Oud 23-11-2006, 18:41
Aristidis
Aristidis is offline
Indien er een overtreding tijdens de rijles heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld door rood rijden of te snel rijden en de lesauto is hierbij geflitst, wie zou dan deze boeite moeten betalen?
In principe is de instructeur de wettelijke bestuurder, maar betaalt hij deze boete dan of hoort de rijschool dat te doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2006, 18:54
Verwijderd
Dat ligt aan het soort boete denk ik. Bij bepaalde overtreding is er sprake van bedrijfsrisico (aantal km te hard). Maar bij bijvoorbeeld 30 km/h te hard is de instructeur wel persoonlijk aansprakelijk lijkt me.

Laatst gewijzigd op 23-11-2006 om 19:35.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 18:59
LB06
LB06 is offline
Mijn rij-instructeur zijn dat hij volledige verantwoordelijkheid had over mijn gedrag op de weg, en dat hij de boetes mocht ophoesten als we worden geflitst of aangehouden.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 19:08
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Aristidis schreef op 23-11-2006 @ 19:41 :
In principe is de instructeur de wettelijke bestuurder, maar betaalt hij deze boete dan of hoort de rijschool dat te doen?
Ja. De boete is niet voor jouw rekening voor zover ik weet. Hij is daar verantwoordelijk voor.
Oud 23-11-2006, 19:22
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
MTpower schreef op 23-11-2006 @ 20:08 :
Ja. De boete is niet voor jouw rekening voor zover ik weet. Hij is daar verantwoordelijk voor.
Ik heb het weleens aan mijn rij-instructeur gevraagd destijds en hij bevestigde dat alle boetes inderdaad voor hem zijn. Of hij het persoonlijk moet betalen of dat de rijschool daarin meebetaald weet ik niet, zal ook wel afhangen van de afspraken bij de verschillende rijscholen.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 19:46
ekki
ekki is offline
Bij mij was de afspraak dat de rij-instructeur de eerste boete zou betalen, maar als ik heel vaak te hard zou rijden, dat ik dan uiteindelijk zelf zou moeten gaan betalen.

Vind ik ook wel zo eerlijk eigenlijk.
Oud 23-11-2006, 20:35
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
ekki schreef op 23-11-2006 @ 20:46 :
Waarom? De instructeur is toch gewoon verantwoordelijk. Moet hij maar beter opletten.
Oud 23-11-2006, 21:01
Go
Go is offline
Citaat:
ekki schreef op 23-11-2006 @ 20:46 :
Bij mij was de afspraak dat de rij-instructeur de eerste boete zou betalen, maar als ik heel vaak te hard zou rijden, dat ik dan uiteindelijk zelf zou moeten gaan betalen.

Het lijkt me niet de bedoeling dat je tijdens de rijlessen structueel te hard gaat rijden. Bovendien is de kans dat er meer dan een boete uitgeschreven wordt tijdens jouw rijlessen wel heel klein. Lijkt me meer een beetje een erg onwaarschijnlijke situatie dus.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 09:44
T_ID
T_ID is offline
De instructeur betaald, niet alleen omdat de auto van hem is, maar omdat hij als medebestuurder (dubbele bediening, je weet toch) ook het maken van overtredingen kan voorkomen.
Oud 24-11-2006, 09:51
Nona
Nona is offline
Er zijn vaak wel afspraken over op de rijschool. Vaak is de eerste boete gewoon voor de school, krijg je daarna nog boetes en je hebt het echt zelf gedaan was op de rijschool waar ik les had de regel dat je hem of zelf betaalde, of een dag auto's kwam wassen.
Oud 24-11-2006, 11:31
tjerk
tjerk is offline
Juridisch gezien is de instructeur, en dus niet de leerling, de berijder van het voertuig, dus komt de boete voor zijn rekening.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 15:06
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 24-11-2006 @ 10:51 :
Er zijn vaak wel afspraken over op de rijschool. Vaak is de eerste boete gewoon voor de school, krijg je daarna nog boetes en je hebt het echt zelf gedaan was op de rijschool waar ik les had de regel dat je hem of zelf betaalde, of een dag auto's kwam wassen.
Maar als jij als leerling iets fout doet, hoort de instructeur in te grijpen. Als er een boete wordt gegeven, heeft de instructeur kennelijk niet in gegrepen en dat is compleet zijn fout.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 16:17
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-11-2006 @ 16:06 :
Maar als jij als leerling iets fout doet, hoort de instructeur in te grijpen. Als er een boete wordt gegeven, heeft de instructeur kennelijk niet in gegrepen en dat is compleet zijn fout.
Dat klopt, lijkt mij. Je bent niet voor niets een leerling en de instructeur heeft niet voor niets extra pedalen bij zijn/haar voeten.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2006, 16:37
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 24-11-2006 @ 17:17 :
Dat klopt, lijkt mij. Je bent niet voor niets een leerling en de instructeur heeft niet voor niets extra pedalen bij zijn/haar voeten.
als een leerling moedwillig op het gas gaat staan, tien meter voor een flitspaal, dan mag hij/zij die boete zelf betalen.

in de normale gevallen betaald de instructeur (overigens meestal de rijschool, maar veel rijscholen zijn nou eenmaal eenmanszaken) de boete.

overigens kunnen we, wat aansprakelijkheid betreft, kort zijn. De instructeur is juridisch gezien de bestuurder. (ook niet de medebestuurder, nee, de instructeur is juridisch gezien 100% de bestuurder van de auto).

toch is er, in het geval van bv. een aanrijding met letsel, nog wel de kwestie van de verantwoorderlijkheid van de leerling. In principe is de instructeur schuldig, maar als een leerling bv. in een kwade bui een mede-scholier (waar hij/zij ruzie mee heeft of zo) opzettelijk aanrijdt, en de instructeur kon dat niet voorkomen (dat gebeurt), dan zal een rechter niet de instructeur alleen straffen.
Oud 24-11-2006, 17:12
fractuur
fractuur is offline
Mijn vorige instructrice heeft idd gedreigd om evt. snelheidsboetes naar mij door te sturen. Toen merkte ik idd ook op dat zij óók een rem had waar ze wat mij betreft bovenop mocht gaan staan als zij het nodig vond. Lijkt me vanwege de dubbele bediening dat de rij-instructeur dus verantwoordelijk is.
Oud 24-11-2006, 17:57
LB06
LB06 is offline
Dat dreigen is gewoon pure blufpoker, als je het mij vraagt. Volgens mij is de instructeur verantwoordelijke (wettelijk), waarbij sommige instructeurs contractueel hebben vastgelegd dat de rijschool één of twee boetes per jaar betaalt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten