is, maar in de buurt zit niks dergelijks die een goede spoedvwo aanbied, tenzij de luzac college, maar dat is veels te duur Voor mijn gevoel duurt het op een gangbare school langer, en hier leer ik mezelf ook nog eens op een andere manier kennen.

Ik heb in een klas zeker wel dat ik faalangst heb, dan vind ik het doodeng om een presentatie te houden, voor een vreemde heb ik daar veel minder last van, puur om het idee dat ik ze niet ken, dan is het gevoel van zenuwachtig veel minder en na een halve minuut staan al weg, als ik ze echt totaal niet ken

Dat het zwaar is maakt me niet veel uit, dan verveel ik me tenminste niet, ik heb tot nu toe genoeg motivatie om door te gaan
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 21:42
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 16:58
Verwijderd
naamzoek: ******** (ik moet over 5 minuten eten en ik reageer vanavond even uitgebreid)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 20:33
Verwijderd
Ik heb erg goede ervaringen met het staatsexamen.
Ik doe staatsexamen omdat ik in het speciaal onderwijs zit (en dit de snelste manier is om mijn diploma te halen).
Het was redelijk goed geregeld.
De docenten begeleiden ons goed naar het examen toe en er was veel ruimte voor eigen inbreng. We begonnen ongeveer in februari met de P.O's en hadden ruimschoots de tijd om alle stof te leren. En met succes, ik heb vorig jaar alle vakken waarvoor ik ben opgegeven gehaald.

We leerden heel zelfstandig (ieder voor zich, vragen kan je altijd stellen maar verder wordt er niks uitgelegd tenzij de docent ziet dat je iets niet begrijpt, af en toe een proefwerk/s.o. om te kijken of je de stof goed beheerst).

Het mondeling en centraal schriftelijk vielen ook heel erg mee.

Komend jaar ga ik voor de andere 5 vakken staatsexamen (en het profielwerkstuk), alleen ik ga minder naar school toe (ben verhuisd en het is best een eind reizen).

Ik vond het afgelopen jaar niet moeilijk, niet moeilijker dan een proefwerk/mondelinge overhoring eigenlijk. En ook de studielast door het jaar heen viel erg mee. (Ik moet er wel even bijzeggen dat ik maar 4 vakken staatsexamen deed en pas in februari echt begon met school) Ik was elke dag op school druk bezig maar bijna nooit daarbuiten.

Houdt er wel rekening mee dat het centraal schriftelijk in mei is en het commissie examen pas in juli is (iig dat was het afgelopen jaar). (best jammer, zit je 2 maanden in de zenuwen zonder ook maar een idee te hebben of je het gehaald hebt of niet)

Verder haal ik al mijn informatie altijd af van www.ib-groep.nl
In november (geloof ik) worden de exameneisen voor dit jaar bekend gemaakt maar een aantal dingen zijn elk jaar ongeveer hetzelfde (boekenlijst voor Nederlands etc.).

Dit is even wat me nu te binnen schiet.

@ Estar: Wat voor begeleiding bij het staatsexamen heb jij? En met welke boeken werk je naar het examen toe?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 07:28
Estar
Estar is offline
Ik heb eigelijk nog weinig begeleiding, binnenkort extra begeleiding van het loi, op dit moment doe ik het zelf, met extra steun van mensen die ook dingen weten over de stof.
Nog niet de beste manier, maar tot nu toe gaat het eigelijk nog wel goed heb ik het idee

Die 2 maanden lijken me ook wel wat minder, maar dan kun je je wel goed voorbereiden op de presentaties enzo die je gaat krijgen, dus dat is voor mij ook wel weer voordelig
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 09:47
Verwijderd
Citaat:
Estar schreef op 10-11-2005 @ 08:28 :
Ik heb eigelijk nog weinig begeleiding, binnenkort extra begeleiding van het loi, op dit moment doe ik het zelf, met extra steun van mensen die ook dingen weten over de stof.
Nog niet de beste manier, maar tot nu toe gaat het eigelijk nog wel goed heb ik het idee

Die 2 maanden lijken me ook wel wat minder, maar dan kun je je wel goed voorbereiden op de presentaties enzo die je gaat krijgen, dus dat is voor mij ook wel weer voordelig
Ah oke succes dan

Ja dat wel, maar dan zit je wel 2 maanden in de spanning.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 13:37
Estar
Estar is offline
Citaat:
******** schreef op 10-11-2005 @ 10:47 :
Ah oke succes dan

Ja dat wel, maar dan zit je wel 2 maanden in de spanning.
Dat maakt me niet zoveel uit, die 2 maanden spanning, ik ben van te voren nerveus en daarna denk ik er toch niet echt meer aan, als ik gezakt ben is dat nog maar zo.Je kunt vlak daarna op itnernet al veel antwoorden vinden, dus een inschatting kan ik dan wel maken
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 17:09
ThunderW
ThunderW is offline
ik doe dit jaar staatsexame in: Nederlands, Engels en Wiskunde

binnenkort krijg ik de eisen te horen
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 17:18
Verwijderd
Citaat:
ThunderW schreef op 15-11-2005 @ 18:09 :
ik doe dit jaar staatsexame in: Nederlands, Engels en Wiskunde

binnenkort krijg ik de eisen te horen
de eisen staan nu al op www.ib-groep.nl hoor
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 21:13
Estar
Estar is offline
Citaat:
******** schreef op 15-11-2005 @ 18:18 :
de eisen staan nu al op www.ib-groep.nl hoor
Pas geleden waren ze nog niet up-to-date
Met citaat reageren
Oud 15-11-2005, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Estar schreef op 15-11-2005 @ 22:13 :
Pas geleden waren ze nog niet up-to-date
Ik heb van de week gekeken en toen stonden de nieuwe exameneisen + examenrooster e.d. er op
Met citaat reageren
Oud 16-11-2005, 09:42
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Ik ken een jongen die het gedaan heeft (en gehaald), maar het is enorm zwaar, vergis je niet. Een tip die ik wel voor je heb: probeer te oefenen met examentrainingen oude stijl, daar heb je echt veel aan. Succes!
Oud 16-11-2005, 12:26
Estar
Estar is offline
Citaat:
******** schreef op 15-11-2005 @ 22:50 :
Ik heb van de week gekeken en toen stonden de nieuwe exameneisen + examenrooster e.d. er op
Ik heb net gekeken, en je hebt gelijk! Ein-de-lijk

@kiss_the_sky: Thanx
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten