Citaat:
nou ik zou eigenlijk best graag willen weten wat je bijv na een studie BWI of econometrie op de arbeidsmarkt kan gaan doen, en zit er een verschil in de banen die je kan doen met beide opleidingen.
|
Als je econometrie gaat studeren moet je daarna nog een keuze maken tussen actuariele wetenschappen, econometrie en operationele research & management.
ORM'ers houden zich bezig met optimaliserings problemen en hebben vaak met logistieke problemen te maken. Deze kunnen in veel bedrijven terecht komen, enkele voorbeelden: Schiphol, Prorail, callcenters en transportbedrijven.
Econometristen vind je terug bij het Centraal Bureau voor de Statistiek, Centraal Planbureau, De Nederlandse Bank, maar ook bij financials. Econometristen worden vaak gebruikt voor het analyseren van grote hoeveelheden data. Zo ken ik ook iemand die werkt in een ziekenhuis als onderzoeker naar verbanden tussen bepaalde ziektes.
Actuarissen zijn in principe gericht op de verzekeringssector, maar je vind ze ook terug bij financials.
Citaat:
BWI is alleen op de VU maar is er bijv ook de mogelijkheid om na het eerste jaar toch nog over te stappen naar econometrie (wat een opleiding is die naar mijn mening eigenlijk vrijwel dezelfde opleiding is)
|
Het lijkt me dat de studie BWI meer informatica gericht is. Een ander punt is dat de master hierin twee jaar duurt.
Citaat:
is de wiskunde die je krijgt bij beide opleidingen een beetje vergelijkbaar met wat je op school krijgt met wiskunde B1 (2) of is het meer wiskunde A gericht (statistiek gericht) dat gevoel heb ik namelijk een beetje
|
Wiskunde B1 is vereist voor beide opleidingen. Bij econometrie heb je in het eerste jaar (UvA) de wiskunde vakken:
Analyse (vervolg op wiskunde b2)
Lineaire Algebra (heeft wat weg van een vervolg op goniometrie)
Kansrekening 1 en 2 maar dit zonder GR.