Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het kleinst gemeenschappelijke veelvoud van 3 en 5 is 15 (dus het getal waar 3 en 5 beide helemaal in passen). 1/3 moet je dan boven en onder vermenigvuldigen met 5 1/3 = 5 / 15 (Want 1*5=5 en 3*5=15) 3/5 moet je boven en onder met 3 vermenigvuldigen 3/5 = 9/15 1/3 + 3/5 = 5/15 + 9/15 = 14/15 Snap je? ![]() En anders kun je het altijd nog intypen op je rekenmachine ![]() |
![]() |
|
![]() |
Misschien nuttig voor je: microcursus "rekenen met breuken" van Wetenschapsforum.
__________________
"God has not created man, but man created God." (L. Feuerbach)
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik neem aan dat je (4/5 * 1/8)/ 3/4 en ik kom daar zelf altijd op 2/15 uit als antwoord. >_>
__________________
Bad spelling and grammar make me [sic].
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het antwoord ook? Ik kom uit op 2/3 Hoe kom jij op 1/4 ? |
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
20/9 betekent 20 gedeeld door 9. Dus je moet 20 delen door 9. Dat gaat 2 keer, en je houd een rest 2 over. Met andere woorden: 20 is 2 keer 9, en dan houd je 2 over. Oftewel: 20 = 2*9 + 2. Dus 20/9 = 2 + 2/9. ---------------------------------------- Wellicht is het handig, hoofdstuk 2 van het Basisboek Wiskunde eens door te nemen, of hoofdstuk 8 en 9 van het Basisboek Rekenen. Je kunt de betreffende hoofdstukken gratis downloaden vanaf de site van Professor Van de Craats. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
In hoofdstuk 8 en 9 van het Basisboek Rekenen vind je telkens eerst de uitleg, en daarna de sommen. |
![]() |
||
Citaat:
dit moet hem zijn: (4/5 / 3/5) x (1/8 / 2/3) / 3/4 hopelijk staat het er nu wat beter. en hieruit moet echt 1/3 uitkomen, waar ik dus niet op kom ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een keurige uitleg kun je vinden op pagina 83 van het Basisboek Rekenen. Je kunt dit oefenen met opgave 8.23, 8.24, 8.25 en 8.26 op pagina 82. Op de site van de auteur kun je (een deel van) dit boek gratis downloaden. Het adres van die site staat hierboven, 3 of 4 berichten terug. |
![]() |
|||
Citaat:
Dan nu 5 2/3+3/8. We gaan eerst 5 2/3 omschrijven door 5 te schrijven als 15/3. Dit geeft: 5 2/3=15/3+2/3=17/3, dus 5 2/3+3/8=17/3+3/8=136/24+9/24=145/24. Blijkbaar is het je niet goed duidelijk hoe het helen uithalen bij breuken precies werkt. Ik zal dit toelichten aan de hand van het delen met een rest. Laat a een gegeven geheel getal zijn, waarvan je de rest r bij deling door q wilt weten, dan geldt: a=b*q+r, met 0<r<q. We noemen a het deeltal, b de deler, q het quotiënt en r de rest. Delen we dit links en rechts door q, dan geldt: a/q=b*q/q+r/q, dus a/q=b+r/q. Je zoekt dus bij een gegeven a en q een bijbehorende b en r, zodat de breuk a/q als een geheel getal b plus een breuk r/q kan worden geschreven. Hierbij kies je b zodanig dat b*q zo dicht mogelijk bij a ligt. De bijbehorende rest r vind je dan via r=a-b*q. Voorbeeld: laat zien dat 29/3=9 2/3. In dit geval hebben we: a=29 en q=3, dus 29=3*b+r. Omdat 3*b zo dicht mogelijk bij 29 moet liggen kan dit alleen voor b=9. Dit geeft: 29=27+r, dus r=2 en 29/3=9+2/3=9 2/3. Citaat:
1/8:2/3=1/8*3/2=(1*3)/(8*2)=3/16, dus 4/5:3/5*1/8:2/3=4/3*3/16=(4*3)/(3*16)=4/16=1/4. Dit moeten we nog delen door 3/4, dus 1/4:3/4=1/4*4/3=(1*4)/(4*3)=1/3.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Laatst gewijzigd op 12-04-2007 om 10:58. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar inderdaad, probeer ook eerst in het basisboek wiskunde te kijken voordat je dingen gaat vragen ![]() Laatst gewijzigd op 12-04-2007 om 15:20. |
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
Advertentie |
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
1/4 = 5/20 1/5 = 4/20 Dus 1/2+1/4+1/5 = 10/20 + 5/20 + 4/20 = (10+4+5)/20 = 19/20 Of op een andere manier berekend: 1/2 = 0.50 1/4 = 0.25 1/5 = 0.20 Dus 1/2+1/4+1/5 = 0.50 + 0.25 + 0.20 = 0.95 = 19/20 Of op een andere manier geschreven: 1/2 = 50% 1/4 = 25% 1/5 = 20% Dus 1/2+1/4+1/5 = 50% + 25% + 20% = 95% = 19/20. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
Bad spelling and grammar make me [sic].
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
1/2 + 1/4 + 1/5 = ? eerst gelijke noemers maken, dat kan hier goed met 20: 1/2 = 10/20 (2 maal 10 is 20, dus de 1 doe je ook maal 10 -> 10) 1/4 = 5/20 (4 maal 5 is 20, dus de 1 doe je ook maal 5 -> 5) 1/5 = 4/20 (5 maal 4 is 20, dus de 1 doe je ook maal 4 -> 4) 1/2 + 1/4 + 1/5 = 10/20 + 5/20 + 4/20 Die tellers kan je gewoon bij elkaar optellen nu, omdat ze dezelfde noemer hebben: 10 + 5 + 4 = 19 dus: 19/20 Als jij op 15/20 uit komt, dat doe je dus iets fout. Laat je berekening eens zien, dan kunnen we uitleggen wát je fout doet. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
1/2 + 1/4 teller: 1*4 + 1*2 = 4 + 2 = 6 noemer: 2*4 = 8 dus: 1/2 + 1/4 = 6/8 Dan nog die 1/5 erbij: 6/8 + 1/5 teller: 6*5 + 1*8 = 30 + 8 = 38 noemer: 8 * 5 = 40 dus: 6/8 + 1/5 = 38/40 en 38/40 = 19/20 Snap je? (Je kan die 6/8 ook 3/4 noemen, is natuurlijk hetzelfde; 3/4 + 1/5 teller: 3*5 + 1*4 = 15 + 4 = 19 noemer: 4*5 = 20 dus: 3/4 + 1/5 = 19/20 ) |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Breuken DrDre | 2 | 24-07-2013 21:19 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Breuken Verwijderd | 7 | 05-11-2012 16:10 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[WI] Breuken met letters (oa isoleren en vereenvoudigen) fiekert123 | 1 | 28-11-2010 16:35 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[Wiskunde] Vergelijking en functies (breuken) duivelaartje | 8 | 16-02-2005 19:34 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Periodieke breuken Smin | 5 | 18-12-2002 18:32 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
functies met breuken pls help leerling15 | 5 | 19-08-2002 17:37 |