Oud 26-02-2006, 17:31
Kayleigh
Kayleigh is offline
ik heb een relatie van 9mnd achter de rug met een jongen die geldproblemen had.. dwz, hij stond 5000 euro rood waardoor het erop neer kwam dat ik alles kon betalen.. treinkaartjes, boodschappen, eten, leuke dingen, alles.. maar wel allemaal met in mijn achterhoofd dat hij het goed ging maken als hij weer wat geld heeft.. dat had hij nml beloofd.. nu ga ik dat moment natuurlijk niet meer meemaken maar ik vind wel dat ik recht op dat geld heb..
Ik heb alleen niet bepaald bijgehouden wat ik wanneer heb uitgegeven.. Alleen de grote uitgaven wel, die zijn in totaal ongeveer 400 euro. Ik weet dat hij dat niet heeft, maar ik heb het nu ook niet meer, terwijl ik het eerst wel had. Is het redelijk om dat terug te vragen? Ik weet natuurlijk wel dat ik geen poot heb om op te staan, maar ik voel me echt leeg gemolken door hem. Zouden jullie zo iets betalen als je hem was?

NB: ik heb het uitgemaakt en hij wil me nog steeds terug/ houdt nog van me
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2006, 17:43
sapientia
sapientia is offline
Redelijk om terug te vragen: Nee, natuurlijk niet. Je hebt het hem toch niet geleend? Je hebt dingen voor hem betaald, met de gedachte/verwachting dat je ooit nog eens geld terug zal zien. Helaas voor jou gaat dat niet gebeuren.

Of ik het zou betalen als ik hem was? Ja natuurlijk, je staat 5000 rood dus kan dat er ook nog wel bij..Nee dus.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 17:44
Marcade
Marcade is offline
Citaat:
sapientia schreef op 26-02-2006 @ 18:43 :
Redelijk om terug te vragen: Nee, natuurlijk niet. Je hebt het hem toch niet geleend? Je hebt dingen voor hem betaald, met de gedachte/verwachting dat je ooit nog eens geld terug zal zien. Helaas voor jou gaat dat niet gebeuren.

Of ik het zou betalen als ik hem was? Ja natuurlijk, je staat 5000 rood dus kan dat er ook nog wel bij..Nee dus.
Mee eens.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 17:46
SimplyABoy19
SimplyABoy19 is offline
Naar mijn mening hoor je naar behoren te betalen in een relatie. Als de ene meer heeft dan de ander, kan de ander wat mij betreft ook wat meer betalen. Als je een relatie aangaat KIES je voor zo'n situatie. Ik in ieder geval wel. En als je beiden geen geld hebt zoek je gewoon andere oplossingen.

Het is nu uit, en tsjah pech gehad. Om nu je geld terug te lopen eisen vind ik dan diep triest. Liefde is niet te koop. Een relatie is geen investering (tot zekere hoogte). Al klinkt dat wel weer heel over the top misschien.

Laatst gewijzigd op 26-02-2006 om 17:48.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 17:49
underthabridge
underthabridge is offline
Daar kun je naar fluiten, al helemaal als jij het zelf hebt uitgemaakt.
Oud 26-02-2006, 17:53
Kayleigh
Kayleigh is offline
dus jullie kunnen je niet voorstellen dat ik me gebruikt voel? Als we een dagje uitgingen (zijn idee) was ik degene die de portemonnee kon opentrekken.. hij leefde helemaal niet alsof hij 5000euro rood stond, maar deed duur en kocht dure dingen op mijn kosten.. nou, als ik dat terug krijg ok, maar dat is nu dus niet meer zo.

En nee, liefde is niet te koop. Ik heb ook heel veel gedaan uit liefde voor hem. Weekendjes Parijs & Antwerpen en ontzettend veel andere kadootjes.. maar als je me belooft iets terug te geven en ik vanuit dat oogpunt dingen voor je koop (geen eerste levensbehoefte, maar echt luxe) dan vind ik dat wel redelijk..

Maar goed, ik vroeg jullie mening, dus je hoort mij niet zeuren...

Een deel van det geld is trouwens van mijn ouders, dat hebben ze hem voorgeschoten... dat kan ik toch wel terug eisen?

Laatst gewijzigd op 26-02-2006 om 17:56.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 17:56
Marcade
Marcade is offline
Waar verwacht je dat hij 't geld vandaan haalt?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 17:56
Gent
Gent is offline
Hola, ik heb zelf een relatie van 2,5 jaar gehad. Ben zelf (nog) student en heb vaak genoeg bij mijn vriendin aangegeven dat ze niet alles voor mij moest gaan betalen. (weet niet hoe dat bij jullie ging maar okay, dit is mijn ervaring).

Dit gebeurde echter WEL! Afgelopen zomer heb ik na ruim 2,5 jaar een punt achter onze relatie gezet omdat het niet meer houdbaar was.

Je kunt je voorstellen hoe verdrietig ze was. Zelf was ik er ook helemaal kapot van. Maar... op een gegeven ogenblik sloeg ze door. Alles wat van haar was wilde ze terug hebben (zelfs de dingen die ze me gewoon gegeven had).

Prima dacht ik, ik heb al haar spullen gepakt en naar haar huis gebracht. Na dat alles te hebben gedaan, mocht ik het grootste gedeelte van d'r houden omdat ze er opeens geen belang meer bij had.

Maar... en ja dan komt het! Wil ze opeens geld zien, ze had nml onze danslessen betaald. Ze gaf ook aan dat ze veel geld in me had gepompt etc. etc. Kortom, ze wilde dus opeens enkele honderden euro's zien. (geld wat ik op dat moment gewoon weg niet had!)

Ik had al zo vaak gezegd dat ze niet zoveel geld moest uitgeven aan me. Dus dan voel je je wel ZWAAR genaaid!
Mocht je nog vragen hebben PM me maar.

Greetzzz,

Gent
Oud 26-02-2006, 17:57
Verwijderd
van een kale kip kun je niet plukken
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:00
snoopy
snoopy is offline
Ik vind niet dat je het recht hebt om dit terug te eisen. Wel kan ik me voorstellen dat je baalt van al dat geld dat je hebt uitgegeven aan een relatie die nergens toe heeft geleid, maar goed... niemand heeft je gedwongen (neem ik aan).
Oud 26-02-2006, 18:04
Kayleigh
Kayleigh is offline
Citaat:
Gent schreef op 26-02-2006 @ 18:56 :
verhaal
ja, maar zo zit het dus niet bij mij.. die vierhonderd euro heb ik gebaseerd op dingen die hij overduidelijk van me geleend heeft.

ik heb heel veel dingen aan hem gegeven, weekendje parijs, weekendje antwerpen, mp3speler, maar daar ga ik niet over zeiken.. dat zijn kado's uit liefde die ik niet eens terug wil hebben..

maar als hij zegt:"kun je dit voor me kopen, ik betaal het je terug", dat is wat anders. Hij heeft ook nooit zoals jij gezegd dat hij niet wilde dat ik iets voor hem betaalde, maar zag het op n gegeven moment als n vanzelfsprekendheid.. dan gingen we boodschappen doen en stopte hij de duurste producten in ons mandje.. kijk, dat vind ik gewoon asociaal.. maar ook dat ga ik niet terug eisen, das gewoon mijn eigen stomme fout...

maar dingen die ik terug zou krijgen, wil ik terug.

inmiddels heeft hij wat schulden afgelost, dus er zal ergens ook vast wel 400 euro voor mij zijn.. ik hoef het niet a la minuut te hebben, maar ik heb nu ook geldproblemen omdat ik hem moest onderhouden..

ik denk dat ik de laatste 6 mnd van onze relatie wel 2000euro aan hem heb uitgegeven, dan is het geldbedrag dat ik noem toch niet zo groot..

Citaat:
snoopy schreef op 26-02-2006 @ 19:00 :
Ik vind niet dat je het recht hebt om dit terug te eisen. Wel kan ik me voorstellen dat je baalt van al dat geld dat je hebt uitgegeven aan een relatie die nergens toe heeft geleid, maar goed... niemand heeft je gedwongen (neem ik aan).
nee, dat niet, maar kan moeilijk zeggen: ik ga eten en jij mag niet mee eten want ik betaal niks meer voor je... (hij woonde bij me in, hij komt uit Portugal)

Laatst gewijzigd op 26-02-2006 om 18:07.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:09
luchtballon
luchtballon is offline
Je hebt zelf bedacht dat jij geld aan hem uitgaf. Als je het er niet mee eens was dat hji niet leefde alsof hij schulden had, dan laat je hem toch geen dure dingen kopen op jou kosten?
Ik heb ook geld niet meer wat ik eerst wel had, duh. Moet je het maar niet uitgeven.

En als je ouders geld echt hebben voorgeschoten dan vind ik dat wel redelijk om terug te vragen. Maar als ze het gegeven hebben met het idee 'ach komt vast wel een keertje terug', dan is het zo vaag dat je dat ook niet helemaal meer kunt verwachten
Oud 26-02-2006, 18:14
zeep007
zeep007 is offline
sorry hoor, maar je hebt dit helemaal aan jezelf te danken.
Tuurlijk kan je dat geld niet terug eisen.

Jij hebt hem immers de ruimte gegeven zo met jouw en je geld om te gaan, dat is geheel je eigen keuze geweest.
Helemaal jij ook nog degene bent die de relatie heeft verbroken, had je je dat van te voren wel mogen bedenken.

Als hij toch dure dingen in je wagentje mietert, kan je toch zeggen, betaal jij dit soms? Nee, dan kopen we het ook niet,
je hebt toch hopelijk van communicatie gehoord...

Ook zou ik al veel eerder daar een probleem van hebben gemaakt/gedumpt of iets in die richting als het jouw toch alleen maar geld kost... Je kan toch nee zeggen?

Mijn mening, hij heeft lekker veel gebruik van je mogen maken en nu kom je erachter dat, dat niet verstandig was. Helaas, hopelijk heb je ervan geleerd, maar naar dat geld kan je fluiten, en je ouders net zo.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:18
Lilything
Lilything is offline
Wat ik graag even zou willen toevoegen:

leer ervan voor een volgende keer,
mooi niet dat jij als vrouw alles gaat betalen!

Als meneer geen geld heeft, gebeuren er ook geen leuke dingen!
(en ja dan gaat de relatie uit, nou en? Als je iemand leuk vindt zonder geld moet je het kunnen rooien met avondjes op de bank zitten en winkelen zonder kopen. Want zo zal het altijd blijven. 5.000 euro rood staan kom je namelijk tegenwoordig haast niet meer te boven)

Dus: leer ervan

Ga je geld niet terug vragen, laat die loser het bekijken....ondanks de leuke dingen die jullie deden heeft het niet stand gehouden
Oud 26-02-2006, 18:24
Verwijderd
Nouja, het deel van het geld waarvan hij gezegd heeft dat hij het terug zou betalen, dat mag je natuurlijk wel terugeisen. Hij heeft 't beloofd. De rest niet. Inderdaad asociaal als hij jou op kosten jaagt met onnodig dure boodschappen, maar je bent groot genoeg om daar iets van te zeggen vóórdat je bij de kassa komt.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:30
SimplyABoy19
SimplyABoy19 is offline
Hmmzz...

Als je iets voor hem koopt en je het hem leent ok volkomen begrijpelijk

MAAAAAR

Ik zou zelf vervolgens niet weer iets opnieuw betalen/lenen voor ik het vorige heb terug gehad...

Als je constant blijft betalen, en jij constant niks terugkrijgt dan begint er toch wel een lampje te branden? En draai je de geldkraan dicht?

Laatst gewijzigd op 26-02-2006 om 18:33.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:38
Verwijderd
Eeeehm je wist toch dat hij geen geld heeft, dan kies je er zelf voor om weekendjes weg te gaan toch.

En idd, hij heeft het geld niet eens.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:39
senneee
senneee is offline
uhh...ik vind het wel zo redelijk als ze dat geld nog terug wil, als hij heeft beloofd het terug te betalen....ook al is de relatie er niet meer, wil toch niet zeggen dat die belofte opeens niet meer geldt?
Oud 26-02-2006, 18:43
Verwijderd
Als je weet dat hij geen geld heeft om het van terug te betalen (en dat is vooral als hij al 5000 rood staat, bedoel: je verwacht dat hij ineens op één dag 5000 in de plus staat?) dan kun je toch niet verwachten dat hij opeens dat geld wel heeft om het terug te betalen?
Ik begrijp dat je het best wilde doen, maar daarin had je heel duidelijk zelf de keuze. Dat geldt voor dingen die hij terug zou betalen als uitjes naar weet ik veel wat.

Wil je dat doen? Dan moet je achteraf niet zeuren.
Wil je dat doen, maar wil je niet diegene zijn die alles betaald? Dan moet je gewoon zeggen dat je het best wil doen, maar het geld er niet voor hebt.

Je hebt in alles zelf de keuze gehad. Ik denk dat je naar je centen kunt fluiten.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:44
Kayleigh
Kayleigh is offline
Citaat:
Surprise schreef op 26-02-2006 @ 19:38 :
Eeeehm je wist toch dat hij geen geld heeft, dan kies je er zelf voor om weekendjes weg te gaan toch.

En idd, hij heeft het geld niet eens.
als je nou leest:

Citaat:

ik heb heel veel dingen aan hem gegeven, weekendje parijs, weekendje antwerpen, mp3speler, maar daar ga ik niet over zeiken.. dat zijn kado's uit liefde die ik niet eens terug wil hebben..
daar heb ik het dus ook niet over.. een relatie bestaat uit geven en nemen en ik heb hem heel veel gegeven en dat hoef ik ook niet terug..

maar AL DIE ANDERE dingen waarvan hij zei dat ik het terug zou krijgen, dat vind ik redelijk om terug te vragen. En hij heeft nu toch ook geld om te leven.. dan kan hij best een beetje minder doen en me dat geld terug betalen wat ik tegoed heb.. ik hoef heus niet in 1x 400 euro te hebben, maar op termijn wel...

Laatst gewijzigd op 26-02-2006 om 18:47.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:47
Verwijderd
Citaat:
Kayleigh schreef op 26-02-2006 @ 19:04 :
nee, dat niet, maar kan moeilijk zeggen: ik ga eten en jij mag niet mee eten want ik betaal niks meer voor je... (hij woonde bij me in, hij komt uit Portugal)
Tja, het lijkt me niet dat hij in z'n eentje heeft besloten bij jou te gaan wonen.
En ik hoop toch echt dat je voordat hij bij je kwam wonen over het financiële kostenplaatje hebt gebabbeld met hem. Zo niet, tja, erg dom! Bedoel: wanneer hij bij jou inwoont lijkt het me logisch dat hij deelt in de kosten, nietwaar? Dan hoef je ook niet te zeggen dat hij niet mee kan eten.
Maar uitjes kun je je dan gewoon niet (of niet zo vaak) permitteren
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:54
Fingon
Fingon is offline
Als hij belooft het terug te betalen vind ik het niet meer dan redelijk, maar probeer hem zover te krijgen dat hij dat ook vind..
En dan moet hij natuurlijk wel geld hebben, en ik denk dat het nog wel even duurt voordat hij uit zijn -5000 is.
Het is dus waarschijnlijk *zwaai zwaai* naar je geld.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:55
Kayleigh
Kayleigh is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 26-02-2006 @ 19:47 :
Tja, het lijkt me niet dat hij in z'n eentje heeft besloten bij jou te gaan wonen.
En ik hoop toch echt dat je voordat hij bij je kwam wonen over het financiële kostenplaatje hebt gebabbeld met hem. Zo niet, tja, erg dom! Bedoel: wanneer hij bij jou inwoont lijkt het me logisch dat hij deelt in de kosten, nietwaar? Dan hoef je ook niet te zeggen dat hij niet mee kan eten.
Maar uitjes kun je je dan gewoon niet (of niet zo vaak) permitteren
ik begrijp wel dat jullie geen zin hebben om al mijn posts te lezen, maar ik zeg dus steeds dat ik die weekendjes weg aan hem gegeven heb uit liefde.. dat wil ik dus niet terug.. daar heb ik het ook niet over..

toen we samen gingen wonen hebben we wel afspraken gemaakt, tuurlijk, ik ben niet achterlijk. In het begin ging het ook prima, daarna kreeg hij een financiële tegenvaller en toen heb ik gezegd dat ik bepaalde dingen zou betalen. Ik vond het ook niet erg om voor hem te zorgen want ik hield van hem. Dus ik hoef echt niet elke boodschap die ik ooit betaald heb terug te hebben, daar gaat het helemaal niet om.

Het gaat erom dat er dingen zijn die ik hem geleend heb.. ik vind dat ik daar recht op heb. Over dat lenen: als iemand blut is kan ik wel zeggen; ik leen je niks meer want je hebt de vorige keer nog niet terug betaald, maar zo werkt dat gewoon niet. Zeker niet als jij van die persoon houdt. Bovendien vertrouwde ik erop dat ik het terug zou krijgen..

Sorry maar ik zie echt niet in waarom ik het niet terug kan vragen..
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:59
Smokin'
Smokin' is offline
Ik zou hem zoveel mogelijk op zijn nek zitten als het gaat om bepaalde aankopen die je voor hem gedaan hebt. Zeker als hij eens belooft heeft om die terug te betalen. Dat is niet meer dan redelijk.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 19:00
Orpheo
Orpheo is offline
ok. ik ben t gedeeltelijk met de t.s. eens dat ze graag wel wat centjes wil zien. maar.... hoe moet die kerel dat betalen????? mijn pa heeft een schuld bij mn ma van tegen de 20000 euro. en wij piepen er ook niet meer over. gedane zaak. die kerel ligt netjes begraven (letterlijk). dus alles is weer koek en ei. soms leen je geld uit of betaal je iets, en dan loopt t anders dan gehoopt, en kan je je geld niet terugkrijgen. wellicht heeft je ex over een paar jaar een topbaan, en kan ie t je later teruggeven, als je natuurlijk contact houdt. maar ik denk dat t jammer, bye bye, tot ziens is naar t geld. sorry.
Advertentie
Oud 26-02-2006, 19:07
zeep007
zeep007 is offline
Ik heb je posts heel goed gelezen en ik blijf erbij dat het je eigen domme fout is.
Je hebt allang voor jezelf besloten dat je het gaat terug vragen, doe dat vooral, maar verwacht niet dat je het ook daadwerkelijk terug krijgt.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 19:09
Kayleigh
Kayleigh is offline
Citaat:
Orpheo schreef op 26-02-2006 @ 20:00 :
ok. ik ben t gedeeltelijk met de t.s. eens dat ze graag wel wat centjes wil zien. maar.... hoe moet die kerel dat betalen????? mijn pa heeft een schuld bij mn ma van tegen de 20000 euro. en wij piepen er ook niet meer over. gedane zaak. die kerel ligt netjes begraven (letterlijk). dus alles is weer koek en ei. soms leen je geld uit of betaal je iets, en dan loopt t anders dan gehoopt, en kan je je geld niet terugkrijgen. wellicht heeft je ex over een paar jaar een topbaan, en kan ie t je later teruggeven, als je natuurlijk contact houdt. maar ik denk dat t jammer, bye bye, tot ziens is naar t geld. sorry.

dat is wel zo.. ik verwacht ook niet dat hij het volgende week op mn rekening heeft gestort.. ik verwacht sowieso niet dat ik het überhaupt terugkrijg (hoewel het niet gek zou zijn )

maar hij doet nu alsof het een vanzelfsprekendheid was en is.. terwijl ik het nog terug zou krijgen.. ik zou het echt asociaal vinden als hij er zo mee wegkomt, want hij begint er niet over en laat mij ermee zitten.

ok, dan krijg ik het misschien niet terug, maar ben ik er iig over begonnen, dat het niet normaal is om andermans geld zo te houden.. miss dat hij er over na kan denken dat je niet op iemands zak hoeft te teren...
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 19:10
groovy
groovy is offline
ik kan wel begrijpen dat je geld terug wilt waarvan hij beweerde dat je het terug kreeg, en ik zou gewoon eens met hem daar over praten en toch zeggen dat je eigenlijk wel iets had terug verwacht..zeker als hij dat altijd beloofde!

En inderdaad, neem dit als een wijze les, en betaal nooit zoveel voor anderen, zeker niet als iemand schulden heeft, dan weet je al van te voren dat je naar je geld kunt fluiten. Liefde maakt blind .

En weet je zeker dat hij nog verliefd op jou is en je terug wilt, in plaats van dat hij je geld en je onderhouden terug wilt?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 19:15
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Kayleigh schreef op 26-02-2006 @ 19:55 :

waarom vraag je het dan aan ons

Citaat:
ik ben niet achterlijk
maar misschien was je wel een beetje naief.

Overigens vind ik best dat je het terug kunt vragen. Maar vind ik dat je niet moet denken dat je het teruggkrijgt.
Oud 26-02-2006, 19:18
Kayleigh
Kayleigh is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 26-02-2006 @ 20:15 :
Overigens vind ik best dat je het terug kunt vragen. Maar vind ik dat je niet moet denken dat je het teruggkrijgt.
dat denk ik gelukkig ook niet
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 19:30
Verwijderd
Citaat:
ik begrijp wel dat jullie geen zin hebben om al mijn posts te lezen, maar ik zeg dus steeds dat ik die weekendjes weg aan hem gegeven heb uit liefde.. dat wil ik dus niet terug.. daar heb ik het ook niet over..

toen we samen gingen wonen hebben we wel afspraken gemaakt, tuurlijk, ik ben niet achterlijk. In het begin ging het ook prima, daarna kreeg hij een financiële tegenvaller en toen heb ik gezegd dat ik bepaalde dingen zou betalen. Ik vond het ook niet erg om voor hem te zorgen want ik hield van hem. Dus ik hoef echt niet elke boodschap die ik ooit betaald heb terug te hebben, daar gaat het helemaal niet om.

Het gaat erom dat er dingen zijn die ik hem geleend heb.. ik vind dat ik daar recht op heb. Over dat lenen: als iemand blut is kan ik wel zeggen; ik leen je niks meer want je hebt de vorige keer nog niet terug betaald, maar zo werkt dat gewoon niet. Zeker niet als jij van die persoon houdt. Bovendien vertrouwde ik erop dat ik het terug zou krijgen..

Ik heb al je posts gelezen, maar dat over dat lenen: jazeker dat je dat kunt zeggen. En zolang niemand er iets van zegt en hem geld blijft geven zal hij denk ik ook niet de ernst beseffen van het hebben van een schuld. Hij krijgt het toch wel van iemand. Terugbetalen is een latere zorg en zolang niemand er over begint... Makkelijk dus

Ik snap heel goed dat je graag iets betaald voor je geliefde, ik zou dat ook doen, maar alleen als ik weet dat ík het me kan permitteren en dat ik zeker weet dat hij het terugkrijgt. Wanneer mijn vriend een schuld van 5000 euro zou hebben dan zou ik hem vragen waarom hij bijvoorbeeld die dvd-speler wilt hebben, want dat is toch niet de eerste prioriteit? Wanneer ik hem dat cadeau wil geven dan moet ik dat zelf weten. Dat is dan mijn beslissing, maar dat zou ik alleen doen wanneer ík dat zou kunnen doen.

Als ik met mijn vriend samen zou wonen verwacht ik niet van hem dat we alles tot de cent delen of dat hij alles betaald. De ene keer de één wat meer, de andere keer de ander. Zo gaat dat nou eenmaal. Maar juist dan is het (naar mijn mening) van belang, wanneer je geen gezamelijke rekening hebt voor bv het huishouden dat je bonnetjes bewaard en zo je uitgaven op een rijtje hebt. Zo zul je dus ook kunnen voorkomen dat jij alle boodschappen betaald en hij niets.

Het zou me niet eens verbazen als hij zou zeggen dat hij niets beloofd heeft. Je hebt immers maar gegeven en gegeven en bent er nooit op teruggekomen. Juist wanneer je dat wel doet herinner je er iemand aan en kan iemand het ook moeilijk 'vergeten'.

Vragen kun je altijd. Succes (al vraag ik me af waar hij het geld vandaan gaat halen)
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 19:35
Orpheo
Orpheo is offline
Citaat:
Kayleigh schreef op 26-02-2006 @ 20:09 :
dat is wel zo.. ik verwacht ook niet dat hij het volgende week op mn rekening heeft gestort.. ik verwacht sowieso niet dat ik het überhaupt terugkrijg (hoewel het niet gek zou zijn )

maar hij doet nu alsof het een vanzelfsprekendheid was en is.. terwijl ik het nog terug zou krijgen.. ik zou het echt asociaal vinden als hij er zo mee wegkomt, want hij begint er niet over en laat mij ermee zitten.

ok, dan krijg ik het misschien niet terug, maar ben ik er iig over begonnen, dat het niet normaal is om andermans geld zo te houden.. miss dat hij er over na kan denken dat je niet op iemands zak hoeft te teren...
en dit snap ik weer wel voro 100%! als ik deze post even als houvast gebruik, gaat t je niet om die "lousy 400 euro" maar om het principe right?? immers, je was zijn vriendin, niet de gemeentelijke bank van lening.
Oud 26-02-2006, 19:45
Kayleigh
Kayleigh is offline
Citaat:
Orpheo schreef op 26-02-2006 @ 20:35 :
en dit snap ik weer wel voro 100%! als ik deze post even als houvast gebruik, gaat t je niet om die "lousy 400 euro" maar om het principe right?? immers, je was zijn vriendin, niet de gemeentelijke bank van lening.
*lacht* mooi samengevat.
dat bedoel ik idd
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 20:22
Verwijderd
Nee, ik zou dat nooit betalen voor iemand die in geldnood zat, tenminste niet zonder zwart op wit te stellen wat hij/zij me verschuldigd is en de termijn voor terugbetalen. De ander eens op een etentje trakteren is mooi, maar dit is gewoon hem voorschieten omdat hij het zelf niet heeft. Het is logisch dat hij dan terugbetaalt.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 20:35
Valentine
Valentine is offline
het is natuurlijk wel een beetje stom om zoveel geld in iemand te investeren die geldproblemen heeft. aan de andere kant heeft hij gezegd dat je het terug zou krijgen, dus vind ik dat je dat recht wel hebt.
Oud 26-02-2006, 21:05
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 26-02-2006 @ 21:32 :
Jij stelt ook als je een relatie hebt meteen een soort contract op?
Het is niet onverstandig zoiets te ondernemen wanneer met regelmaat bedragen van niet geringe omgang worden voorgeschoten die, let wel, op ónbepaalde termijn terugbetaald zullen worden, want wanneer zo'n persoon niet redelijk genoeg is om zich naar zulke voorwaarden te schikken en tegelijkertijd wél geld eist, dan laat men toch enigszins over zich heen lopen en loopt men bovendien het grote risico het aanvankelijk geleende geld nooit meer terug te zien. Maar dat terzijde, want het zou vreemd zijn iemand met wie men pas sinds kort een relatie heeft veel geld te lenen.

In deze zaak zou ik overigens uiteraard geld eisen, namelijk de som van de bedragen waarvan hij heeft gezegd ze terug te zullen betalen. Dat de relatie nu reeds beëindigd is, staat daar in principe geheel buiten, de kans dat die jongen bereid is daadwerkelijk het verschuldigde bedrag te betalen is alleen wat kleiner.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 21:21
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
zeep007 schreef op 26-02-2006 @ 19:14 :
sorry hoor, maar je hebt dit helemaal aan jezelf te danken.
Tuurlijk kan je dat geld niet terug eisen.

Jij hebt hem immers de ruimte gegeven zo met jouw en je geld om te gaan, dat is geheel je eigen keuze geweest.
Helemaal jij ook nog degene bent die de relatie heeft verbroken, had je je dat van te voren wel mogen bedenken.

Als hij toch dure dingen in je wagentje mietert, kan je toch zeggen, betaal jij dit soms? Nee, dan kopen we het ook niet,
je hebt toch hopelijk van communicatie gehoord...

Ook zou ik al veel eerder daar een probleem van hebben gemaakt/gedumpt of iets in die richting als het jouw toch alleen maar geld kost... Je kan toch nee zeggen?

Mijn mening, hij heeft lekker veel gebruik van je mogen maken en nu kom je erachter dat, dat niet verstandig was. Helaas, hopelijk heb je ervan geleerd, maar naar dat geld kan je fluiten, en je ouders net zo.

Juist.

Je was er zelf bij, en ik vind het dan ook je eigen stomme fout. Je had kunnen weten dat hij niet zomaar ineens van zijn schulden verlost zou zijn waardoor jij je (geleende) spullen/centjes terug kon krijgen. Ik had na verloop van tijd dan ook gewoon de geldkraan dichtgedraait. Het is prima om elkaar soms dingetjes te geven/lenen, mits je je aan de gemaakte afspraken houdt. Mijn vriend mag ook alles van mij hebben als ik geld heb tenminste, zo krijg ik ook veel van hem, soms weleens téveel. Niets mis mee hoor, zolang je van elkaar maar weet wat de 'spelregels' zijn.

Ik zou het in iedergeval erg triest vinden wanneer je het geld terug zou eisen. Sowieso heb je geen poot om op te staan, alleen al omdat er niets zwart/wit staat, en daarbij vind ik het vrij stupide om iemand anders met de stok te slaan wanneer het je eigen fout is geweest. Succes in iedergeval.
Oud 26-02-2006, 21:32
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 26-02-2006 @ 21:32 :
Jij stelt ook als je een relatie hebt meteen een soort contract op?
Duhh, natuurlijk niet, maar wel voordat ik geld voorschiet aan iemand die vijfduizend euro schuld heeft en voor wie ik structureel alles ga betalen (eten, drinken, reizen, et cetera). En dat is natuurlijk niet meteen een contract, maar gewoon even allebei duidelijk hebben dat het gaat om een lening en niet om een gift, gewoon om gezeik achteraf als het uit is te voorkomen.

Tenzij je het natuurlijk niet erg vindt om achteraf jezelf 'leeggemolken' te voelen. Want dat is de situatie waar ts zich in bevindt.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 23:58
Sithan
Sithan is offline
Ik denk dat deze discussie er alleen is, omdat je nu in geldproblemen zit...
En mijn tip is die geldproblemen niet via hem op te lossen, want volgens mij schiet je daar weinig mee op.
Neem je verlies en bedenk je je dat je sowieso beter af bent, als je dit hele topic terugleest.

Laatst gewijzigd op 27-02-2006 om 00:01.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 08:31
Balance
Balance is offline
Ik snap je probleem best, maar het is je eigen schuld en je moet ook zelf de consequenties dragen. Dan had je hem destijds maar tegen moeten houden bij het kopen van al die dure dingen. Niet achteraf pas klagen.
Oud 27-02-2006, 09:55
Verwijderd
Natuurlijk gaat het om het principe en natuurlijk is het verrot, maar ik snap niet goed waarom je hem dure dingen laat kopen enz. als ie geen geld, sterker nog: een schuld zelfs, heeft. Ik snap nog minder dat je daarvoor dan geld gaat lenen bij je ouders. En ik snap ook niet waarom je er mee akkoord gaat dat hij bij je komt wonen zonder bij te dragen in de kosten. Ik snap best dat je in een relatie niet over alles moeilijk wil doen ed, maar er is een verschil tussen dat en wat jij gedaan hebt. Tuurlijk kun je het geld terug vragen (ik snap btw niet waarom je dat hier vraagt als je het per se wil doen, dan doe je dat toch gewoon?), ik denk alleen niet dat je het ooit zult krijgen.

Onthoud het iig voor een volgende keer...dan maak je geen twee keer dezelfde fout.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 13:34
esprit-chick
esprit-chick is offline
het gaat je om t principe das duidelijk en ik snap dat je dat (niet de kadootjes dus) wel kut vind, ook al moet ik zeggen dat ik t bedrag wel erg uit verhouding vind
400 euro uitlenen en niet terigkrijgen is kut, maar van de andere kant kan je ook een week-end parijs weggeven en andere dure kadootjes dus in die zin is t weinig om aan iemand die in geldnood zit te lenen

daarbij, verwachte je nou echt dat je van iemand die 5000 euro heeft verbrast geld terugkrijgt, dat snapte je tog zelfs met je verliefde kop nog wel???? (en zoniet ben je naar mijn mening erg naiief geweest)

ik zou t zelf maar als n ongeplande gift zien, netjes is t niet echt maar ja, jij bent ook niet echt verstandig geweest....
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Kayleigh schreef op 26-02-2006 @ 18:53 :
dus jullie kunnen je niet voorstellen dat ik me gebruikt voel? Als we een dagje uitgingen (zijn idee) was ik degene die de portemonnee kon opentrekken.. hij leefde helemaal niet alsof hij 5000euro rood stond, maar deed duur en kocht dure dingen op mijn kosten.. nou, als ik dat terug krijg ok, maar dat is nu dus niet meer zo.
Als je hem dat geld geleend hebt, kun je het terugvragen. Anders niet, lijkt me. Ik vind altijd dat je beide evenveel moet betalen in een relatie... dat hij 5000 euro rood stond was in principe dus niet jouw probleem.

Citaat:
Over dat lenen: als iemand blut is kan ik wel zeggen; ik leen je niks meer want je hebt de vorige keer nog niet terug betaald, maar zo werkt dat gewoon niet. Zeker niet als jij van die persoon houdt.
Nou, zo zou het bij mij wel werken. Zeker als het al een keer eerder gebeurd is.

Ik denk dat je wat te naïef bent geweest.

Laatst gewijzigd op 27-02-2006 om 15:30.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 16:09
Bloem
Bloem is offline
Heb je het er uberhaupt al eens met hem over gehad? Misschien wil hij wel meewerken en die 400 euro terugbetalen. Ik zie iig nergens dat je al eens met hem erover gepraat hebt
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 16:37
mcflem
mcflem is offline
Als hij heeft BELOOFD dat hij je al dat geld zou terugbetalen moet hij het alsnog terugbetalen.
Maar als jij al die dingen hebt betaald 'uit liefde' zoals je zegt, dan moet je niet van hem eisen dat je het terugkrijgt. Ik snap wel dat je je gebruikt voelt hoor.
Maar ik snap niet dat je dat allemaal voor hem betaalt, ookal zou hij het beloven dat hij het terug zou betalen!
Als ik net veel geld heb en mijn vriend heel weinig dan wil ik ook echt weleens wat voor hem betalen, maar omdat dat andersom ook gebeurt. En meestal doen we gewoon minder dure dingen als één of allebei minder geld heeft.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2006, 17:28
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:

Je kan zeker terugvragen waar je denkt recht op te hebben. En in jou geval zou ik de vraag ook uitdrukkelijk stellen, want ik vermoed dat je er best wel veel belang aan hecht.

Maar toch: je kan het vragen, je kan het op grond van wat jullie samen hebben en hadden vrij dwingend vragen, maar op dit moment denk ik niet dat je nog iets kan eisen.
Elkaars centjes delen maakte best wel deel uit van een veel groter geheel, en die hele omkadering is weggevallen. Misschien je centen ook, misschien.

Om ook op je andere vraag te antwoorden: ikzelf zou het vreselijk kut vinden als mijn ex het eerst uitmaakt, en dan ook 'haar investering' terug zou eisen. Ik zou zelf ook bekocht voelen. Maar in zijn geval zou ik - zeker als het niet in een bitsig spelletje uitdraait - wel alle moeite doen om naar een evenwicht te zoeken.

Ik heb trouwens ook wel eens in een soortgelijke situatie gezeten. Ging toen ook over vrij veel geld. Na lang zuchten, vragen en nadenken heb ik uiteindelijk beslist om 'haar schulden' gewoon kwijt te schelden. Ik voel het nog steeds, maar achteraf gezien (voor mijn eigen gemoedsrust, en die van haar) was dat wel de beste beslissing die ik kon nemen. Ik voel me er zeker gelukkiger door, en het kwam onze relatie (als exen) enorm ten goede.
Oud 27-02-2006, 17:35
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-02-2006 @ 21:22 :
Nee, ik zou dat nooit betalen voor iemand die in geldnood zat, tenminste niet zonder zwart op wit te stellen wat hij/zij me verschuldigd is en de termijn voor terugbetalen. De ander eens op een etentje trakteren is mooi, maar dit is gewoon hem voorschieten omdat hij het zelf niet heeft. Het is logisch dat hij dan terugbetaalt.
ok, misschien is het inderdaad logisch volgens jouw manier van denken. Maar op een andere manier is het in een relatie even logisch om van die dingen net niet op papier, maar op basis van vertrouwen te regelen. Een relatie werkt niet op basis van termijnen, maar op basis van veel goodwill. Dat een relatie afgebroken wordt, wil ook niet zeggen dat de goodwill verdwijnt.
Oud 27-02-2006, 21:40
Orpheo
Orpheo is offline
het gaat de t.s. niet om die 400 euro's die ze terug wilde hebben. het gaat haar om t principe dat die ex van d'r niet erover is begonnen. ik denk dat als ze alles voor m betaalde, ze een salaris heeft dat redelijk royaal is, en dat die 400 euro een druppel op de gloeiende plaat is (maar 400 euro is altijd welkom,bij iedereen denk ik )

daar gaat het haar om.....zoals ik al eerder zei, en ze bevestigde.
Oud 27-02-2006, 23:24
terror koekjes
terror koekjes is offline
Het zou me wat zijn als mijn exen ineens geld willen zien Gewoon niet iets beginnen met iemand met geldproblemen, komt enkel ellende van.
Oud 28-02-2006, 07:00
Verwijderd
Citaat:
Orpheo schreef op 27-02-2006 @ 22:40 :

daar gaat het haar om.....zoals ik al eerder zei, en ze bevestigde.
Ik denk dat de meesten dat hier ook best begrijpen. Ik iig wel, zoals ik al zei. Maar dat veranderd dus niets aan mijn mening.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten