Oud 17-06-2006, 08:51
phi
phi is offline
Ik ben bezig met mijn biotechniek te studeren. We zijn bezig over 't genetisch manipuleren van gewassen, bacterieën (Bt), dieren...

Maar ik zat nu met een vraag: als je gemeenschap hebt, zonder condoom, zouden de genen van de spermacellen overspringen naar het DNA van de baarmoederhals?? En indien wel, zou dit schadelijk zijn voor kanker? Of andere genetische wijzigingen?
Oud 17-06-2006, 09:39
sdekivit
sdekivit is offline
denk je dat het DNA intact blijft in de baarmoeder ?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 09:42
phi
phi is offline
ik denk dat het logisch is dat het DNA intact blijft... hoe kun je anders een embryo bekomen?
Genoverdracht duurt ook nt zo lang...
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 09:45
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
phi schreef op 17-06-2006 @ 10:42 :
ik denk dat het logisch is dat het DNA intact blijft... hoe kun je anders een embryo bekomen?
Genoverdracht duurt ook nt zo lang...

je moet beter formuleren. Het DNA bij seksueel contact blijft intact in de baarmoeder omdat het is verpakt in een spermacel en de genen springen niet over.

Het is echter hoogst onwaarschijnlijk dat het DNA in de cel van een baarmoederwandcel terecht komt (anatomie) en als dat al zou gebeuren, dan gaat de cel dood vanwege een imbalans in DNA-hoeveelheid.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 10:02
phi
phi is offline
ik had het ook niet over DNA, maar over genen. De hoeveelheid DNA doet er dan toch ook niet toe...?!
Als planten, bacteriën ongestoord hun genen kunnen doorgeven, waarom zou dit dan niet kunnen (denk aan virus met genetisch materiaal, dat plant bepaalde eigenschappen geeft...). Spermacel heeft een grote snelheid en kracht... kan wel in een eicel binnendringen... wrm dan niet in een baarmoederwandcel??

ik weet niet of dit kan voorkomen... lijkt me alleen ergens logisch. Wat studeer je btw??
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 13:36
sdekivit
sdekivit is offline
omdat de pH in de baarmoeder laag is (veel spermacellen gaan hier dood) en er is een slijmlaag aanwezig waar spermacellen niet doorheen kunnen.

zelfde geldt voor bacterien en virussen, maar als de slijmlaag niet helemaal in orde is, kunnen ze wel binnendringen omdat ze celadhesie moleculen hebben die binden aan de cellen van de baarmoeder.

studeer trouwens biomedische wetenschappen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 20:03
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
phi schreef op 17-06-2006 @ 11:02 :
ik had het ook niet over DNA, maar over genen. De hoeveelheid DNA doet er dan toch ook niet toe...?!
Als planten, bacteriën ongestoord hun genen kunnen doorgeven, waarom zou dit dan niet kunnen (denk aan virus met genetisch materiaal, dat plant bepaalde eigenschappen geeft...). Spermacel heeft een grote snelheid en kracht... kan wel in een eicel binnendringen... wrm dan niet in een baarmoederwandcel??

ik weet niet of dit kan voorkomen... lijkt me alleen ergens logisch. Wat studeer je btw??
Zonder DNA geen genen hoor. Genen zijn namelijk niets meer dan een stuk DNA.
Bacteriën en zoogdieren niet te vergelijken. Jij doelt hier waarschijnlijk op het feit dat twee bacteriecellen een verbinding kunnen vormen om (delen van) hun chromosoom te ruilen. Dit is iets specifieks voor bacteriën en komt niet bij zoogdieren voor.

Na seksueel contact zit het DNA, zoals sdekivit zegt, in een spermacel verpakt. Als dit niet zo is, valt het DNA uit elkaar vanwege de zuurgraad van de vagina. En een spermacel kan wél een eicel binnendringen en niet een baarmoederhalscel omdat een eicel speciale eiwitten aan de buitenkant heeft die een spermacel 'herkennen' en 'vastpakken' zodat hij naar binnen kan. Een baarmoederhalscel heeft dit niet.
Onze cellen zijn zo ingericht dat er nooit 'zomaar' ergens DNA bij kan komen, omdat dat voor een genetische imbalans zorgt, waardoor de cel niet meer functioneert/doodgaat.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten