Oud 15-11-2006, 17:46
lilmike
lilmike is offline
wat is een zelfstandig naamwoord, zelfstandigwerkwoord ,bijvoegelijk naamwoord, persoonlijk voornaamwoord, bezittelijk voornaamwoord, wederkerend voornaamwoord, wederkerig voornaamwoord? begin nu niet direct af te kraken van dat je dat niet weet NEE ik weet het niet dus kan iemand mij AUB helpen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2006, 18:19
Verwijderd
Een zelfstandig naamwoord is een woord voor een ding. Bijvoorbeeld: computer, vork, tafel.

Een bijvoeglijk naamwoord is een woord dat een eigenschap van een ding beschrijft. Als je bijvoorbeeld zegt: 'een snelle computer' dan is 'snelle' een bijvoeglijk naamwoord en als je zegt 'een rode tafel' dan is 'rode' een bijvoeglijk naamwoord.

Persoonlijke voornaamwoorden zijn: ik, jij, u, hij, zij, ze, het, wij, jullie.

Wat het verschil is tussen een zelfstandig werkwoord en een gewoon werkwoord weet ik niet, ik heb iig nooit iets over zelfstandige werkwoorden geleerd. Maar een werkwoord is een woord dat een handeling omschrijft, bijvoorbeeld: lopen, zitten, schilderen. Of als je zegt 'ik loop', dan is 'loop' een werkwoord; als je zegt 'jij schildert' dan is 'schildert' een werkwoord.

Wederkerige voornaamwoorden zijn: elkaar, elkaars.

Wederkerende voornaamwoorden zijn: zichzelf, jezelf, mijzelf
of wat vaak ook gebruikt wordt: zich, je, mij, me
Bijvoorbeeld in 'ik verheug me daar op' is 'me' een wederkerend voornaamwoord. Of in 'hij scheert zichzelf nooit' is 'zichzelf' een wederkerend voornaamwoord.

Ik hoop dat je iets aan mijn uitleg hebt
Maar kan je leraar Nederlands je er niet mee helpen?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 19:09
Verwijderd
Ik vul Sarah even een beetje aan:

Een zelfstandig naamwoord is een woord voor een ding. Bijvoorbeeld: computer, vork, tafel.
-> Dus laten we zeggen alles waar een lidwoord (= de, het, een) voor kan, of een bijvoeglijk naamwoord (= mooi, lelijk, gek). Dus eigennamen zijn ook zelfstandige naamwoorden.

Wat het verschil is tussen een zelfstandig werkwoord en een gewoon werkwoord weet ik niet, ik heb iig nooit iets over zelfstandige werkwoorden geleerd. Maar een werkwoord is een woord dat een handeling omschrijft, bijvoorbeeld: lopen, zitten, schilderen. Of als je zegt 'ik loop', dan is 'loop' een werkwoord; als je zegt 'jij schildert' dan is 'schildert' een werkwoord.
-> Een zelfstandig werkwoord is een werkwoord dat zelfstandig voor kan komen; dus zonder een ander werkwoord. Lopen is daar een voorbeeld van; 'ik loop' is een correcte zin, met maar één werkwoord. Soms moet er echter nog een werkwoord bij, kijk bijvoorbeeld eens naar hulpwerkwoorden. (Hebben, zijn, zullen, bijvoorbeeld. Ik heb gelopen, ik ben geweest, ik zal zijn. Je kan ook zeggen 'ik ben', dan heb je het over het zelfstandige werkwoord 'zijn', maar 'ben' in de zin 'ik ben geweest' is dus een hulpwerkwoord, niet zelfstandig.)

En een bezittelijk voornaamwoord is bijvoorbeeld iets als 'mijn', 'zijn'. Het geeft een bezit aan: 'dit is mijn boek', 'dat is jouw fiets'.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 20:10
Verwijderd
Het is beter te spreken van hulpwerkwoorden en hoofdwerkwoorden, om verwarring met de zelfstandig gebruikte infinitief te voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 20:33
lilmike
lilmike is offline
thnx voor het helpen nu maar hopen of het nederlands pw goed faat
Met citaat reageren
Oud 15-11-2006, 20:50
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 15-11-2006 @ 21:10 :
Het is beter te spreken van hulpwerkwoorden en hoofdwerkwoorden, om verwarring met de zelfstandig gebruikte infinitief te voorkomen.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Een hoofdwerkwoord is niet per sé een zelfstandig werkwoord, 't zijn verschillende dingen - maar ze komen wel vaak over een. Koppelwerkwoorden kunnen bijvoorbeeld óók het hoofdwerkwoord van een zin zijn, maar het zijn absoluut géén zelfstandige werkwoorden.

(Bijvoorbeeld in de zin 'Ik ben een dokter' -> 'ben' is het hoofdwerkwoord, maar is géén zelfstandig werkwoord maar een koppelwerkwoord.)

Daarnaast is een hoofdwerkwoord helemaal geen woordsoort maar een functie binnen een zin. 't Zijn echt twee verschillende termen.

Laatst gewijzigd op 15-11-2006 om 20:52.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 00:34
Verwijderd
Ach gut, helemaal vergeten.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 11:36
MickeyV
MickeyV is offline
Had je ook maar taalkunde moeten studeren, hippie.

Oud 16-11-2006, 11:56
Verwijderd
Dat moet ik nog volgen, een vak over taalkunde.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2006, 13:21
Sanctus
Sanctus is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 16-11-2006 @ 12:36 :
Had je ook maar taalkunde moeten studeren, hippie.

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten