Oud 13-05-2007, 12:07
levique
levique is offline
Over een tijdje wil ik een baantje nemen in de horeca. Ik zag dat hierover wel een paar andere topics waren, maar ik had een paar specifieke vragen.

Ten eerste wil ik graag serveren, niet afwassen of iets in die richting. Ik weet alleen niet hoe dat precies is in restaurantjes: laten ze je meestal eerst afwassen en geven ze je daarna de mogelijkheid tot serveren, of kan ik ervan uitgaan dat ik meteen kan gaan serveren. Concreet is de vraag dus: hoe groot is de kans dat als ik in een restaurantje binnen stap en vraag of ik er mag serveren dat ik dat ook in één keer mag.

Ten tweede de vraag hoe het ongeveer verdient in de horeca. Ik snap natuurlijk dat dit per plek verschilt, maar even uitgaande van een restaurantje niet te luxe, en ook niet totaal café-achtig.

Als laatst de vraag: Wordt er normaal gesproken in restaurantjes een leeftijdslimiet gehanteerd? Op het moment ben ik 16.
Alvast bedankt voor de antwoorden!

p.s. sorry voor de topic 'test', ik wist niet zeker of het ook als een topic zou verschijnen
Oud 13-05-2007, 13:40
Schuah
Schuah is offline
Hee, ik zal proberen antwoord te geven

Je hebt een best grote kans dat je 'meteen' mag serveren. Ze zullen je eerst wel een beetje inwerken (verwacht hiervan in de gemiddelde horeca-zaak ook niet teveel trouwens), je moet natuurlijk wel een beetje fatsoenlijk met borden en een dienblad kunnen lopen.

Ik dènk dat je officieel 18 moet zijn, anders mag je namelijk geen alcohol schenken. Ik ken echter wel veel restaurants -Grieken bijvoorbeeld- die ook mensen van 16 wel aannemen.

Over salaris: het is gewoon minimum(jeugd)loon, dus niet veel, maar er is van te leven. Wat het werken in de horeca leuk maakt, is de fooi. Het is dus zeker van belang om te weten hoe dit verdeeld wordt. Het meest ideaal is gewoon per avond, delen onder het bar/serverend personeel en eventueel een deel naar de keuken. Als het per week gaat is de lol er al snel af (voor mij, maar ik ben misschien wat verwend). Bij de meeste Grieken krijg je trouwens helemaal niets, daar moet je je fooi gewoon inleveren bij de baas.

Veel succes met zoeken!
Oud 13-05-2007, 16:55
Breg
Breg is offline
Ten eerste, ik weet niet of je niet constant wil afwassen of zelfs niet af en toe bij wil springen in de keuken, maar iets waar ik me ontzettend aan ergerde toen ik in de horeca werkte is bedienend personeel wat zich te goed voelt om af en toe bij te springen in de keuken als dat nodig is. Zeker als je ergens net komt kijken, komt het soms gewoon voor dat ze je verzoeken een paar uur in de keuken te werken (of misschien heb ik gewoon in onprofessionele zaken gewerkt waar niet genoeg keukenpersoneel was). Maar meestal kan je er van uitgaan dat als je sollicteert naar een baantje in de bediening, dat dat dan ook je hoofdtaak wordt. Maar het ligt ook aan andere zaken als je ervaring, hoe handig ben je met een dienblad/borden, hoe zijn je manieren, hoe ga je met klanten om, zelfs je uitstraling/uiterlijk kan een rol spelen.

Het loon wat ik betaald kreeg was iets boven het minimumloon + fooi. Fooien werden per dag verzameld en dan verdeeld naar het aantal uren dat je die dag gewerkt had, en iedereen deelde mee; bediening, koks, afwassers enz.
Oud 13-05-2007, 18:29
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Schuah schreef op 13-05-2007 @ 14:40 :
en eventueel een deel naar de keuken.
Lijkt me wel zo eerlijk
Zonder keuken heb je ook niets om te serveren, en dus niets om fooi voor te krijgen

Citaat:
Schuah schreef op 13-05-2007 @ 14:40 :
Bij de meeste Grieken krijg je trouwens helemaal niets, daar moet je je fooi gewoon inleveren bij de baas.
Dat mogen ze volgens mij niet eens doen.. Fooi is iets dat iemand aan jou persoonlijk geeft, eventueel om te verdelen over al het personeel, maar zeker niet voor in de baas z'n portemonnee
Oud 13-05-2007, 19:48
levique
levique is offline
Ja het gaat erom dat ik inderdaad als hoofdtaak bedienen zou hebben. Bijspringen daar zou ik toe bereid zijn, dat lijkt me ook vrij lullig als je dat niet bent idd . Uitstraling/uiterlijk zit me wel mee, maar ervaring heb ik dus nog niet.

Dat wat schuah zei, is het inderdaad zo dat ik dan 18 zou moeten zijn? Als ik bedien dan schenk ik de alcohol toch niet? Mijn bedoeling is niet achter een bar te staan.

Van het loon, minimumloon + fooi is dus vrij normaal uit wat ik zo lees, maar wat ik ook vaak hoor is dat je een bepaald bedrag per avond zoiezo krijgt, bijv 30 euro. Komt dat ook vaak voor?
Oud 13-05-2007, 21:45
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
levique schreef op 13-05-2007 @ 20:48 :
Ja het gaat erom dat ik inderdaad als hoofdtaak bedienen zou hebben. Bijspringen daar zou ik toe bereid zijn, dat lijkt me ook vrij lullig als je dat niet bent idd . Uitstraling/uiterlijk zit me wel mee, maar ervaring heb ik dus nog niet.

Dat wat schuah zei, is het inderdaad zo dat ik dan 18 zou moeten zijn? Als ik bedien dan schenk ik de alcohol toch niet? Mijn bedoeling is niet achter een bar te staan.

Van het loon, minimumloon + fooi is dus vrij normaal uit wat ik zo lees, maar wat ik ook vaak hoor is dat je een bepaald bedrag per avond zoiezo krijgt, bijv 30 euro. Komt dat ook vaak voor?
Waar ik heb gewerkt werkten wel meer 16/17 jarigen in de bediening
Vaak word je gewoon even ingewerkt en dan mag je serveren, hoe dat wettelijk gezien zit weet ik niet precies, volgens mij mag het wel gewoon vanaf je 16de

Een bepaald bedrag per avond gebeurt vaak als het zwart werk is
Oud 14-05-2007, 00:23
Schuah
Schuah is offline
Wettelijk gezien mag het niet, daar ben ik toch wel 99% zeker van.

Alcohol schenken moet je niet zien als het drankje inschenken, maar het voorzetten aan je klanten. Maargoed, zoals al gezegd werd, er zijn genoeg tenten die hier niet op letten.

Bij ons is het minimumloon, de fooi is even een verhaal apart:

Wij (avondploeg) beginnen om 17.00 uur. Doordeweeks met z'n 2en, in 't weekend met z'n 3en (en in de zomer soms met 4 man). Tot 22.00 uur is de keuken open, dus de fooi tussen 17 en 22 gaat gedeeld door (doordeweeks) 3: 1 deel keuken, 2 delen bediening.

Wij halen een hele goeie bak fooi op, maar dat komt weer omdat we altijd onderbezet staan = heel hard werken, maar ook minder mensen om de fooi mee te delen.

Ik weet niet precies hoe de fooi overal is, maar wij hebben gemiddeld (zomer/winter) doordeweeks 25 euro per avond (8 uur werken) en in 't weekend 65 euro per avond (10 uur werken). In de winter soms wat minder, in de zomer vaak veel meer
Oud 21-08-2007, 11:25
jipjuh
jipjuh is offline
werken in de horeca is heerlijk ik verdien wel het minumumloon, 2.68 per uur. maar heb meestal per avond zo'n 30 euro fooi en aangezien je bij ons alles mag houden heb je dat gelijk na je werk in je zak de gene die achter de bar staat en in de keuken krijgt niks. das natuurlijk wel jammer maar daar sta ik gelukkig ook nooit.
lang leve de horeca!
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 12:11
Verwijderd
wettelijk gezien mag je idd onder de 18 geen drank lopen en ook niet achter de bar staan, sommige zaken hebben daar lak aan... en fooi: bij ons word het met iedereen gedeeld en meestal is dat dus 5 man... of 6 als er 2 in de keuken staan of er een afwasser is...
Met citaat reageren
Oud 21-08-2007, 12:45
drukknoopje
drukknoopje is offline
Ik werkte ook in de horeca, meestal bediende ik en deed mijn baas de bar en zijn vrouw de keuken. Fooi die ik kreeg, mocht ik gewoon houden. Iedereen had zijn eigen bakje.
Oud 21-08-2007, 12:54
Balance
Balance is offline
Citaat:
Schuah schreef op 14-05-2007 @ 01:23 :
Wettelijk gezien mag het niet, daar ben ik toch wel 99% zeker van.

Alcohol schenken moet je niet zien als het drankje inschenken, maar het voorzetten aan je klanten. Maargoed, zoals al gezegd werd, er zijn genoeg tenten die hier niet op letten.

Bij ons is het minimumloon, de fooi is even een verhaal apart:

Wij (avondploeg) beginnen om 17.00 uur. Doordeweeks met z'n 2en, in 't weekend met z'n 3en (en in de zomer soms met 4 man). Tot 22.00 uur is de keuken open, dus de fooi tussen 17 en 22 gaat gedeeld door (doordeweeks) 3: 1 deel keuken, 2 delen bediening.

Wij halen een hele goeie bak fooi op, maar dat komt weer omdat we altijd onderbezet staan = heel hard werken, maar ook minder mensen om de fooi mee te delen.

Ik weet niet precies hoe de fooi overal is, maar wij hebben gemiddeld (zomer/winter) doordeweeks 25 euro per avond (8 uur werken) en in 't weekend 65 euro per avond (10 uur werken). In de winter soms wat minder, in de zomer vaak veel meer
Wel apart dat mensen in de keuken tot 22.00 uur meedelen in de fooi en daarna niet. Mensen geven meestal fooi aan het eind van de avond als ze een leuke avond hebben gehad, waar het eten dan ook onderdeel van was. Maar omdat ze misschien later weggaan dan dat de keuken open is, ziet de keuken daar dan niks van terug?
Oud 22-08-2007, 10:29
Luki
Luki is offline
Over dat afwassen verschilt nog wel eens. Bij sommige restaurants hebben ze geen vaste afwasser. En als je dan nieuw bent in de bediening en er staat weer een stapel borden, zul je zien dat iedereen je opeens aankijkt.. Is er wel een afwasser kun je waarschijnlijk zo aan de slag.

Je verdient minimumloon. Ik verdien bij restaurant in Nijmegen in de keuken € 5 p/u. Geen vetpot dus. Bovendien werkte ik bij de bios soms tot 3u 's snachts toen ik 15 was Dus leeftijd moet niet zon big deal zijn.

Oja in mij restaurant word fooi altijd na twee weken verdeeld over bediening en de keuken. Voor 2 goede weken werken heb ik al gouw € 50..
Oud 22-08-2007, 11:23
jipjuh
jipjuh is offline
net even m'n fooi geteld van de afgelopen 4 daagjes werken: 97 euries.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten