![]() |
|
Verwijderd
|
Ik geloof dat dokters kijken naar de klachten en of de patient een zieke indruk maakt (wat dus is of iemand bv. alleen meer in bed wil liggen, heel voorzichtig lopen, langzaam reageren, echt zo'n waas van belabberd gevoel om zich heen etc, iemand die ontzettend misselijk is zal dat soort dingen vertonen; iemand met een gebroken pols is meestal gewoon actief, misschien wat geschrokken, maar maakt geen zieke indruk).
|
![]() |
|
Ik herinner me dat ik eens een hevige infectie in mijn gezicht had, een gruwelijk gezicht, maar het psychisch leed was desondanks vele malen erger dan de daadwerkelijke pijn. (Hoewel het écht gruwelijk was, en ook zeker wel pijn deed en jeukte enzo)
Enfin, mijn vader regelde toen iets voor mij met een bepaalde instantie en later las ik het mailtje terug dat hij gestuurd had: "Mijn dochter is ernstig ziek". Ik vond het klinken alsof ik zwaar terminaal was. Ik associeer het ook een beetje met die irritante nep-doorstuurmailtjes: "Fientje is 5 jaar en ernstig ziek, ze gaat dood als u niet snel geld geeft" Dus, vooral met bijna-dood-ziek. Niet met een beetje zwak en belabberd. Dan zou ik eerder spreken over "goed ziek" oid. Tot zover mijn verhandeling over ziek zijn.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Tja dan nog blijft het lastig. Wij worden opgeleid om onderscheid te maken tussen een pluis en niet pluis gevoel. Iemand die klaagt over moeheid met daarbij een zwelling links in de hals en die 10 Kg in 6 maanden is afgevallen geeft ons een niet pluis gevoel. Dan gaan altijd de alarmbellen rinkelen. Maar op dat moment is er nog geen diagnose en derhalve ook geen ziekte aanwezig. Ondanks dat wij meteen de diagnose lymfeklierkanker in ons hoofd hebben. Je hebt altijd nog bepaalde parameters. Denk aan bloedwaarden. Deze kunnen een indruk geven over de gezondheid van een patient. En zo valt er wel te herleiden wie het ziekst is. Maar ook dit blijft arbitrair. Het is gewoon heel lastig om dit beschouwen. Het makkelijkst is natuurlijk een verkoudheid jegens kanker. Maar dit is te zwart wit gesteld.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik denk niet dat het verschil tussen 'niet ziek - ziek - ernstig ziek' heel erg uitmaakt voor het arts; het gaat meer om het verschil tussen - wat DDM ook zegt - 'pluis - niet pluis'. Iemand hoeft niet ziek te zijn wanneer er iets niet pluis is. En volgens mij schiet je ook niet veel op met de informatie dat iemand ziek is, omdat het zoveel kan omvatten...
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar ook als je bij de hele collegezaal van ons een algemeen bloedonderzoek zou doen zou je afwijkingen vinden. Maar maakt dat je ziek? Is een hoog cholesterol/bloeddruk een ziekte? Eigenlijk heb ik vooral geleerd dat het niet zwart/wit is. Je gaat op het verhaal van de patient af samen met wat onderzoekjes en meer kan je niet. De kwalificatie ziek is met name voor de patient en hoe die tegenover zichzelf staat denk ik. Voor mij is het op zichzelf denk ik niet zo heel erg van belang.
||
Citaat:
||
Citaat:
Mij gaat het om het verhaal van de patient en of ik daar met extra onderzoeken tot een diagnose kan komen waar ik mee verder kan. De hele kwalificatie of iemand dan ziek is of niet, wat in feite meer een filosofische discussie is vind ik op zichzelf helemaal niet interresant. Het enige waar je het voor gebruikt misschien is als kwalificatie in het lichamelijk onderzoek. Ziet iemand er ziek uit of niet, gewoon als algemene indruk die je krijgt als iemand voor je zit.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik vind dat heel lastig om aan te geven. Zelf denk ik bij ernstig ziek toch aan levensbedreigend ziek denk ik. Ik vind mezelf als ik verkouden ben ook niet echt ziek, dan denk ik ook meer aan thuis zijn en in bed liggen. Ik heb astma en ben zodoende chronisch ziek maar zelfs als ik daar veel last van heb, vind ik mezelf vaak ook niet eens ziek, het hoort gewoon bij me.
||
Citaat:
Het enige onderscheid dat ik voor mezelf zou kunnen maken is de manier waarop dingen te behandelen zijn: is dat relatief eenvoudig dan is iemand "gewoon" ziek, is dat lastig tot heel lastig is iemand "ernstig ziek". Maar dat is alleen mijn eigen gevoelsmatige onderscheid en het zegt al helemaal niets over hoe goed of slecht iemand zich voelt. |
![]() |
||
Citaat:
|
Resumerend kan je zeggen dat er gewoon domweg niet direct antwoord op te geven is. Dit moet je helemaal gaan filosoferen. Want je kan het zo moeilijk maken als jezelf wilt. Want een ziekte bij de één is niet hetzelfde als die ziekte bij de andere. Een bepaalde ziekte kan bij de één ernstiger zijn/verlopen, omdat diegene bijvoorbeeld oud is en andere ziekten onder de leden heeft.
Uiteindelijk komt er het er altijd op neer dat de ziekte op ernst beoordeeld wordt door objectieve componenten (bloedonderzoek, beeldvormig onderzoek etc) en subjectieve componenten (het gevoel van de arts en de ervaring van de geneeskunde (lees artsen) betreffende de ziekte)
|
Verwijderd
|
Ik neem aan dat je iemand gewoon ernstig ziek noemt als er kans bestaat dat hij níet geneest of na de genezing 'afwijkt' van hoe hij voor de genezing was (bijv. verlamd of met hersenletsel of misvormd). Toch?
En het lijkt me niet dat artsen hier een betere uitleg kunnen geven dan leken, want dit is een taalkwestie en heeft weinig met de diagnose op zich te maken. Een arts kan ook zeggen 'uw man heeft dit en dit en het risico bestaat dat hij binnen twee jaar overlijdt'. Daar hoeft geen 'ernstig ziek' bij te komen kijken.. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mijn moeder noem ik bv wel ernstig ziek, omdat ze onder andere een zenuwbeschadiging heeft waardoor ze niet kan lopen, zitten en soms ook niet goed kan liggen zonder vreselijk veel pijn te hebben. Gelukkig heeft een neuromodulatie-operatie een beetje verlichting gebracht, maar ze kan nog steeds niet veel meer en is aan huis gekluisterd. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Ready to Saai #252 Verwijderd | 500 | 24-06-2008 10:58 | |
De Kantine |
Wanneer ben jij voor het laatst ziek geweest? TopDrop | 53 | 20-10-2006 14:48 | |
Lichaam & Gezondheid |
Te mager? MM2 | 31 | 21-03-2004 13:56 | |
Lichaam & Gezondheid |
The Ubermann sleeping schedule! Vlooienband | 191 | 06-01-2004 03:25 | |
Psychologie |
Een afschuwelijke angst om dierbaren te verliezen. )Vampje( | 14 | 29-07-2003 22:19 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wat geloof jij?????? dand | 29 | 31-05-2002 17:09 |