Oud 15-04-2006, 21:29
Verwijderd
Contact!

Nederlanders willen meer contact tussen autochtonen en allochtonen. Tests bewijzen het. Zeventig procent antwoordt immers 'ja' op die vraag, gesteld door Maurice de Hond. We voelen ons verantwoordelijk voor de goede sfeer in het land, zelfs als wij niet in dat land geboren zijn. Maar waarom zouden wij contact willen leggen met mensen die in feite niet bij ons horen? Vast omdat wij als mensen vrij sociaal van aard zijn en zoveel mogelijk anderen om ons heen willen. Want dat is veiliger.

Een bevolkingsgroep niet kennen is namelijk gevaarlijk, je weet niet wat ze willen of wat ze gaan doen. Er kunnen altijd spanningen ontstaan tussen twee groepen, die uiteindelijk zeer gewelddadig kunnen zijn. Misschien komt er zelfs oorlog van, er zijn voorbeelden genoeg te vinden.

Maar is dat allemaal wel zo erg, zo die oorlog over de hele wereld heen, omdat bevolkingsgroepen elkaar niet begrijpen? Nee, dat valt eigenlijk best mee. Zonder oorlog zou niemand zo kunnen genieten van vrede. Hier in Nederland is de vrede zo vanzelfsprekend dat we niet echt meer weten wat die vrede precies inhoudt. We noemen alles om het minste of geringste al oorlog, terwijl we niet helemaal meer weten wat oorlog is.

In Irak, daar is het oorlog, daar ben je je leven niet meer zeker als je zomaar over straat loopt. Maar wat een verademing zal het zijn als het daar eenmaal rustig wordt. Als de witte duiven neerstrijken op een plein en ze niet worden weggejaagd door tanks of zelfmoordterroristen.

Hier in Nederland zouden we ook wel weer eens oorlog mogen krijgen, alleen al om de verademing die later komt. Als het weer rustig is, de stilte na de storm, zoals we nu de stilte voor de storm hebben. Hoe langer de stilte voor de storm duurt, hoe heviger de storm zal zijn. Na de storm komen we weer uit onze schuilplaatsen, we bouwen weer op wat we eens kwijt zijn geraakt en het wij-gevoel komt terug. Ik denk dat we dat ook nodig hebben, het wij-gevoel. Dat je met je buurman weer kan praten over dat het je allemaal toch wat is. Dat je elkaar weer groet op straat omdat je blij bent dat iedereen er weer is. Misschien is dat ook wel de beste manier om de mensen tot elkaar te krijgen. Een vreselijke gebeurtenis, misschien zelfs wel oorlog, zodat iedereen elkaar opzoekt om te strijden tegen de gemeenschappelijke vijand.
We hebben alleen nog geen gemeenschappelijke vijand om tegen te vechten. Laten we daarom eens met elkaar om de tafel om nader tot elkaar te komen. Die vijand komt later wel.

--

Te laat voor de wedstrijd, ach, wat zou het. Ik hoef geen commentaar hierop
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-04-2006, 23:34
Verwijderd
hmm, boeiend, maar zou niet eerste worden, wel een goede hoor
Met citaat reageren
Oud 16-04-2006, 09:54
Verwijderd
Best oké geschreven. Mooi taalgebruik, maar het blijft niet echt "hangen".
Met citaat reageren
Oud 16-04-2006, 10:20
Nienna*
Nienna* is offline
Jij kan zoveel beter.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2006, 11:07
Verwijderd
Citaat:
Nienna* schreef op 16-04-2006 @ 11:20 :
Jij kan zoveel beter.
Op vrij onderwerp, ja
Met citaat reageren
Oud 16-04-2006, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 16-04-2006 @ 12:07 :
Op vrij onderwerp, ja
Grimm schreef:
Citaat:
Supplementair: hoeveel uur heb je er nu wérkelijk voor nodig om een column te schrijven? Over inspiratie hoef je ditmaal niet te zeiken, je hebt immers een bericht voor je liggen waar je iets over kunt schrijven. Voorts, een column is nabij 400 woorden. Aangenomen dat het gemiddelde woord uit vijf letters bestaat, ben je nog steeds minder dan een uur bezig als je één aanslag per seconde telt. Kortom, gedraag je niet zoals die vervelende kutkinders uit mijn klas die om de haverklap om uitstel vragen, maar zet je schouders eronder en doe het in een uur.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2006, 11:49
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 16-04-2006 @ 12:47 :
Grimm schreef:
Die vlieger gaat niet op, mannetje. Ik ben juist gebonden aan dat bericht, waardoor ik niet helemaal kan schrijven wat ik wil. Ik had bijvoorbeeld een geniale uitsmijter, maar die was gewoon niet relevant met alle nieuwsberichten die ik gezien heb
Met citaat reageren
Oud 16-04-2006, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 16-04-2006 @ 12:49 :
Die vlieger gaat niet op, mannetje. Ik ben juist gebonden aan dat bericht, waardoor ik niet helemaal kan schrijven wat ik wil. Ik had bijvoorbeeld een geniale uitsmijter, maar die was gewoon niet relevant met alle nieuwsberichten die ik gezien heb
ecuusmanneke
Met citaat reageren
Oud 16-04-2006, 12:04
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 16-04-2006 @ 12:52 :
ecuusmanneke
Uiteraard
Met citaat reageren
Oud 16-04-2006, 13:48
Changshan
Changshan is offline
Ik vind de lijn van de column wél erg goed, maar of ie bij de wedstrijd zelf had gepast... ik twijfel.
Oud 16-04-2006, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Changshan schreef op 16-04-2006 @ 14:48 :
Ik vind de lijn van de column wél erg goed, maar of ie bij de wedstrijd zelf had gepast... ik twijfel.
Was geen winnaar
Met citaat reageren
Oud 20-04-2006, 09:32
Ruby Blue
Ruby Blue is offline
De column leest lekker weg en je hebt een punt. Toch heb ik beter van je gelezen, maar ja, er zijn betere en slechtere dingen de je produceert naar mate je schrijft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten