Oud 28-11-2006, 17:25
happiegirl
happiegirl is offline
Hallo allemaal,

ik heb al eerder gepost over cryptologie enzo en ik heb ondertussen alle opgaves opgelost, behalve die met de frequentie-analyse....
En het is echt een heel belangrijk PO, dat meetelt voor het examencijfer.
Ik heb er heel lang op gezeten en ik kom er niet uit...dus welk meesterbrein kan dit oplossen of kan me op weg helpen??
Dit is de opdracht:
Gebruik de frequentie-analyse om de onderstaande zin te ontcijferen.
XJRJD ECUHF WPBLJ ZJHEC XJHFC UFCXJ LAJJX JIEBJ RFWMJ LZEPA FBPOC XJFBX JFCZV JHFCU ZECXJ UHEIF BQMJH JPJCT EQMFC J

Het is een zin, maar de woorden zijn in 5 letters gehakt..
Bij voorbaat dank
Oud 28-11-2006, 22:43
WelVrolijk
WelVrolijk is offline
Voor zover ik mij herinner, was er in de vorige thread die je hierover opende een meetserbrein dat je v.w.b. deze opgave in de (waarschijnlijk) juiste richting heeft gewezen.

Als je zijn of haar aanwijzingen nu opvolgt, en zorgvuldig verslag doet wat je probeert, zou ik verwachten dat dat verslag voor jouw PO meer punten kan opleveren dan een kant-en-klare oplossing die iemand je aanreikt.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 14:16
Sadar
Sadar is offline
Stelt elk groepje letters een woord voor? Stellen de letters zichzelf voor of andere letters?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 15:00
happiegirl
happiegirl is offline
Ja, maar die uitleg snap ik niet...ik kom er niet uit.
Wel heb ik een hint gehad dat de E de A moet voorstellen en ik denk dat de J de E moet voorstellen want die komt het meeste voor.
En de opgave is een zin...dus de letters moet je eigenlijk aan elkaar plakken, maar het programma waarme ede opgave is gemaakt codeert de letters in woorden van 5.
Oud 30-11-2006, 21:56
WelVrolijk
WelVrolijk is offline
Citaat:
happiegirl schreef op 30-11-2006 @ 16:00 :
Als je die uitleg niet snapt, zou je daar een vraag over kunnen stellen.

Bijvoorbeeld in de thread waar die uitleg is gegeven.
Of eventueel via een PM naar de persoon die die uitleg heeft gepost (als je verwacht dat het antwoord alleen interessant is voor jou, en niet voor de rest van het forum).
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 23:14
Rob
Rob is offline
Citaat:
happiegirl schreef op 30-11-2006 @ 16:00 :
Wel heb ik een hint gehad dat de E de A moet voorstellen en ik denk dat de J de E moet voorstellen want die komt het meeste voor.
En de opgave is een zin...dus de letters moet je eigenlijk aan elkaar plakken, maar het programma waarme ede opgave is gemaakt codeert de letters in woorden van 5.
Nou, even verduidelijken: Het gecodeerde bericht is gecodeerd door iedere letter van het alfabet door een andere te vervangen.
Frequentie-analyse is het decoderen van een gecodeerd bericht op basis van het analyseren hoe vaak een bepaalde letter voorkomt in je gecodeerde bericht en dan frequentie statistieken te gebruiken om je bericht te decoden.
Voor het geval je het niet weet: frequentie is het meten van het aantal keren dat iets in een bepaalde tijdsspanne (of in ons geval, bericht) voorkomt.

In dit geval slaat frequentie-analyse dus op het analyseren hoe vaak een letter(combinatie) voorkomt.
Om de opdracht goed af te kunnen ronden ga je statistieken waarin frequenties weer worden gegeven, nodig hebben.
De gegevens in die statistieken moeten onder andere bevatten hoe vaak iedere letter álleen voorkomt, wat de meest populaire digrammen zijn (stukjes tekst opgebouwd uit twee letters, zoals 'de', 'en', 'te', etc) en trigrammen (stukjes tekst opgebouwd uit 3 letters).

Aan de hand van die gegevens kun je gokken (het is immers gewoon een gokproces) welke letters welke voorstellen. Hoe meer je decode, hoe makkelijker de rest ontcijferen wordt.
Oud 04-12-2006, 18:07
happiegirl
happiegirl is offline
Ja sorry, maar ik zoek een oplossing ipv een uitleg...dat van die tabel dat snap ik nu maar ik kom niet uit die puzzel
Oud 04-12-2006, 18:18
Vrolijk
Wat heb je tot nu toe geprobeerd?
Wat heb je tot nu toe gevonden?

Er is een paar keer gezegd dat je dit moet oplossen mbv bestaande frequentie-tabellen.
Van welke tabellen heb je tot nu toe gebruik gemaakt?

Als wij vanaf nul moeten beginnen, is de kans klein dat wij de puzzle eerder hebben opgelost dan jij.

Als wij er eerst een tijdje echt aan gaan werken, en met de resultaten daarvan gaan puzzelen, heb jij natuurlijk niets aan het (eventuele) resultaat, aangezien dat gebaseerd is op andere tussenresultaten dan wat jij al hebt bereikt ...
Met citaat reageren
Oud 11-12-2006, 19:01
Warsocket
Warsocket is offline
dit is de frequentietabel alvast

Code:
A	2
B	5
C	10
D	1
E	7
F	10