Oud 07-07-2006, 19:58
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Mijn nederlands is eigenlijk verschrikkelijk slecht, en daarom ben ik op zoek naar een boekje over spelling en grammatica. Iemand een idee?

Het Groene Boekje , is dat wat? Ik geloof dat daar alleen spelling behandeld wordt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-07-2006, 20:31
Verwijderd
't Groene boekje is niet echt een prettig overzicht, meer iets waar je een regel in op gaat zoeken, dus niet echt iets om door te lezen. Je hebt ook Prisma Grammatica boeken, die zijn wel erg fijn, je kan ze in principe gewoon van begin tot eind doorlezen, of de relevante hoofdstukken, het leest prima. 't Is ook handig als je even een regeltje op wil zoeken. Die raad ik je dus aan. Je hebt twee varianten, geloof ik. Een beknopte grammatica, en een 'complete' (voor zover dat mogelijk is). Ik zou gewoon voor de laatste gaan. Hierin wordt alles zeer helder uitgelegd. Van woordsoorten tot zinsdelen en werkwoordvervoeging.

En dit is meer iets voor MT denk ik
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 22:51
Verwijderd
Het Groene Boekje heeft wel spellingsregels, maar die staan zeer beknopt en niet echt met goede voorbeelden.

Ik heb zelf erg veel baat gehad bij De Schrijfwijzer van Jan Renkema. Daarin staan vrijwel alle regels van de Nederlandse taal, maar direct ook alle vervelende uitzonderingen. Bovendien behandelt het ook niet-specifieke vragen zoals wanneer je hoofdletters moet gebruiken en nog een heleboel andere taalvragen die je niet in het Groene Boekje of in een grammaticaboek zou vinden.

En inderdaad; Moderne Talen.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 11:09
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
DrunkenMagician schreef op 07-07-2006 @ 20:58 :
Mijn Nederlands is eigenlijk verschrikkelijk slecht, en daarom ben ik op zoek naar een boekje over spelling en grammatica. Iemand een idee?
Ik kan je wat dat betreft het Handboek Nederlands van Liesbeth Koenen en Rik Smits aanbevelen. Wil je daarnaast nog een overzicht van goed verzorgd taalgebruik in het algemeen, dan is De taalgids: Tekstverzorging van A tot Z van Peter van der Horst mischien ook wel interessant. Dit boek besteedt weliswaar niet zoveel aandacht aan spelling en grammatica, maar bevat toch veel interessante onderwerpen zoals diverse barbarismen, leestekens, staande uitdrukkingen en dergelijke.
Oud 09-07-2006, 11:44
Gatara
Gatara is offline
http://www.sdu.nl/catalogus/Taal/9012108543.jsp

Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 19:37
DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Bedankt voor de reacties! IK denk dat ik binnekort De Schrijfwijzer aan ga schaffen.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 15:16
M@rco
M@rco is offline
Jan Renkema, daar heb ik nog college van gehad. De Schrijfwijzer schijnt inderdaad één van de betere boeken te zijn op dit gebied.
Oud 10-07-2006, 21:02
jolijn73
jolijn73 is offline
Vraagbaak Nederlands, van Erik Tiggelaar.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten