Oud 21-03-2007, 20:05
gijsss
gijsss is offline
Eeuj,

ik ben met een economiePO bezig en ik kom ergens niet uit. Je moet namelijk oa voor een paar weken de koers bijhouden van een aandeel ennn dan verklaringen vinden voor de koersdaling/stijging. Ik heb voor Hagemeyer gekozen, en op de site van hagemeyer staat het volgende bericht:

Persbericht

Succesvolle afronding conversie € 150.000.000 - 5,75%
achtergestelde converteerbare obligaties (2009)

Onder verwijzing naar het persbericht van 31 januari 2007 maakt Hagemeyer vandaag bekend dat vrijwel alle € 150.000.000 – 5,75% achtergestelde converteerbare obligaties (2009) zijn geconverteerd. Dit resulteert in een verwatering van ongeveer 14%.

Naarden, 26 februari 2006

na wat gegoogle kwam ik op het volgende voor een conversie van converteerbare obligaties:

Een converteerbare obligatie is een leningsvorm waarbij ofwel de hoofdsom contant wordt terugbetaald, of in aandelen van een vooraf overeengekomen fonds (meestal de uitgevende instelling). In het algemeen is de rente die op de obligaties wordt ontvangen lager dan de marktrente door de kans op mogelijke koerswinsten.

betekend dit nou dat met ipv het geld dat ze zouden krijgen voor hun obligatie (ik weet niet precies hoe dit heet), een paar aandelen krijgen? En is dit dan van te voren bepaald?

En dan komt mijn volgende vraag; als ik naar de koersontwikkeling van Hagemeyer kijk na 26 februari, zie ik dat deze daalt van op 26 februari 3,84 euro (?) tot 3,45 op 7 maart.
Het bedrijf maakt na een paar jaar van verlies eindelijk weer winst. Dus stel iemand obligeert in een verliezend bedrijf, en krijgt de mogelijkheid om bijvoorbeeld 2 jaar later de obligaties die hij heeft om te ruilen naar aandelen, en op dat moment maakt het bedrijf weer winst, dan heeft hij liever die 4 aandelen aangezien deze nu meer waar zijn.

Is dit een goede verklaring voor het dalen van de waarde van de aandelen?

*de reden dat ik dit topic start is omdat ik eerst aan een vriend had gevraagd die redelijk goed is in economie. En volgens hem zou het juist goéd zijn voor het bedrijf als het converteerbare obligaties omruilt voor aandelen.

Ik sta flink onvoldoende op economie, en ik heb maar economie1. Dus als iemand uitleg geeft zou dat dan aub een beetje in lekentaal kunnen? haha, alvast bedankt.

oh, en wat bedoelen ze met verwatering in het persbericht?

BVD

Gijs.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2007, 21:05
Barry K
Barry K is offline
Het is inderdaad gunstig voor het bedrijf dat de obligaties worden omgezet in aandelen. Ik neem aan dat dit echter tot gevolg heeft dat er een groot aantal aandelen goedkoop worden uitgegeven, wat de waarde van de overige aandelen naar beneden bijsteld.

Op de lange termijn heeft dit echter weinig invloed, er zijn flink wat buy-adviezen voor hagemeyer met een koersdoel tot zo'n 5 euro op termijn van 2.5 jaar.
Oud 22-03-2007, 13:27
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Je zult eerst moeten kijken om wat voor converteerbare obligaties het gaat. Het algmene principe is inderdaad dat men een obligatie van een bedrijf koopt (m.a.w. je leent geld uit aan dat bedrijf en ontvangt daarover rente). De looptijd is bijv. 2 jaar. Na 2 jaar krijg je het nominale bedrag (het bedrag waarvoor ze oorspronkelijk zijn uitgegeven) terug.

Stel:
Jaar 0: obligatie wordt gekocht voor 1000 euro
Jaar 1: marktrente gaat omhoog. Als gevolg hiervan gaat de waarde van je obligatie omlaag, want je obligatie betaalt een vast percentage uit. Aangezien de marktrente omhoog is gegaan, betaalt jouw obligatie relatief minder rente.
Jaar 2: Je krijgt het nominale bedrag van 1000 euro uitgekeerd. Als de marktrente erg gestegen is, heb je wellicht verlies geleden.

Bij converteerbare obligaties echter, krijg je aan het eind van de looptijd (bijv. 2 jaar) een aantal aandelen terug. Dit is vooraf afgesproken, zeg 4 aandelen per obligatie. In sommige gevallen is er een keuzemogelijkheid: of uitbetaling in cash, of uitbetaling in aandelen. Als de aandelen gestegen zijn, zal je uitbetaling in aandelen prefereren. In het geval van daling, uitbetaling in cash. Soms mag ook het bedrijf dat de obligaties heeft uitgegeven kiezen hoe ze uitbetalen (ga maar na, dat hun omgekeerd redeneren).

Wat mij mogelijk een verklaring lijkt voor de daling van de aandelenkoers, is dat de aandelenkoers oorspronkelijk hoog stond en dat obligatiehouders zich goedkoop hebben "ingekocht". In het persbericht staat ook "verwatering van ongeveer 14%". Dit geldt voor de bestaande aandeelhouders. Zij moeten toezien hoe obligatiehouders die oorspronkelijk misschien 1000 euro aan obligaties hebben, 1200 euro aan aandelen terug krijgen.
(Maar aan de andere kant, aandeelhouders hadden dit natuurlijk aan kunnen zien komen. Het is niet zo dat van de één op de andere dag de koers hierdoor hard keldert)
Oud 22-03-2007, 20:51
gijsss
gijsss is offline
eej superbedankt! zo had ik het ook ongeveer uitgelegd in mn verslag.. en was bang dat het neit helemaal zou kloppen..

bedankt!
Met citaat reageren
Oud 24-03-2007, 00:16
Makaveli
Makaveli is offline
Ik zou de koersdaling, meer verklaren door te kijken naar de gehele markt in plaats van de oorzaken direct bij het aandeel Hagemeyer te zoeken.
Er was enige tijd paniek in de markt, vanwege verschillende factoren:
- Een voormalig FED (Amerikaanse Centrale Bank) voorzitter zei dat hij een recessie verwachtte.
- De Chinese lokale beurs daalde met bijna 10% in één dag, voornamelijk een winstneming rond het nieuwjaar in China.
- De Amerikaanse huizenmarkt die op instorten stond, zorgde voor paniek. Een aantal bedrijven in die sector gingen failliet.
- Een stijgende Yen t.o.v. de dollar, euro, etc. , zorgde voor paniek: vanwege carrytraders (Voornamelijk Amerikaanse speculatieve beleggers die goedkoop lenen in Japan en dat gaan beleggen in de VS of Europa. Als de Yen stijgt t.o.v. de dollar, wordt de winst van deze beleggers steeds lager en trokken deze beleggers hun beleggingen terug om weer de Yen te hebben)

Doordat heel de beurs wereldwijd reageerde, reageerde HGM ook mee... bovendien is HGM ook actief in de VS.
Ik vind het overigens best een lastige vraag, maar wel leuk
Met citaat reageren
Oud 25-03-2007, 15:02
Anton aus Tirol
Citaat:
gijsss schreef op 22-03-2007 @ 21:51 :
eej superbedankt! zo had ik het ook ongeveer uitgelegd in mn verslag.. en was bang dat het neit helemaal zou kloppen..

bedankt!
Graag gedaan. Succes verder met je verslag!
Oud 25-03-2007, 15:09
Anton aus Tirol
Citaat:
Makaveli schreef op 24-03-2007 @ 01:16 :
Ik zou de koersdaling, meer verklaren door te kijken naar de gehele markt in plaats van de oorzaken direct bij het aandeel Hagemeyer te zoeken.
Goed punt. In die tijd zijn de beurskoersen inderdaad fors gedaald. Via bijvoorbeeldhttp://www.beursgorilla.nl/grafieken...de=M6&subcat=0 kun je het koersverloop in die periode opvragen.

Maar net wat je zegt, het is moeilijk om een exacte oorzaak aan te wijzen. Mogelijk is er sprake van een combinatie van factoren. Als je dit echt helemaal wilt uitzoeken, zul je o.a. het koersverloop van Hagemeyer met andere bedrijven uit dezelfde sector moeten vergelijken.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten