Oud 05-02-2007, 17:19
Verwijderd
Ik wil mijn geld wellicht op een andere manier gaan investeren.
Dit om mijn kapitaal te vergroten maar ook om een pensioen ermee op te bouwen.

Nu weet ik dat er verschillende beleggersbanken zijn, maar echt ervaringen enzo zijn moeilijk te vinden.
Heeft iemand hier ervaring met een beleggersbank?
Ik ben geintereseerd in hoe moeilijk het is en hoe de kosten ongeveer zijn (als je die toevallig weet).
Ik heb nog geen bedrag in mijn hoofd wat ik in wil gaan leggen, maar 25.000 is wat aan de hoge kant.

Hoe zit het over het algemeen overigens met de snelheid van updates over de huidige koers en de snelheid van verkopen?

Ik ben er nieuw in dus heb er niet echt veel kennis in, het moet dus niet te moeilijk zijn

Laatst gewijzigd op 05-02-2007 om 17:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-02-2007, 22:22
el manuel
el manuel is offline
Ik zal wat vertellen over de banken waar ik ervaring mee heb. Ten eerste postbank en robeco. Handige aan deze twee banken is dat je geen transactie kosten hoeft te betalen als je beleggingsfondsen van de bank zelf koopt. Als je voor 1000 euro "postbank aandelen fonds" koopt hoef je, als je die via de postbank koopt, dus niks te betalen aan transactie kosten. De meeste van deze fondsen hebben wel een "beheervergoeding" van 1-1,5% per jaar.
Verder ga ik bij Binck bank beleggen die samen met Alex de laagste algemene tarieven voor aandelen en belggingsfondsen heeft. Kosten zijn dan €8,- + 0,1% van de beurswaarde met minimale kosten van €10,- bij aan- en verkoop. Het mooie aan deze banken is dat je dan wel alle fondsen kan kopen met dit tarief en je niet hoeft te beperken tot fondsen van een bepaalde bank. Je kan zelfs fondsen in het buitenland kopen, dit is echter wel wat duurder.

Verder kan je de koersinfo op site's van de postbank en robeco (en ook gewoon teletekst trouwens) meestal met een kwartier vertraging volgen. Orders moet je bij Robeco en Postbank wel een dag van te voren opgeven. Ik dacht dat je bij Binck bank wel gelijk orders kon laten uitvoeren(mits de beurs open is natuurlijk)

En als het allemaal toch te veel informatie in een keer is kan je ook beginnen met dingen als samen en met advies beleggen die wel veel worden aangeboden tegenwoordig. Er is ook veel over beleggen te vinden op internet en in boeken. Het is iig handig je er eerst een beetje in te verdiepen en niet zomaar iets kopen. Succes!
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 22:45
Go
Go is offline
Citaat:
el manuel schreef op 05-02-2007 @ 23:22 :
Ik zal wat vertellen over de banken waar ik ervaring mee heb. Ten eerste postbank en robeco. Handige aan deze twee banken is dat je geen transactie kosten hoeft te betalen als je beleggingsfondsen van de bank zelf koopt. Als je voor 1000 euro "postbank aandelen fonds" koopt hoef je, als je die via de postbank koopt, dus niks te betalen aan transactie kosten. De meeste van deze fondsen hebben wel een "beheervergoeding" van 1-1,5% per jaar.
Verder ga ik bij Binck bank beleggen die samen met Alex de laagste algemene tarieven voor aandelen en belggingsfondsen heeft. Kosten zijn dan €8,- + 0,1% van de beurswaarde met minimale kosten van €10,- bij aan- en verkoop. Het mooie aan deze banken is dat je dan wel alle fondsen kan kopen met dit tarief en je niet hoeft te beperken tot fondsen van een bepaalde bank. Je kan zelfs fondsen in het buitenland kopen, dit is echter wel wat duurder.

Verder kan je de koersinfo op site's van de postbank en robeco (en ook gewoon teletekst trouwens) meestal met een kwartier vertraging volgen. Orders moet je bij Robeco en Postbank wel een dag van te voren opgeven. Ik dacht dat je bij Binck bank wel gelijk orders kon laten uitvoeren(mits de beurs open is natuurlijk)

En als het allemaal toch te veel informatie in een keer is kan je ook beginnen met dingen als samen en met advies beleggen die wel veel worden aangeboden tegenwoordig. Er is ook veel over beleggen te vinden op internet en in boeken. Het is iig handig je er eerst een beetje in te verdiepen en niet zomaar iets kopen. Succes!
Met Robeco bedoel je niet gewoon de Rabobank, toch? Ik heb namelijk een beleggingsrekening bij de Rabobank en orders worden wel onmiddellijk uitgevoerd, mits de beurs op is natuurlijk. Zou dit alleen met een dag vertraging mogelijk zijn, dan is het mogelijk dat je grote kansen mist of grote verliezen lijdt.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 22:56
el manuel
el manuel is offline
Citaat:
Go schreef op 05-02-2007 @ 23:45 :
Met Robeco bedoel je niet gewoon de Rabobank, toch? Ik heb namelijk een beleggingsrekening bij de Rabobank en orders worden wel onmiddellijk uitgevoerd, mits de beurs op is natuurlijk. Zou dit alleen met een dag vertraging mogelijk zijn, dan is het mogelijk dat je grote kansen mist of grote verliezen lijdt.
Met Robeco bedoel ik inderdaad gewoon Robeco Geen ervaring met Rabobank beleggen. En de grote kansen en grote verliezen... Ik denk persoonlijk dat dit in 1 dag wel mee zal vallen. Alhoewel je het maximale er niet helemaal uit zal halen nee.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2007, 23:49
T_ID
T_ID is offline
Robeco kan ik je overigens uit persoonlijke ervaring afraden. In 2000 ging ik met hen in zee. Begin 2007 had hun fonds welgeteld € 107,67 winst voor me gemaakt. 23% winst in 7 jaar, oftewel 3,28% rendement per jaar gemiddeld.

Dan moet je nagaan dat het ook op het dubbele van de inleg heeft gestaan, en hoe onbegrijpelijk slecht ze hebben moeten presteren om op een gegeven moment in 2004 zelfs onder de inleg uit te komen.

Dat is niet bepaald veel, als je kijkt dat je een dergelijk rendement kan halen op een spaarrekening als je je geld enige tijd vast zet.
Oud 05-02-2007, 23:58
Luki
Luki is offline
Ik heb een Binck bank rekening. Je kan gewoon inloggen op internet, geld overschrijven, transacties doen. Gegevens zijn op beurs uren real-time, Tostrams analyse, analyse hulpmiddelen alles!

Transactiekosten zijn zo'n E10,50 + 0.07% van het transactiebedrag, voor aandelen. Ik zal andere keer ff alle kosten opzoeken, tis nu laat
Oud 07-02-2007, 10:18
Verwijderd
Aan dit soort informatie heb ik wel wat
Thanks.

Mijn moeder belegt geld via Alex Assist, daarmee krijg je wat hulp over kopen en verkopen.
Ik heb zelf niet echt kennis wanneer ik iets moet kopen of verkopen, ik kan natuurlijk wel grafiekjes bekijken maar is dat wel voldoende?

Dat van de BinckBank ziet er wel ok uit op het eerste gezicht.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 16:41
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
********** schreef op 05-02-2007 @ 18:19 :
Ik wil mijn geld wellicht op een andere manier gaan investeren.
Dit om mijn kapitaal te vergroten maar ook om een pensioen ermee op te bouwen.

Nu weet ik dat er verschillende beleggersbanken zijn, maar echt ervaringen enzo zijn moeilijk te vinden.
Heeft iemand hier ervaring met een beleggersbank?
Ik ben geintereseerd in hoe moeilijk het is en hoe de kosten ongeveer zijn (als je die toevallig weet).
Ik heb nog geen bedrag in mijn hoofd wat ik in wil gaan leggen, maar 25.000 is wat aan de hoge kant.

Hoe zit het over het algemeen overigens met de snelheid van updates over de huidige koers en de snelheid van verkopen?

Ik ben er nieuw in dus heb er niet echt veel kennis in, het moet dus niet te moeilijk zijn
Ik zou je aanraden om via SNS Fundcoach te beleggen. Je hebt de keuze uit vele beleggingsfondsen, waaronder een flink aantal kwaliteitsfondsen (van kleinere aanbieders, niet van de grote banken) die erg goed presteren en die je alleen via SNS Fundcoach kan verkrijgen.
Voorbeelden:
- Goed renderende fondsen als:
Skagen Vekst 160%/Global 114%/Kon-Tiki 156%, Odin Offshore 314%/Norge 201%/Martim 201%/Europa SMB 160%, East Capital Eastern European 235%/ Russian 229,5% / Baltic Fund 138,7%. De procenten achter het fonds geven het rendement in 3 jaar tijd.
- Innovatieve fondsen:
HQ Afrika (eerste fonds dat in afrika belegt en met een aardig rendement).
Pictet Water (een goed rendement uit water en lucht! 82% in 3 jaar, met een ontzettend laag risico)

De kosten:
Gratis kan je een account aanmaken.
€59,- per jaar als je een grafiekje en een portfolioalert wilt.
Ik heb het nu 3 maanden gratis op proef gehad (is een aanbieding).
Nu is er ook een aanbieding van dat de eerste 10 aankopen gratis zijn (met uitzondering van de ODIN & East Capital fondsen met de aankoopkosten van 1,5% ipv. 3%).
Ik had destijds dat mijn eerste aankoop gratis was en ik heb toen Skagen Vekst aangekocht voor €500,-, hier ging eerst €1,75 aan valutakosten af, mijn Euro's moesten namelijk Noorse Kronen worden. In 3 maanden tijd heb ik 12% op mijn aankoopbedrag rendement gemaakt op dit fonds.
Eind 2006 was er een aanbieding dat je gratis je aankopen kon doen en ik heb toen SNS Euro Vastgoedfonds en Merrill Lynch World Mining Fund EUR aangekocht.
Vorige week heb ik Delta Lloyd Deelnemingfonds aangekocht (ik betaalde toen 0,35% aankoopkosten, inmiddels alweer ruimschoots terugverdiend).

Ik heb in 3 maanden 15x zoveel rendement incl. vrijwel alle kosten gemaakt als op een spaarrekening in dezelfde tijd (na een jaar moet ik wel een percentage beheervergoeding betalen, dat is bij elk beleggingsfonds ong. 1-2% over het gemiddelde jaarbedrag).

Het nadeel van SNS Fundcoach is dat je alleen in fondsen kan, oftewel aandelen/obligatie pakketten. Je kunt niet direct in aandelen, wat bij Binck of Alex wel kan.
Dat vind ik niet erg, want ik hecht een grote waarde aan een goed fundementeel onderzoek. Daarnaast kijk ik ook naar de fondsmanagers zo vind ik bijv. Kristian Falnes (Skagen Vekst) en Alex Otto (Delta Deeln. Fonds) en goede visie hebben, bovendien hebben ze in voorafgaande jaren veel laten zien in rendement.
Ook kijk ik naar de Morningstar Rating en in mindere mate de Index Rating.

Daarnaast moet je niet te veel naar de grafiekjes kijken en er vooral geen prognoses gaan maken, zoals de technische analisten doen. Het is voor het grootste gedeelte complete onzin. De enige technische analyse die je kan doen is een fonds proberen aan te kopen waarbij het vrij goedkoop is, dus na een flinke daling.

Het grootste voordeel van SNS Fundcoach is dat het vrij goedkoop is.
Momenteel: in totaal €5,13 kosten gemaakt en een winst van €76,87 t.o.v. mijn aankoopbedrag. Totaal heb ik nu 1127,10 als aankoopwaarde belegd, wat nu €1203,97 waard is.

Ik vind als je direct in aandelen wilt, je zelf veel tijd in onderzoek moet steken naar bedrijven waar je aandelen in wilt nemen. Bovendien zijn de kosten hoog in vergelijking met aandelenfondsen en daarom zal ik pas direct in aandelen gaan als ik meer geld beschikbaar heb: €25.000 of meer.

Laatst gewijzigd op 07-02-2007 om 16:44.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 16:55
Boef
Boef is offline
Gisteren nog een artikel over in 't AD
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 13:41
Verwijderd
als ik jou was zou ik eerst op een aantal sites een risicoprofieletje invullen.

Overigens als je niet actief wil beleggen maakt het geen ene donder uit waar je wilt gaan beleggen. Informatie kan je overal wel krijgen. RT koersen zijn er bijvoorbeeld ook op rtlz te vinden en daar heb je geen andere bank voor nodig

Maar het belangrijkste is dus hoe jij jezelf ziet

Grote winsten behaal je vaak door gedegen beleggingen kwam laatst naar voren. Mooie verhalen over extreme winsten door extreme risico's
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 07:53
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 08-02-2007 @ 14:41 :
als ik jou was zou ik eerst op een aantal sites een risicoprofieletje invullen.
Dit had ik bij de Postbank ook gedaan, ze raadden me daar aan 50% in obligaties te gaan (en de andere 50% in aandelen), met het profiel wat ik ingevuld heb. Daar pas ik voor. Bovendien is er bij de Postbank maar 1 fonds die een goede kwaliteit heeft: Fortis OBAM.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 10:03
Verwijderd
Citaat:
Makaveli schreef op 09-02-2007 @ 08:53 :
Dit had ik bij de Postbank ook gedaan, ze raadden me daar aan 50% in obligaties te gaan (en de andere 50% in aandelen), met het profiel wat ik ingevuld heb. Daar pas ik voor. Bovendien is er bij de Postbank maar 1 fonds die een goede kwaliteit heeft: Fortis OBAM.
dan weet je wel de risico's he.
Overigens is het onzin om fondsen af te kraken. Waarschijnlijk zit je zelf in dat fonds wat je noemt en stellen de andere je teleur.
Je eerst verdiepen in de fondsen he, wat zijn de kansen en wat zijn de cyclie waar ze mee te maken hebben
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 14:33
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 09-02-2007 @ 11:03 :
dan weet je wel de risico's he.
Klopt, hier geef je zeker gelijk in. Sterker nog, ik denk dat veel mensen de risico's nog onderschatten ook.

Citaat:
Pibbo schreef op 09-02-2007 @ 11:03 :
Overigens is het onzin om fondsen af te kraken. Waarschijnlijk zit je zelf in dat fonds wat je noemt en stellen de andere je teleur.
Je eerst verdiepen in de fondsen he, wat zijn de kansen en wat zijn de cyclie waar ze mee te maken hebben
Ik zit er zelf niet in, wat ik wilde zeggen is dat er - in mijn ogen - betere alternatieven zijn voor de Postbankfondsen.
Ik heb me er redelijk in verdiept, omdat ik eerst via Postbank wilde beleggen. Wat me opviel is dat deze fondsen over het algemeen onderpresteren aan een hoop soortgelijke fondsen van andere aanbieders.
En tuurlijk is een sectoranalyse ook van fundamenteel belang, bij je fondskeuze.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 14:41
Luki
Luki is offline
Als je echt wil beleggen zou ik niet gaan kloten met fondsen. Een fonds denkt niet aan jouw belangen maar aan zijn eigen. Als ze vinden dat de koers omlaag gestuurd moet worden om het goedkoper en aantrekkelijker te maken, brengen ze eventjes slecht nieuws uit.. Koersdaling vóila. Hoe dan ook het word gemanipuleerd van alle kanten..

Een harde belegger koopt zijn eigen aandelen en opties als je het mij vraagt... Maar leer dan wel eerst het een en ander, over marktwerking, trend analyse, nieuwsanalyse, cijferanalyse etc..
Oud 11-02-2007, 15:27
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Luki schreef op 11-02-2007 @ 15:41 :
Als je echt wil beleggen zou ik niet gaan kloten met fondsen. Een fonds denkt niet aan jouw belangen maar aan zijn eigen. Als ze vinden dat de koers omlaag gestuurd moet worden om het goedkoper en aantrekkelijker te maken, brengen ze eventjes slecht nieuws uit.. Koersdaling vóila. Hoe dan ook het word gemanipuleerd van alle kanten..
Dat ben ik niet met je eens. De fondsbeheerder (vooral die zelf ook in het fonds zit met geld) heeft net zozeer belang bij een stijging. Bovendien stap je niet in fondsen voor een maand, maar voor een aantal jaren.
Als het fundamenteel goed zit, heb je een zeer grote kans, dat het ook daadwerkelijk goed komt.
Mocht er een enige speculatie zijn, dan valt dat in het niet op de langere termijn, omdat het fundamenteel goed zit.
Bovendien denk ik de macht van een fondsaanbieder om tot koersmanipulatie over te gaan gering is, ze zijn namelijk niet de enige aandeelhouder in een bedrijf.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 15:36
Luki
Luki is offline
Ja maar toch beslissen zij voor een groot deel over het imago van het fonds. En dat is het enige waar het om gaat bij een fonds. Natuurlijk ook andere invloeden. Maar toch heb ik het gevoel dat het ietwat gemanipuleerd word..
Oud 11-02-2007, 16:04
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Luki schreef op 11-02-2007 @ 16:36 :
Ja maar toch beslissen zij voor een groot deel over het imago van het fonds. En dat is het enige waar het om gaat bij een fonds. Natuurlijk ook andere invloeden. Maar toch heb ik het gevoel dat het ietwat gemanipuleerd word..
Tuurlijk hebben fondsaanbieders belang bij een positief imago, maar grootste belang ligt toch in het behalen van hoge rendementen en / of het verslaan van de relevante indexen.

Een afzonderlijk aandeel is veel makkelijker te manipuleren, dan een beleggingsfonds, dat meerdere aandelen in portefeuille heeft.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 16:15
Luki
Luki is offline
Ja, mensen met veel geld kunnen aandelen manipuleren. Maar daarbij weet je soms nog op welke wijze het gaat. En daarbij weet je nog dát het gebeurt. Het is meer transparant.
Oud 11-02-2007, 16:40
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Luki schreef op 11-02-2007 @ 17:15 :
Ja, mensen met veel geld kunnen aandelen manipuleren. Maar daarbij weet je soms nog op welke wijze het gaat. En daarbij weet je nog dát het gebeurt. Het is meer transparant.
Het klopt dat je manipulatie eerder door hebt bij een aandeel van 1 bedrijf, dan een beleggingsfondsaandeel.
Toch schat ik het manipulatierisico bij beleggingsfondsen zeer miniem.

Waar beleg jij in, trouwens?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 16:45
Luki
Luki is offline
En bovendien een fonds is minder leuk en minder rendabel dan een aandeel.

Ik handel in aandelen en soms opties. Mijn favo's zijn Philips, Getronics, Hagemeyer, Shell. Maar dat zou me niet weerhouden om ook me oog ergens anders op te richten. Jij?
Oud 11-02-2007, 17:11
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Luki schreef op 11-02-2007 @ 17:45 :
En bovendien een fonds is minder leuk en minder rendabel dan een aandeel.

Ik handel in aandelen en soms opties. Mijn favo's zijn Philips, Getronics, Hagemeyer, Shell. Maar dat zou me niet weerhouden om ook me oog ergens anders op te richten. Jij?
Beleggingsfondsen . Vanaf eind oktober 2006.
Momenteel Skagen Vekst (50%+ Noorwegen, de rest wereldwijd) genoteerd in NOK heb ik ruim 3 maanden, Merrill Lynch World Mining Fund genoteerd in EUR heb ik sinds een maand, Delta Deelnemingen Fonds heb ik sinds een paar weken en SNS Euro Vastgoedfonds ook sinds een maand.
Maar een paar euro aan kosten gemaakt. Totaal iets van 8% (met aftrek van de kosten) rendement, momenteel.

Hoeveel rendement heb jij gemaakt?

Als ik direct in aandelen zal handelen zal ik eerder naar de Smallcap of Midkap of zelfs lokale markt kijken.
AScX: Smit International, OPG Groep, Exact en Binck.
AMX: Boskalis, Fugro, USG People.
Lokaal: Beter Bed, Kas Bank, Nedap en Twentsche Kabel Holding.

Welke aandelen wel leuk zijn op de AEX zijn: SBM Offshore en Rodamco Europe.

Opties heb ik me nog niet echt verdiept, kan je daar wat meer over vertellen? Oftewel: ervaringen .
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 23:26
Luki
Luki is offline
Toen ik begon Februari 2002, Easy Blue beleggersfonds. Miniem verliesje gemaakt, Daarna Philips, miniem winstje.

+110% Getronics ergens april 2003 Misschien herrinner je het nog..
Claim emissie Hagemeyer.
Ahold / Hagemeyer aandelen.
Google aandelen, gingen lekker
Verder nog DSM, Shell.
En een lading geld verdienen aan AEX put opties..
En daarna een nog grotere shitload geld verloren aan nog meer opties
Ik kloot nog wat aan..

Als je opties koopt, INDEKKEN, want je moet stevige tanden hebben om aan te zien hoe je investering de ene dag op +150% winst staat en de volgende dag op -100%
Oud 12-02-2007, 11:04
T_ID
T_ID is offline
Yeah, en anders investeer je in Baan en kom je erachter dat dat stelletje achterlijke refo's de zaak aan het oplichten waren, waarna je met het overnamebod nog net de helft van je geld kunt krijgen.
Oud 12-02-2007, 23:06
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Luki schreef op 12-02-2007 @ 00:26 :
Toen ik begon Februari 2002, Easy Blue beleggersfonds. Miniem verliesje gemaakt, Daarna Philips, miniem winstje.

+110% Getronics ergens april 2003 Misschien herrinner je het nog..
Claim emissie Hagemeyer.
Ahold / Hagemeyer aandelen.
Google aandelen, gingen lekker
Verder nog DSM, Shell.
En een lading geld verdienen aan AEX put opties..
En daarna een nog grotere shitload geld verloren aan nog meer opties
Ik kloot nog wat aan..

Als je opties koopt, INDEKKEN, want je moet stevige tanden hebben om aan te zien hoe je investering de ene dag op +150% winst staat en de volgende dag op -100%
Bij Getronics heb je gewoon een beetje geluk gehad dat je er op het goede moment uit bent gegaan, maar desondanks erg leuk.

Bij Google verwacht ik op lange termijn een flinke daling, het is voor mij iig duidelijk dat er teveel geld is gepompt in dit bedrijf wat zeker geen onaardig bedrijf is. Google investeert namelijk goed in creativiteit . Toch verwacht ik een flinke correctie, zeker als ze beboet gaan worden voor de massale copyrightschennis, voornamelijk op YouTube.

Ik heb opties even bekeken op internet, maar het spreekt mij niet echt aan. Als ik meer rendement wil, met daarbij een verhoogd risico dan vind ik een Turbo veel aantrekkelijker. En ik ben het met je eens dat je stevige tanden moet hebben, daarom zal ik het zeker voor de beginnende belegger erg afraden.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 13:20
Makaveli
Makaveli is offline
Momenteel een flinke correctie op de aandelenmarkten wereldwijd, zonder een duidelijke reden (misschien China, misschien Greenspan).

Hoe reageren de beleggers op scholieren.com???

Ik zie het als koopmoment, bovendien had ik anderhalve week geleden, al mijn vastgoed verkocht (en dus winst genomen).
Maandag en dinsdag gaan 2 nieuwe orders uitgevoerd worden...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2007, 17:38
Barry K
Barry K is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 02-03-2007 @ 14:20 :
Momenteel een flinke correctie op de aandelenmarkten wereldwijd, zonder een duidelijke reden (misschien China, misschien Greenspan).

Hoe reageren de beleggers op scholieren.com???

Ik zie het als koopmoment, bovendien had ik anderhalve week geleden, al mijn vastgoed verkocht (en dus winst genomen).
Maandag en dinsdag gaan 2 nieuwe orders uitgevoerd worden...
Gewone correctie van de beurzen, geen crisis oid.
Ik heb op het moment weinig in aandelen zitten aangezien ik veel verkocht heb in november. Rond april - mei hoop ik wat ondergewaardeerde aandelen te kunnen kopen en verder mijn middellange termijn portefeuille uitbreiden.
Oud 07-03-2007, 16:28
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Barry K schreef op 06-03-2007 @ 18:38 :
Gewone correctie van de beurzen, geen crisis oid.
Ik heb op het moment weinig in aandelen zitten aangezien ik veel verkocht heb in november. Rond april - mei hoop ik wat ondergewaardeerde aandelen te kunnen kopen en verder mijn middellange termijn portefeuille uitbreiden.
Nee, mij leek crisis ook een erg pessimistische gedachte (waar geen aannemelijke reden voor is), bovendien is er momententeel weer een correctie naar boven. Lees hier een orginele column van Warrum Buffet die dit illustreert op een schitterende manier:
http://www.iex.nl/columns/columns_ar...sp?colid=25526

Het lijkt dat ik er goed aan gedaan heb inkopen te doen. Bovendien profiteer ik nu ook leuk van USG People (valt binnen mijn Threadneedle European Smaller Companies Fund).

Voorlopig (zeker de komende 3 maanden) ga ik geen aan- /verkopen meer doen, want ik beleg ook op de middellange termijn. En fundamenteel ziet het er goed uit: groeiende vraag naar grondstoffen (Merrill Lynch World Mining Fund EUR) en olie (Skagen Vekst, 60% afhankelijk van olieprijs en volgt een strategie die zich richt op ondergewaardeerde, onontdekte impopulaire aandelen (50%+ wordt belegt in Noorwegen)), met een afnemend aanbod.
Daarnaast denk ik dat de meeste beleggers te veel kijken naar de grootste ondernemingen (vanwege beschikbare informatie of belangen) en dat deze beter op waarde worden geschat dan de mid/smallcaps, die daardoor sneller ondergewaardeerd of onontdenkt bij het grote publiek zijn.

http://www.iex.nl/columns/columns_ar...sp?colid=25526
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten