Oud 31-08-2007, 12:50
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Het is een plaag, een vloek waar iedere schrijver wel eens mee te maken heeft. Een writersblock.
Aangezien er precies een collectieve writersblock heerst op Dop en er meer stiekeme meelezers dan poëten zijn, ziehier het eerste anti-writersblock topic. Wat kan je hier zoal doen? Tips of de ultieme oplossing tegen de writersblockplaag posten.

Ts begint...

1. Vrije associatie: In de zin van, zet je aan je pc, open Word en begin gelijk begin de dingen die in je opkomen te typen. Trek het je niet aan wat erop verschijnt, achteraf kan je schrappen. Is een manier om je 'los' te schrijven. (Of indien je niet aan de pc schrijft, ergens anders en op een andere manier kan ook)

2. Lees: Boeken, dichtbundels,... kunnen inspiratie geven.

3. Haal oude gedichten van onder het stof: Laat je gaan om ze compleet te restylen.

4. Opdrachten: zoals je hier op Dop kan vinden of schrijf zelf eens een rondeel of een sonnet,...

Dat was het zowat Dus, als iemand nog tips heeft, laat maar horen...
Oud 31-08-2007, 13:10
Porcelain
Porcelain is offline
Aanvulling op de derde tip: mij helpt het wel om oude gedichten die ik wel aardig vond gewoon te herlezen, want dan krijg ik een Hee-ik-kan-dit-soms-best-wel-gevoel. Ook heb ik duizend onaffe gedichten en als ik geen ideeën heb ga ik zoiets gewoon afmaken.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 13:25
Reem
Reem is offline
Ooh ja, dit topic heb ik nodig. Ik zit namelijk al tijden in een periode dat er geen fatsoenlijk gedicht meer uitkomt... Wel ben ik weer begonnen met het oppakken van mijn dagboek, waarin ik wel een beetje poëtisch probeer te zijn. Ik merk dat ik daardoor ook nieuwe ideeën krijg voor gedichten - alleen heb ik nog niet de tijd gehad om die uit te werken. Ik heb goede moed dat ik nu eindelijk uit dit dal kom. Meedoen met de kettingreactie hier op DoP werkt trouwens ook wel, vooral als je ook nog complimentjes krijgt.
Oud 09-09-2007, 15:02
Verwijderd
Lezen lezen lezen. Oude dingen van jezelf, bundels van bekende dichters, gedichten van anderen: als je maar leest.
En verder gewoon schrijven. Niet verwachten dat je direct een meesterwerk schrijft, maar schrijf dan maar gewoon iets middelmatigs. En plaats dat hier! Op die manier krijg je commentaar en kritiek waar je (als het goed is) iets mee kan en van waaruit je verder kan werken. Niet ieder gedicht kan het mooist zijn, soms moet je oefenen en heel soms blijkt er dan ineens tóch iets geweldigs onder te schuilen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 19:19
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Wat ik mij nu afvraag: hoe zorgen jullie ervoor dat er wat afwisseling in je werk zit? Want hoe ik ook poog, er komen altijd maar gedichten met hetzelfde sfeertje eromheen uit mijn pen gevloeid. Het één nog een slapper aftreksel dan een ander... echt, zelfs begin ik met het goede voornemen 'dit wordt wat anders', wordt het een zoetzemerig liefdesgedicht met eeuwig dezelfde rijm die ik toch maar post in de hoop dat ze toch geniaal blijken te zijn.

Voor jullie lijkt het zo makkelijk om te styleswitchen!
Met citaat reageren
Oud 09-09-2007, 19:25
Sheeta
Sheeta is offline
Wat voor mij ook helpt is het vertalen van gedichten. Gewoon om je dichtersspieren even op te warmen als het ware. (Misschien een idee voor een nieuw topic?). Persoonlijk heb ik nu meer last van post-vrees dan van schrijf-vrees, omdat ik er nooit uitkom of ik m'n gedichten nou goed of slecht vind. Het verschilt per dag.
Oud 09-09-2007, 19:50
CSN
CSN is offline
Citaat:
Wat voor mij ook helpt is het vertalen van gedichten. Gewoon om je dichtersspieren even op te warmen als het ware. (Misschien een idee voor een nieuw topic?). Persoonlijk heb ik nu meer last van post-vrees dan van schrijf-vrees, omdat ik er nooit uitkom of ik m'n gedichten nou goed of slecht vind. Het verschilt per dag.
Ahh ja, lijkt me hartstikke tof om een vertalerstopic te hebben, wat mij betreft open je er een!

En verder... lezen lezen lezen inderdaad. In alles zit een begin. Ik vind het zelf heerlijk om met fascinaties en obsessies te werken. Dat is lastig te beschrijven, maar soms heb je een begrip, een ding, persoon .. dat heel erg 'eigen' voelt. Dat is van JOU en daar ga JIJ dan over schrijven. Door heel obsessief met iets bezig te zijn dwing je jezelf als het ware tot schrijven. Want denken leidt tot woorden en woorden maken dan weer een gedicht.
Oud 09-09-2007, 22:41
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Persoonlijk heb ik nu meer last van post-vrees dan van schrijf-vrees, omdat ik er nooit uitkom of ik m'n gedichten nou goed of slecht vind. Het verschilt per dag.
Dat kun je zelf ook helemáál niet goed bepalen. Gooi ze hier neer en wees niet bang! We hebben allemaal ooit ons eerste gedicht gepost (ik stierf bijna aan de hartkloppingen).

En Fayelinde, bedenk dan gewoon eerst een onderwerp en verbied jezelf een keertje over liefde te schrijven, want ik heb het idee dat dat sfeertje van jou daar erg mee samenhangt?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2007, 19:30
Genesis
Genesis is offline
Citaat:
Persoonlijk heb ik nu meer last van post-vrees dan van schrijf-vrees, omdat ik er nooit uitkom of ik m'n gedichten nou goed of slecht vind. Het verschilt per dag.
Je kunt het ook eens posten onder een andere naam Is de drempel wat lager
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 17:16
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Hmm Porcelain, dat is inderdaad zo. Maar op één of andere manier verwerk ik de liefde er toch altijd wel in. Het is vreemd, maar ik kan praktisch geen andere 'thema's' bedenken. Op één of ander manier weet ik er toch wel iets in te vlechten, en het wordt altijd een liefdesgedichtje. Maar goed, heb je suggesties waarin ik zeer vrij iets 'anders' zou kunnen schrijven?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 19:38
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Maar goed, heb je suggesties waarin ik zeer vrij iets 'anders' zou kunnen schrijven?
Politiek! Schrijf over Verdonk-Rutte, of het comite ex-moslims, of gewoon een vlammende aanval op links of rechts. Maar eigenlijk hoor je dat in het vingeroefeningentopic te vragen he.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2007, 20:00
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Ja, sorry. Krijg ik vergiffenis?

Joepie en gezien ik Belg ben kan ik kritiek spuien op de nieuwe regering die er niet is.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 13:13
Porcelain
Porcelain is offline
Weet je, ik vind het echt vervelend dat bij deze nieuwe lay-out steeds bij het forum staat hoeveel mensen er op dat moment aan het lezen zijn. Dan denk ik namelijk: weehoo, negen lezers, nu zijn er vast leuke nieuwe posts. En dat blijkt dan niet zo te zijn @*#()%#. En dan vraag ik me altijd af of die negen mensen allemaal een writersblock hebben...

Aja.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 12:51
East
East is offline
Nou ja, misschien past het niet helemaal in de huidige woordenwisseling, maar wat mij altijd toch altijd tot een dichtpoging doet aanzetten is 's ochtends door de stad te fietsen, langs oude huizen en singels, met slierten koude lucht die door je jas heendringen en dan nog chagrijniger worden dan je al was omdat je om zes uur op moest staan. En dan toch een beetje blijer worden omdat er een oude meneer (het liefst met een sigaretje) je vanaf zijn vasten bankje bemoedigend toelacht.

Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 21:08
tuttebel
tuttebel is offline
Citaat:

1. Vrije associatie: In de zin van, zet je aan je pc, open Word en begin gelijk begin de dingen die in je opkomen te typen. Trek het je niet aan wat erop verschijnt, achteraf kan je schrappen. Is een manier om je 'los' te schrijven. (Of indien je niet aan de pc schrijft, ergens anders en op een andere manier kan ook)
een variant op de vrije associatie is je beeldscherm uitzetten. zo lees je niet na wat je hebt geschreven en word je hierdoor niet gelimiteerd of beinvloed.
Oud 23-09-2007, 10:14
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
een variant op de vrije associatie is je beeldscherm uitzetten. zo lees je niet na wat je hebt geschreven en word je hierdoor niet gelimiteerd of beinvloed.

Dat is een mooie voor het vingeroefeningentopic.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten