![]() |
|
![]() |
Na goede ervaringen in Almelo, wil de PvdA de spijbelrechter in heel Nederland gaan inzetten. Hardnekkig spijbelgedrag kan hierdoor snel worden aangepakt, aldus Tweede Kamerlid Wolfsen.
Hij wil dat nu ook landelijk spijbelaars binnen een maand, verplicht met hun ouders, bij de spijbelrechter verschijnen. Wolfsen: ‘Veel criminaliteit kan hiermee worden voorkomen, omdat bijna elke crimineel begint met spijbelen.’ De aanpak van hardnekkig spijbelen verloopt nu niet goed, vindt de PvdA. In veel gevallen duurt het een jaar of langer voordat een spijbelaar op gezag van een leerplichtambtenaar bij de rechter verschijnt. ‘De spijbelzaken worden dan behandeld tussen de wildplassers en vissers zonder vergunning door’, aldus Wolfsen. Door gebruik te maken van een speciale spijbelrechter, kan er snel ingegrepen worden. In Almelo is tijdens de proefperiode vrijwel niemand vervallen in zijn of haar oude gedrag. De VVD en LPF steunen het voorstel van Wolfsen. De landelijke invoering van een spijbelrechter zal geen grote financiële of organisatorische problemen gaan opleveren, denkt de PvdA. Volgende week zal het voorstel ingediend worden bij de begrotingsbehandeling van het ministerie van Justitie. http://www.nu.nl/news/621991/10/Spij...r_rechter.html Hoppa, bronnetje geadd. Debatteren maar. Laatst gewijzigd op 08-11-2005 om 15:58. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Eigenlijk ben ik tegen. Maar op het moment dat ik van de middelbare school af kom zal ik wel voor zijn.... ![]() @JCG: Waar kan ik de resultaten bekijken? Geloof er niets van ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik geef het toe, ik heb ook wel eens gespijbeld. ![]() De reden ervan was luiheid om proefwerkjes te leren/voorbereiden. Ik koos wel eens voor uitstel. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
en toch heb ik best wel veel gespijbeld. Dus ik vind het een beetje onzin om te zeggen dat criminelen allemaal begonnen zijn met spijbelen. En dat die mensen uit probleem gezinnen komen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En natuurlijk heb ik ook wel eens een uurtje overgeslagen, dat vonden mijn ouders prima. Mijn ouders waren er namelijk van overtuigd dat ik zelf wel kon bepalen hoe ver ik kon gaan. Het soort spijbelaars dat met een rechterlijk ingrijpen wordt aangepakt zijn echt niet keurige jongeren zoals jij en ik, dat zijn mensen die structureel hele dagen van school wegblijven en dat is gewoon vaak een indicatie van achterliggende problemen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
- Gevolgen van het spijbelen voor je opleiding en daarmee ook je toekomst Ik vind het zelf onrechtvaardig om iemand die veel spijbelt bijv. van school te trappen of het deelnemen aan examens te ontzeggen. Dat zorgt er juist voor dat iemand z'n opleiding uiteindelijk niet afmaakt omdat diegene geen kans meer ziet om het allemaal nog recht te breien. Terwijl veel spijbelen en niks uitvoeren echt niet wil zeggen dat je je jaar of je examens niet kunt halen. - Sociaal milieu "Verkeerde vrienden" die met elkaar op het verkeerde pad terecht komen zeg maar. Want iemand begint vaak niet in z'n eentje met criminele zaken. Dus daar moet dan wat aan gedaan worden. Als je alleen het spijbelen probeert op te lossen doe je wel iets aan iemands mogelijkheden voor de toekomst, maar het is ook belangrijk om naar andere factoren te kijken. Verder vraag ik me af wat die rechter nou precies doet, wat voor mogelijke straffen/gevolgen er zijn. Weet iemand dat? |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Ik zou voor een moment in jou lichaam willen kruipen om te bevatten hoe jij denkt en alles ziet. Maar zeker niet te lang, want hetgeen ik vermoed daar aan te treffen kan nooit gezond zijn. ![]() Laatst gewijzigd op 09-11-2005 om 12:51. |
![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 09-11-2005 om 12:54. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien heeft de school er ook een belang bij zoiets te beëindigen. Een school wil dat klassen gemotiveerd zijn en goede resultaten halen. Als een derde van het klaslokaal constant leeg is omdat die leerlingen structureel spijbelen, en op de momenten dat ze er zijn voeren ze niets uit, dan is dat slecht voor de sfeer. Stuurt de school zulke leerlingen weg, dan komen die plaatsen weer vrij voor (hopelijk) betere en gemotiveerdere leerlingen. Daar is iedereen bij gebaat. Zeggen dat de sanctie van verwijdering dus altijd 'onrechtvaardig' is vind ik veel te kort door de bocht. Spijbelen is niet alleen een zaak van jezelf, zodat alleen jouw belang meespeelt bij de vraag of je geschorst kunt worden. De school zelf en jouw medeleerlingen hebben er ook belang bij. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Op zich moeten de spijbelaars natuurlijk wel geholpen worden om op het rechte pad te komen, maar ik denk niet dat je dat bereikt door ze van school te halen. Maar ik weet ook niet of dat de straf van de rechter is hoor, misschien doet ie wel wat anders. Daar ben ik juist benieuwd naar. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het gaat altijd om een afweging: het belang van de probleemjongere om op school te blijven en een opleiding te volgen, het belang van zijn klasgenoten bij een prettige en motiverende sfeer in de klas en het belang van de school bij het bieden van goed onderwijs (wat uiteraard het beste gaat met normale gemotiveerde leerlingen). In de regel zijn scholen echt niet snel met het wegsturen van leerlingen. Het moet wel heel raar gaan wil een school echt niet meer verder willen met een bepaalde leerling. Dan moet je echt denken aan geweld tegen leraren door de leerling of zijn ouders, gebruik van wapens, et cetera. Maar er komt onvermijdelijk een punt waarop de school zegt: met deze leerling is geen land te bezeilen, we willen niet met hem verder, jammer voor zijn toekomst maar we geven hem op. Dat gaat docenten ook echt wel aan het hart, daarom gebeurt het ook zo weinig, maar als het moet dan moet het. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() In de hogere klassen (5V en 6V) kregen we een 'spijbelkaart', een soort stempelkaart waar je maximaal tien lesuren in een halfjaar op kon laten 'afstempelen' zonder reden en dan mocht je die uren afwezig zijn. Best handig. Maar uiteraard ook hier met de sanctie dat als je een uur afwezig was terwij je je stempelkaart al had opgebruikt of je had dat uur niet afgestempeld, je serieuze problemen kreeg. Ik heb dus erg weinig gespijbeld (bovendien was er tijdens lesuren toch niets te doen in de stad, want al mijn vrienden spijbelden ook niet, wat wil je van een keurige katholieke scholengemeenschap in het oosten des lands). |
![]() |
||
Citaat:
Het 'anti-spijbel systeem' dat ik ken zat een beetje in elkaar zoals Nare beschrijft, behalve dan dat we 10 uren per periode (6 a 8 weken) mochten missen. Niet dat het werkte, want de administratie was drie keer niks, maar een aanpak waarbij er ook daadwerkelijk consequenties aan spijbelen zitten verbonden, zoals hier is voorgesteld, vind ik een goed plan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|