Oud 08-11-2005, 15:06
nieuwszicht
nieuwszicht is offline
Na goede ervaringen in Almelo, wil de PvdA de spijbelrechter in heel Nederland gaan inzetten. Hardnekkig spijbelgedrag kan hierdoor snel worden aangepakt, aldus Tweede Kamerlid Wolfsen.

Hij wil dat nu ook landelijk spijbelaars binnen een maand, verplicht met hun ouders, bij de spijbelrechter verschijnen. Wolfsen: ‘Veel criminaliteit kan hiermee worden voorkomen, omdat bijna elke crimineel begint met spijbelen.’

De aanpak van hardnekkig spijbelen verloopt nu niet goed, vindt de PvdA. In veel gevallen duurt het een jaar of langer voordat een spijbelaar op gezag van een leerplichtambtenaar bij de rechter verschijnt. ‘De spijbelzaken worden dan behandeld tussen de wildplassers en vissers zonder vergunning door’, aldus Wolfsen. Door gebruik te maken van een speciale spijbelrechter, kan er snel ingegrepen worden. In Almelo is tijdens de proefperiode vrijwel niemand vervallen in zijn of haar oude gedrag.

De VVD en LPF steunen het voorstel van Wolfsen. De landelijke invoering van een spijbelrechter zal geen grote financiële of organisatorische problemen gaan opleveren, denkt de PvdA. Volgende week zal het voorstel ingediend worden bij de begrotingsbehandeling van het ministerie van Justitie.

http://www.nu.nl/news/621991/10/Spij...r_rechter.html

Hoppa, bronnetje geadd. Debatteren maar.

Laatst gewijzigd op 08-11-2005 om 15:58.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2005, 16:58
Go
Go is offline
Je probeert op slinkse wijze reclame te maken voor je eigen site.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 18:57
Verwijderd
Prima, aanpakken dat tuig.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 19:00
Verwijderd
Vooral blijven doen als het een succes blijkt te zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 19:15
MB
MB is offline
Citaat:
omdat bijna elke crimineel begint met spijbelen
Beetje domme opmerking IMO, want niet alleen criminelen beginnen ermee, zo'n beetje ieder normaal mens is er ooit mee begonnen.
Oud 08-11-2005, 19:26
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
ga zo door, je moet toch ergens beginnen met straffen, 2 uur nablijven op school helpt ook niks
Oud 08-11-2005, 19:30
Louiise
Louiise is offline
Citaat:
MB schreef op 08-11-2005 @ 20:15 :
Beetje domme opmerking IMO, want niet alleen criminelen beginnen ermee, zo'n beetje ieder normaal mens is er ooit mee begonnen.
K ben zelf ook naar de ambtenaar geweest, en ik ben nog geen crimineel
Oud 08-11-2005, 19:34
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MB schreef op 08-11-2005 @ 20:15 :
nee, maar het gaat wel om overdreven veel spijbelen, niet om die paar uurtjes op vrijdagmiddag. Zoals ik het begrepen heb, worden niet alle spijbelaars criminelen (natuurlijk niet), maar zijn veel criminelen wel begonnen met (heel erg veel) spijbelen.
Oud 08-11-2005, 19:41
Verwijderd
Volgens mij heeft iedereen wel eens gespijbelt op de middelbare school.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 20:08
Louiise
Louiise is offline
Citaat:
S. schreef op 08-11-2005 @ 20:41 :
Oud 08-11-2005, 20:21
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
S. schreef op 08-11-2005 @ 20:41 :
Jij vooral tijdens Nederlands zie ik
Oud 08-11-2005, 20:24
Love & Peace
Love & Peace is offline

Ik ken welgeteld 1 persoon die beweert dat nooit gedaan te hebben, en er ook het karakter voor heeft.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 21:06
Verwijderd
Gezeur, das een zaak voor de ouders
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 21:38
Verwijderd
Het gaat in de meeste gevallen nu juist om kinderen van ouders die geen reet geven om de scholing van hun kroost. Keurige ouders die ervoor zorgen dat hun kind op school blijft hadden allang ingegrepen. Het gaat om probleemgezinnen.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 21:55
JCG
JCG is offline
Citaat:
nieuwszicht schreef op 08-11-2005 @ 16:06 :
‘Veel criminaliteit kan hiermee worden voorkomen, omdat bijna elke crimineel begint met spijbelen.’

Uit onderzoek is gebleken dat bijna elke crimineel brood eet. Dus brood ook maar verbieden?
Oud 08-11-2005, 22:00
Rec_It
Rec_It is offline
Voor. Op het moment is de drempel om te spijbelen laag. Dit heeft niet alleen als gevolg dat een aantal scholieren kattekwaad gaat uithalen, maar wat verder gezocht zorgt het ook voor minder discipline onder de spijbelaars.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 23:03
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 08-11-2005 @ 21:21 :

Eigenlijk ben ik tegen. Maar op het moment dat ik van de middelbare school af kom zal ik wel voor zijn....

@JCG: Waar kan ik de resultaten bekijken? Geloof er niets van
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 00:23
K-pax
K-pax is offline
Op mijn middelbare school: van elke 5/6 uur spijbelen per week stond 2 uur nablijven, reken uit

mooi plan, zolang ze de hardcore spijbelaars aanpakken, en niet de mensen die per maand een uurtje of 2 a 3 missen, vind ik zelf
Oud 09-11-2005, 01:34
MB
MB is offline
Citaat:
JCG schreef op 08-11-2005 @ 22:55 :
Uit onderzoek is gebleken dat bijna elke crimineel brood eet. Dus brood ook maar verbieden?
bron?
Oud 09-11-2005, 01:47
Dexter_M
Dexter_M is offline
Het ligt ook een gedeelte aan de school zelf, was zelf ook zo grote spijbelaar.
Ong rond de 80 dagen, en heb er nooit wat van gehoord of ooit moeten nablijven.
En we waren ook geen probleemgezin, alleen me ouders waren altijd aan het werk. dus die hadden er ook geen zicht op.

Maar denk wel dat zo iets kan helpen, alleen die mensen die echt niet willen die gaan de hele klas lopen zieken.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 10:36
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 08-11-2005 @ 21:21 :

Ik geef het toe, ik heb ook wel eens gespijbeld. Maar de één is wat slimmer dan de ander en hoeft er nooit verantwoording voor af te leggen. Dit omdat niemand er achter hoeft te komen. (a)

De reden ervan was luiheid om proefwerkjes te leren/voorbereiden. Ik koos wel eens voor uitstel.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 10:58
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-11-2005 @ 22:38 :
Het gaat in de meeste gevallen nu juist om kinderen van ouders die geen reet geven om de scholing van hun kroost. Keurige ouders die ervoor zorgen dat hun kind op school blijft hadden allang ingegrepen. Het gaat om probleemgezinnen.
Mijn ouders zijn ook keurige ouders en geen probleem gezinnen. Ook zorgde ze ervoor dat ik op school bleef.

en toch heb ik best wel veel gespijbeld. Dus ik vind het een beetje onzin om te zeggen dat criminelen allemaal begonnen zijn met spijbelen. En dat die mensen uit probleem gezinnen komen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 11:00
Verwijderd
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 09-11-2005 @ 11:58 :
Mijn ouders zijn ook keurige ouders en geen probleem gezinnen. Ook zorgde ze ervoor dat ik op school bleef.

en toch heb ik best wel veel gespijbeld. Dus ik vind het een beetje onzin om te zeggen dat criminelen allemaal begonnen zijn met spijbelen. En dat die mensen uit probleem gezinnen komen.
Hoezo is dat onzin? Dat is gewoon zo.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 11:02
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-11-2005 @ 12:00 :
Hoezo is dat onzin? Dat is gewoon zo.
Nou ik weet zeker dat jij ook wel eens gespijbeld hebt, en Nare Man ook.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 11:08
Verwijderd
Nou nou, wat is veel spijbelen?

Ik heb het over maximaal drie proefwerkjes-uren skippen. Btw was alleen in de brugklas.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2005, 11:12
Verwijderd
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 09-11-2005 @ 12:02 :
Weleens is wat anders dan vaak
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 11:49
Verwijderd
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 09-11-2005 @ 11:58 :

Waar heb jij het over? Ik heb niet gezegd dat alle spijbelaars crimineel zijn, noch dat alle spijbelaars uit probleemgezinnen komen.

En natuurlijk heb ik ook wel eens een uurtje overgeslagen, dat vonden mijn ouders prima. Mijn ouders waren er namelijk van overtuigd dat ik zelf wel kon bepalen hoe ver ik kon gaan. Het soort spijbelaars dat met een rechterlijk ingrijpen wordt aangepakt zijn echt niet keurige jongeren zoals jij en ik, dat zijn mensen die structureel hele dagen van school wegblijven en dat is gewoon vaak een indicatie van achterliggende problemen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 09-11-2005 @ 12:02 :
Als p, dan q =/=> als q, dan p.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 12:33
Verwijderd
Citaat:
nieuwszicht schreef op 08-11-2005 @ 16:06 :
‘Veel criminaliteit kan hiermee worden voorkomen, omdat bijna elke crimineel begint met spijbelen.’
Tsja, dat zal best voor een aantal mensen gelden.. maar dat hangt van een aantal factoren af:

- Gevolgen van het spijbelen voor je opleiding en daarmee ook je toekomst

Ik vind het zelf onrechtvaardig om iemand die veel spijbelt bijv. van school te trappen of het deelnemen aan examens te ontzeggen. Dat zorgt er juist voor dat iemand z'n opleiding uiteindelijk niet afmaakt omdat diegene geen kans meer ziet om het allemaal nog recht te breien. Terwijl veel spijbelen en niks uitvoeren echt niet wil zeggen dat je je jaar of je examens niet kunt halen.

- Sociaal milieu

"Verkeerde vrienden" die met elkaar op het verkeerde pad terecht komen zeg maar. Want iemand begint vaak niet in z'n eentje met criminele zaken. Dus daar moet dan wat aan gedaan worden. Als je alleen het spijbelen probeert op te lossen doe je wel iets aan iemands mogelijkheden voor de toekomst, maar het is ook belangrijk om naar andere factoren te kijken.

Verder vraag ik me af wat die rechter nou precies doet, wat voor mogelijke straffen/gevolgen er zijn. Weet iemand dat?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 12:47
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-11-2005 @ 13:14 :
Als p, dan q =/=> als q, dan p.

Ik zou voor een moment in jou lichaam willen kruipen om te bevatten hoe jij denkt en alles ziet. Maar zeker niet te lang, want hetgeen ik vermoed daar aan te treffen kan nooit gezond zijn.

Laatst gewijzigd op 09-11-2005 om 12:51.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 12:51
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 09-11-2005 @ 13:33 :
Dat zorgt er juist voor dat iemand z'n opleiding uiteindelijk niet afmaakt omdat diegene geen kans meer ziet om het allemaal nog recht te breien.
Omdat veel spijbelen in heel veel gevallen wel lijdt(/leidt?) tot het niet halen van gestelde doelen, worden potentiele spijbelaars op tijd afgeschrokken niet te gaan spijbelen door een spijbelaar van school af te gooien. 1 persoon wordt dus opgeofferd voor de massa. Die ene persoon had sowieso niet veel kans om te slagen, dus zo erg vind ik dat niet.

Laatst gewijzigd op 09-11-2005 om 12:54.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 12:55
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 09-11-2005 @ 13:33 :
(...)

Ik vind het zelf onrechtvaardig om iemand die veel spijbelt bijv. van school te trappen of het deelnemen aan examens te ontzeggen. Dat zorgt er juist voor dat iemand z'n opleiding uiteindelijk niet afmaakt omdat diegene geen kans meer ziet om het allemaal nog recht te breien. Terwijl veel spijbelen en niks uitvoeren echt niet wil zeggen dat je je jaar of je examens niet kunt halen.
Dat zal waar zijn voor gevallen waarin er nog hoop is voor de spijbelaar. Maar er zijn ook veel jongeren die gewoon onhandelbaar zijn op school. Vergeet niet dat het vaak een complex van problemen is. Iemand die regelmatig spijbelt is waarschijnlijk op de momenten dat hij wél aanwezig is, ook geen voorbeeldige leerling die altijd alles op tijd af heeft en hoge cijfers haalt.

Bovendien heeft de school er ook een belang bij zoiets te beëindigen. Een school wil dat klassen gemotiveerd zijn en goede resultaten halen. Als een derde van het klaslokaal constant leeg is omdat die leerlingen structureel spijbelen, en op de momenten dat ze er zijn voeren ze niets uit, dan is dat slecht voor de sfeer. Stuurt de school zulke leerlingen weg, dan komen die plaatsen weer vrij voor (hopelijk) betere en gemotiveerdere leerlingen. Daar is iedereen bij gebaat.

Zeggen dat de sanctie van verwijdering dus altijd 'onrechtvaardig' is vind ik veel te kort door de bocht. Spijbelen is niet alleen een zaak van jezelf, zodat alleen jouw belang meespeelt bij de vraag of je geschorst kunt worden. De school zelf en jouw medeleerlingen hebben er ook belang bij.

Citaat:
Verder vraag ik me af wat die rechter nou precies doet, wat voor mogelijke straffen/gevolgen er zijn. Weet iemand dat?
Meestal een verplichting mee te lopen in diverse projecten, misschien hier en daar een voorwaardelijke werkstraf of een kleine geldboete. Als er structurele problemen zijn zal de rechter zoiets door verwijzen naar de familiekamer of de jeugdkamer.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 12:59
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 09-11-2005 @ 13:51 :
omdat veel spijbelen in heel veel gevallen wel lijdt(/leidt?) tot het niet halen van gestelde doelen, worden potentiele spijbelaars op tijd afgeschrokken neit te gaan spijbelen door een spijbelaar van school af te gooien. 1 persoon wordt dus opgeofferd voor de massa. Die ene persoon had sowieso niet veell kans om te slagen, dus zo erg vind ik dat niet.
Hmm.. dat ben ik niet met je eens.. een spijbelaar kan bijv vlak voor z'n examen nog wel denken van "okee, laat ik dit in ieder geval nog proberen." Waarom zou je iemand dan die kans ontnemen? Okee, verplichte dingen met je wel gedaan hebben natuurlijk. Handelingsdelen inleveren, enz. Een diploma krijg je niet voor niks.
Op zich moeten de spijbelaars natuurlijk wel geholpen worden om op het rechte pad te komen, maar ik denk niet dat je dat bereikt door ze van school te halen. Maar ik weet ook niet of dat de straf van de rechter is hoor, misschien doet ie wel wat anders. Daar ben ik juist benieuwd naar.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 13:07
Verwijderd
@ nare man:

Ja, het is idd een groot probleem voor de school als halve klaslokalen leeg zijn enzo. Daarom moet er wel zoiets als leerplicht zijn en moeten er ook sancties op volgen als iemand wegblijft.

Maar meestal spijbelt niet een halve (of derde van een) klas toch? Misschien bij bepaalde scholen wel, dat lijkt me dan sowieso een heel groot probleem. Dan heb je denk ik meer te maken met groepen probleemjongeren voor wie het juist heel belangrijk is dat ze een opleiding volgen.

Met de straf van de rechter ben ik het trouwens wel eens, dat lijkt me een hele goede zaak. Om de 1 of andere reden kwam ik op het idee om het over van school moeten te gaan hebben, maar dat had op zich niet zoveel te maken met het topic.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 09-11-2005 @ 14:07 :
Maar meestal spijbelt niet een halve (of derde van een) klas toch? Misschien bij bepaalde scholen wel, dat lijkt me dan sowieso een heel groot probleem. Dan heb je denk ik meer te maken met groepen probleemjongeren voor wie het juist heel belangrijk is dat ze een opleiding volgen.
Ik weet niet wat die percentages zijn maar ik kan me voorstellen dat het op sommige scholen (met name grote VMBO ROC's in de Randstad) de spuigaten uitloopt. En de sfeer is daar al niet best.

Het gaat altijd om een afweging: het belang van de probleemjongere om op school te blijven en een opleiding te volgen, het belang van zijn klasgenoten bij een prettige en motiverende sfeer in de klas en het belang van de school bij het bieden van goed onderwijs (wat uiteraard het beste gaat met normale gemotiveerde leerlingen).

In de regel zijn scholen echt niet snel met het wegsturen van leerlingen. Het moet wel heel raar gaan wil een school echt niet meer verder willen met een bepaalde leerling. Dan moet je echt denken aan geweld tegen leraren door de leerling of zijn ouders, gebruik van wapens, et cetera.

Maar er komt onvermijdelijk een punt waarop de school zegt: met deze leerling is geen land te bezeilen, we willen niet met hem verder, jammer voor zijn toekomst maar we geven hem op. Dat gaat docenten ook echt wel aan het hart, daarom gebeurt het ook zo weinig, maar als het moet dan moet het.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 19:20
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
helpt bij ons op school toch niet. Ik bedoel ik heb wel een paar keer gespijbeld en heb er anders nooit meer wat over gehoord. En alleen dezelfde mensen worden aangepakt.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 22:04
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Lijkt mij niet zo'n succes. Als ze die 2de fase nou gewoon wat opschroeven wordt het al een stuk beter.
Oud 10-11-2005, 16:51
Verwijderd
Is ''en van jullie een grote spijbelaar? Want jullie hebben al het leven; de redenen om te spijbelen; en het achtergrond van de spijbelaars bepaald.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 16:54
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 09-11-2005 @ 23:04 :
Lijkt mij niet zo'n succes. Als ze die 2de fase nou gewoon wat opschroeven wordt het al een stuk beter.
Oud 10-11-2005, 16:55
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 10-11-2005 @ 17:51 :
Is ''en van jullie een grote spijbelaar? Want jullie hebben al het leven; de redenen om te spijbelen; en het achtergrond van de spijbelaars bepaald.
Ik neem aan dat de vaste gasten hier geen kleuters meer zijn. Al twijfel ik soms aan sommigen hier.
Oud 10-11-2005, 16:55
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 09-11-2005 @ 23:04 :
jij hebt echt humor
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 16:57
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 10-11-2005 @ 17:55 :
jij hebt echt humor
Yep. Totaal uit zijn context gehaald. Jah, 2defase verbeteren............Zal vast helpen dat de groentjes minder gaan spijbelen.
Oud 10-11-2005, 17:10
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Lijkt me wel een prima plan eigenlijk.
Oud 10-11-2005, 17:16
Hydrogen
Hydrogen is offline
Doel van overheid om meer scholieren met een diploma zien te vertrekken lijkt me prima met dit plan te realiseren. Persoonlijk lijkt me dit een prima plan om mee te beginnen, omdat extreem spijbelen altijd tot gevolg heeft dat of iemand blijft zitten of iemand de school verlaat zonder diploma. Als je spijbelen in een vroeg stadium aanpakt, kan je ervoor zorgen dat het spijbelen afneemt en dat er "waarschijnlijk" meer schoolverlaters zijn met diploma en dat is alleen maar beter voor de kenniseconomie.
Oud 10-11-2005, 17:28
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 10-11-2005 @ 17:51 :
In de lagere klassen haalde ik het niet in mijn hoofd om te spijbelen, een uur afwezigheid resulteerde meteen in een telefoontje naar je ouders (en mijn ouders kozen per definitie de kant van de leraar ).

In de hogere klassen (5V en 6V) kregen we een 'spijbelkaart', een soort stempelkaart waar je maximaal tien lesuren in een halfjaar op kon laten 'afstempelen' zonder reden en dan mocht je die uren afwezig zijn. Best handig. Maar uiteraard ook hier met de sanctie dat als je een uur afwezig was terwij je je stempelkaart al had opgebruikt of je had dat uur niet afgestempeld, je serieuze problemen kreeg.

Ik heb dus erg weinig gespijbeld (bovendien was er tijdens lesuren toch niets te doen in de stad, want al mijn vrienden spijbelden ook niet, wat wil je van een keurige katholieke scholengemeenschap in het oosten des lands).
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 18:07
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 10-11-2005 @ 17:55 :
jij hebt echt humor
Let's face it, de eerste paar klassen zijn een lachertje, zelf ben ik zonder ooit een ruk uit te voeren tot de vierde gekomen, daarna bleek pas dat er nog serieus gewerkt moest worden ook.

Het 'anti-spijbel systeem' dat ik ken zat een beetje in elkaar zoals Nare beschrijft, behalve dan dat we 10 uren per periode (6 a 8 weken) mochten missen.

Niet dat het werkte, want de administratie was drie keer niks, maar een aanpak waarbij er ook daadwerkelijk consequenties aan spijbelen zitten verbonden, zoals hier is voorgesteld, vind ik een goed plan.
Oud 10-11-2005, 22:27
Verwijderd
Citaat:
S. schreef op 08-11-2005 @ 20:00 :
Vooral blijven doen als het een succes blijkt te zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2005, 09:57
Supreme Dutch
Orde, tucht en discipline.. dat is wat we nodig hebben..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten