Oud 15-10-2007, 20:02
dollie
dollie is offline
hoi,

ik heb al 4 jaar een eetprobleem
en ik denk ongeveer 2 jaar anorexia. Ik ben bijna 1 jaar niet meer ongesteld geweest. Maar gister wel weer in een keer! Heel vreemd, want ik ben in totaal nog maar 2,5 kg aangekomen (ik zit in behandeling) En ik heb nog steeds (erge) ondergewicht, ik moet nog 12 kg aankomen voor ik mijn streefgewicht heb bereikt.

Mijn vraag; Hoe kan ik in hemelsnaam ongesteld zijn?? Toen ik vorig jaar een tijdje nog iets meer woog als dat ik nu weeg, was ik ook niet ongesteld!
Heb ik nu een normaal / hoog vetpercentage? of heeft het te maken met dat ik weer iets meer (maar nog lang LANG niet genoeg) eet?

nouja, ik hoop dat iemand het weet.. ofzo..

bedankt in ieder gevalvoor het lezen..

Xx D.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 22:04
luchtballon
luchtballon is offline
Dat je in behandeling bent betekent misschien dat je regelmatiger eet en dat er een verbetering zit in je eetpatroon en levensstijl (niet meer overgeven als je dat deed, misschien minder stress?). Als je lichaam zich minder ziek voelt kan het weer beginnen met ongesteld worden.
Was je een jaar geleden bezig toen met afvallen nog? Nu ben je weer bezig met aankomen, of in ieder geval niet afvallen, dan denkt je lichaam minder bescherming nodig te hebben
Maar dat betekent zeker neit dat je vetpercentage al normaal is of dat je dik bent of genoeg weegt.

Denk ik
Oud 15-10-2007, 23:03
Verwijderd
Ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat je gezond(er) eet en leeft. Je bent bezig beter te worden. Maar je hoeft je echt geen zorgen te maken dat je een hoog vetpercentage zou hebben. Het is bij lange na nog niet normaal, zelfs. Dus gewoon zo door gaan
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 09:12
MieX
MieX is offline
Het heeft vooral te maken met de hoeveelheid energie die je binnen krijgt. Als je te weinig eet schakelt je lichaam een voor een allerlei functies uit om ervoor te zorgen dat je belangrijkste organen (hersenen, hart, longen enz) nog genoeg energie krijgen. Menstruatie valt dus op een bepaald moment ook weg, maar zodra je weer meer energie binnen krijgt (dus als je meer eet) begint ook alles langzaam weer
Oud 17-10-2007, 13:15
AzN
AzN is offline
Wauw! Ik had vorige week precies hetzelfde!

Na 4 jaar was ik opeens weer ongesteld, terwijl ik al zeker maanden hetzelfde eet. Méér dan eerst, maar nog steeds geen 2000 KCal. Ik ben ook maar in totaal maximaal 2 kg aangekomen.

Ik had er gemengde gevoelens over. Aan de ene kant was ik ontzettend blij, omdat ik weer vruchtbaar was. (m'n behandelende arts had me wijsgemaakt dat ik onvruchtbaar was zolang ik niet ongesteld werd, of is dat ook zo?) En aan de andere kant vond ik 't walgelijk, voelde me echt vies!

Nu hoop ik toch maar dat 't regelmatig terug blijft komen, laten we niet te vroeg juichen .
Oud 17-10-2007, 13:29
dollie
dollie is offline
Citaat:
Wauw! Ik had vorige week precies hetzelfde!

Na 4 jaar was ik opeens weer ongesteld, terwijl ik al zeker maanden hetzelfde eet. Méér dan eerst, maar nog steeds geen 2000 KCal. Ik ben ook maar in totaal maximaal 2 kg aangekomen.

Ik had er gemengde gevoelens over. Aan de ene kant was ik ontzettend blij, omdat ik weer vruchtbaar was. (m'n behandelende arts had me wijsgemaakt dat ik onvruchtbaar was zolang ik niet ongesteld werd, of is dat ook zo?) En aan de andere kant vond ik 't walgelijk, voelde me echt vies!

Nu hoop ik toch maar dat 't regelmatig terug blijft komen, laten we niet te vroeg juichen .
wow das toevallig

ja inderdaad, ik eet ook wel meer, maar nog LANG niet genoeg, denk misschien hoogstens 900 kcal per dag
maar dat waren er eerst ongeveer 300 + heel veel sporten.
nu geen sport meer.

nouja, ik voelde me precies zo!.

Maar nu heb ik juist nog meer het gevoel van dat ik dik ben, anders was ik niet ongesteld, als ik echt TE DUN was!!
en waarom moet ik nog aankomen nu dan? ben toch weer ongesteld...?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 13:55
PV
PV is offline
Citaat:
wow das toevallig

ja inderdaad, ik eet ook wel meer, maar nog LANG niet genoeg, denk misschien hoogstens 900 kcal per dag
nu geen sport meer.

Maar nu heb ik juist nog meer het gevoel van dat ik dik ben, anders was ik niet ongesteld, als ik echt TE DUN was!!
Je beseft wel dat je nog lang niet genoeg eet, maar toch vind je jezelf dik?
Dat je ongesteld bent geworden wil zeggen dat je op de goede weg zit, niet dat je nu weer zoveel af moet gaan vallen/uit moet gaan hongeren totdat je niet meer ongesteld wordt
richtlijnen van 2000 kcal per dag en gezonde bmi's van 18 tot 25 bestaan niet voor niets...

je was dus goed bezig met 2,5 kilo aankomen, blijf zo doorgaan!
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 14:35
Mara
Mara is offline
Je bent goed ver heen als in jouw hoofd geldt ongesteld=dik.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 14:41
Verwijderd
Het kan goed zijn dat je nog niet écht weer een cyclus hebt (en inderdaad, zo lang je niet menstrueert heb je geen menstruatiecyclus en dus ook geen eisprong), maar dat je lichaam vast een 'oefenrondje' doet omdat het merkt dat je de goede kant op begint te gaan.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 14:58
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ongesteld worden betekent voor mij dat mijn lichaam functioneert, dat is het enige positieve eraan. Maar wel iets dat zwaar weegt (huhu, die woordkeuze klinkt eigenlijk heel misplaatst)

Ik ben ineens weer regelmatig, blijkbaar kun je door gewoon wat meer te eten energie vinden om ongesteld te worden. Tsja. Het zegt verder niet iets over of je ook echt genóeg eet
Oud 17-10-2007, 15:41
Verwijderd
Citaat:
wow das toevallig

nu geen sport meer.

Ja, want alleen dikke meisjes worden ongesteld
Met citaat reageren
Oud 17-10-2007, 16:35
AzN
AzN is offline
Citaat:
wow das toevallig

nu geen sport meer.

Ik denk dat ik iets 'verder' ben dan jij, Dollie . Ik begrijp nu dat ik niet te dik ben; dat geeft de weegschaal aan, dat laat de spiegel zien en dat zeggen de mensen uit m'n omgeving.

Hmm... ik ben het wel met je mee eens over dat laatste. Het maakt me best kwaad. Er zijn genoeg meiden van mijn leeftijd die mijn gewicht hebben, waarom hoeven zij niet aan te komen en ik wel? Mijn lichaam functioneert nu net zo goed en is toch net zo goed van mij? (Er even vanuit gegaan dat m'n menstruatie regelmatig terug zal komen.) Waarom kunnen ze (m'n behandelende arts vooral) me dan nog steeds niet met rust laten?

Ik begrijp vooral het uiteindelijke doel niet. Stel voor dat ik m'n streefgewicht bereik, dan moet ik toch levenslang onder behandeling blijven zodat ze me kunnen blijven controleren? Anders kan ik alsnog opnieuw 30 kg afvallen.
Oud 17-10-2007, 17:28
Southtown
Southtown is offline
Citaat:
m'n behandelende arts had me wijsgemaakt dat ik onvruchtbaar was zolang ik niet ongesteld werd, of is dat ook zo?
Als je niet ovuleert (dus als er geen eicel de reis van eierstok naar de baarmoeder begint) dan kan je natuurlijk geen kinderen krijgen! Dan ben je dus, zoals je arts zei, onvruchtbuur. Tijdelijk, dat wel, maar toch niet in staat kinderen te krijgen via seks.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 16:24
Vitamintje
Vitamintje is offline
Staan jullie er wel eens bij stil wat het met je lichaam doet als je niet ongesteld wordt? Het is echt zo slecht voor je lichaam. Ik ben ongeveer 1,5 jaar niet ongesteld geweest en kreeg vervolgens op 17-jarige leeftijd te horen dat mijn botten die van een 57-jarige vrouw zijn qua stevigheid. Het is niet zo dat ik mensen bang wil maken, maar ik weet uit ervaring dat je er niet bij stil staat dat je je lichaam verwoest met je eetgedrag/lage gewicht.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2007, 18:47
AzN
AzN is offline
Citaat:
Staan jullie er wel eens bij stil wat het met je lichaam doet als je niet ongesteld wordt? Het is echt zo slecht voor je lichaam. Ik ben ongeveer 1,5 jaar niet ongesteld geweest en kreeg vervolgens op 17-jarige leeftijd te horen dat mijn botten die van een 57-jarige vrouw zijn qua stevigheid. Het is niet zo dat ik mensen bang wil maken, maar ik weet uit ervaring dat je er niet bij stil staat dat je je lichaam verwoest met je eetgedrag/lage gewicht.
Kijk, zo'n feiten zouden me wel stimuleren om beter te gaan eten, maar mijn arts had 'n andere methode: "Als je niet ..., dan ..."
Oud 21-10-2007, 15:44
xxChange
xxChange is offline
Het is toch juist goed dat je ongesteld word? kun je in iedergeval uitkijken naar een leuk leven, je bent niet voor de rest van je leven onvruchtbaar dus hoeft je eetstoornis je ook niet de rest van je leven te achtervolgen. Ik word ook nog steeds ongesteld terwijl ik toch wel aardig wat kilo's ondergewicht heb. Of komt dat doordat ik de pil slik? weet iemand dat toevallig?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 15:50
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Het is toch juist goed dat je ongesteld word? kun je in iedergeval uitkijken naar een leuk leven, je bent niet voor de rest van je leven onvruchtbaar dus hoeft je eetstoornis je ook niet de rest van je leven te achtervolgen. Ik word ook nog steeds ongesteld terwijl ik toch wel aardig wat kilo's ondergewicht heb. Of komt dat doordat ik de pil slik? weet iemand dat toevallig?
Dat kan indd komen doordat je de pil slikt.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 16:29
Water
Water is offline
Citaat:
Wanneer je de pil slikt word je wel 'ongesteld', maar dat is geen echte menstruatie maar een soort bijwerking van de pil. Als je wilt weten of je nog echt ongesteld wordt, zou je met de pil moeten stoppen (natuurlijk wel een condoom gebruiken dan!!).
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 18:15
Tiño
Tiño is offline
hoezo krijgen die meisjes met dit soort jankverhalen geen ban?

we geven ze nu alleen aandacht, en de kans dat ze hier op deze plek(scholierenforum)
meer slachtoffers maken lijkt me redelijk groot.
Oud 21-10-2007, 18:26
xxChange
xxChange is offline
Citaat:

we geven ze nu alleen aandacht, en de kans dat ze hier op deze plek(scholierenforum)
Meisjes met eetstoornissen hebben ook toch gewoon recht om te leven, recht om er te zijn en dus recht hebben om topics e.d aan te maken?
Op wat voor manier zie jij dat we anderen aan moedigen? Want dat is het aller-allerlaatste dat ik in iedergeval ooit zou doen, een eetstoornis is een vreselijk iets waardoor je je ontzettend rot gaat voelen en ook enorm onzeker en totaal geen beeld meer hebt van realiteit. Ik denk dat wat jij bedoelt 'Pro-ana' is. Dus vóór anorexia en wij zijn er juist tegen aan het vechten, en dat neemt nou eenmaal z'n onzekerheden mee, die ook geuit zouden mogen worden.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 19:17
PV
PV is offline
Citaat:

Ik denk dat ze met het probleem doodzwijgen minder worden geholpen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2007, 21:19
dollie
dollie is offline
Citaat:

Sorry, maar dat is dus echt NIET mijn bedoeling.
Wat xxChange ook al zegt; ik heb gewoon veel vragen over mijn eetstoornis, en ik bedoel er verder echt niks mee. Ik zie eigenlijk ook niet hoe ik op deze manier mer slachtoffers kan maken.. Anorexia is een hel, ik zou het niemand Maar dan ook echt NIEMAND "aan willen raden"
Ik denk dat het juist goed is om alle erge en slechte gevolgen openbaar te maken, en te laten zien dat het niet alleen maar "dun" zijn is. Maar ook alle erge gevolgen die erbij horen.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2007, 14:48
Tiño
Tiño is offline
okee, gelukkig dat je/jullie niemand proberen over te halen en inzien dat het al erg genoeg is allemaal.

succes met alles dan maar.
Oud 22-10-2007, 18:02
xxChange
xxChange is offline
Bedankt Tiño
Met citaat reageren
Oud 30-10-2007, 14:18
britt_brugman
britt_brugman is offline
Hoi allemaal.

Ik ga een website maken voor meiden en jongens. De website gaat over dat iedereen blij moet zijn met wie ze zijn. We willen laten zien wat anorexia met je doet.

Ik wil ook laten zien wat anorexia geestelijk en lichamelijk met je doet. Ik zoek meiden en jongens die weten dat ze een eetstoornis hebben (gehad) en die erover willen praten. En meiden en jongens die een goede boodschap willen geven aan andere jongens en meiden.

wie wil mij helpen?

Mail: britt_brugman@hotmail.com
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten