Oud 25-09-2007, 17:28
Verwijderd
Ik heb vandaag een nieuw sd-kaartje van 2GB gekocht en deze in m'n camera gestopt. Hij gaf aan dat ik er 991 foto's mee kon maken, dus ik was tevreden Maar in het boekje van mijn camera staat dat je nieuwe kaartjes altijd moet formateren via de camera, dus dat heb ik gedaan. Vervolgens kwam ik tot de ontdekking dat ik nog maar 496 foto's zou kunnen maken. Kaartje in de kaartlezer van een laptop gestoken, en die gaf aan dat ik er 968 MB vrij was en verder compleet niets. Geformateerd via de laptop; die 968 MB blijft gewoon staan en wordt niet magisch iets richting de 2GB...

Volgens de gebruiksaanwijzing van mijn camera zijn alle SD-kaartjes geschikt (op de site vind ik hetzelfde), maar ik lees dat sommige camera's moeite hebben met alles boven de 1GB...

Is het kaartje weer terug te zetten naar z'n oorspronkelijke 2 GB of heeft m'n camera hem lekker verneukt? Ik weet dat het wel werkt, want hij deed het voor het formateren gewoon wél....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2007, 12:05
Verwijderd
Inmiddels heb ik 'm geruild; de nieuwe doet het prima nu. Formatteren met de camera doe ik niet meer, want die kan kennelijk geen kaartjes van >1GB formatteren.. (En kennelijk is het formatteren ook helemaal niet noodzakelijk, zoals de gebruiksaanwijzing doet geloven, 't kaartje is standaard al FAT-geformatteerd, en dat is prima.)
De camera geeft netjes aan dat er 991 foto's gemaakt kunnen worden, en foto's worden ook netjes opgeslagen. Dus ik neem aan dat het goed zit
Met citaat reageren
Oud 26-09-2007, 12:41
Bonga
Bonga is offline
als het werkt moet je gewoon niet formatteren
Oud 26-09-2007, 12:59
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
als het werkt moet je gewoon niet formatteren
Dat is ook weer onzin. Als je intensief gebruik maakt van 1 kaart is het zeker van belang om deze af en toe te formatteren. Het is gewoon onderhoud! Let er echter wel op dat een cam het soms niet pikt als je met een pc formatteert.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 13:48
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Dat is ook weer onzin. Als je intensief gebruik maakt van 1 kaart is het zeker van belang om deze af en toe te formatteren. Het is gewoon onderhoud! Let er echter wel op dat een cam het soms niet pikt als je met een pc formatteert.
Wat een onzin. Als je alle foto's van een kaart verwijderd heeft het 0 zin om deze nog te formatteren. Waar heb je die 'gewoon onderhoud' onzin vandaan?
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 16:12
]{ing
]{ing is offline
Die 'onzin' staat ook in zoom magazine, maar een kennis die professioneel ermee bezig zei dit ook al. Ik denk toch dat hij wel beter weet dan een sulletje op internet.

Het kan bovendien geen kwaad: formatteren is normaal gebruik van een flash kaart, valt gewoon onder de garantie. Eventuele andere zooi gaat ook weg van de kaart want er blijft altijd wel iets staan na wissen (oa FAT table). Formatteren is daarnaast gewoon sneller dan alles wissen.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2007, 20:33
Vinniebar
Vinniebar is offline
Nog beter: als je de kaart niet formatteert kan het zelfs voorkomen dat 'ie alsnog op een dag 'vol zit'.
Dat ligt ook aan de camera zelf: bij het verwijderen wordt alleen de 'link' naar het bestand verwijderd (dus dat 'ie op pc of toestel niet meer te bekijken is). Vaak wordt er later bij nieuwe foto's gewoon overheen geschreven, maar het kan dus voorkomen dat je de kaart eerst moet formatteren.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2007, 10:51
Verwijderd
Ik kan hem wel gewoon formatteren op de computer, dan blijft er gewoon 2GB staan en dan accepteert de camera hem ook gewoon, maar als ik hem in m'n camera formatteer, dan maakt hij er 1GB van. Van wat ik na lang zoeken heb gevonden is dat mijn camera gewoon niet gemaakt is voor kaartjes >1GB, hij kan ze wel aan om foto's mee te maken, maar niet met formatteren. Ik neem aan dat dit iets software-matigs is van de camera, wel vreemd dat ze dan niet even een nieuwe firmware uitbrengen, want hij kán wel gewoon met de kaartjes van >1GB werken, alleen dus niet formatteren...
Met citaat reageren
Oud 11-10-2007, 12:18
roosjuu
roosjuu is offline
Ik heb Xd-card en bij mij in het boekje stond dat je een keer in de zoveel tijd (ook een beetje vaag, maar ja) moet formatteren. En niet gelijk als je 'em net hebt ofzo.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 10:06
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Die 'onzin' staat ook in zoom magazine, maar een kennis die professioneel ermee bezig zei dit ook al. Ik denk toch dat hij wel beter weet dan een sulletje op internet.
Tuurlijk knul Ik betwijfel of die 'kennis' uberhaupt weet hoe een filesysteem eigenlijk werkt. Dat soort 'van horen zeggen via de tante van m'n neef op de verjaardag van m'n moeder' kennis is gewoon waardeloos.

Je "er blijft altijd wel iets staan" is gewoon onzin, die format die je camera doet is niks anders dan in een keer je FAT weggooien. Als je foto's delete doe je hetzelfde, maar dan 1 voor 1. De enige reden dat formatteren handig is, is omdat het sneller is. Het is absoluut niet 'beter'.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2007, 12:35
Vinniebar
Vinniebar is offline
Met Data Recovery Software kan je toch ook "verwijderde" bestanden terughalen...
Zoals ik al zei: alleen de 'snelkoppeling' naar het bestand wordt verwijderd. De data zelf blijft staan tot er weer overheen wordt geschreven.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2007, 23:15
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Met Data Recovery Software kan je toch ook "verwijderde" bestanden terughalen...
Zoals ik al zei: alleen de 'snelkoppeling' naar het bestand wordt verwijderd. De data zelf blijft staan tot er weer overheen wordt geschreven.
Wat denk je dat een quickformat (dat is wat je cam doet) doet?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2007, 12:33
]{ing
]{ing is offline
Quick format wist alleen de FAT niet de data in het geheugen
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 14:26
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Quick format wist alleen de FAT niet de data in het geheugen
Sommige wel, sommige niet, maar dat boeit uberhaupt niet.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2007, 14:45
]{ing
]{ing is offline
Als iemand denkt dat het beter is, laat em lekker formatten.. Ik blijf het zelf iig wel doen, voor de zekerheid.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten