Okay, nu krijg je een wat uitgebreidere reactie.

Allereerst vind ik het geweldig hoe je met klanken speelt, want op de een of andere manier komt daardoor het gevoel dat je (denk ik) wil overbrengen nog veel sterker over. Dat vind ik erg gaaf, maar ik heb wel een paar puntjes van kritiek.

Ik vind de eerste 'echte' strofe (dus na het schuingedrukte, dat ik overigens ook heel mooi vind), erg goed, tot aan de laatste zin. Niet dat ik die niet mooi vind maar ik begrijp het gebruik van tegenwoordige tijd eigenlijk niet zo. Heb je dat bewust gedaan?
De tweede 'echte' strofe vind ik ook gaaf, het ritme is hier ook echt geweldig, jammer alleen dat het laatste woord daar net iets buiten valt. De cursieve strofe die daarop volgt vind ik ook wel leuk omdat het even iets anders is, je moet denk ik alleen nog de overbodige 'e' in 'belangerijker' weghalen.

Het einde is treffend. Die laatste strofe vind ik tof, jammer dat het naar het einde toe een beetje moeilijker leest. Bedoel je met 'ze' (in de slotregel) het Westen ofwel de gehele wereld? Aanvankelijk dacht ik daarbij aan een vrouwelijk persoon, maar dat leek me een beetje onlogisch.
In ieder geval vind ik het wel echt een gaaf gedicht waarin je eigenlijk heel veel gevoel hebt neergezet - en dat is knap omdat je die tijd zelf helemaal niet mee hebt gemaakt.