Oud 22-09-2006, 21:01
Mariekje*
Mariekje* is offline
Hallo allemaal,

Even een vraagje met enige spoed.

Ik heb een russische dwerghamster van 2 jaar oud; Hij is altijd erg actief en in goede conditie. Gisteravond een tijd met hem bezig geweest, wat te eten gegeven en toen ben ik tv gaan kijken. Een halfuurtje later liep ik mijn kamer weer in om iets te pakken toen ik moest concluderen dat het diertje bekneld zat met zijn achterpootje tussen het tralie hekwerk en het deurtje. Uiteindelijk heb ik hem weten te bevrijden met wat moeite. Kort daarop ging hij zwaar ademend in een hoekje liggen, net of hij ieder moment zijn laatste adem uit kon blazen. Met wat voer heb ik hem gedurende een uur aan het lopen gehouden, in de hoop dat de doorbloeding van zijn pootje weer op gang zou komen. Dit ging erg moeizaam; Pootje hing er een beetje bij en sleepte hij met zich mee, tevens was het erg opgezwollen en zat het vol kleine bloeduitstorting'jes. Hij leek langzaam weer wat bij te komen, en dus ben ik uiteindelijk toch maar gaan slapen.

S'morgens vroeg gelijk weer bij hem gaan kijken, maar er was weinig verbetering. Inmiddels is hij wat bijgetrokken, maar zijn pootje kan hij nog steeds niet optimaal gebruiken. Naar de dierenarts gaan heeft waarschijnlijk geen nut... Zou het wel?

Heeft er iemand misschien een idee wat ik hiermee aan moet? Hij lijkt niet verschrikkelijk veel pijn te hebben, hoewel dat gisteravond wel anders was. HELP!

Alvast bedankt.
Oud 22-09-2006, 21:06
Bloem
Bloem is offline
Afwachten denk ik... Aan een kneuzing, of eventueel een breukje, kan een dierenarts volgens mij ook niks doen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 21:13
Mariekje*
Mariekje* is offline
Hmm.. Dat dacht ik dus al. Maargoed stel dat het verkeerd afloopt, zouden ze hem dan eventueel wel in kunnen laten slapen? Ik vind het sneu om hem pijn te laten lijden, met dood als gevolg.

En asjeblieft geen opmerkingen zoals 'Sla hem met een hamer' zoals een serieuse dierenvriend mij net kwam vertellen. Onder het motto 'Kost niks, en tis snel klaar'. -grr-

Bedankt voor je reactie in iedergeval!
Oud 22-09-2006, 21:22
Stefanie
Stefanie is offline
Als het diertjes pijn heeft en je kunt er weinig aan doen laten ze hem wel inslapen. Hoe oud is hij eigenlijk? In het weekend is het wel gruwelijk duur...
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 21:23
Bloem
Bloem is offline
Ik zou een paar dagen wachten, zoiets kan wel weer goed genezen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 21:48
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ik wacht ook nog wel eventjes. Het is een nogal bijzonder en apart beestje, dus ik geef hem graag een kans. Dat is ook 1 van de redenen dat ik het niet erg zou vinden om kosten te maken... Blij te weten dat inslapen in iedergeval een mogelijkheid is...

Het beestje is bijna 2.
Oud 22-09-2006, 22:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Het kan in elk geval wel hoor Ik heb mijn rat ook in laten slapen. Als het niet beter wordt en je wilt het dan weet je dat iig

Ik hoop dat het allemaal toch goed komt, succes ermee
Oud 22-09-2006, 22:40
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 22-09-2006 @ 23:31 :
Het kan in elk geval wel hoor Ik heb mijn rat ook in laten slapen.
Hoeveel heb je daar voor betaald (als ik mag vragen)?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 22:49
Bloem
Bloem is offline
Mijn rat kostte ooit eens 5 euro
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 22:51
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 22-09-2006 @ 23:40 :
Hoeveel heb je daar voor betaald (als ik mag vragen)?
Tuurlijk mag je dat vragen Ik dacht iets van 25 euro in totaal (dus consult + spuitje) maar het was wel in het weekend of op een feestdag, al geloof ik niet dat dat veel uitmaakte. Ik weet het niet meer zo heel goed, is al lang geleden.
Oud 22-09-2006, 23:00
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 22-09-2006 @ 23:51 :
Tuurlijk mag je dat vragen Ik dacht iets van 25 euro in totaal (dus consult + spuitje) maar het was wel in het weekend of op een feestdag, al geloof ik niet dat dat veel uitmaakte. Ik weet het niet meer zo heel goed, is al lang geleden.
Toen ik heel klein was moest ik ook mijn cavia in laten slapen, daar rekenden ze toen geen kosten voor. Best aardig
Met citaat reageren
Oud 23-09-2006, 10:51
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 22-09-2006 @ 23:31 :
Ik heb mijn rat ook in laten slapen.
Ik ook
Oud 25-09-2006, 09:24
Ami1987
Ami1987 is offline
Bij een hamster die vast heeft gezeten met zijn pootje kan je eventueel als het te erg is bij de dierenarts het pootje laten amputeren. Maar dit is natuurlijk alleen nodig als het zo erg was dat het gaat afsterven nu.

Geef het beestje zijn rust nu lekker, dat kan hij wel goed gebruiken. Enne..vergeet niet dat 2 jaar best oud is voor een dwergje, die heeft wat tijd nodig om te herstellen!
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 22:46
Mariekje*
Mariekje* is offline
!UPDATE!

Het ging weer prima met hem; Hij klom alweer voorzichtig, at goed, dronk goed. Totdat ik vanavond mijn Spaanse Asielhond voor het eerst van haar leven boven op de overloop aantrof (Daar waar o.a. de hamster staat) toen ik terugkwam van mijn paarden. Gek, want normaal gesproken kan ze niet eens traplopen door een gebroken rugwervel. Voor mij hoe dan ook al reden om te gaan kijken, en het werd me al vrij snel duidelijk waarom. Angstige blikken vlogen even over en weer, waarop ik schreeuwde "Mammmmmma Help!".
Mijn Spaanse hond zat met haar neus tegen het kooitje aan gedrukt en leek pogingen te doen 'te helpen', ze likte aan het klem zittende pootje, duwen met haar neus tegen de tralies. Maar het pootje bleef klem zitten, het zat er compleet ingedraaid. Precies hetzelfde als eerder deze week was voorgevallen, maar nu nog veel erger. Nooit aangedacht, nooit bij stilgestaan; Ik houd immers al 6 jaar lang hamsters in precies dezelfde kooi, geheel probleemloos. Eens een ongelukje is oke, maar dit was echt exact hetzelfde probleem als eerder deze week...

We zijn 5 minuten bezig geweest, om Jip opnieuw te kunnen bevrijden. Zijn pootje zal nu met zekerheid niet meer genezen, het hangt er nu maar wat bij. Zijn vachtje zit onder het bloed.. Zijn oogjes staan droog; En toch geeft hij gek genoeg nog steeds niet op. Hij ligt nu in een kartonnen doosje, naast me te slapen... Heeft wederom gegeten en gedronken. Uiteraard zit de Spaanse hond er met haar neus boven op. *Zucht*

Ik kijk even aan hoe hij de nacht door komt, maar anders bel ik morgen de dierenarts. Kostenplaatje: 45 euro, maargoed jammer dan.

Hij ligt momenteel tussen steriele watten en gaasjes, zou dit kwaad kunnen?
Oud 27-09-2006, 13:16
SuperSanne
SuperSanne is offline
watjes zou ik niet doen: de kleine draadjes kunnen om z'n pootjes zitten en bloedsomloop afknellen. Je kan beter effe ind e gaten houden of het niet gaat ontsteken en 'm niet dwingen te lopen met voer, om het pootje zo min mogelijk te belasten. 'K zou ook effe naar die kooi kijken, het is wel raar dat die hamster opeens twee keer knel zat
Oud 27-09-2006, 13:55
Mariekje*
Mariekje* is offline
Hij slaapt toch het liefst op hamsterwatten, dus die liggen er nu weer in. Welliswaar gedesinfecteerde, maar ze werken wel. Steriele gaasjes is echt een afrader; Die kleine nagels blijven over aan hangen.

Nieuwe update
Ik weet niet hoe mijn smurfje het weer voor elkaar heeft gekregen maar hij banjerd opnieuw rond. Wel een stuk slomer dan eerst, maar zijn pootje werkt tegen alle verwachtingen in toch weer heel redelijk. *trots*

Hij woont voortaan in een grote kartonnen doos, waar ik raampjes in ga maken enz. Tot nu toe werkt het in iedergeval prima. Hamstervriendelijk gemaakt en wel...
Oud 27-09-2006, 13:56
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
HvJ schreef op 27-09-2006 @ 14:55 :
Hij slaapt toch het liefst op hamsterwatten, dus die liggen er nu weer in. Welliswaar gedesinfecteerde, maar ze werken wel. Steriele gaasjes is echt een afrader; Die kleine nagels blijven over aan hangen.

Nieuwe update
Ik weet niet hoe mijn smurfje het weer voor elkaar heeft gekregen maar hij banjerd opnieuw rond. Wel een stuk slomer dan eerst, maar zijn pootje werkt tegen alle verwachtingen in toch weer heel redelijk. *trots*

Hij woont voortaan in een grote kartonnen doos, waar ik raampjes in ga maken enz. Tot nu toe werkt het in iedergeval prima. Hamstervriendelijk gemaakt en wel...
Pas je wel op dat ie niet zich er uit 'knaagt'?
Met citaat reageren
Oud 29-09-2006, 09:32
Mariekje*
Mariekje* is offline
Uiteraard.
Oud 30-09-2006, 09:43
Dutch_Judge
Dutch_Judge is offline
Het lijkt mij wel slim om naar een dierenarts te gaan. Je weet niet of het ernstig of zeer ernstig is. Je kan niet alleen beoordelen aan de buitenkant. Ik raad alleen aan om er heen te gaan met de dierenarts. Neem altijd het zekere voor het onzekere.
Oud 02-10-2006, 18:01
Mariekje*
Mariekje* is offline
Hij heeft vandaag voor het eerst weer een rondje in zijn radje gelopen, spiertraining de gekste haha. Het gaat dus goed!
Oud 02-10-2006, 18:18
mepsteen
mepsteen is offline
dwerghamsters worden sowieso niet veel ouder als 2 jaar
Oud 03-10-2006, 14:55
juno
juno is offline
Wat zal dat diertje een pijn hebben gehad...
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 21:50
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
juno schreef op 03-10-2006 @ 15:55 :
Wat zal dat diertje een pijn hebben gehad...
Even voor de duidelijkheid: In dat radje wilde hij vrijwillig lopen. Normaal gesproken slaapt hij er graag onder, vandaar dat ik het er weer in wilde zetten. Maar tot mijn verbazing vond hij het maar al te leuk om zijn oude hobby te hervatten.

Tuurlijk heeft hij daarvoor pijn gehad, maar zijn pootjes zijn weer volledig hersteld en hij loopt ermee alsof er nooit iets is voorgevallen... Dus wat dat betreft.
Oud 03-10-2006, 21:51
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 02-10-2006 @ 19:18 :
dwerghamsters worden sowieso niet veel ouder als 2 jaar
Al mijn dwergjes zijn ouder dan 2,5 geworden. Eentje heeft zelfs de 5 jaar aangetikt, het kan dus wel.
Oud 04-10-2006, 18:33
XKyra_x
XKyra_x is offline
ik heb een goudhamster die ook een keer mank liep, ze sleepte haar pootje achter zich aan, ik weet nmiet hoe het kwam, maar na een weekje ongeveer was het weer over.. ik heb er verder niks aan gedaan..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-10-2006, 18:49
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
HvJ schreef op 03-10-2006 @ 22:51 :
Al mijn dwergjes zijn ouder dan 2,5 geworden. Eentje heeft zelfs de 5 jaar aangetikt, het kan dus wel.

2.5 kan wel ja, 3 zou ik ook wel geloven, maar 5 is volgens mij gewoon bullshit. was het wel een dwerghamster uberhaupt?
Oud 11-10-2006, 16:55
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 04-10-2006 @ 19:49 :
2.5 kan wel ja, 3 zou ik ook wel geloven, maar 5 is volgens mij gewoon bullshit. was het wel een dwerghamster uberhaupt?
Uhu, het heeft ook vele mensen verbaasd. Maar het klopt toch echt, omdat we de datum dat we hem in een agenda hebben gekrabbeld. Hij was blind, half kaal, ontzettend mager, tandloos.. En is uiteindelijk gewoon ingeslapen.

Een dinnetje van mij heeft momenteel een dwergje van 4 jaar, in goede gezondheid. Dus het kan wel degelijk!
Oud 16-10-2006, 21:57
Marlouhou
Marlouhou is offline
Ik zou toch ff langs gaan asl jke dat nog niet hebt gedaan
Oud 16-10-2006, 21:58
Marlouhou
Marlouhou is offline
Sterkte
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken