Oud 04-03-2007, 19:15
Sagana
Sagana is offline
Hoi,
Wij hebben thuis twee katten, moeder en dochter. Nu zijn we van plan nog een hond te kopen, maar er is één probleem: de katten zijn niet bepaald verzot op honden. Daarnet bijvoorbeeld nog kwamen er vrienden van ons, en ze hadden hun puppy meegenomen. De twee katten zetten meteen een hoge rug en beginnen te blazen, dus hebben we de hond maar buiten in de tuin gelaten.
Maar kunnen wij onze katten ooit gewend maken aan een puppy? Hoe kun je dit het beste aanpakken? Ik vind het ook wel een beetje zielig voor hen, omdat zij hier altijd alleen geweest zijn en er nu dus opeens een "indringer" bij zou komen...
Oud 05-03-2007, 06:20
Verwijderd
Kan niet.

Als je een kat en een hond wil laten samenleven moet je ze vanaf heel jonge leeftijd bij elkaar zetten. Een kitten en een puppy gaan meestal wel samen, een stel volwassen katten en een puppy niet. Of op z'n hoogst heel zelden.

Als je nu een puppy neemt heb je best een grote kans dat je katten hem doodbijten of in ieder geval flink wat lichamelijke schade aanrichten.

Dus - niet doen. Het is niet gaaf voor de hond, het is niet gaaf voor de katten en als jullie wat om die beesten geven ook niet gaaf voor jullie.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 14:43
Jannekus
Jannekus is offline
Hmm onze poes was toch wel een jaar of twee toen onze hond (puppy) erbij kwam. Dat gaat eigenlijk vrij goed samen, ze doen elkaar niks. Onze hond is alleen jaloers als je de poes (te) veel aandacht geeft.

Ik moet zeggen dat dat wel een jaar heeft geduurd, onze poes komt uit het asiel en is nogal bangig waardoor ze steeds wegrende. Dat vond onze hond nogal interessant dus die wilde spelen. Maar ze hebben elkaar nooit lichamelijk aangeraakt. Meer rondjes rennen door het huis in het begin...

Oja ik bedenk me nu net dat de kat van onze buren al een jaar of 5 was toen ze een nieuwe puppy kregen, maar die kat was wel aan honden gewend.
Oja en nog ééntje, familie van ons had ook twee katten en toen kwam er een hond bij. Die gaan heel goed samen. De hond was alleen geen puppy meer, maar een volwassen hond van 5 jaar oud ofzo.

Het ligt er ook wel aan hoe bitchy je katten zijn. Misschien zijn ze 'gevaarlijker' voor de hond omdat ze met z'n tweeën zijn.
Oud 05-03-2007, 15:17
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 05-03-2007 @ 07:20 :
Kan niet.

Als je een kat en een hond wil laten samenleven moet je ze vanaf heel jonge leeftijd bij elkaar zetten. Een kitten en een puppy gaan meestal wel samen, een stel volwassen katten en een puppy niet. Of op z'n hoogst heel zelden.

Als je nu een puppy neemt heb je best een grote kans dat je katten hem doodbijten of in ieder geval flink wat lichamelijke schade aanrichten.

Dus - niet doen. Het is niet gaaf voor de hond, het is niet gaaf voor de katten en als jullie wat om die beesten geven ook niet gaaf voor jullie.
Wat een onzin

Natuurlijk kan het wel, maar je moet het wel verstandig aanpakken door de katten en de nieuwe pup rustig en ONDER TOEZICHT aan elkaar te laten wennen.
Als je niets forceert en goed oplet kan er vrij weinig gebeuren hoor.
Je mag best ingrijpen wanneer het te ver gaat, maar je moet er ook voor waken dat je niet TE vroeg ingrijpt, aangezien de katten best mogen laten zien dat ze niet alles pikken van zo'n pup.

En katten die een pup doodbijten.....?!
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 05-03-2007 @ 16:17 :
Wat een onzin

Natuurlijk kan het wel, maar je moet het wel verstandig aanpakken door de katten en de nieuwe pup rustig en ONDER TOEZICHT aan elkaar te laten wennen.
Als je niets forceert en goed oplet kan er vrij weinig gebeuren hoor.
Je mag best ingrijpen wanneer het te ver gaat, maar je moet er ook voor waken dat je niet TE vroeg ingrijpt, aangezien de katten best mogen laten zien dat ze niet alles pikken van zo'n pup.

En katten die een pup doodbijten.....?!
Ik ken mensen bij wie dat gebeurd is, dus ga iemand anders rologen. Hell, onze eigen kat heeft de pup van vrienden van mijn ouders vrij naargeestig aangevallen toen ze hier een keer waren. Onze kat is een oude territoriale poes van 12 jaar, dat hondje is een domme pup die niks snapte van haar waarschuwingen en geblaas, mijn ouders waren de retard aan het uithangen en aan het doen van 'nee joh er gebeurt niks'. Katten en honden zijn van nature vijandig tegenover elkaar, dat kun je wel onderdrukken of grotendeels afleren, maar aan dat gegeven verander je gewoon vrij weinig.

Het kán wel, als het jonge katjes en jonge hondjes zijn die bij elkaar gegooid worden. Als het vredelievende katten en vredelievende honden zijn en het met veel toezicht en beleid gebeurt, dan kan het ook, alhoewel de beesten dan vaak alsnog op gespannen voet leven. Maar als de beesten ouder zijn, dan werkt het gewoon niet. Al helemaal niet als de katten in kwestie heel vijandig zijn tegen honden, zoals de katten van de TS. En zo'n pup is vaak een onnozel hoopje hond, dat een beetje stommig rondstompelt en verbaasd kijkt naar alles wat langskomt. Reuzelief, maar het is niet raadzaam deze bij een stel vijandig ingestelde katten te zetten.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 16:25
Sagana
Sagana is offline
Hmm ik denk toch ook wel dat het mogelijk moet zijn hoor. Natuurlijk ga ik ze zeker in het begin niet alleen laten, maar er bij blijven zodat het niet té ver gaat.
Oud 05-03-2007, 16:36
Verwijderd
Ik ken genoeg mensen waarbij het prima gegaan is. Je kan niet verwachten dat je katten meteen zon pup accepteren, maar als ze zien dat het beest geen gevaar is, zullen ze hem vroeg of laat wel accepteren.

Mijn kat en konijn konden het op een gegeven moment prima met elkaar vinden. Terwijl mijn kat altijd een beetje vals was.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 05-03-2007 @ 16:57 :
ga iemand anders rologen.
Dat zou ik met alle liefde en plezier doen, ware het niet dat ik het gewoon een beetje vreemd vind om zo stellig te zeggen 'kan niet' en dan vervolgens iemand onnodig bang te maken met het verhaal dat katten een pup doodbijten.

Natuurlijk laat een kat, wanneer de pup in haar ogen vervelend is, merken dat ze bepaalde dingen niet wil en doet ze dat in de taal die zij kent: meppen, maar het is een kwestie van pure nalatigheid van de kant van de eigenaren wanneer dit dermate uit de hand loopt dat de pup ernstig verwond wordt.

Een kat moet ook gewoon leren hoe hij/zij om moet gaan met nieuwe bewoners. Ze hoeven elkaars vrienden niet te worden, maar wat vreedzame coëxistentie is natuurlijk wel wenselijk
Wanneer de kat moedwillig agressief tegen een pup doet, dan moet je 'm gewoon laten weten dat dat geen wenselijk gedrag is: een klein spuitje met een plantenspuit doet vaak wonderen
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 17:37
Mara
Mara is offline
Kan prima gaan. Er is wel kans dat de katten 'de baas' worden over de hond, maar dat kan best grappig zijn op z'n tijd
Met citaat reageren
Oud 05-03-2007, 17:51
AlopiA
AlopiA is offline
Kan heel goed samen, wij hebben het hier al 3x gedaan met allemaal verschillende katten en geen problemen. Tuurlijk vind de kat het niet leuk in het begin, maar ze wennen wel aan elkaar. Meestal is het zo dat de kat op zijn pik getrapt is omdat je er een dier bij haalt, dat ineens óók in huis is, dat trekt wel bij. Gewoon niet alleen laten in het begin. Die kat zal best een keer geplet worden omdat je pup erboven op gaat zitten uit speelsheid, en je pup zal wel een paar keer op zijn flikker krijgen en wat krabben op zijn neus krijgen. Maar dat is allemaal prima, zolang de pup geen echte verwondingen oploopt en de kat niet gesmoord wordt zijn er geen problemen.
Natuurlijk, wat paranoide zegt kán, maar dat lijkt me wel een uitzonderingsgeval.
Oud 10-03-2007, 15:00
Angel on Earth
Angel on Earth is offline
de onze doet het ook prima met de katten... nou lopen de katten bij ons wel buiten maar ze hebben de hond meteen laten weten dat zij de baas zijn en wij hebben de hond geleerd dat ie er niet achteraan mag gaan rennen en sindsdien lopen sommige katten net zo om de hond te paaien zoals ze dat ook om je benen doen... (onze hond is heel vredelievend )

(..vanmorgen was een van onze katers echt superschattig bezig met onze hond ..)
Oud 11-03-2007, 16:22
wizkid
wizkid is offline
Ik denk ook wel dat het te doen is. Wij hebben 4 katten en deze zomer heb ik er ook een pup bij genomen. Het is al niet vanzelfsprekend dat de katten hem aanvallen, laat staan doodbijten (dit doet een wilde kat bijna nog niet eens, dus het geval van Paranoide was volgens mij wel heel zeldzaam). 2 katten waren bang voor hem, 1 kat die altijd honden aanviel heeft het hem in het begin laten weten (een paar keer meppen, blazen etc.) en toen liet het hondje hem met rust. De vierde mepte in het begin ook op hem in, maar nu speelt ze met hem. Je kan katten bij honden zetten en honden bij katten, maar laat 1 ervan altijd pup / kitten zijn. Dan komt het wel goed. Twee volwassen dieren bij elkaar zetten heeft alweer een vele kleinere kans op een goede afloop.
Oud 11-03-2007, 19:03
Henkje
Henkje is offline
Op zich kan het prima. Het wennen gaat inderdaad makkelijker wanneer er jonge dieren zijn.

Katten en honden spreken een andere taal (bijvoorbeeld 'kwispelen' betekent voor honden blijheid en voor katten spanning en dominantie, een rechtopstaande staart voor beide net het omgekeerde) daar botst het vaak bij volwassen dieren.
Voordat je ze bij elkaar gooit, moet je zorgen dat de katten een plek hebben waar de hond absoluut niet bij kan, ook het voer en de kattenbak moeten hondvrij zijn.
Er zal in het begin wat rangorde problemen zijn, maar de katten zullen de hond in de loop van de tijd wel accepteren. Elke hond herkent wel een mep van een kat dat ie met rust gelaten wil worden.

Zorg ook dat er voor de katten geen reden is om jaloers te worden!
Dat doodbijten heb ik ook nog nooit gehoord, de meeste katten kijken eerst de kat uit de boom en gaan meestal voor de ogen.
Oud 12-03-2007, 08:13
Verwijderd
Ik denk dat het erg per kat en hond verschilt en dat niet van te voren te voorspellen is of het wel of niet zal gaan...
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 19:41
19lotte93
19lotte93 is offline
ik ken iemand die heeft ook 2 poezen en ook een hond, het gaat prima. in het begin was het wel even voor ze wennen maar nu slapen ze zelfs met zijn 3e in een mandje. de hond gaat nog wel achter katten aan buitens huis maar met de 2 huiskatten zijn het samen dikke vriendjes.
Oud 02-04-2007, 18:19
anne1985
anne1985 is offline
ik had mijn katten al bijna 3jaar en kreeg toen volwassen hond erbij, eerste 2dagen idd hoge rug en blazen maar daarna ging het goed, slapen nu zelfs bij elkaar!!! dus is gewoon kwestie van wennen!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten