Oud 14-04-2007, 22:25
bezoekster91
bezoekster91 is offline
Ik las net ergens, ik weet niet meer in welk topic dus daarom eventjes dit topic, iets over documentair werk en dat dat belangrijk zou zijn voor een portfolio.
Nu dus even een heel domme vraag : documentair werk, wat wordt er precíés mee bedoelt.
*bijv.: véél foto`s van hetzelfde onderwerp maar dan nét iets anders door bijv. uit een nét iets andere hoek te nemen.. dus netzoiets als foto`s die je dan achter elkaar kunt zetten en dat het dan net lijkt alsof het beweegt.. I know, beetje vage uitleg.. zie ik nu.
*of wordt er mee bedoelt dat je verschíllende foto`s maakt van hetzelfde onderwerp,>een foto reportage ?
hehe
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2007, 22:46
Al Murphy
Al Murphy is offline
Hangt er sowieso van af op welke manier je jezelf als fotograaf wil profileren.

Wat betreft die eerste, vage uitleg: niet doen. Een portfolio moet geen ellenlange reeks van foto's zijn waarin er telkens maar enkele details verschillen. Beter 10 foto's waarop je stuk voor stuk trots bent, en die samen een overzicht geven van je werk, dan hopen foto's die je (eventueel in de rapte) bij elkaar hebt gezocht, om 'zoveel mogelijk' te kunnen laten zien.

Documentaire foto's leunen inderdaad tegen een reportage aan. Maar alsjeblieft geen vijf foto's met hetzelfde onderwerp in een portfolio (c:
Oud 15-04-2007, 00:30
IKBENVIS
IKBENVIS is offline
Citaat:
Documentaire genre:

Het geven van informatie middels een foto, gecombineerd met een stelling of mening. De documentaire foto geeft de werkelijkheid weer, waarbij de fotograaf tevens een uitspraak doet over die werkelijkheid. Hij/zij doet dat door gebruik te maken van beeldtaalelementen.

De maker neemt daardoor ALTIJD op een één of andere manier stelling. De inhoud is het belangrijkste.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 00:37
Roos
Roos is offline
Veel kranten bevatten documentaire foto's. Verder zou je ook ideeen/tips kunnen opdoen door te googlen op World Press Photo. Die foto's voldoen vaak aan de beschrijving, die boven mij is gepost.
Oud 15-04-2007, 09:08
Verwijderd
Citaat:
Al Murphy schreef op 14-04-2007 @ 23:46 :

Documentaire foto's leunen inderdaad tegen een reportage aan. Maar alsjeblieft geen vijf foto's met hetzelfde onderwerp in een portfolio (c:
Wat zeg je nou?!

Ik schiet juist altijd in series, dus ook documentair. Zo 'vertel' ik een verhaal. Jij zegt dus dat je dit in 1 foto moet/hoort te doen?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 12:00
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Yvett schreef op 15-04-2007 @ 10:08 :
Wat zeg je nou?!

Ik schiet juist altijd in series, dus ook documentair. Zo 'vertel' ik een verhaal. Jij zegt dus dat je dit in 1 foto moet/hoort te doen?
Ik bedoel ook in een portfolio. Zoals ik het zie moet je in je portfolio helemaal geen verhaal vertellen. Het enige wat ik met mijn portfolio probeer te vertellen: dit zijn tien foto's (in principe nooit meer) die representatief zijn voor mijn werk. Vergelijk het met een solliciatiebrief. Dat moet ook kort en krachtig zijn, en daarin moet je ook geen volledigheid nastreven.

Daarnaast heb je natuurlijk wel gelijk. Of het nu om portretten gaat, concertfoto's, fotojournalistiek of bijna eender wat als apart geheel: dat doe ik natuurlijk wel in reeksen.

Maar er is niet echt één manier waarop je het 'hoort' te doen.
Oud 15-04-2007, 12:13
bezoekster91
bezoekster91 is offline
ThnQ, snap het nu haha
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 15:12
IKBENVIS
IKBENVIS is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 15-04-2007 @ 13:00 :
Ik bedoel ook in een portfolio. Zoals ik het zie moet je in je portfolio helemaal geen verhaal vertellen. Het enige wat ik met mijn portfolio probeer te vertellen: dit zijn tien foto's (in principe nooit meer) die representatief zijn voor mijn werk. Vergelijk het met een solliciatiebrief. Dat moet ook kort en krachtig zijn, en daarin moet je ook geen volledigheid nastreven.

Daarnaast heb je natuurlijk wel gelijk. Of het nu om portretten gaat, concertfoto's, fotojournalistiek of bijna eender wat als apart geheel: dat doe ik natuurlijk wel in reeksen.

Maar er is niet echt één manier waarop je het 'hoort' te doen.

In een portfolio mogen best (eerder moeten) ook series.
1 keer een sterk beeld creeren is niet zo moeilijk. Maar een hele serie is vaardigheid.
Met citaat reageren
Oud 15-04-2007, 17:56
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
IKBENVIS schreef op 15-04-2007 @ 16:12 :

In een portfolio mogen best (eerder moeten) ook series.
1 keer een sterk beeld creeren is niet zo moeilijk. Maar een hele serie is vaardigheid.
Mja... volgens mij kijken we allebei compleet anders aan tegen fotografie. Ik ga niet zeggen dat je ongelijk hebt, maar ik blijf wel bij mijn standpunt. Mijn achtergrond is fotojournalistiek en concertfotografie. In mijn ervaring is het wel degelijk veel moeilijker om een bepaald verhaal, een bepaalde sfeer te definiëren met één beeld dan met een reeks van meer. + Een krant of magazine maakt in dit geval zelden plaats vrij voor meer dan één beeld. Dat heeft verder ook niks met vaardigheden te maken.

voorbeeld (en neen, jammer genoeg niet uit eigen portfolio)

-> wat kan daar nog aan toegevoegd worden? Een tweede foto zou dit beeld alleen maar afzwakken.
Oud 17-04-2007, 20:34
itakepictures
itakepictures is offline
Documentaire fotografie houd in dat je een verhaal verteld met je foto. Een documentair fotograaf richt zich altijd op het maatschappelijke leven, en maakt dus series over een bepaald onderwerp.

Ik heb voor mijn studie bijvoorbeeld een serie over de beroepsbrandweer in nederland gemaakt, ben dus op verschillende kazernes geweest, overal mee naartoe en vastgelegd wat zij op een dag doen.

Journalistieke fotografie is iets compleet anders, werkt meer op het enkele beeld (je foto moet geschikt zijn voor de voorpagina bijv.), terwijl documentair juist een verhaal vertelt van meerdere foto's. Mijn ervaring is ook dat een verhaal vertellen met meerdere foto's véél moeilijker is, maar ook ZO veel leuker.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten