Oud 17-06-2006, 14:21
drieskeuh
drieskeuh is offline
Hallo, ik heb maandag mondeling nederlands en moet zelf een gedicht ontleden dus de inhoud en vorm ervan. Maar ik kan er dus niks van en aangezien ik volgend jaar niet opnieuw dezelfde saaie poezie wil krijgen, moet ik dus goed halen op dit. Ik heb het gedicht "De lenige liefde" van Herman De Coninck gekozen.

dit is het gedicht:
Citaat:
De lenige liefde

Je truitjes en je witte en rode
sjaals en je kousen en je slipjes
(met liefde gemaakt, zei de reclame)
en je brassières (er steekt poëzie in
die dingen, vooral als jij ze draagt)-
ze slingeren rond in dit gedicht
als op je kamer.

Kom er maar in, lezer, maak het je
gemakkelijk, struikel niet over de
zinsbouw en over de uitgeschopte schoenen, gaat u zitten.

Intussen zoenen wij even in deze
zin tussen haakjes, zo ziet de lezer
ons niet.) Hoe vindt u het,
dit is een raam om naar de werkelijkheid
te kijken, alles wat u daar ziet
bestaat. Is het niet allemaal
als in een gedicht?

Herman de Coninck
het zou tof zijn als jullie me ermee kunnen helpen.

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2006, 06:59
jolijn73
jolijn73 is offline
nou als we allemaal wat opmerkingen maken, komen we vast tot een geheel.

de lenige liefde = een alliteratie.

ik vind het ritme niet mooi. het rijmt niet. als hij zegt dat de lenige liefde zoals een gedicht is, dan is de lenige liefde niet bijster romantisch, ritmisch etc. in feite doet de titel er al een beetje aan denken dat het niet zozeer om liefde gaat, als om seks. atletische seks, wellicht. actief, agressief.

mist er een haakje voor " intussen" ?

in het gedicht is sprake van een een beschrijving van een grote rommel in de slaapkamer. daar slingert alles rond. In het gedicht slingert het ook rond. betekent dit nou dat het een erg slordige meid is, en/of betekent het dat ze wilde seks hebben waarbij alle kleding door de kamer vliegt.

de lezer wordt opgeroepen tot voyeurisme. let niet op de rommel, zowel in de slaapkamer als in het gedicht.

in de laatste strofe vertelt hij dat gedichten eigenlijk een weergave geven van hoe de dichter de situatie ziet. het gedicht heeft iets ironisch, het is namelijk niet een heel verhaal over schoonheid, rozen, liefde, warmte - het gaat gewoon over een rommeltje, weinig romantiek, lichamelijke seks en lichamelijke rommel.
Oud 18-06-2006, 13:12
drieskeuh
drieskeuh is offline
ja, je hebt gelijk, voor intussen moet een haakje staan. Alvast bedankt voor je hulp, want hier was ik niet opgekomen.

nog suggesties? Liefst tegen vanavond 8 uur, want ik moet het ook nog kunnen leren he
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 18:29
Verwijderd
Ontleden? Met een mes?

Waarom kies je niet een gedicht dat jou wel aanspreekt? Vertel gewoon wat jouw interpretatie is en onderbouw het met goede argumenten.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 19:03
drieskeuh
drieskeuh is offline
ik ben een belg, en hier in Belgie noemen we dit een gedicht ontleden. En we mochten alleen maar kiezen uit dichters die een prijs hadden gewonnen voor hun gedichten, en dit was het enige gedicht waar ik het nog beetje fatsoenlijk kon lezen, want sommige zijn echt niet aan uit te raken.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 22:20
Verwijderd
Ja, je kunt inderdaad een gedicht ontleden, maar daarvoor zul je toch zelf moeten nadenken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten