Oud 03-07-2002, 21:36
DrFreeman
DrFreeman is offline
Heeft iemand ergens een scriptje liggen dat je met behulp van een link (mouseover), als je daaroverheen gaat ergens een tekst (in bijvoorbeeld een table) kan laten oplichten??

en nee kan zelf voor geen neet javascripten
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2002, 22:00
Verwijderd
http://www.erikdokter.nl/forum/?acti...opic&topicid=2
(niet goed te bekijken in IE 5.5, 6)

Zo'n scriptje?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 22:06
DrFreeman
DrFreeman is offline
ik zie niks , het moet wel met alle browsers te zien zijn
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 04:10
Onze Zoon
Onze Zoon is offline
www.leejoo.nl
Oud 04-07-2002, 06:52
M@rco
M@rco is offline
Is vrij simpel te doen... bijv. zo:
Citaat:
<a href="#" onmouseover="blaat.style.color='#cc0000'" onmouseout="blaat.style.color='#000000'">Test</a>
<p id="blaat">Test 2</p>
Zo duidelijk hoe het werkt?

Werkt wel alleen in IE5+ als ik me niet vergis, maar 't is wel de eenvoudigste manier...
Oud 04-07-2002, 09:20
Verwijderd
Citaat:
DrFreeman schreef:
ik zie niks , het moet wel met alle browsers te zien zijn
Het werkt wel in IE en de rest, maar IE ondersteund geen CSS2, die gebruikt wordt

Ga met je muis maar eens over eddie, of de 'v'... dan zie je het wel
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 09:21
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef:
Is vrij simpel te doen... bijv. zo:Zo duidelijk hoe het werkt?

Werkt wel alleen in IE5+ als ik me niet vergis, maar 't is wel de eenvoudigste manier...
En dat werkt dus niet (afaik) in Opera.

Ik zal wel ff proberen.. ff wachten

[edit]
Idd... dat werkt niet.

Wat wel werkt (en volgens mij ook volgens de standaard is) is
Code:
<a href="#" 
onmouseover="document.getElementById('blaat').style.color='#cc0000'" 
onmouseout="document.getElementById('blaat').style.color='#000000'">
  Test
</a>

<p id="blaat">
  Test 2
</p>

Laatst gewijzigd op 04-07-2002 om 09:25.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 09:40
Verwijderd
Citaat:
Pibbo schreef:
www.leejoo.nl
Nou... die persoon kan ook geen javascriptjes maken...

Ik moet Opera zichzelf laten identificeren als IE 5.0, willen die scriptjes werken!

Hoezo, browserafhankelijk?
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 09:43
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef:

Nou... die persoon kan ook geen javascriptjes maken...

Ik moet Opera zichzelf laten identificeren als IE 5.0, willen die scriptjes werken!

Hoezo, browserafhankelijk?
Ik denk dat er meer mensen zijn met IE dan met Opera...
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 09:45
Verwijderd
Citaat:
DutchECK schreef:

Ik denk dat er meer mensen zijn met IE dan met Opera...
Ja, dus?

Het is een cirkel he?

IE overheerst de markt -> webpagina's worden geschreven voor en getest met IE -> mensen gebruiken IE omdat anders de site niet meer werkt -> IE overheerst de markt

En dat terwijl Opera vele malen beter is
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 14:35
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef:

Ja, dus?

Het is een cirkel he?

IE overheerst de markt -> webpagina's worden geschreven voor en getest met IE -> mensen gebruiken IE omdat anders de site niet meer werkt -> IE overheerst de markt

En dat terwijl Opera vele malen beter is
en als je de cirkel doorbreekt door een site speciaal voor Opera te bouwen, dan komt geen hond meer naar je site...
Tja, het is niet fijn dat IE overheerst, maar het is wel waar...
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 16:44
DrFreeman
DrFreeman is offline
had al wat gevonden
Met citaat reageren
Oud 06-07-2002, 23:18
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
DutchECK schreef:

Tja, het is niet fijn dat IE overheerst, maar het is wel waar...
Hoezo? Je kunt voor IE ontwikkelen, en je weet dat je site door iets van 96 procent van je bezoekers perfect werkt.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 10:23
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:

Hoezo? Je kunt voor IE ontwikkelen, en je weet dat je site door iets van 96 procent van je bezoekers perfect werkt.
...maar er zijn altijd wel mensen die je site dan niet kunnen bekijken.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 10:42
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
DutchECK schreef:

tis maar waar je de grens legt
wat jij vind dat nodig is
en dat ligt weer aan je doelgroep

die 2 op de honderd die het niet zien moeten zich dan maar aanpassen aan de meerderheid
je kan natuurlijk ook pagina's gaan maken die met 16 kleuren en een 14k4 lijntje te bekijken zijn
Oud 07-07-2002, 11:23
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
DutchECK schreef:

Laat die mensen dan maar lekker een andere browser nemen.

Zolang NS nieteens z'n JS en CSS ondersteuning voormekaar kan krijgen, ga ik geen rekening houden met NS.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 12:05
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:

Zolang NS nieteens z'n JS en CSS ondersteuning voormekaar kan krijgen, ga ik geen rekening houden met NS.
Alsof IE 6 CSS ondersteuning heeft...

Kom op zeg! Echt niet. Ook geen CSS 2 ondersteuning.

Nee. Ik ontwikkel/test/etc wel in/voor Opera 6. Weet ik ZEKER dat het er in elke browser (bijna) hetzelfde uitziet (mits ze de gebruikte standaarden ondersteunen)
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:

Omdat IE het meest gebruikt is...

Ontwikkel volgens de W3C standaard, en het ziet er in elke browser hetzelfde uit. Mits die standaard goed word geintreperteerd (hoe schrijf je dat?).
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 12:16
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
eddie schreef:

Ontwikkel volgens de W3C standaard, en het ziet er in elke browser hetzelfde uit. Mits die standaard goed word geintreperteerd (hoe schrijf je dat?).
Ach hou op man. NS houdt die W3C standaarden (het is er nl. meer dan 1) nog minder aan dan IE doet. Het is vrijwel onmogelijk rekening te houden met NS, en het loont gewoon niet. Ik ben in m'n werk meer dan eens op NS problemen gestoten, terwijl IE doet wat 'ie moet doen.

Laat ze bij NS liever de energie steken in het maken van een GOEDE browser. De laatste versies waren echt compleet crap IMHO.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 12:22
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:

Ach hou op man. NS houdt die W3C standaarden (het is er nl. meer dan 1) nog minder aan dan IE doet. Het is vrijwel onmogelijk rekening te houden met NS, en het loont gewoon niet. Ik ben in m'n werk meer dan eens op NS problemen gestoten, terwijl IE doet wat 'ie moet doen.
Dan weet ik niet wat voor vage (IE-only)HTML tags je allemaal gebruikt...

Ik heb nog geen problemen ondervonden met NS/Mozilla met mijn site. Alleen IE 6 die geen CSS 2 ondersteund.

En waar staat dan dat je meerdere standaarden hebt?
Er is afiak maar één standaard voor HTML 4.01 Trans, één voor HTML 4.01 strict, etc...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 12:44
Verwijderd
Citaat:
eddie schreef:

Alsof IE 6 CSS ondersteuning heeft...

Kom op zeg! Echt niet. Ook geen CSS 2 ondersteuning.

Nee. Ik ontwikkel/test/etc wel in/voor Opera 6. Weet ik ZEKER dat het er in elke browser (bijna) hetzelfde uitziet (mits ze de gebruikte standaarden ondersteunen)
Inderdaad, daar is Opera zeer geschikt voor, omdat het een "strenge" browser is die toch veel standaarden ondersteund. Maar om gewoon mee te browsen kan je beter gewoon IE of Mozilla gebruiken, kan je tenminste (vrijwel) alle websites bekijken zoals ze bedoelt zijn...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 14:18
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
eddie schreef:

Dan weet ik niet wat voor vage (IE-only)HTML tags je allemaal gebruikt...
Heeft niks met tag-gebruik te maken. Voorbeeld: Een href met daarin spaties wordt door NS gewoon niet gepakt. Je klikt, maar NS doet he-le-maal niks. Waarom? De spaties. Elke browser moet een href met spaties snappen.

Verder lopen we ook steeds tegen renderproblemen aan. NS heeft grote moeite met sites met complexe tabellen.

Citaat:

Ik heb nog geen problemen ondervonden met NS/Mozilla met mijn site. Alleen IE 6 die geen CSS 2 ondersteund.
Ja, ik heb ook geen last met 'mijn site' nee. Ik heb het dan ook over iets professionelere sites.

Citaat:

En waar staat dan dat je meerdere standaarden hebt?
Er is afiak maar één standaard voor HTML 4.01 Trans, één voor HTML 4.01 strict, etc...
HTML, CSS, DHTML, XHTML zijn allemaal aparte standaarden. Er is niet één standaard.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 15:45
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:

Heeft niks met tag-gebruik te maken. Voorbeeld: Een href met daarin spaties wordt door NS gewoon niet gepakt. Je klikt, maar NS doet he-le-maal niks. Waarom? De spaties. Elke browser moet een href met spaties snappen.
Bron?

Ik heb ff gezocht op w3.org, en ben dit (o.a.) tegengekomen:
Citaat:
Unsafe characters

In canonical form, certain characters such as spaces, control
characters, some characters whose ASCII code is used differently in
different national character variant 7 bit sets, and all 8bit
characters beyond DEL (7F hex) of the ISO Latin-1 set, shall not be
used unencoded. This is a recommendation for trouble-free
interchange, and as indicated below, the encoded set may be extended
or reduced.
Bron

Citaat:
Chimera schreef:

Verder lopen we ook steeds tegen renderproblemen aan. NS heeft grote moeite met sites met complexe tabellen.
Ok. Renderproblemen in NS/Mozilla.

Citaat:
Chimera schreef:

Ja, ik heb ook geen last met 'mijn site' nee. Ik heb het dan ook over iets professionelere sites.
Wat zijn in jou ogen dan 'professionele' sites?

Citaat:
Chimera schreef:

HTML, CSS, DHTML, XHTML zijn allemaal aparte standaarden. Er is niet één standaard.
Idd. Een browser behoort deze standaarden zo goed mogelijk na te leven. Opera doet dit imo het best.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 15:54
Tampert
Tampert is offline
Je kunt ook proberen je site overzichterlijk te maken in plaats van mooi... Lijkt mij persoonlijk altijd een stuk vetter
Oud 07-07-2002, 20:29
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
eddie schreef:

Ik heb ff gezocht op w3.org, en ben dit (o.a.) tegengekomen:

*snip*
Heel leuk, maar <a href="map.php?location=Enschede 1234 AA">Blaat</a> hoort een browser gewoon te snappen. Die W3C regels zijn recommendations, geen 'musts'.

Citaat:

Wat zijn in jou ogen dan 'professionele' sites?
Sites waaraan ik gewerkt heb:
http://www.twentevisie.nl/
http://www.byc.nl/
http://beleid.matchpoint.nl/

Citaat:

Idd. Een browser behoort deze standaarden zo goed mogelijk na te leven. Opera doet dit imo het best.
En nogmaals: Standaarden naleven moet niet ten koste gaan van de flexibiliteit van de browser. Als een site wel werkt in IE, maar niet werkt in een andere (strictere) browser, stapt men massaal over naar IE. IE heeft echt niet dat marktaandeel alleen omdat het bij windows geleverd wordt. Op school hebben we zelfs IE onder Solaris (jaja, die versie bestaat) geinstalleerd omdat NS steeds ruzie kreeg met KDE.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2002, 17:09
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef:

Heel leuk, maar <a href="map.php?location=Enschede 1234 AA">Blaat</a> hoort een browser gewoon te snappen. Die W3C regels zijn recommendations, geen 'musts'.
Nou.. jou voorbeeld werkt anders goed hier in zowel Opera 6.04 als in Mozilla 1.0.

Citaat:
We recommend that user agents adopt the following convention for handling non-ASCII characters in such cases:

2. Escape these bytes with the URI escaping mechanism (i.e., by converting each byte to %HH, where HH is the hexadecimal notation of the byte value).
bron

Maar ja... je hebt gelijk... Het blijven aanbevelingen

Citaat:
Chimera schreef:

Sites waaraan ik gewerkt heb:
http://www.twentevisie.nl/
http://www.byc.nl/
http://beleid.matchpoint.nl/
'Toevallig' site waar jij aan hebt gewerkt. En 'toevallig' zijn ze gebaseerd op dezelfde template.

Maar hoe bepaal je of iets er professioneel uit ziet, of iets professioneel is?

Citaat:
Chimera schreef:

En nogmaals: Standaarden naleven moet niet ten koste gaan van de flexibiliteit van de browser. Als een site wel werkt in IE, maar niet werkt in een andere (strictere) browser, stapt men massaal over naar IE. IE heeft echt niet dat marktaandeel alleen omdat het bij windows geleverd wordt. Op school hebben we zelfs IE onder Solaris (jaja, die versie bestaat) geinstalleerd omdat NS steeds ruzie kreeg met KDE.
Wat ik tegenwoordig doe (weet niet of het helpt...) is de desbetreffende fout (met eventuele verbetering) mailen naar de maker van de site die niet goed wordt weergegeven in mijn browser (Opera).

Als iedereen dit zou doen, zouden de site een stuk beter worden, en hoef je niet IE te gebruiken omdat het er anders niet uit ziet.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2002, 20:33
ekki
ekki is offline
om ff op de vraag terug te komen:
http://www.simplythebest.net/scripts...script_97.html
http://www.simplythebest.net/scripts...script_94.html

zoiets?

Verder ben ik er heel erg voor pagina's te maken die in elke browser werken. Desnoods door nog een pagina ERNAAST te maken met alleen html.

Ik vind trouwens dat IE VEEL TE makkelijk omgaat met html die niet klopt en met extra html-code verzinnen die 'geeneen' andere browser ondersteunt.
Ik vind opera weer te moeilijk doen met javascript enzo.
Oud 08-07-2002, 21:24
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
eddie schreef:
Jaaaahaaaaa... als dat toch 'es zou kunnen!

En trouwens... als dat Opera van jou zo geweldig is, waarom ondersteunt het dan zoiets simpels als "letter-spacing" niet? Zat al bij CSS1, maar in Opera 6 werkt het nog niet...
Oud 08-07-2002, 21:44
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef:
Jaaaahaaaaa... als dat toch 'es zou kunnen!

En trouwens... als dat Opera van jou zo geweldig is, waarom ondersteunt het dan zoiets simpels als "letter-spacing" niet? Zat al bij CSS1, maar in Opera 6 werkt het nog niet...
Citaat:
CSS1 core: UAs may interpret any value of 'letter-spacing' as 'normal'.
Bron

Citaat:
A UA does not have to implement all the functionality of CSS1: it can conform to CSS1 by implementing the core functionality. The core functionality consists of the whole CSS1 specification except those parts explicitly excluded. In the text, those parts are marked with "CSS1 core:" followed by an explanation of what functionality is outside the core functionality. The set of features excluded from the core functionality is called CSS1 advanced features.
Bron

[edit]
Btw... doet het perfect bij mij hoor (Opera 6.04)
[/edit]

Laatst gewijzigd op 08-07-2002 om 21:49.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten