Oud 20-03-2006, 15:56
Verwijderd
Even een beetje vage vraag, heb nog nooit eerder iemand gehoord die hier last van had.

4 jaar geleden een kaakoperatie gehad, waarbij m'n onderkaak een cm naar voren is gezet. Voor de operatie nooit last gehad van m'n kaak, na de operatie ook niet, behalve dat ik m'n mond niet meer zo ver open kan doen als eerst.

Maar nu heb ik sinds een tijd (ik denk ongeveer 3 maanden, maar weet het niet precies), dat ik droom dat mn onderkaak voor mn bovenkaak zit en dat doet vreselijke pijn. En ik denk dat ik dus in mn slaap iets met m'n kaak doe.
Het is misschien wel tandenknarsen, maar dat weet ik dus niet zeker, want ik ben er zelf niet 'bewust'bij.
Het voelt in ieder geval alsof ik misschien met mijn kaken heel erg beweeg of knak ofzo. Maar de pijn die ik voel is een pijn die echt vreselijk is, zo erg als ik nog nooit heb gehad.
Doordat het snachts gebeurd vergeet ik meestal dat het gebeurd is de volgende ochtend dus ik denk dat ik het wel minimaal 1x per week in mn slaap doe.
Eergister had ik het zo erg dat ik de volgende dag nog last had van mn kaak. Durfde bijna niet te gaan slapen omdat ik bang was dat ik het weer ging doen en het doet echt zo'n pijn.
Sorry dat het zo vaag is, ik weet zelf namelijk doordat het in mn slaap gebeurd ook niet echt wat het is.
Ik wou vragen of iemand iets in mijn klachten herkent en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen.
Ben namelijk naast dat het pijn doet, bang dat ik iets in mn kaken beschadig en daardoor straks problemen krijg met eten enz. Ik heb verder geen beschadigingen aan mn tanden of iets dergelijks dat ik kan zien.
Ik heb wel soms als ik mn kaak te ver open doe dat ik een knak hoor.
Ik heb over 2 weken een afspraak bij de tandarts, gewoon een controle afspraak, maar ik zal het probleem dan wel aankaarten.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 16:21
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
hmm, dat laatste zou ik zeker doen, misschien heeft ie er wel iets voor, een soort bit ofzo
Oud 20-03-2006, 16:35
Verwijderd
Je kan je tanden er zeker door beschadigen, hier kan de tandarts een bitje voor geven.

Hier een paar links:
http://www.med.uu.nl/BTHK/patient.htm
http://home.hccnet.nl/g.d.vos/index.htm

De laatste site zegt:
Het beste lijken nog de aanbevelingen in het NTvT voor een goede slaaphygiëne:

1. Ontspan het tweede deel van de avond; zorg dan voor weinig inspanning, zowel lichamelijk als psychisch. Een spannende thriller op tv is niet bevorderlijk voor een goede slaap.
2. Sport niet intensief na 18.00 uur.
3. Neem geen zware maaltijd na 18.00 uur.
4. Vanaf drie uur voor het naar bed gaan geen koffie, thee of alcohol.
5. Niet roken na 19.00 uur.
6. Zorg voor goede slaapomstandigheden: een goed bed, een goed hoofdkussen en een geventileerde slaapkamer die niet te warm, te lawaaiig of te licht is.
7. Indien u kinderen hebt minstens één ochtend per week lekker uitslapen.

Als een goede slaaphygiëne niet lukt en het knarsen blijft, dan kan de tandarts een uitneembaar plaatje maken van hard plastic. Dat zit over de tanden en kiezen, zodat wel het plaatje kan verslijten, maar niet het gebit. Het slaapprobleem is daarmee niet opgelost, maar het gebit blijft dan in ieder geval gespaard.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten