Oud 11-07-2006, 12:17
kruizer
kruizer is offline
Professional Organizer

Mijn dag is weer goed. Licht grinnikend loop ik uren op het woord 'professional organizer' te kauwen. Woordspelingen blijven helaas uit. Wat het is, een professional organizer? Een of andere geschifte mafkees die, ongetwijfeld tegen een dikke betaling, andermans zooi komt opruimen.

Het is een mooi beeld; een uitgezakte betweter die aan een stoffige kantoorklerk vertelt dat zijn rommelquotient - ja, dat woord bestaat! - flink daalt als hij zijn paperassen in geordende mapjes stopt.

Rommelquotient, ik denk dat er de rest van de week een vette grijns op m'n gezicht blijft hangen.
Dus een van de bestuursleden van de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organisers (tranen met tuiten) heeft tegen haar mede-opruimmutsen het idee van een quotient geopperd. Een andere verveelde gek heeft het verder uitgewerkt. Hebben ze dit 's avonds tijdens de stamppot nog aan het gezin verteld? Ik zou me meteen van de afstoftut laten scheiden.

In het vermakelijke artikel doet een van de papierstapelaars uit de doeken hoe het opruimen werkt. Ik zat te denken aan drie grote vuilniszakken en een plumeau, maar ik ben blijkbaar te simpel.
Ellen Massaro, de vloerveegteef die in de krant haar werk toelicht (kan ze nog over straat zonder uitgelachen te worden?), spreekt van 'in een aantal sessies de pijnpunten inventariseren'. Er wordt ook gesproken van 'laatjes in je hoofd' en het motto van de schoonmaakmilitie is 'ruimte op je bureau is ruimte in je hoofd'.

Op de site van de poetsdoeken wordt vermeld dat je ook een persoonlijke workshop kunt krijgen, waarin je wordt uitgelegd hoe je weer een beetje orde in je chaotische leven kunt krijgen. Stoffen op psychologisch niveau dus.

Er zijn dus mensen die met droge ogen vertellen dat ze andere mensen leren opruimen. Sterker nog, dat ze daar hun beroep van hebben gemaakt. De gestoorden hebben zich zelfs verenigd in een heuse beroepsvereniging, zodat ze gezellig sorteerverhalen kunnen uitwisselen. Zouden ze een schoonmaker hebben in het hoofdgebouw? Arme man.
En dan zijn er nog de dwazen die de mensen inhuren. Voor een half weeksalaris laten ze een stel gestoorde zweefkezen komen, die ze alle ins en outs over georganiseerd leven vertellen.
Ik vrees dat Ellen kapitalen verdient met haar oplichterijen, dat de bedrijven letterlijk in de rij staan om haar een dagje over de rommelige werkvloer te kunnen krijgen.

Een pagina verderop stond dat de legionellabacterie weer van zich laat horen. Laat maar komen. Lekker opruimen, ik weet nog wel een bedrijf.

Laatst gewijzigd op 11-07-2006 om 14:17.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-07-2006, 21:06
Broeder
Broeder is offline
Ik vind hem wel goed, een beetje overdrijven in een column mag best Waar is het voor geschreven?
Oud 12-07-2006, 01:06
kruizer
kruizer is offline
Eigenlijk is het nergens voor geschreven.
Ik las vanmorgen een artikel over professional organizers, en vond dit zo inspirerend dat ik besloot om het schrijven na een dik jaar weer op te pakken.

Hoewel het een beetje stroef liep, ben ik toch aardig tevreden over het resultaat.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2006, 10:54
Orpheus
Orpheus is offline
Citaat:
geschifte mafkees
Is dit niet dubbelop? Het staat zo 'overdone'.

Citaat:
Het is een mooi beeld;
Puntkomma moet m.i. dubbele punt zijn, maar dat kan ik verkeerd hebben.

Citaat:
- ja, dat woord bestaat! -
Oké, geniale vondst dat je zo de nadruk erop legt,
maar haakjes lijken me beter.

Citaat:
waarin je wordt uitgelegd
Door de 'je' krijg ik die zin niet lekker weg.

----------

Verder - goed gezocht naar synoniemen en andere woorden
om ongeveer hetzelfde mee aan te geven. Je valt nauwelijks
in herhaling en je hebt het stuk lekker sappig geschreven.

Wel een tip; vermeld het artikel of de bron in je stukje, want
momenteel verwijs je naar een artikel dat je niet verder genoemd
hebt.
Oud 12-07-2006, 11:16
kruizer
kruizer is offline
Geschifte mafkees is inderdaad dubbelop, heb ik epres zo gedaan om de boel wat meer te benadrukken. Lekker overdrijven, enzo.

Die dubbele punten en haakjes, doet er weinig toe, denk ik. Maakt verder niet zoveel uit.
De vermelding van het originele artikel, ja, dat had ik wel kunnen doen ja.

Bedankt voor je opmerkingen in ieder geval!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten