Een tijdlijn kan zeker helpen, maar probeer ook de belangrijke jaartallen van de minder belangrijke te scheiden.
Dat de 80-jarige oorlog van 1568-1648 was, zal iedereen wel moeten weten. Dat Willem van Oranje in 1584 door Balthasar Gerards werd vermoord ook.
Maar als ik vraag wanneer Willem VI van Beieren over het Graafschap Holland regeerde, of in welke jaren Dorestad door de Vikingen werd aangevallen, dan zullen velen me het antwoord schuldig moeten blijven. Dat geeft niet, want dat zijn in principe jaartallen van minder belang.
Jaartallen zijn niet zo heel belangrijk naar mijn mening, het gaat erom dat je oorzaken en gevolgen kunt benoemen. Een rijtje jaartallen uit het hoofd leren kan iedereen. Maar begrijpen waarom dingen zijn gegaan zoals ze zijn gegaan, dat is veel belangrijker! Geschiedenis zijn geen droge jaartallen, geschiedenis is feitelijk maatschappijleer, aardrijkskunde, economie, kunstwetenschappen, enzovoorts, en dat allemaal in één, met betrekking op vroeger tijden. Als het lerarencorps het nu ook eens volgens die benadering zou behandelen, wordt het van een droog en saai vak ineens een boeiend vak, waarvan je van het verleden kunt leren voor de toekomst!