Oud 19-04-2007, 16:00
Snoezuuurrr
Snoezuuurrr is offline
Een vriend en ik hadden een discussie over of bedrijven wel of niet belasting betalen. Ik heb vroeger geleerd dat bedrijven geen BTW betalen, maar die vriend zegt van wel. De belasting die ze hebben betaald over het ingekochte product krijgen ze terug, maar de belasting over de omzet moet wel betaald worden. De belasting over de omzet is hoger dan de belasting over de inkoopwaarde van de goederen. Nu klinkt het heel aannemelijk wat hij zegt, maar waarom is mij vroeger dan verteld dat bedrijven geen belasting betalen??

Weten jullie dit??
Oud 19-04-2007, 16:39
Verwijderd
Citaat:
Snoezuuurrr schreef op 19-04-2007 @ 17:00 :
...maar waarom is mij vroeger dan verteld dat bedrijven geen belasting betalen??

Weten jullie dit??
omdat degene die je dat heeft willen wijsmaken een idioot is?

natuurlijk betalen bedrijven belasting
Met citaat reageren
Oud 19-04-2007, 18:06
T_ID
T_ID is offline
Bedrijven betalen BTW. Met bewijs dat ze aan inkoop (term) al BTW hebben afgedragen, kunnen ze dat bedrag aan BTW weer van hun spullen af halen.

Stel, ik verkoop boeken, en betaal in mijn verkoop € 10.000 aan BTW.

Als ik voor € 4000 papier in koop om die boeken te maken, mag ik 4000x0,195= € 780 euro aan al betaalde BTW van die € 10.000 aftrekken.

Zou het zo zijn dat die BTW kosten aan inkoop je BTW aan verkoop overtreffen (vaak wanneer je verlies geleden hebt dus) dan is het inderdaad zo dat je over die periode geen BTW afdraagt. Maar dat moet je niet anders zien zoals werkelozen ook geen inkomensbelasting betalen.
Oud 19-04-2007, 18:41
jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
Snoezuuurrr schreef op 19-04-2007 @ 17:00 :
Een vriend en ik hadden een discussie over of bedrijven wel of niet belasting betalen. Ik heb vroeger geleerd dat bedrijven geen BTW betalen, maar die vriend zegt van wel. De belasting die ze hebben betaald over het ingekochte product krijgen ze terug, maar de belasting over de omzet moet wel betaald worden. De belasting over de omzet is hoger dan de belasting over de inkoopwaarde van de goederen. Nu klinkt het heel aannemelijk wat hij zegt, maar waarom is mij vroeger dan verteld dat bedrijven geen belasting betalen??

Weten jullie dit??
De BTW een indirecte belasting dit betekent dat de belasting wordt geheven bij degene bij wie de consument zijn bestedingen doet. Simpel gezegd: de consument betaalt de BTW, de onderneming draagt het af. In die zin betalen bedrijven dus geen BTW. Ze dragen het alleen af. Het is uiteindelijk de consument die de BTW betaalt.

Een ondernemer mag de BTW die hij heeft betaald (van bijvoorbeeld zijn inkopen) in aftrek brengen, mits hij die spullen gebruikt voor BTW belaste activiteiten.

Sommige prestaties (leveringen of diensten) zijn vrijgesteld van BTW. Dit betekent dat hier dus geen BTW op zit (bijvoorbeeld bij een arts). De keerzijde is dat een vrijgestelde ondernemer geen recht op aftrek van BTW heeft. In dat geval betaalt een vrijgestelde ondernemer dan wel BTW. Die BTW druk berekent hij waarschijnlijk door in zijn eindprijs, dus uiteindelijk is het altijd de consument die betaald.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten