Oud 08-11-2006, 14:41
Saarah
Saarah is offline
Hoi, sinds een maand ofzo heeft mijn schuin-overbuurjongen een nieuwe hobby namelijk drummen of elektrische gitaar of allebei. Hij doet dat in hun garage, gelegen aan de straatkant.

En het lawaai is verschrikkelijk. Wij wonen in een heel rustige straat, waar hoop en al één auto per uur door komt, en waar het normaal altijd erg stil is.
Maar nu dus niet meer. Ik dacht eigenlijk dat het een bevlieging was, maar daarnet zag ik dat ze er een nieuw drumstel afleverden, met enkele grote versterkers bij. (Om precies te zijn: mijn grootvader heeft het gezien).

Ik vind dit echt niet leuk.
En hij is nu dus weer aan het spelen, en ik heb mijn raam dicht, maar nog is het lawaai echt té erg (mijn slaapkamer is aan de straatkant).
Maar dat is nog niet het ergste. Hij begint zaterdag 's morgens dikwijls om 9u te spelen, wanneer ik wil uitslapen. En dat gaat dus gewoon niet meer! Zondags begint hij dikwijls ook vroeg te spelen, terwijl ik 's nachts gewerkt heb en meestal pas rond 7u in m'n bed lig. Probeer dan maar eens rustig te slapen!i

We gaan natuurlijk niet meteen naar de politie ofzo, maar eerst eens vriendelijk vragen bij zijn ouders of het niet wat stiller kan. Maar mijn vraag was: is er wettelijk eigenlijk iets tegen te doen? Of is straatlawaai overdag gewoon toegestaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2006, 15:09
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Je kunt inderdaad het beste gewoon even met die lui gaan praten. Kom je er dan echt niet uit, dan kun je contact opnemen met de politie of de wijkagent. Die kunnen bepalen of de overlast inderdaad hinderlijk is en de grenzen van het toelaatbare overschrijdt.
Oud 08-11-2006, 15:27
Luminon
Luminon is offline
Ik zie dat je in België woont, ik heb helaas geen verstand van Belgisch recht, dus daar kan ik je verder niet mee helpen. Je kan inderdaad het beste eerst proberen afspraken te maken me je buren, en anders informatie inwinnen bij de politie.
Oud 08-11-2006, 15:39
Danny
Danny is offline
Citaat:
Saarah schreef op 08-11-2006 @ 15:41 :
We gaan natuurlijk niet meteen naar de politie ofzo, maar eerst eens vriendelijk vragen bij zijn ouders of het niet wat stiller kan. Maar mijn vraag was: is er wettelijk eigenlijk iets tegen te doen? Of is straatlawaai overdag gewoon toegestaan?
Hoi Saraah,

Wettelijk is er inderdaad genoeg tegen te doen. De twee artikelen die hierop van toepassing zijn, zijn Artikel 5:37 (toebrengen van hinder) en Artikel 6:162 (onrechtmatige daad).

Artikel 5:37:
Citaat:
De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.
Artikel 6:162:
Citaat:
1.
Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
(of natuurlijk de verplichting de onrechtmatige daad te staken..).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en hopelijk hoeft het niet tot het gerecht te komen. Veel succes!
Oud 08-11-2006, 15:40
Danny
Danny is offline
Citaat:
Luminon schreef op 08-11-2006 @ 16:27 :
Ik zie dat je in België woont
ow.. ja.. daar ligt t waarschijnlijk wel iets anders natuurlijk ..
Oud 08-11-2006, 15:41
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Misschien moet je gewoon mee gaan spelen. Jij op het drumstel, hij op de gitaar.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 15:49
Saarah
Saarah is offline
Ik woon idd in België. Toch bedankt voor de antwoorden!
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 16:27
200E
200E is offline
Is het niet mogelijk om de gemeente in te schakelen? Ze spelen in hun garage, en de bestemming van een garage is volgens mij nog altijd het stallen van een voertuig of het opslaan van goederen.
Oud 08-11-2006, 17:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-11-2006 @ 16:09 :
Die kunnen bepalen of de overlast inderdaad hinderlijk is en de grenzen van het toelaatbare overschrijdt.
Yep, dat. Die stellen ook voor je vast of het te hard is, dus het heeft weinig zin als we die vraag hier voor je beantwoorden terwijl je volgende stap toch al is omdat dat door de wijkagent te laten vaststellen.
Oud 08-11-2006, 20:12
~louise~
~louise~ is offline
Nah sorry hoor, maar een beetje tolerantie kan ook geen kwaad. Om half 4 's middags drummen moet je wel kunnen hebben. Als hij versterkers gebruikt, kan je natuurlijk altijd vriendelijk vragen of hij deze uit kan zetten.
Ik werk zelf ook 's nachts, en ben meestal om 6 uur thuis 's ochtends maar ik kan niet verwachten van al mijn buren dat ze hier rekening mee houden.

Om nou gelijk de politie erbij te halen 8-)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 20:40
Saarah
Saarah is offline
Bedankt voor jullie reacties.

Citaat:
~louise~ schreef op 08-11-2006 @ 21:12 :
Nah sorry hoor, maar een beetje tolerantie kan ook geen kwaad. Om half 4 's middags drummen moet je wel kunnen hebben. Als hij versterkers gebruikt, kan je natuurlijk altijd vriendelijk vragen of hij deze uit kan zetten.
Ik werk zelf ook 's nachts, en ben meestal om 6 uur thuis 's ochtends maar ik kan niet verwachten van al mijn buren dat ze hier rekening mee houden.

Om nou gelijk de politie erbij te halen 8-)
Ik heb toch gezegd dat we eerst met zijn ouders willen gaan praten, en niet meteen naar de politie gaan? Ik wil gewoon weten of er wettelijk iets tegen te doen is. Een beetje lezen kan ook geen kwaad.

En om half 4 's namiddags drummen is niet zo leuk als je aan het studeren bent. Ik kan studeren met een beetje geluid, maar niet met lawaai.
En ik verwacht niet van m'n buren dat ze zoveel rekening met mij houden, maar een béétje rekening houden kan geen kwaad. En dan bedoel ik niet omdat ik 's nachts werk en hij vroeg begint te spelen, maar gewoon op de manier waarop hij speelt (veel tel luid dus).

Vragen of hij de versterkers uit wil zetten is inderdaad een optie. Of gewoon vragen of hij het wat zachter wil zetten.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 21:02
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Een muziekkamer hoort gewoon geïsoleerd te zijn. Anders zul je heel zachtjes moeten spelen.
Oud 08-11-2006, 21:05
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Je kan hem natuurlijk ook omkopen
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 19:42
Fides
Fides is offline
Citaat:
Saarah schreef op 08-11-2006 @ 15:41 :
terwijl ik 's nachts gewerkt heb en meestal pas rond 7u in m'n bed lig. Probeer dan maar eens rustig te slapen!i
Op je 16e tot diep in de nacht werken
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 22:08
Ilona1
Ilona1 is offline
Meid, praat eerst met hem! Misschien is hij wel heel begripvol en heeft hij geen idee dat hij zon overlast bezorgd!
Oud 10-11-2006, 11:51
le Y
le Y is offline
een hele lading eierdozen cadeau geven
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 12:20
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Ilona1 schreef op 09-11-2006 @ 23:08 :
Meid, praat eerst met hem! Misschien is hij wel heel begripvol en heeft hij geen idee dat hij zon overlast bezorgd!
dit, en misschien wordt die garage nog geisoleerd ?
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten