Oud 04-07-2006, 16:44
twijfelaartje
twijfelaartje is offline
Ik doe dit jaar mee aan de loting voor psychologie in Nijmegen. Maar als ik uitgeloot word, is het dan ook mogelijk om dit in Belgie te studeren? Hoe zit het daar met inschrijven, inhoud studie en kamer zoeken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-07-2006, 20:18
Verwijderd
Citaat:
twijfelaartje schreef op 04-07-2006 @ 17:44 :
Ik doe dit jaar mee aan de loting voor psychologie in Nijmegen. Maar als ik uitgeloot word, is het dan ook mogelijk om dit in Belgie te studeren? Hoe zit het daar met inschrijven, inhoud studie en kamer zoeken?
Tuurlijk is dat mogelijk...al verschilt het systeem in België wel enorm met het systeem in Nederland. Inschrijven kan je gewoon doen zoals dat op de universiteit waar je heen wilt moet, hoe dat is staat vaak wel op de site. De inhoud van de studie zal voor een deel ook wel op sites te vinden zijn, denk ik. Voor een kamer kun je je volgens mij ook gewoon inschrijven, hoe ligt weer aan de stad ed, en vervolgens reageren op kamers ed. Alleen met de IB-Groep moet je het eea regelen, de IB-Groep weet daar meer over.

Daantje_0705 van het forum heeft in België gestudeerd, zij weet er meer over. Mijn zusje studeert ook in België, als je meer wilt weten over kamers ed, dan kan ik haar eventueel wel vragen hoe zij het precies geregeld heeft? (Volgens mij dus gewoon ingeschreven en gereageerd en vervolgens gaan kijken ed.) Om zich in te schrijven bij de universiteit moest ze naar België, naar de universiteit, ze moest zich nl persoonlijk in schrijven (iedere student daar).
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 10:37
Philemon
Philemon is offline
Je moet toch ook altijd een (nogal zware) toelatingstest doen? vooral het feit dat je daar uit je hoofd moet rekenen nekt nogal eens aardig wat Nederlanders..
Oud 05-07-2006, 12:21
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Toelatingstoets is er in Belgie alleen voor geneeskunde en tandheelkunde en sommige kunstrichtingen.

Ik heb zoals Leonoor al zegt een jaar in Leuven (Belgie) gestudeerd. Als je concrete vragen hebt wil ik die best beantwoorden. Anders moet je even de zoekfunctie gebruiken want ik heb al heel vaak een heel verhaal erover getypt.
Oud 05-07-2006, 15:55
twijfelaartje
twijfelaartje is offline
Er staat inderdaad heel wat informatie over universiteiten in Belgie. Maar ik wil graag weten of je in de praktijk makkelijk aan een kamer komt in Belgie. Ik ben namelijk nogal laat.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 16:25
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
twijfelaartje schreef op 05-07-2006 @ 16:55 :
Er staat inderdaad heel wat informatie over universiteiten in Belgie. Maar ik wil graag weten of je in de praktijk makkelijk aan een kamer komt in Belgie. Ik ben namelijk nogal laat.
Voor Belgie ben je nu niet laat. Ik denk dat de meeste hun uitslagen deze week krijgen. Je kunt nu alleen niet meer makkelijk aan een kamer in een residentie (van de universiteit of particulier) komen omdat je dan rond pasen al had moeten zoeken maar een gewone kamer bij een particulier lukt nog prima. Daar kan je juist het beste in juli voor gaan zoeken. Ik zou wel niet al te lang wachten als ik jou was. Voor Leuven kan je bijvoorbeeld kijken op www.kotwijs.be ik weet niet waar je naar toe gaat?
Oud 05-07-2006, 20:17
Black Soul
Black Soul is offline
je bent idd niet te laat met een kamer zoeken in belgië.
Vorig jaar heb ik pas eind juli een kamer in gent gezocht (en gevonden) maar ik hoor van anderen dat ze later waren (tot zelfs in september!!!)
Voor gent is www.kotatgent.be een handige site, maar zoals daantje_0705 al zei, is het misschien handig als je zegt waar je heen wilt
Ga er iig vanuit dat België een stuk theoretischer is, en ook harder werken (over het algemeen).
Veel succes!!
Oud 05-07-2006, 20:23
Verwijderd
Wat de andere twee al zeggen: voor Belgie ben je niet zo heel laat. Sowieso zijn alle kamers de komende twee maanden leeg ivm de vakantie (je huurt een kamer daar vaak voor 10 maanden, in de zomervakantie moet je er (met al je spullen) uit) en begint het studiejaar later dan in Nederland. Volgens mij ging mijn zusje ook pas in de zomervakantie/aan het eind van de zomervakantie zoeken naar een kamer (ze dacht gezakt te zijn (iedereen dacht dat btw), het kwam dus heel onverwachts dat ze toch kon gaan studeren en er moest toen nog van alles geregeld worden). Wel kun je idd het best nu beginnen met zoeken als je een kamer wilt.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2006, 13:13
Black Soul
Black Soul is offline
Wat betreft de duur van de huur van je kamers ligt het (hier in gent iig) er maar net aan het contract wat je tekent, er zijn hier zowel kamers van 10 maanden als van 11 of van 12. Ik heb wel een huurcontract van 12 maanden, en ben daar tevreden mee. Een ander heeft liever 10 maanden, met de reden dat diegene er toch niet is in de zomervakantie. Dat is maar net wat je zelf prettig vindt. Wat leonoor zei over dat al je spullen eruit moeten in de zomervakantie heb ik nog niet eerder gehoord (lijkt me lastig!!!)
Oud 06-07-2006, 21:56
twijfelaartje
twijfelaartje is offline
ik ben voor info aan het surfen op de sites van universiteiten in Belgie en het lijkt me echt een heel wat zwaarder programma. Maar het ziet er echt heel interessant uit!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2006, 13:57
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
twijfelaartje schreef op 06-07-2006 @ 22:56 :
ik ben voor info aan het surfen op de sites van universiteiten in Belgie en het lijkt me echt een heel wat zwaarder programma. Maar het ziet er echt heel interessant uit!
Het is ook echt veel zwaarder. Ik hield het ook niet vol, daarom ben ik gestopt.
Oud 08-07-2006, 14:49
twijfelaartje
twijfelaartje is offline
Is er mischien iemand die psychologie studeerd in Gent?
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 14:57
twijfelaartje
twijfelaartje is offline
Hoe lang ben je eigenlijk onderweg van Zwolle naar Gent? Ik wilde dit uitzoeken met de ns-planner maar die doet het niet..
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 16:41
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
twijfelaartje schreef op 08-07-2006 @ 15:57 :
Hoe lang ben je eigenlijk onderweg van Zwolle naar Gent? Ik wilde dit uitzoeken met de ns-planner maar die doet het niet..
Heb je gekeken op www.nsinternationaal.nl ?
Oud 08-07-2006, 17:34
Verwijderd
Citaat:
Black Soul schreef op 06-07-2006 @ 14:13 :
Wat leonoor zei over dat al je spullen eruit moeten in de zomervakantie heb ik nog niet eerder gehoord (lijkt me lastig!!!)
Bij mijn zusje moet dat en bij iedereen die zij kent en bij alle huizen waar ze zelf is wezen kijken, voor zo ver ik weet... Idd lastig, maar gelukkig heeft ze (en ik dus ook ) een lieve pappa met een grote auto die wel een paar keer heen en weer wil rijden...anders was het onmogelijk (bed ed hoeft er btw niet uit, dat is 'van het huis').
Met citaat reageren
Oud 08-07-2006, 18:22
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Veel kamers in Belgie zijn gemeubileerd en dus hoef je niet zelf ook al je meubels elk jaar mee terug naar huis te nemen. Ik mocht zelf in de zomer mijn spullen wel laten staan, ik mocht er alleen zelf niet in. Veel vrienden van me moesten echter wel heel hun kamer leegmaken dus het is zeker niet ongebruikelijk.
Oud 09-07-2006, 12:10
Black Soul
Black Soul is offline
Citaat:
twijfelaartje schreef op 08-07-2006 @ 15:57 :
4 uur en een kwartier
dat klinkt heel lang, maar het vliegt om hoor! (kom zelf ook van zwolle )
Oud 09-07-2006, 12:29
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 08-07-2006 @ 19:22 :
Veel kamers in Belgie zijn gemeubileerd en dus hoef je niet zelf ook al je meubels elk jaar mee terug naar huis te nemen.
Bij mijn zusje stond er oorspronkelijk een bed in, een aantal kasten, een stoel en een bureau...maar een aantal dingen heeft ze, in overleg, vervangen door eigen dingen...zo heeft ze er een (nogal Grote) stoel van zichzelf in staan, een tafeltje, twee bureaus, nog een stoel en zo nog het één en ander en dan alle dingen als tv, computer, printer, boeken, kleren, enz...aardig wat dus wat terug moet.

Dat laten staan, maar er zelf niet in mogen had m'n zusje geloof ik ook in de kerstvakantie, maar dat weet ik niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2006, 21:47
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Mijn tante studeert psychologie aan de universiteit in Gent (ik ben de naam even kwijt). Dit kun je op hogeschool-niveau doen (iets makkelijker en meer praktijk) of dus op universitair niveau. Je betaalt vrij veel geld aan boeken (ik weet niet precies hoeveel), maar je kan je no matter what inschrijven... hier werkt men niet met een loting of toelatingsexamen, alsinds niet voor de richting psychologie.

Ze huurt ook een kamer, die al bemeubeld was, maar bijvoorbeeld een microgolfoven, genoeg stoelen (er was er maar één) heeft ze van thuis uit moeten meebrengen. Ze moet de kamer 12 maanden huren, en die ligt daar dus 2 maanden nutteloos te zijn, bovendien gaat ze ergens anders wonen volgend jaar.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 12:09
Verwijderd
Wat een onzin dat je niet in de kamers mag jeetje.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 12:51
Verwijderd
Citaat:
Black Soul schreef op 09-07-2006 @ 13:10 :
4 uur en een kwartier
dat klinkt heel lang, maar het vliegt om hoor! (kom zelf ook van zwolle )
Een retourtje Gent duurt dus langer dan een vliegreis naar Boston
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 14:46
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 01-08-2006 @ 13:09 :
Wat een onzin dat je niet in de kamers mag jeetje.
Tien maanden huren = tien maanden betalen = tien maanden in je kamer mogen... Als je het hele jaar door op je kamer wil kunnen moet je maar een twaalfmaandencontract nemen. In de huur zit meestal ook elektriciteit, water, gas, etc, en als je maar tien maanden betaalt is het logisch dat je die twee maanden ook niet mag verbruiken. Niet zó'n onzin dus.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 15:31
Verwijderd
Citaat:
*blue angel* schreef op 01-08-2006 @ 15:46 :
Tien maanden huren = tien maanden betalen = tien maanden in je kamer mogen... Als je het hele jaar door op je kamer wil kunnen moet je maar een twaalfmaandencontract nemen. In de huur zit meestal ook elektriciteit, water, gas, etc, en als je maar tien maanden betaalt is het logisch dat je die twee maanden ook niet mag verbruiken. Niet zó'n onzin dus.
Nee, dat snap ik wel - maar dat er zoveel kamers zijn waarbij je maar tien maanden op je kamer 'mag' zijn. Dat is hier in Nederland vrijwel nooit zo, volgens mij. Of kun je kiezen tussen twaalf of tien maanden contract?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 08:20
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 01-08-2006 @ 16:31 :
Nee, dat snap ik wel - maar dat er zoveel kamers zijn waarbij je maar tien maanden op je kamer 'mag' zijn. Dat is hier in Nederland vrijwel nooit zo, volgens mij. Of kun je kiezen tussen twaalf of tien maanden contract?
Meestal kan je niet kiezen, neen. (je kan er uiteraard wel voor kiezen om alleen kamers te zoeken die twaalfmaandencontracten hebben...)

Een kotbaas die een standaardcontract van de universiteit gebruikt (is zo te downloaden) is er wel toe verbonden om gedurende de tweede zittijd een 'gelijke kamer' gratis ter beschikking te stellen aan de student. Dit is niet noodzakelijk dezelfde kamer als die die de student gedurende tien maanden gehuurd heeft.

Veel kotbazen kiezen ervoor om alleen twaalfmaandencontracten te gebruiken, omdat tweede-zitters anders speciale overeenkomsten willen aangaan om toch op "hun eigen" kamer te kunnen en dat volgens hen "een boel problemen geeft".

Ik denk dat het zo ongeveer zit...
Met citaat reageren
Oud 04-08-2006, 08:01
Pudelwohl
Pudelwohl is offline
Ik ben zelf Belgische, studeer in het Leuvense en ken wel enkele mensen die psychologie studeren, dus ik denk dat ik je wel een beetje informatie zou kunnen geven!

Op kot in Leuven

Het is niet zo moeilijk om hier in Leuven een kamertje/kot te vinden. Ik heb gehoord dat er in Nederland zo een heel systeem is waarbij je toekomstige kotgenoten mogen meebeslissen of er iemand al dan niet erbij komt of niet enzo...maar hier is daar dus geen sprake van. Als je een kot wilt in Leuven (particulier) dan kan je best kijken op kotwijs, zoals iemand hierboven al gezegd heeft en daarna gewoon eventjes bellen naar de kotbaas van het kot dat je zou willen bezoeken. Die kamers zijn bijna altijd gemeubeld (bed, bureau, wastafel, boekenrek, .. zitten er standaard in). Ivm dat 10-11-12 maanden contract: Op sommige koten kan je kiezen welk contract je wilt, maar kotbazen hebben liever een 12 maanden contract, omdat ze je dan een heel jaar kunnen laten betalen! Je mag er natuurlijk ook wel het hele jaar binnen. Koten waar je in de kerstvakantie enzo niet binnen mag zijn eerder een uitzondering! Meestal zijn dat de erg strenge koten die nog een jonges/meisjes scheiding kennen. (nogal zeldzaam dus)

Studeren in België

Wij hebben maar bij enkele richtingen een ingangsexamen (geneeskunde, tandheelkunde, ..) Die richtingen zitten anders veel te vol met mensen die er wss niet doorgeraken! Psychologie is een richting waar je vrij aan mag beginnen. Bij ons is het zo dat je met AL je middelbare schooldiploma's aan een unief richting mag beginnen. De richting die ik deed voor het unief is vergelijkbaar met Havo of Mavo (ken het verschil niet goed, maar alleszinds geen vwo)
Psychologie is géén makkelijk richting in het Leuvense. Iedere jaar beginnen er enorm veel studenten aan die richting en door het grote aantal houden ze een ware afslachting in het eerste jaar. Wat dus wil zeggen dat ze je niet zomaar doorlaten. Ik weet dat de examens (door het grote aantal studenten) de eerste 2 jaren schriftelijk zijn! Ik heb één les meegevolgd met de psychologen (filosofie) en dat was doenbaar, maar niet eenvoudig. (ik studeer geschiedenis BTW).

Als je geen schrik hebt om enorm hard te werken: veel theorie en weinig practica (statistiek enzo) dan zou ik ervoor gaan!

Veel succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-08-2006, 13:15
twijfelaartje
twijfelaartje is offline
Ik ben ingeloot in Nijmegen dus ik ga gewoon in Nederland studeren. thanx voor alle reacties
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 13:40
Estar
Estar is offline
Zijn er in Belgie dan weinig kamers waarin je een onbepaalde tijd kunt verblijven?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2006, 18:21
Pudelwohl
Pudelwohl is offline
Citaat:
Estar schreef op 05-08-2006 @ 14:40 :
Zijn er in Belgie dan weinig kamers waarin je een onbepaalde tijd kunt verblijven?
Bedoel je in aantal jaren? of maanden?

Maanden: 10-11-12 maanden contracten worden gebruikt, hangt wat van je kotbaas af.

Jaren: Als je een kot huurt dan huur je dat per 10-11-12 maanden. Als deze om zijn krijg je de kans om je contract te verlengen voor nog eens diezelfde periode! Een je een kot hebt, kan je het in principe zo lang huren als je wil!
Met citaat reageren
Oud 06-08-2006, 12:33
Estar
Estar is offline
Citaat:
Pudelwohl schreef op 05-08-2006 @ 19:21 :
Bedoel je in aantal jaren? of maanden?

Maanden: 10-11-12 maanden contracten worden gebruikt, hangt wat van je kotbaas af.

Jaren: Als je een kot huurt dan huur je dat per 10-11-12 maanden. Als deze om zijn krijg je de kans om je contract te verlengen voor nog eens diezelfde periode! Een je een kot hebt, kan je het in principe zo lang huren als je wil!
Ooow, ik dacht al dat het anders werkte dan hier
Bedankt!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2006, 21:48
FMB King
FMB King is offline
Citaat:
Pudelwohl schreef op 04-08-2006 @ 09:01 : (ik studeer geschiedenis BTW).
En hoe zit het met deze opleiding dan? Bevalt hij jou? Studiedruk, aantal studenten enz.... Sorry voor de up 6 dagen erna, maar ik vond het belangrijk genoeg...
Oud 24-08-2006, 13:39
Pudelwohl
Pudelwohl is offline
Citaat:
FMB King schreef op 12-08-2006 @ 22:48 :
En hoe zit het met deze opleiding dan? Bevalt hij jou? Studiedruk, aantal studenten enz.... Sorry voor de up 6 dagen erna, maar ik vond het belangrijk genoeg...
Sorry dat ik nu pas antwoordt...(herexamens)

Geschiedenis bevalt me enorm, maar je moet er wel vrij hard voor werken (zie herexamens). De studiedruk is eigenlijk ook wel vrij hoog vind ik...als je door het jaar niets doet kom je er simpelweg niet. Het is ook zo dat er bij veel lessen niet echt een cursus is, meer een powerpointpresentatie, waardoor je dus grotendeels alles zelf moet schrijven. (sommige capita selecta van vakken hebben zelfs helemaal niets).

In het eerste jaar zitten er gemiddeld een 220 tal studenten, maar na het eerste jaar valt daar ongeveer de helft vanaf...

Je kan ieder jaar je programma zelf samenstellen zolang je maar ongeveer 60 studiepunten hebt. (natuurlijk kan je niet alles kiezen)
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 15:42
JNR
JNR is offline
Allo!

Ik ga vanaf volgende maand in Belgie (Antwerpen) studeren. Geneeskunde, als ik de test haal, en anders eerst maar een jaartje BMW.

Mijn vraag aan mensen hier is de volgende: hoe steekt het studentenleven in Belgie in elkaar? Gaat het het zelfde als in Nederland. Met veel studentenverenigingen en dat al het leven zich in het centrum afspeelt? Of is het juist niet slim om een kamer in het centrum te hebben? (heb ik al wel, alhoewel ik er nog wel vanaf kan) En werkt het sociaal, leer je gemakkelijk mensen kennen (als je voldoende sociaal in elkaar zit natuurlijk) of is het iedereen een beetje voor zich?

Ik hoop dat iemand mij een beetje een indruk kan geven van alles.
Groeten!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 11:33
Pudelwohl
Pudelwohl is offline
Het studentenleven is denk ik niet zoveel anders dan in Nederland. Elke richting heeft zowat zijn eigen studentenclub die het ganse jaar zorgen voor activiteiten: cantussen, doop, filmavonden, .... ook culturele activiteiten zoals vb reisjes naar madrid/rome...

De meeste studentenkringen verzorgen ook de cursusdienst waar je je cursussen kan aankopen en zorgen voor hulpmiddeltjes enzo. Er is normaal gezien ook een eigen café per club waar je op een bepaalde avond (of altijd) vrij goedkoop kan drinken!

In het centrum zitten hft op studentikoos vlak idd de meeste voordelen!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 11:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In Belgie spelen studieverenigingen een grotere rol dan in Nederland. Mij viel het op dat iedereen eigenlijk vooral optrekt met mensen van zijn eigen studie. Echt studentenverenigingen voor mensen van meerdere studies zijn er volgens mij niet echt (of je krijgt de studentenverenigingen voor Nederlandse studenten oid).
Oud 03-09-2006, 11:56
Pudelwohl
Pudelwohl is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 03-09-2006 @ 12:51 :
In Belgie spelen studieverenigingen een grotere rol dan in Nederland. Mij viel het op dat iedereen eigenlijk vooral optrekt met mensen van zijn eigen studie. Echt studentenverenigingen voor mensen van meerdere studies zijn er volgens mij niet echt (of je krijgt de studentenverenigingen voor Nederlandse studenten oid).
Toch werken vaak kleinere studentenkringen samen hoor...Bij ons werkt geschiedenis nauw samen met EOOS (slavische talen) en ze organiseren ook samen fuiven en dergelijke...het hangt er dus een beetje vanaf!
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 15:01
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het gaat soms wel per faculteit samen ja. Zo zat biomedische wetenschappen bij mij ook samen met geneeskunde. Alleen echt veel contact met studenten van andere faculteiten had ik niet.
Oud 03-09-2006, 21:45
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 03-09-2006 @ 16:01 :
Het gaat soms wel per faculteit samen ja. Zo zat biomedische wetenschappen bij mij ook samen met geneeskunde. Alleen echt veel contact met studenten van andere faculteiten had ik niet.
Nee dat is inderdaad zo in België, maar ik geloof dat dat te maken heeft met het feit dat iedereen hier in het weekend nog naar huis gaat, en daar heb je dan nog je vrienden van thuis.

Over Antwerpen, daar zou ik er wel rekening mee houden dat studentenclubs over het algemeen minder, en eigenlijk vrij weinig organiseren, in vergelijking met Leuven bijvoorbeeld. Dat heeft er mee te maken dat vrij weinig mensen in Antwerpen op kot zitten, en bijna iedereen nog thuis woont, dan heb je daar minder behoefte aan. geneeskunde en bmw zijn dan ook nog eens niet in het centrum, dus als je wel in het centrum op kot gaat zit je niet meteen direct vlakbij natuurlijk. Al heeft het centrum zeker veel meer voordelen en wegen die daar zeker tegenop Maar als je je best doet en wat sociaal bent zal het zeker niet moeilijk zijn om vrienden te maken hoor Alleen in het begin zal het moeilijk zijn op kot, maar dat overleef je wel. Probeer je niet alleen te focussen op het 'studentenleven', want in Antwerpen is zoveel meer te doen. Als je bv muziekschool, sport, .. doet, zoek dan eens naar een club ofzo in antwerpen die dat organiseert
Met citaat reageren
Oud 05-09-2006, 12:58
JNR
JNR is offline
Thnx allemaal! Hier heb ik wel wat aan. Ik zit er gewoon wat tegen op denk ik. Komt allemaal goed!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten