Oud 13-10-2006, 09:36
Verwijderd
Ik heb drie groepen, namelijk eclampsie, pre-eclampsie, en gezonde zwangeren. Ik wil hiervan weten of ze dementie ontwikkelen.
(ik zou uiteindelijk aan willen tonen dat de eclampsie-mensen significant vaker dementie ontwikkelen)

Ik heb dus:
- groep 1: eclampsie
- groep 2: pre-eclampsie
- groep 3: gezonde zwangere

Die allemaal als uitkomst hebben
- wel dementie, of
- geen dementie.

Ik wil er nu een statistische test op loslaten die mij vertelt of deze drie groepen (1,2, en 3) uiteindelijk significant van elkaar verschillen wat betreft het ontwikkelen van dementie.

Welke moet ik dan gebruiken? Ik dacht zelf aan de chi-kwadraat test, maar begrijp even niet meer hoe dat zit, mag je daarvoor ook drie groepen hebben? (het is toch een 2x2 tabel?)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2006, 11:31
deoxyribose
deoxyribose is offline
Volgens mij is chi-kwadraat niet goed. Je hebt 3 verschillende groepen, dus het lijkt mij eerder dat je een ANOVA test moet doen.(ik heb nu even geen zin om op te staan en m'n statistiek boeken te halen, sorry. )
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 15:19
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 13-10-2006 @ 12:31 :
Volgens mij is chi-kwadraat niet goed. Je hebt 3 verschillende groepen, dus het lijkt mij eerder dat je een ANOVA test moet doen.(ik heb nu even geen zin om op te staan en m'n statistiek boeken te halen, sorry. )
chi-kwadraat toets hoeft niet perse bij een 2x2 tabel. Je moet wel rekening houden met het aantal vrijheidsgraden (R-1)(K-1).

Chi-kwadraat toets gebruik je voornamelijk om een verband tussen variabelen te toetsen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 18:09
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 13-10-2006 @ 16:19 :
chi-kwadraat toets hoeft niet perse bij een 2x2 tabel. Je moet wel rekening houden met het aantal vrijheidsgraden (R-1)(K-1).

Chi-kwadraat toets gebruik je voornamelijk om een verband tussen variabelen te toetsen.
Dat is wat ik wil, dus dat zou dan in principe kunnen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten