Oud 14-06-2012, 19:58
liefappelflapje
liefappelflapje is offline
Heee,
Ik moet zeer binnenkort een onderwerp en hoofd- en deelvragen voor een profielwerkstuk inleveren alleen ik loop nu al vast. Ik ben ingedeeld bij het vak geschiedenis.
Nu is het zo dat ik het interessant vind om mijn profielwerkstuk over indonesië te doen, maar dan niet over de oorlogen enz. Ik zou me dan eventueel meer willen richten op de ontwikkeling van indonesie of de indonesische cultuur. Of moet ik me dan bijv. alleen toespitsen op jakarta of java?
Tips en ideeen voor mijn profielwerkstuk zijn welkom, want dit is allemaal nog erg vaag en weet niet hoe ik verder moet.

groetjes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2012, 14:54
Verwijderd
Nou, je bent in ieder geval al een eindje op weg, je weet welke kant je op wil , dat is al iets!

Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je zelf het leukste vind om te doen. Ontwikkeling van Indonesië is denk ik ietsjes te vaag en te breed, want dan kun je alsnog heel veel kanten op óf je wordt echt helemaal ontzettend overladen met te veel informatie waardoor je ook niet bepaald verder komt . Dingen die in ieder geval bij mij als eerste te binnen schieten zijn de ontwikkeling naar onafhankelijkheid toe, maar dan zit je toch wel met een oorlog, dus dat lijkt me voor jou dan niet de beste keuze. Je zou je ook kunnen concentreren in de ontwikkeling die Indonesië heeft gemaakt (bijvoorbeeld in politiek opzicht oid) tijdens de periode dat de Nederlanders het daar bestuurden. Hoe je er ook naar kijkt, dat heeft Indonesië natuurlijk wel veranderd .

Als je het specifiek over cultuur zou willen doen, dan kun je ook weer aan verschillende dingen denken. Je zou het over de "echte" cultuurdingen kunnen doen, muziek, dans, toneel, dat soort dingen of je zou het wat groter kunnen bekijken en echt kijken naar hoe mensen daar leven en of er verschil in zit tussen de rijken en de armen (ongetwijfeld ).

Het hangt echt helemaal compleet van je eigen voorkeur af, we kunnen je hier niet een onderwerp op een presenteerblaadje aangeven jammer genoeg.

Wat betreft hoe je verder moet: op het moment dat je een onderwerp hebt kun je de hoofdvragen en deelvragen makkelijk genoeg opstellen. Laten we even het laatste onderwerp wat ik hier heb neergezet als voorbeeld gebruiken, daar staat al een mooie hoofdvraag in eigenlijk: 'Wat is het verschil tussen rijk en arm in Indonesië' zou ik dan nemen oid. Dan kun je je deelvragen indelen zoals je dat zelf het handigste vind. Ik heb voor mijn eigen pws gewoon eerst eens gekeken naar wat ik zou moeten weten om de vraag te kunnen beantwoorden. Het eerste wat je hier moet weten is wat als rijk wordt beschouwd en wat als arm, dus je zou dan een hoofdstukje kunnen maken met het criterium voor rijk en arm. Verder moet je dan natuurlijk dingen over de cultuur te weten komen, en daarbij kun je kijken naar scholing, leefomstandigheden, werk en of het armste gedeelte van de bevolking überhaupt de kans krijgt om dit te verbeteren. Zo ga je eigenlijk stukje voor stukje naar je deelvragen toe.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten