Oud 11-07-2006, 01:09
Verwijderd

dit wil ik graag uitwerken tot een echte spiegel. Ik heb echter geen flauw idee wat voor materiaal ik zou moeten gebruiken? het liefst zou ik hout gebruiken, maar dat lijkt me nogal lastig bewerken. weet iemand een materiaal dat je redelijk fijn kan bewerken, met een goed licht/donker contrast, én dat geschikt is als frame voor een spiegel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-07-2006, 09:25
Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Klei ?
Papier-marché (of hoe je die troep schrijft) ?
Oud 11-07-2006, 09:42
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Klei of papier maché zou inderdaad kunnen. Of balsa-hout, dat is heel licht, zacht, makkelijk te bewerken hout.
Oud 11-07-2006, 15:59
Verwijderd
met papier maché lijkt het me lastig om fijnere details erin te verwerken, maar misschien is het wel het simpelst als probeersel. en waar kun je eigenlijk balsahout vinden? zou ongeveer 2 centimeter dik moeten zijn om de diepte er goed in te krijgen, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 17:00
Boebsie
Boebsie is offline
Ik denk dat je verschillende materialen moet combineren.

Ik zal een beetje stappen uiteenzetten hoe ik het zou doen:

- Die frame maak je van hout, zeg maar de basisvorm. Dat is het beste om het glas aan te verbinden en bovendien bespaar je hiermee heel wat klei dat niet altijd even goedkoop is.
Uiteraard moet je die houtenframe dusdanig maken dat die spiegel erin kan. Ik zou gewoon die houten frame in twee delen opsplitsen. Niet twee gelijke delen, maar zeg maar alleen een zijkantje die je los kan maken.

- Als je die basis houtenframe hebt met spiegel, ga je het intapen of bedekken met folie. Intapen (papiertape) als je bakklei gaat gebruiken, folie als je steenklei (zelfhardende klei) gaat gebruiken. Als je dat hebt gedaan ga je het klei aanbrengen en kan je alle details erin verwerken. Wat denk ik mooi is bij zo een spiegel is om er ook nog papydur overheen te gieten. Dat geeft zeg maar dat steeneffect. Veel tuinbeeldjes enzo zijn van papydur. Je hebt verschillende kleuren... (zelfs brons geloof ik).

- Dat vrouwtje zou ik helemaal van klei maken, uiteraard ook overgieten als de rest wordt overgegoten.
Voor beeldjes gebruikt men ijzerdraad als basisvorm, voor de stevigheid en het werkt gewoon makkelijker. Je kan zelfs voorgemaakte metalen frames kopen, kost misschien maar 1 euro en bespaart je wat tijd. Ook zo een metalen frame kan je het het beste intapen met van dat papier achtige tape. Dit doet men omdat klei hierop beter kleeft dan bijvoorbeeld alleen hout.

- Ooh ja het verschil tussen bakklei en steenklei is, dat steenklei zelf hard wordt. Door het nat te houden kan je het blijven bewerken, zodra je het droog laat wordt het hardt.
Het leuke van deze klei is dat je het kan schuren (soort gips) en je er weer overheen kan gaan met klei. Dus je kan eigenlijk oneindig lang eraan werken.
Bij bakklei kan je nog makkelijker oneindig lang bijwerken, zolang je het niet bakt is het aanpasbaar. Het nadeel is alleen met zo een spiegel, dat het de oven in moet. Je hebt een aardig grote oven nodig denk ik. Er bestaat bakklei (wordt voor poppen gebruikt) voor in de huisoven, is wel wat duur maar dan heb je ook wat. Bovendien kan je meerdere keren dit klei bakken.

Ik denk dat steenklei het meest voor de hand ligt, omdat je geen oven nodig hebt. Alleen vind ik bakklei wel makkelijker om gedetailleerd mee te werken, bovendien zorgt steenklei voor meer troep.

Maar goed je zou misschien het beste kunnen informeren hoe ze die spiegels maken, want ik heb er geen ervaring mee. En ben eigenlijk ook maar pas begonnen met klei.

Laatst gewijzigd op 11-07-2006 om 17:03.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 22:40
Verwijderd
Citaat:
Boebsie schreef op 11-07-2006 @ 18:00 :
*knip*

hartstikke bedankt voor de info

ik zat inderdaad zelf ook te denken aan klei, omdat je dan de details beter kan uitwerken, maar mijn enig bezwaar is dat het mij toch net iets te zwaar lijkt voor een spiegel.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2006, 23:05
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
red5 schreef op 11-07-2006 @ 23:40 :

hartstikke bedankt voor de info

ik zat inderdaad zelf ook te denken aan klei, omdat je dan de details beter kan uitwerken, maar mijn enig bezwaar is dat het mij toch net iets te zwaar lijkt voor een spiegel.
Steenklei, tenminste die ik ken van Ladoll weegt haast niks:

http://www.*****-hobbys.nl/klei/ladoll.html

nadeel is wel laat je het vallen is het geheid stuk, tenzij je eroverheen gaat met papydur. Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met boetseren, het is namelijk best moeilijk klei om mee te werken...

Oops ik bedacht me opeens, papydur is niet datgene dat het steeneffect geeft en wat je over klei heen giet. Papydur is weer wat anders (soort ruwe klei).
Misschien dat het gewoon cement is dat ze gebruiken voor het steeneffect. Brons zoiezo, maar dat is duur om te laten doen..

Laatst gewijzigd op 11-07-2006 om 23:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten