Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik rijd inmiddels in m'n 2e Mini. M'n eerste was er eentje uit 1984, maar met een 1275 cc motor. Na er anderhalf jaar in rondgetuft te hebben, waarin ik er onder andere mee naar Salou ben gereden liep ik tegen een leuke aanbieding van een Mini uit 1998 met alles er op en er aan.
De Mini die ik nu heb, heeft dan ook wel wat meer gekost dan wat jij nu als budget aangeeft. Eerst het belangrijkste: Als je een auto wil met een heerlijk sportief rijgedrag, veel bekijks en lage vaste kosten zeker een Mini kopen! Overal waar ik kom zijn er wel mensen die even omkijken of wijzen of een positieve opmerking maken. Als je een practische en comfortabele auto zoekt moet je zeker geen Mini kopen! De tips: Hou er rekening mee dat een auto uit 1990 ook al weer 17 jaar oud is. Op zo'n leeftijd zijn er voor alle merken wel kenmerkende gebreken aan te wijzen. Bij de Mini is het voornaamste probleem de roestvorming. Zelfs bij mijn bolide uit 1998 is het roestmonster al flink aanwezig. Ga dus op zoek naar een basis met weinig roest. Roestschade op een goede manier herstellen kun je bijna niet zelf doen en kost handen vol geld. Motorisch gezien heb je met een 1000cc de meest betrouwbare variant. Onder de motorkap doen de meeste problemen zich voor aan slijtagegevoelige delen zoals de waterpomp, dynamo etc. Vervangen daarvan is relatief goedkoop en makkelijk zelf te doen (ik heb in Salou een lekke waterpomp vervangen, die me ongeveer 3 tientjes heeft gekost). Kijk in eerste instantie vooral niet naar allerlei leuk uiterlijk vertoon zoals mooie velgen of een opgeleukt interieur. Het is zonde van je geld als je Mini met mooie velgen na een half jaar niet meer door de APK komt vanwege roestvorming aan de bodem. De meeste accesoires om het uiterlijk op te leuken zijn niet superduur en eenvoudig te monteren, dus dat kan altijd nog al je een Mini met weinig roest kan vinden. Wat betreft de techniek: Verwacht van een 1000cc geen topprestaties. 40 pk is niet veel. In de stad en op de provinciale wegen kom je helemaal niets te kort dankzij het lage gewicht, maar boven de 100km/u merk je wel dat het motortje wat meer moeite heeft. Topsnelheid ligt ongeveer tussen de 130 en 140 km/u. Een 1275cc (al dan niet achteraf ingebouwd) heeft aanzienlijk meer vermogen. Met 63 pk op 620 kilo (cooper 635 kilo) is de acceleratie behoorlijk snel. Ook de topsnelheid ligt natuurlijk wat hoger. Zo rond de 160-165 km/u moet een goede 1275 cc halen. Ikzelf heb met 2 personen + vakantiebagage op de teller (in Duitsland) 175 km/u aangetikt met mijn 1.3mpi. Met 4 personen en een volgeladen imperiaal was 130 km/u continu ook geen enkel probleem op vlakke weg. Een 1000cc zal deze Echt veel informatie vind je op de website en het forum van de minisevenclub waar ik actief ben onder de verassende forumnaam Ivo |
![]() |
||
Citaat:
![]() Met een mini moet je sowieso niet te veel op de snelweg vertoeven vind ik, beetje lawaaierig.
|
![]() |
Lawaaierig is het op de snelweg wel een beetje, maar een goede audioinstallatie maakt veel goed op een lange rit. Een 1275 cc heeft meer dan genoeg vermogen om 120 km/u continu te rijden.
Voor de verzekering, ik ben hier verzekerd: linkje Max 10.000 km-jaar. Daar kom ik tot nog toe precies mee uit (doordeweeks gebruik ik meestal OV) en anders kan ik tegen een kleine premieverhoging de kilometers verhogen naar 15.000. Enige nadeel is dat je officieel geen no-claim opbouwt omdat deze verzekering daar niet mee werkt. Maar als 21 jarig kan ik nergens anders mijn Mini zo goedkoop verzekeren met beperkt-casco dekking. Ook niet als ik inmiddels al 3 schadevrije jaren opgebouwd zou hebben (ik heb zelf nog geen schades veroorzaakt). Voor onderhoud reserveer ik ongeveer 50 euro per maand. Daar kom ik aardig mee uit de voeten. Alleen komt daar in nabije toekomst het vervangen van plaatwerk bij. En dat kost inclusief spuiten natuurlijk wel Muchos Euros. |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Libanese minister vermoord T_ID | 47 | 04-12-2006 00:31 | |
Twee jaar cel voor bedreigen minister Verdonk Rollo Tomasi | 21 | 10-01-2005 20:05 | |
Salaris van Ministers verhogen? Carpe Diem | 41 | 11-06-2003 13:28 | |
Senaat stemt vóór onderzoek 'mini-atoombommen' Gatara | 19 | 22-05-2003 23:29 | |
Flora & Fauna |
Minister Veerman schrapt nertsenfokverbod Boogie | 61 | 28-11-2002 12:03 | |
Beleid voormalig minister Borst (D66) helpt bij wegwerken wachtlijsten Cleopatraan | 18 | 25-11-2002 11:16 |