Oud 13-05-2007, 14:46
R4zor
R4zor is offline
ik snap niet hoe ik deze opgaven uit moet werken. Kan iemand me helpen?

In figuur 2 is een foto van een deur weergegeven. Bij P en Q is de deur met behulp van scharnieren aan het deurkozijn bevestigd. Z is het snijpunt van de diagonalen van de deur. In Z bevindt zich het zwaartepunt (= massamiddelpunt). De massa van de deur is 16 kg. In P, Q en Z werken dus krachten op de deur. De krachten die in P en Q op de deur werken, worden beide ontbonden in een horizontale component en in een verticale component. De verticale component in P is even groot als die in Q.

Bereken de grootte van de verticale component in P.

(http://www.nvon.nl/oud/examen/na-havo/nah902vb.doc)

mvg
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-05-2007, 16:16
Verwijderd
Ik denk, maar daar ben ik niet zeker van, dat het verticale component P gelijk staat aan .5 * het verticale component uit Z. Aangezien de verticale componenten van P en Q gelijk zijn houden deze beiden de kracht tegen waarmee in het zwaartepunt door de zwaartekracht naar benedengetrokken wordt. Deze kracht moet dus bij elkaar gelijk zijn aan de zwaartekracht en is daarom .5 * component Z.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 17:39
R4zor
R4zor is offline
maar als ze de kracht tegenhouden die aangrijpt in het zwaartepunt zouden ze toch omhooggericht moeten zijn? En in de opgave staat dat dit niet het geval is
Met citaat reageren
Oud 13-05-2007, 20:23
dutch gamer
dutch gamer is offline
Nee er staat dat de krachten een horizontale en een verticale component heeft. Omdat de deur in evenwicht is moet gelden dat de horizontale componenten van alle krachten elkaar opheffen (dus geen resulterende horizontale kracht), de verticale componenten van alle krachten elkaar opheffen en het totale krachtmoment van de krachten 0 is (tov de punten waaromheen gedraaid kan worden).

De zwaartekracht is verticaal gericht, dus wordt deze volledig opgeheven door de verticale component van de krachten bij de scharnieren. Die horizontale component is hier voor de vraag dus niet van belang, maar doordat de deur dus niet mag gaan roteren om de scharnieren, zal je zien dat bij het bovenste scharnier de horizontale component naar links is gericht, en bij het onderste scharnier naar rechts. Deze componenten zullen elkaar dus mooi opheffen.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten