Oud 09-06-2006, 16:54
damaetas
damaetas is offline
(omdat ik microbiologische voedingsanalyse aan het leren ben ...)

hoe hygienisch koken / eten jullie??? geen gekookt vlees waar rauw heeft gelegen, groentjes wassen, dingen niet te lang in de ijskast, vlug afkoelen en opwarmen, niet 2 keer opwarmen, over het algemeen een propere keuken, of net allemaal niet?

en heb je al es een voedselvergiftiging gekregen van iets dat je thuis hebt gegeten?

ik probeer alles proper te houden en aan de algemene regels doe ik ook mee (zie boven) maar niet te extreem. ik heb nog nooit een voedselvergiftiging gehad van iets van thuis. (al wel 2 keer van een restaurant )

op dit moment doe ik misschien nbtje paniekerig over die dingen omdat ik die cursus aan het leren ben (aaaaaaaaargh overal ziektemakers!!! ) maar ik kan het al veel beter relativeren dan in het begin toen ik mn eerste lessen microbiologie kreeg
Oud 09-06-2006, 17:08
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Volgens mij is het vooral met vlees dat de gevolgen van onhygienisch werken goed merkbaar zijn zeg maar, en dat eet ik niet dus t valt allemaal wel mee! Maar ik was t gewoon en verder eigenlijk niets..
Oud 09-06-2006, 17:17
Bloem
Bloem is offline
Ik kook wel redelijk schoon volgens mij, vlees eet ik niet dus dat levert sowieso al geen problemen op. Verder verwissel ik mijn vaatdoek redelijk vaak, gaan restjes altijd de vriezer in zodra ze afgekoeld zijn en produkten over datum heb ik eigenlijk nooit

Één keer heb ik een voedselvergiftiging gehad, toen ik terug kwam van vakantie. 2 Weken antibiotica en heel erg buikpijn, niet zo geslaagd
Met citaat reageren
Oud 09-06-2006, 17:45
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 09-06-2006 @ 18:08 :
Volgens mij is het vooral met vlees dat de gevolgen van onhygienisch werken goed merkbaar zijn zeg maar, en dat eet ik niet dus t valt allemaal wel mee! Maar ik was t gewoon en verder eigenlijk niets..
zuivel ... je wilt het ni weten
en noten/granen ...

fruit en groenten zijn meestal bestraald in europa inderdaad.

maar ik bedoel ook dingen zoals sauzen en soepen en daar moet helemaal geen vlees inzitten om mooie bacteriën te verzamelen.

het is maar om te zeggen dat je niet moet denken daar als vegetariër/veganist geen last van te hebben

Citaat:
Bloem schreef op 09-06-2006 @ 18:17 :
Één keer heb ik een voedselvergiftiging gehad, toen ik terug kwam van vakantie. 2 Weken antibiotica en heel erg buikpijn, niet zo geslaagd
weet je toevallig welke? klinkt redelijk serieus.
Oud 09-06-2006, 23:45
Verwijderd
ik was alles voordat ik t klaar maak al verklaart iedereen me voor gek, totdat ze t zand en de rommel zien die eraf komt.

maar verder ben ik wel zo laks dat ik mn eten gewoon op de grond/vuile ondergrond zet omdat t me weinig kan boeien

en ik flikker alles wat begint te leven weg en restjes gaan in de vriezer
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 05:50
Roos
Roos is offline
Mijn goede punten: ik ben erg voorzichtig met rauw versus gekookt vlees. De keuken is altijd wel schoon. Ik bewaar alles in de koelkast, afgedekt. Ik was mijn handen voor het koken. Ik eet geen vlees bij zo'n kraampje op straat.

Mijn slechte punten: ik eet Chinees van 3 dagen oud. Ik was niet altijd alles voordat ik het gebruik (ja, wel prei ofzo, maar niet sla in een zak). Ik leg eten zo op het aanrecht.
Oud 11-06-2006, 08:59
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
De waarheid is hard, en een confrontatie. Eentje die velen uit de weg gaan, maar waar je niet aan ontkomt bij zo'n studie. Op zich niet verassend. Goed punt, dat veggies/vegans niet onaantastbaar zijn. Het is bijvoorbeeld ook van belang met wie je de keuken (en het huis) deelt, wat voor dieet diegene(n) volgt en hoe jullie met hygiene omgaan.

In ons lichaam bevinden zich ook veel goede bacterien die zichzelf bij een gezonde lichaam en geest reguleren. Een antibioticabehandeling pakt ook deze goede bacterien aan en dat is een zeer nadelig effect van zo'n kuur aangezien je dat probleem dan weer op moet lossen. Wanneer je groente te goed wast of kookt gaan de goede bacterien die er op leven (o.a. B12) ook dood. Dat is met name bij organische groente het geval. Ik was mijn groente in princiepe niet of spoel ze zeer kort om. Zand heb ik alleen bij sla last van maar dat vind ik niet lekker of gezond. De groente van de Turk, hoewel goedkoop, heeft er in Nederland ook nog wel 'ns last van. Ik gebruik plankjes op het aanrecht en was deze naderhand af. Sappen die voortkomen uit groente drink ik naderhand op. Afwassen doe ik met de hand aangezien dat volgens mijn ervaring schoner wordt dan een vaatwasser terwijl het nauwelijks meer tijd kost. Soep hou ik wel van, gaat binnen 6 uur op. Vers brood moet binnen 2 dagen op, anders is het hard geworden. Verder eet ik geen vlees (de kater wel), vrijwel geen dairy (woon wel met een dairy-fan), veel vers voedsel dat zo gauw mogelijk op gaat maar helaas soms ben ik te laat en dan plop, weg. Als vuistregel neem ik 2 dagen, maar soms is dat niet praktisch.

Wat betreft noten. Die zijn in Nederland van een gruwelijk slechte kwaliteit. Het is om te huilen. Gebrande noten heersen de markt. Alleen maar om de houdbaarheid te verhogen. Als je ze vervolgens vacuum verpakt heb je van bacterien weinig last, die zijn de pijp uit. Verse noten smaken in Nederland bejaard. Dat iemand daar een label 'vers' op durft te plakken is belachelijk. Zelfs AH, waar je toch een beetje kwaliteit van mag verwachten, verkoopt bagger. Ik heb in de VS noten die in bulk waren ingekocht minstens een jaar oud maar waarschijnlijk nog ouder gegeten en die smaakten verser en beter dan wat ik ooit in Nederland heb geproeft. Dus wat er precies fout gaat in Nederland, ik begrijp het niet. Maar als je nooit anders hebt gehad weet je ook niet wat je mist...

Geen voedselvergiftiging in Nederland opgelopen; wel in Oost-Europa en de VS, waarbij vooral die in Oost-Europa heftig was. Een kleine maand van de kaart geweest. Nou moet ik zeggen dat ik muv een restaurant dat een eigen moestuintje daar behoorlijk onhygienisch en ranzig heb gegeten. Maar ik denk dat het voornamelijk "drinkwater", weinig slaap, drugs ons de das om had gedaan.

Iemand hier ervaren met India? Ik lees graag je ervaring in India wat dit onderwerp betreft.

Citaat:
koekjes schreef op 09-06-2006 @ 15:45 :
en ik flikker alles wat begint te leven weg en restjes gaan in de vriezer
Schimmels zijn ook niet per definitie slecht voor je (je bedoelt wel de ongezonde schimmels) en de schimmels die slecht voor je zijn ontstaan al voor je ze met het oog waar kunt nemen. Naast zien kun je reuk en gezond verstand gebruiken. Als je bijv iets van de Chinees bewaard, maakt dat niet zo enorm veel uit, want dat voedsel kwam grote massa-bak -> magnetron -> bakje (= easy $). Wanneer er iets in je koelkast is gaan leven en dat gebeurd vaker en je maakt je koelkast niet schoon dweil je met de kraan open dus moet gezond verstand even om de hoek komen kijken.
Oud 11-06-2006, 12:11
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Roos schreef op 11-06-2006 @ 06:50 :
ja, wel prei ofzo, maar niet sla in een zak
ja dat doe ik ook niet. maar vorig jaar hebben ze bij het practicum zo'n zak onderzocht en daarop zaten de meeste bacteriën van alle groenten.
achja, ik heb er nog nooit last van gehad. eet het ook niet zoveel.

voor hierboven. over die schimmels. ze zijn inderdaad niet erg slecht voor je behalve dan die die toxines produceren (daarom verwees ik naar noten omdat de schimmel die daarop het meest voorkomt aflatoxines maakt) toxineproductie begint pas wanneer de schimmel zichtbaar/ruikbaar of smaakbaar is.
nu begrijp ik waarom mn moeder altijd zei dat slechtsmakende noten zo heel erg slecht voor je zijn. de aflatoxines dus. (voedselvergiftigingsymptomen maar ook heel erg kankerverwekkend)
Oud 11-06-2006, 15:38
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben wel redelijk hygienisch in de keuken. Ik was mijn handen met zeep voor ik ga koken en tussendoor ook nog regelmatig. Zorg dat de keuken schoon is, zet geen vuile en schone dingen door elkaar heen. Laat geen eten lang op de aanrecht rondslingeren. Ik vervang mijn theedoeken, handdoeken en vaatdoekjes regelmatig (na twee dagen, maximaal). Als ik rauw vlees ergens op heb laten liggen, spoel en was ik het af met heel heet water voordat ik er iets anders op neerleg. Ik was groente en fruit behalve als het voorverpakt en gewassen is.

Ik heb nog nooit echt een voedselvergiftiging gehad. Ik merk alleen wel aan mijn darmen als vlees ofzo niet goed gaar is geweest. Ik krijg overal heel snel last van dus ik ben heel voorzichtig en vind hygiene in de keuken wel belangrijk.
Oud 11-06-2006, 16:05
*gaapt*
*gaapt* is offline
Ik ben wel hygienisch in de keuken; voorzichtig met vlees enzo, en ik was altijd mn groenten.

Alleen mijn keuken zelf is niet zo schoon ( ik deel hem met anderen) dus ik zorg altijd wel dat ik mijn eten uit de buurt van het vuil van de keuken houd.

Ik heb volgens mij nog nooit echt voedselvergiftiging gehad ofzo.
Oud 11-06-2006, 16:59
PV
PV is offline
Ik was groente wel en ik bak vlees lang genoeg, maar het aanrecht is niet altijd even schoon (dankzij mijn huisgenoten uiteraard).
Ben alleen een keer ziek geweest van eten in Turkije, verder niet. Ik denk op zich dat het ook niet zo veel kwaad kan als niet alles zo steriel en schoon is als in een ziekenhuis ofzo...
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 18:55
zoemzoem
zoemzoem is offline
Als alles heel schoon en hygienisch is, bouw je geen weerstand op. Een beetje zand of bestrijdingsmiddelen op je groenten kunnen echt geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 21:16
Verwijderd
Veel mensen snijden vlees en groentes in kleine stukjes op 1 snijplank met hetzelfde mes. En aangezien ik een tijdje werkzaam was in de catering op festivals e.d. koop ik nooit meer in een kraampje eten.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2006, 22:19
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
zoemzoem schreef op 11-06-2006 @ 19:55 :
Als alles heel schoon en hygienisch is, bouw je geen weerstand op. Een beetje zand of bestrijdingsmiddelen op je groenten kunnen echt geen kwaad.
Idd, daarom doe ik ook niet heel panisch met hygiene in de keuken maar ik probeer wel om gevaarlijke situaties te vermijden.
Oud 12-06-2006, 18:42
PV
PV is offline
Citaat:
White Trash schreef op 11-06-2006 @ 22:16 :
Veel mensen snijden vlees en groentes in kleine stukjes op 1 snijplank met hetzelfde mes. En aangezien ik een tijdje werkzaam was in de catering op festivals e.d. koop ik nooit meer in een kraampje eten.
vertel?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 16:54
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
White Trash schreef op 11-06-2006 @ 22:16 :
zo ga ik ook nooit meer bij de macdo eten

(niet dat ik dat ervoor wel deed hoor maar kom)
Oud 13-06-2006, 17:07
Verwijderd
Ik was m'n handen, kijk altijd uit met rauw vlees en groenten was ik altijd braaf.

Ik denk dat 't wel goed zit
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 17:17
Skreature
Skreature is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 13-06-2006 @ 18:07 :
Ik was m'n handen, kijk altijd uit met rauw vlees en groenten was ik altijd braaf.

Hier het zelfde
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 09:41
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 13-06-2006 @ 18:07 :

hetzelfde

Oh en erg belangrijk: ik pak elke dag een nieuw keukendoekje. Anders kun je alles nog zo netjes doen maar dan heb je gewoon een vieze keuken en schiet je er nog niets mee op.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 10:19
Verwijderd
Ik let daar wel erg op. Was erg vaak mijn handen als ik aan het koken ben.
Verder ben ik voorzichtig met het bereiden van rauw vlees, en dan vooral met kip (dit snij ik ook altijd op een glazen snijplank ipv op een plastic snijplak (waar ik bijvoorbeeld wel eens groente op snij). Eigenlijk is een plastic snijplank vies, maar ik vind het beter snijden.
Verder verwissel ik vaak het vaatdoekje en de theedoek. Ik heb wel eens gehoord dat een vaatdoekje wat er een aantal dagen ligt mee bacterien bevat dan een honden tong.

Verder gooi ik snel dingen weg, waarvan ik denk dat het niet meer goed is. Dit doe ik vooral met beleg. Als dit mijn inziens net iets anders ruikt of eruit ziet doe ik het weg (terwijl dit misschien niet altijd nodig is).

Ik heb nog nooit een voedselvergiftiging gehad. Niet thuis maar ook niet op vakantie.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 11:37
Verwijderd
in het gemiddelde huis is de wc-bril schoner dan het vaatdoekje
maar het schijnt dat mensen gemiddeld 12 dagen met 1 doekje doen
dat is ook wel érg lang
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 11:43
marrel
marrel is offline
Alles word iig goed schoon gehouden in de keuken, je zult zelden iets vinden wat over de datum is en met het eten klaarmaken regelmatig handen wassen, vooraf natuurlijk maar vooral tussendoor als je met vlees bezig bent. 2 keer opwarmen doen we wel ooit, groetens wassen we wel en goed verhitten van dingen natuurlijk ook.

Nog nooit voedselvergiftiging gehad
Oud 14-06-2006, 14:06
dark princess
dark princess is offline
ik was altijd wel groenten en fruit voor ik het eet of ga koken of roerbakken, als ik het niet vergeet... Ik heb wel een schone keuken, ook in mijn studentenhuis en ik probeer er wel heel erg op te letten.

ik heb toen ik 2 was eens soort van salmonella gehad geloof ik, dat was op vakantie...maar daar weet ik dus niks meer van. nu ben ik al een aantal jaar vegetariër en ik drink ook geen zuivel, dus opzich kan er u nog weinig 'gevaarlijks'gebeuren denk ik...

ohja ik eet ook nooit iets wat over datum is, van het idee alleen al wordt ik soms al een beetje ziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten